Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.
Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.
Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.
[TaSK]
Sliter med bremsene...
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Sliter med bremsene...
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Sliter med bremsene...
Da sier vi dettagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.
Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.
Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.
[TaSK]

Re: Sliter med bremsene...
Logisk, takk for forklaringen.tagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.
Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.
Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.
[TaSK]

Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Sliter med bremsene...
Var jo det æ sa...enten kan man kverulere, eller så kan man prøve sjæl, det funker nemlig!JohnnyTh skrev:Logisk, takk for forklaringen.tagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.
Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.
Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.
[TaSK]

- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Sliter med bremsene...
Så dersom du er plaget, sørg for skikkelig stigning på bremeslangen.tagesk skrev: Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.
Det vil si, går den i en bue NED til hendelen må du bøye på den slik at du har stigning hele veien.
Ellers vil en liten (!!!!) hammer som du forsiktig (!!!!) dunker på kalipper(e) og rør efter en stund kunne bidra til at en boble som "sitter" fast løsner og begynner å stige.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Sliter med bremsene...
Hadde ikke muligheten til å prøve for jeg har ikke noe bremseproblem. Trodde ikke jeg kverulerte heller. Var bare nysgjerrig på hvorfor det virket.ZZR-Erling skrev:Var jo det æ sa...enten kan man kverulere, eller så kan man prøve sjæl, det funker nemlig!JohnnyTh skrev:Logisk, takk for forklaringen.tagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.
Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.
Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.
[TaSK]
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Sliter med bremsene...
Sånn, der e æ også fornøydZZR-Erling skrev:Takk for verdifull info tagesk!


De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Sliter med bremsene...
Du må lufte bremsene baklengs Erling, å dytte veska og eventuelle bolbler ned og ut på det laveste punktet er jo totalt ulogisk.
Nei kjøp deg ei romslig sprøyte og noen cm plastslange og trykk bremsevæska inn via nippelen på calliper og opp i reservoir.
https://www.youtube.com/watch?v=lBk00597EyE" onclick="window.open(this.href);return false;
Nei kjøp deg ei romslig sprøyte og noen cm plastslange og trykk bremsevæska inn via nippelen på calliper og opp i reservoir.
https://www.youtube.com/watch?v=lBk00597EyE" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: Sliter med bremsene...
Har gjort det Vegard, når æ bytta slanger på en av Gixxerne, ble bra ja.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sliter med bremsene...
Dette kan sikkert funke, selv om det krever god tetting mellom slange, sprøyte og nipler, samt at det gjerne pipler ut bremsevæske rundt gjengene på nipler som er skrudd løs og utsettes for trykk.Voodoodoo skrev:Du må lufte bremsene baklengs Erling, å dytte veska og eventuelle bolbler ned og ut på det laveste punktet er jo totalt ulogisk.
Nei kjøp deg ei romslig sprøyte og noen cm plastslange og trykk bremsevæska inn via nippelen på calliper og opp i reservoir.
https://www.youtube.com/watch?v=lBk00597EyE" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vacuum er alle disse problemene borte. Jeg bruker en vacuum-pumpe fra mityvac, til både lufting og skifting av bremsevæske. Skift og lufting gjøres på 5 minutter uten søl. Den nye bremsevæska fylles direkte i reservoaret på styret. Kjempeenkelt.
http://www.mityvac.com/pages/products_bcbe.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Biltema selger en egen variant.