KLIM - er det verdt det?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KLIM - er det verdt det?
Skinn og regndress. Støtter den fullt ut etter erfaringen med det regnværet vi opplevde langs vestkysten i Sverige på Danmarksturen vår i fjor sommer.
Basecamp regndressen fra Europris holdt oss knusktørre gjennom det verste regnværet vi noengang har opplevd på MC-tur.
Har ingen ambisjoner lenger om å finne tekstilklær som holder vannet ute når det stormer som verst.
Regndress er det eneste som gjelder.
Basecamp regndressen fra Europris holdt oss knusktørre gjennom det verste regnværet vi noengang har opplevd på MC-tur.
Har ingen ambisjoner lenger om å finne tekstilklær som holder vannet ute når det stormer som verst.
Regndress er det eneste som gjelder.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: KLIM - er det verdt det?
jeg har rukka armaxis og den er helt super. Den har Goretex utenpå slik at ikke engang ytterstoffet blir vått, vannet bare preller av. 100% vanntett og 100% dyr:(
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: KLIM - er det verdt det?
Ble sittende å lese litt om Armaxis. Dyr ja, men så utrolig bra ut! Vanntett, innebygd beskyttelse og til og med en grei vindstopper på kjøpetZadnez skrev:jeg har rukka armaxis og den er helt super. Den har Goretex utenpå slik at ikke engang ytterstoffet blir vått, vannet bare preller av. 100% vanntett og 100% dyr:(

Re: KLIM - er det verdt det?
Skal myse litt på Rukka :-)
Har alltid ment som dere, ZZ og AJ. Skinndress og regnsett. Men tenker egentlig at for min del så vil det kunne være lurt sikkerhetsmessig. Blir aldri til at jeg hiver på meg skinndressen for å kjøre 1 mil til jobb eller en snartur til butikken (da blir det ofte kun jakken). En Goretex dress som jeg kan hive utenpå dongri og shirt tror jeg er lettere å "legge inn som standard".
En annen ting jeg tenker er at en slik Goretex dress må da være varmere enn skinn? Skinndressen min er i alle fall dårlig på å stoppe vind, så tidlig/sent på sesongen så fryser jeg. Så å si uansett hva jeg har under om vi snakker 10+ mil. Og regndress kjører jeg ikke med uten at det regner. Og da bør det bør regne mye
Har alltid ment som dere, ZZ og AJ. Skinndress og regnsett. Men tenker egentlig at for min del så vil det kunne være lurt sikkerhetsmessig. Blir aldri til at jeg hiver på meg skinndressen for å kjøre 1 mil til jobb eller en snartur til butikken (da blir det ofte kun jakken). En Goretex dress som jeg kan hive utenpå dongri og shirt tror jeg er lettere å "legge inn som standard".
En annen ting jeg tenker er at en slik Goretex dress må da være varmere enn skinn? Skinndressen min er i alle fall dårlig på å stoppe vind, så tidlig/sent på sesongen så fryser jeg. Så å si uansett hva jeg har under om vi snakker 10+ mil. Og regndress kjører jeg ikke med uten at det regner. Og da bør det bør regne mye

Re: KLIM - er det verdt det?
Regndress fungerer dårlig på vestlandet (hvis du ikke liker å ha den på 24/7 da). Her må du ha goretex som også holder bedre på varmen. Skinn er bra til sitt bruk, men på variert vestlandsvær funker kun goretex.
Kjører med Rukka inntil +25gr. Etter det blir det vel varmt, og skinn er å foretrekke. Men det går jo an å trekke ned glidelåsen i front og slippe inn litt luft..
Kjører med Rukka inntil +25gr. Etter det blir det vel varmt, og skinn er å foretrekke. Men det går jo an å trekke ned glidelåsen i front og slippe inn litt luft..
Re: KLIM - er det verdt det?
Har en del Klim men tenker mer på det som offroad/grus/adventure/dual-sport klær. Rukka er mer asfaltorientert utstyr selv om de nok overlapper hverandre litt.
Hadde jeg som trådstarter kjørt Hayabusa så hadde jeg sett mer på Rukka. Med min 950 superenduro så er Klim mer greia. My opinion anyway.
Eller skinn+regndress så lenge under 30gr. Eller delskinn + Goretex Proshell, best of both worlds (har Stadler dress men snakker Rukka/Klim kroner).
Hadde jeg som trådstarter kjørt Hayabusa så hadde jeg sett mer på Rukka. Med min 950 superenduro så er Klim mer greia. My opinion anyway.
Eller skinn+regndress så lenge under 30gr. Eller delskinn + Goretex Proshell, best of both worlds (har Stadler dress men snakker Rukka/Klim kroner).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: KLIM - er det verdt det?
Kan være det er en SMCR på vei som kanskje passer bedre til Klim 

Re: KLIM - er det verdt det?
Negative, SMCR er asfaltsykkel (selv hatt det, utrolig morsom sykkel, må bare gire litt...vel mye)TBI81 skrev:Kan være det er en SMCR på vei som kanskje passer bedre til Klim

Men fritt land så Klim funker sikkert veldig bra

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: KLIM - er det verdt det?
Klim er da vel ikke utelukkende for grus og offroad, vel?
Dessuten KTM'en skal da få seg en svingom eller to på grus også. Tro det eller ei, men det er derfor jeg har kjøpt den (joda, jeg tenker å skaffe meg et felgsett til grus)
Dessuten KTM'en skal da få seg en svingom eller to på grus også. Tro det eller ei, men det er derfor jeg har kjøpt den (joda, jeg tenker å skaffe meg et felgsett til grus)

Re: KLIM - er det verdt det?
Da er du jo straks inn under offroad/grus/adventure/dual-sport kategorien likevel
Har sett med 17" SMC hjul du kan kjøpe (og mye annet til SMC inkl. svingarm, bensintak/hekk, men ikke motor/elektrisk).
Går fint å kjøre grusvei med SMC, gikk overraskende bra selv med sportsdekk men TKC80 er vel veien å gå med 17". Men hvis primært for grus ville jeg nå heller kjøpt 690enduro (min SMC var ombygd 690enduroR), da kan du snike deg litt innom traktorveier og slikt også. Og ikke noe problem med 21"/18" på asfalt heller, var i Pyreneene i fjor hvor kjørte grus og asfalt og tror ikke kjørt noe fortere med 17"/17" på asfaltveiene.

Har sett med 17" SMC hjul du kan kjøpe (og mye annet til SMC inkl. svingarm, bensintak/hekk, men ikke motor/elektrisk).
Går fint å kjøre grusvei med SMC, gikk overraskende bra selv med sportsdekk men TKC80 er vel veien å gå med 17". Men hvis primært for grus ville jeg nå heller kjøpt 690enduro (min SMC var ombygd 690enduroR), da kan du snike deg litt innom traktorveier og slikt også. Og ikke noe problem med 21"/18" på asfalt heller, var i Pyreneene i fjor hvor kjørte grus og asfalt og tror ikke kjørt noe fortere med 17"/17" på asfaltveiene.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: KLIM - er det verdt det?
Dette må vi definitivt diskutere mer på PM. Bruksområdet blir primært asfalt, med "the occasional mountain" pr grusvei. Lite trail skulle jeg tro, da ville jeg, som du sier, gått for Enduro. TKC80 er forøvrigakkurat de dekkene jeg har lyst å hive på et ekstra felgsett etter hvert 

Re: KLIM - er det verdt det?
Denne Rukkadressen er vel ikke så veldig asfaltorientert?pingvin skrev:Har en del Klim men tenker mer på det som offroad/grus/adventure/dual-sport klær. Rukka er mer asfaltorientert utstyr selv om de nok overlapper hverandre litt.
Hadde jeg som trådstarter kjørt Hayabusa så hadde jeg sett mer på Rukka. Med min 950 superenduro så er Klim mer greia. My opinion anyway.
Eller skinn+regndress så lenge under 30gr. Eller delskinn + Goretex Proshell, best of both worlds (har Stadler dress men snakker Rukka/Klim kroner).

Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: KLIM - er det verdt det?
Sier bare at Klim i utgangspunktet generelt er offroad orientert mens Rukka generelt er mer asfaltorientert. Ville for øvrig ikke kjørt enduro med den Rukka jakken, ser ikke ut som mye lufting. Men til gruskjøring i nord Europa sikkert bra. Klim jakkene har store ventilasjonsåpninger som kan åpnes når blir varmt og teknisk (i hvert fall de jeg kjenner til og også Klim Adventure som trådstarter vurderer).pingvin skrev:Rukka er mer asfaltorientert utstyr selv om de nok overlapper hverandre litt.
Vet Rukka har noe superluftige mesh-dresser men tror dette mest er gatemodeller. Der er det skikkelig overlapp for Klim har også dette (Induction) men de har også en hard core offroad mesh modell, Adventure Air, som koster en formue.
Men fritt land, kjøp det dere vil, bra saker begge deler

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KLIM - er det verdt det?
Vurderer å kjøpe meg denne buksen og jakken som "sommer bekledning" samt småturer i nabolaget:
http://www.sharkspeed.no/no/artiklar/-a ... jakke.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ca. 2.300,- for jakke og bukse. Sikkert ikke 100% vanntett og ikke står det Rukka eller Klim på det, men til daglig bruk på sommersdager så ser jeg for meg at dette er litt luftigere å ha på seg samt at det ser mer ut som ordinære klær slik at man faktisk kan bevege seg ut på en restaurant uten å se ut som en nørd
http://www.sharkspeed.no/no/artiklar/-a ... jakke.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ca. 2.300,- for jakke og bukse. Sikkert ikke 100% vanntett og ikke står det Rukka eller Klim på det, men til daglig bruk på sommersdager så ser jeg for meg at dette er litt luftigere å ha på seg samt at det ser mer ut som ordinære klær slik at man faktisk kan bevege seg ut på en restaurant uten å se ut som en nørd

Re: KLIM - er det verdt det?
Med de der klærne ser man ut som en massiv nørdBjerknez skrev: samt at det ser mer ut som ordinære klær slik at man faktisk kan bevege seg ut på en restaurant uten å se ut som en nørd
