Re: Cruise control, er det noe poeng?
Lagt inn: 22 mar 2015, 07:49
Har du CC på bilen din?ATWindsor skrev:.....uten så veldig mye mer utdypning.
Eller med andre ord: Er du en erfaren CC bruker?
Her kommer svaret i to deler: Det første antar at du er erfaren CC bruker og at spørsmålet ditt egentlig er "Er CC på sykkel andelerledes enn på bil?".
Den andre delen antar at du ikke er vant til CC i det hele tatt og at spørsmålet derfor er "Hva er CC, og hvordan virder det på en motorsykkel?"
Del 1: Er CC på sykkel anderledes enn på bil?
Nei.
Del 2: Hva er CC, og hvordan virker det på en motorsykkel?
Det er to grunner til å få seg CC på en motorsykkel:
- Færre fartsbøter
- Hvile høyrehånden
Tilsvarende i 90-sonen hvor det er veldig lett at tankene glir avgårde og farten øker umerkelig.
CC er laget slik at om du tar i én av bremsene så slår den seg av. Det vil si at man ikke "slår den av og på" hele tiden. Man slår den bare på. En god implementasjon av CC er slik at du med en finger aktiverer den (og lar den være aktivert) og ås kan du med én finger låse farten, dempe farten, eller øke farten. Så uansett hvor mange kryss du skal gjennom så er CC deilig. Du nærmer deg krysset, trykker bremsen lett inn (for man senker ALDRI farten uten å skru på bremselyset!!!), når man er gjennom trykker man på "tilbake i fart" og sykkelen drar seg tilbake til den farten sto på.
Det andre er at efter noen timer er det veldig deilig å kunne flekse litt med fingrene på høyre hånd. Jada, i teorien skal man stoppe. Men å stoppe for å strekke litt på fingrene, det blir ikke gjort. Hvertfall ikke på langkjøring.
Så, tilsammen: CC er usynlig når du ikke bruker det, og veldig nyttig og behangelig når du bruker det. I bytrafikk er det usynlig, på landeveien uvurderlig.
[TaSK]