Sliter med bremsene...

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av tagesk »

Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.

Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.

Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ZZR-Erling

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.

Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.

Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.

[TaSK]
Da sier vi det :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3516
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av JohnnyTh »

tagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.

Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.

Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.

[TaSK]
Logisk, takk for forklaringen. :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:
tagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.

Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.

Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.

[TaSK]
Logisk, takk for forklaringen. :D
Var jo det æ sa...enten kan man kverulere, eller så kan man prøve sjæl, det funker nemlig! :twisted

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av tagesk »

tagesk skrev: Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.
Så dersom du er plaget, sørg for skikkelig stigning på bremeslangen.
Det vil si, går den i en bue NED til hendelen må du bøye på den slik at du har stigning hele veien.

Ellers vil en liten (!!!!) hammer som du forsiktig (!!!!) dunker på kalipper(e) og rør efter en stund kunne bidra til at en boble som "sitter" fast løsner og begynner å stige.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3516
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:
JohnnyTh skrev:
tagesk skrev:Når trykket i væsken øker minker luftboblen i størrelse. Den er denne endringen i volum som kjennes som "myk".
En boble som er mindre (i størrelse) kan lettere passere hindringer, ut av en kalliper, og oppover et bremserør.
Den stiger ikke så fort, eftersom oppdriften er proposjonalt med volumet og ikke mengden luft, og en liten boble har mindre oppdrift enn en stor.

Når boblen kommer opp til ventilen så venter den tålmodig der til du slipper ut hendelen neste morgen. Og vips så er den ute.

Så det er helt rett at dette "trikset" fungerer.
Særlig på forbremsen hvor bremseslangen har svært bratt stigning.

[TaSK]
Logisk, takk for forklaringen. :D
Var jo det æ sa...enten kan man kverulere, eller så kan man prøve sjæl, det funker nemlig! :twisted
Hadde ikke muligheten til å prøve for jeg har ikke noe bremseproblem. Trodde ikke jeg kverulerte heller. Var bare nysgjerrig på hvorfor det virket.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av ZZR-Erling »

Takk for verdifull info tagesk! :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av Jompa »

ZZR-Erling skrev:Takk for verdifull info tagesk! :thumleft
Sånn, der e æ også fornøyd :thumleft :prf
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av Voodoodoo »

Du må lufte bremsene baklengs Erling, å dytte veska og eventuelle bolbler ned og ut på det laveste punktet er jo totalt ulogisk.
Nei kjøp deg ei romslig sprøyte og noen cm plastslange og trykk bremsevæska inn via nippelen på calliper og opp i reservoir.

https://www.youtube.com/watch?v=lBk00597EyE" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

ZZR-Erling

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av ZZR-Erling »

Har gjort det Vegard, når æ bytta slanger på en av Gixxerne, ble bra ja.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sliter med bremsene...

Legg inn av cannon »

Voodoodoo skrev:Du må lufte bremsene baklengs Erling, å dytte veska og eventuelle bolbler ned og ut på det laveste punktet er jo totalt ulogisk.
Nei kjøp deg ei romslig sprøyte og noen cm plastslange og trykk bremsevæska inn via nippelen på calliper og opp i reservoir.

https://www.youtube.com/watch?v=lBk00597EyE" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette kan sikkert funke, selv om det krever god tetting mellom slange, sprøyte og nipler, samt at det gjerne pipler ut bremsevæske rundt gjengene på nipler som er skrudd løs og utsettes for trykk.
Med vacuum er alle disse problemene borte. Jeg bruker en vacuum-pumpe fra mityvac, til både lufting og skifting av bremsevæske. Skift og lufting gjøres på 5 minutter uten søl. Den nye bremsevæska fylles direkte i reservoaret på styret. Kjempeenkelt.

http://www.mityvac.com/pages/products_bcbe.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Biltema selger en egen variant.

Svar