flaslight for baklys

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
sankyo
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400

Re: flaslight for baklys

Legg inn av sankyo »

Cher0 skrev:
LordShaft skrev:
Snikendeugle skrev:Jeg ser ikke helt poenget egentlig, annet enn å forvirre bilister ytterligere.
De aller fleste trafikanter er vandt til at bremselys er konstant. Om det blinker, da vil 90% tro at du faktisk bare gir lett trykk på bremsen flere ganger. Også kalt falsk trygghet.
Har du noen gang lagt bak en sykkel som har dette? Jeg har en kompis som har slikt aktivert....blinker 3 ganger kjapt før det blir rødt lys konstant. Dette er sinnsykt effektivt, spesielt når bremselys til en sykkel i utgangspunktet er lite og ikke plassert på hver side. Du skjønner når du ligger bak i litt lav sol. Trust me, dette er jævlig effektivt og jeg skjønner helt klart hensikten. Nettopp få fokus på at jeg er i ferd med å bremse

Note 4
Godt nok argument for at jeg monterer det!
Høres kjekt ut. Men siden noen spurte tidligere. Er det i så fall lovlig?
Live long and prosper :janikk

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

Ettermontering av slike blinkende/pulserende bremselys er ikke lovlig.

"Ettermonterte bremselys

Ettermonterte bremselys, også av den høytsittende typen, skal lyse kontinuerlig ved aktivering. Ettermonterte bremselys som blinker eller på andre måter er egnet til å forstyrre medtrafikanter, er ikke tillatt".http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... Bilens+lys

Men akkurat det bryr jeg meg ikke så veldig hardt om. Kan ikke tenke meg til at det blir bemerket dersom man ikke har stilt det inn i helt drøy bremsemodus heller. Selv har jeg en del kjappe pulseringer, før vanlig bremselys. Med så lite bremselys som jeg har så vil jeg ha det litt mer synlig. Spesielt i kø/tett trafikk på regnfulle dager.

Brukeravatar
cevillan
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900

Legg inn av cevillan »

TBI81 skrev:Ettermontering av slike blinkende/pulserende bremselys er ikke lovlig.

"Ettermonterte bremselys

Ettermonterte bremselys, også av den høytsittende typen, skal lyse kontinuerlig ved aktivering. Ettermonterte bremselys som blinker eller på andre måter er egnet til å forstyrre medtrafikanter, er ikke tillatt".http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... Bilens+lys

Men akkurat det bryr jeg meg ikke så veldig hardt om. Kan ikke tenke meg til at det blir bemerket dersom man ikke har stilt det inn i helt drøy bremsemodus heller. Selv har jeg en del kjappe pulseringer, før vanlig bremselys. Med så lite bremselys som jeg har så vil jeg ha det litt mer synlig. Spesielt i kø/tett trafikk på regnfulle dager.
Dette skal på uansett. Formålet er jo nettopp å "forstyrre" medtrafikanter nok til at de blir oppmerksom. :prop: Kan ikke tenke meg at 2 sek med pulsering vil være det UP reagerer på.

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

cevillan skrev:
TBI81 skrev:Ettermontering av slike blinkende/pulserende bremselys er ikke lovlig.

"Ettermonterte bremselys

Dette skal på uansett. Formålet er jo nettopp å "forstyrre" medtrafikanter nok til at de blir oppmerksom. :prop: Kan ikke tenke meg at 2 sek med pulsering vil være det UP reagerer på.
Stor sjanse for at de uansett er opphengt i andre ting når man blir stoppet :knegg

Svar