
GPS, er det noe poeng?
Re: GPS, er det noe poeng?
Klarer ikke helt å se hva en dedikert gps gjør som ikke en telefon gjør like bra? 

- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: GPS, er det noe poeng?
* Større brukervennlighet under kjøring.
* Velge blant forskjellige veiforslag (f.eks. svingete vei)
* Kontinuerlig strømtilførsel.
* Velge blant forskjellige veiforslag (f.eks. svingete vei)
* Kontinuerlig strømtilførsel.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GPS, er det noe poeng?
De gangene jeg har brukt iPhone/iPad som GPS så går det fint helt til den skal begynne å kalkulere ruter under veis hvis man kjører feil. Da går det over stokk og stein noen ganger. På varme dager så hender det også at telefonen slår seg av hvis det blir for varmt. Telefonen er heller ikke vanntett og det må kjøpes etui etc. i tillegg. Man kan heller ikke betjene en telefon med hanskene på.cevillan skrev:Klarer ikke helt å se hva en dedikert gps gjør som ikke en telefon gjør like bra?
Men ja.. en telefon funker helt greit i de fleste tillfeller, men skal jeg finne en adresse i en storby midt på sommeren så foretrekker jeg en dedikert GPS

- Jon
- Innlegg: 13
- Registrert: 18 aug 2012, 09:55
- Motorsykkelen din: 2013 Yamaha XT1200 Z Super Tenere WC
- Bosted: Grenland
Re: GPS, er det noe poeng?
Jeg har også TomTom Rider.
Det jeg bruker den mest til er faktisk som speedometer.
Min sykkel har ca. 9 km/t feilvisning, og jeg synes da det er greit å følge GPS`n.
Jeg har montert GPS høyere opp enn det speedometeret er, så jeg trenger ikke senke blikket så mye ned for å sjekke farta.
TomTom Rider er vanntett, og jeg har i tillegg låsbart Touratech-feste slik at den alltid står fastmontert på sykkelen.
Jeg synes absolutt at GPS er no poeng :-)
Det jeg bruker den mest til er faktisk som speedometer.
Min sykkel har ca. 9 km/t feilvisning, og jeg synes da det er greit å følge GPS`n.
Jeg har montert GPS høyere opp enn det speedometeret er, så jeg trenger ikke senke blikket så mye ned for å sjekke farta.
TomTom Rider er vanntett, og jeg har i tillegg låsbart Touratech-feste slik at den alltid står fastmontert på sykkelen.
Jeg synes absolutt at GPS er no poeng :-)
Kjørelengde
2015=
2014= 5276 km.
2013= Diversion 4300km (frem til 29/7), Super Tenere 2328 km.
2012= 850 km.
2013 Yamaha XT1200Z Super Tenere World Crosser.
1999 Yamaha XJ900S Diversion (solgt)
2015=
2014= 5276 km.
2013= Diversion 4300km (frem til 29/7), Super Tenere 2328 km.
2012= 850 km.
2013 Yamaha XT1200Z Super Tenere World Crosser.
1999 Yamaha XJ900S Diversion (solgt)
Re: GPS, er det noe poeng?
Kjøpe Sony vettu så slipper dere å bekymre dere for blaut telefoner. #undervannselfie :-D
Mangler bare et ram-mount så ryker telefonen på sykkelen.
Den kan spille musikk til meg, telefonere, vise meg når eg er heime, den kan kalkulere ruter underveis uten at den går helt av skaftet og eg kan planlegge ruter før eg i det heile tatt setter meg på sykkelen. No hadde fruens Z3 fått Android lollipop oppgraderingen og der var det visst en funksjon som tillet bruk med hansker på. Uprøvd enda men eg skal iallefall sjå om det fungerer.
Her til lands har eg komt langt med å berre sjekke kartet å kjøre etter skilt. Kun når eg skal finne ei ukjent adresse drar eg igang gps'n.
Så eg har iallefall ikkje sett nytta i ein dedikert GPS enda...
Mangler bare et ram-mount så ryker telefonen på sykkelen.
Den kan spille musikk til meg, telefonere, vise meg når eg er heime, den kan kalkulere ruter underveis uten at den går helt av skaftet og eg kan planlegge ruter før eg i det heile tatt setter meg på sykkelen. No hadde fruens Z3 fått Android lollipop oppgraderingen og der var det visst en funksjon som tillet bruk med hansker på. Uprøvd enda men eg skal iallefall sjå om det fungerer.
Her til lands har eg komt langt med å berre sjekke kartet å kjøre etter skilt. Kun når eg skal finne ei ukjent adresse drar eg igang gps'n.
Så eg har iallefall ikkje sett nytta i ein dedikert GPS enda...
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: GPS, er det noe poeng?
Gorbys, her er vi veldig lik hører jeg. Selv blir jeg nok ikke å montere telefon på styret. Hva gjorde folk før det kom GPS til sykkel
Å hva gjorde vi egentlig før smart telefonen kom hehe.
Poenget mitt er at for noen er dette et redskap som de virkelig har behov for. Jeg har enda tilgode å få denne MÅ HA følelsen rundt gps... Men at det er et snedig hjelpemiddel...Uten tvil.
Skal jeg på tur, så har jeg med meg egen GPS.... Onkel har jo tidenes stedsans. Så er ikke redd for å kjøre feil uansett hvor jeg ferdes la med den mannen


Poenget mitt er at for noen er dette et redskap som de virkelig har behov for. Jeg har enda tilgode å få denne MÅ HA følelsen rundt gps... Men at det er et snedig hjelpemiddel...Uten tvil.
Skal jeg på tur, så har jeg med meg egen GPS.... Onkel har jo tidenes stedsans. Så er ikke redd for å kjøre feil uansett hvor jeg ferdes la med den mannen


- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Bosted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: GPS, er det noe poeng?
Jeg må bare si meg helt enig med Lordshaft her, akkurat samme grunner jeg har til å ikke bruke GPS.
Brukte bil GPS'en i Hamburg på sykkelen, men da kun for å finne tog stasjonen kjapt, var egentlig bortkastet, da mye av veiene i Hamburg ligger i rør (les tunell).
Hadde GPS i bilen, da kun som speedometer (orginal Jeep med miles speedometer) Brukte den en eller to ganger for å finne ett sted iløpet av nesten 3 år...
Har også en liten håndholdt GPS som brukes til turer i skog og mark, samt noe geocaching. Har Ram feste til denne på sykkelen, men da er det speedometer og geocacher som er tingen, har ikke mulighet til å navigere etter vei med den. Hovedsaklig blir den brukt til å justere inn ettermarkeds speedometer på forskjellige sykler.
Brukte bil GPS'en i Hamburg på sykkelen, men da kun for å finne tog stasjonen kjapt, var egentlig bortkastet, da mye av veiene i Hamburg ligger i rør (les tunell).
Hadde GPS i bilen, da kun som speedometer (orginal Jeep med miles speedometer) Brukte den en eller to ganger for å finne ett sted iløpet av nesten 3 år...
Har også en liten håndholdt GPS som brukes til turer i skog og mark, samt noe geocaching. Har Ram feste til denne på sykkelen, men da er det speedometer og geocacher som er tingen, har ikke mulighet til å navigere etter vei med den. Hovedsaklig blir den brukt til å justere inn ettermarkeds speedometer på forskjellige sykler.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: GPS, er det noe poeng?
Ja å for min del, handler det å kjøre på tur om å kunne sette seg ned ilag. Gjerne finne et kart eller ta fram maps på telefonen og spotte neste rute. Det er en viss sjarm med dette. For folk som skal tilbake legge flest mulig km på kortest mulig tid, er det nok alt for tidkrevende. Men det er jo der vi alle er forskjellige. Jeg ser hvertfall som du sier Mleikarnes at GPS blir forbanna lite brukt 

Re: GPS, er det noe poeng?
Gir beskjed om fotoboksvarsling, og fartsgrense hvis du har oversett et skilt. Bør ikke stole på dette blindt, men greit som hjelpemiddel.
Re: GPS, er det noe poeng?
Sier som Ole Brum, ja takk begge deler. Selv har jeg ikke GPS annet enn på tlf, og på tur bruker jeg papirkart. Får mer hands-on følelse på hva man har vært igjennom og skal igjennom, men skulle selvsagt også gjerne hatt en supergps tilgjengelig. Papirlapp med veinummer i bagsteren har dog aldri feilet meg. Vi fikk noen spørsmål i Tyskland fra folk som lurte på "om vi .. ikke hadde .. gps!??" Da jeg og madammen satt og diskuterte og noterte veivalg på diverse kafeer :-)
EDIT: Her ser dere såvidt et glimt av vei numrene mine på bagstern (4:35)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=TAVZtF9q-xE&t=4m35s[/video]
EDIT: Her ser dere såvidt et glimt av vei numrene mine på bagstern (4:35)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=TAVZtF9q-xE&t=4m35s[/video]
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: GPS, er det noe poeng?
Klart det...alle dippedutter har et poeng. Og for oss som er glad i dippedutter har den et ekstra poeng
Nå har jeg BMW/Garmin GPS som fulgte med sykkelen originalt med et perfekt plassert feste.

Den fungerer blant annet som en utvidet kjørecomputer der jeg får mye data fra sykkelen opp om jeg ønsker det. Dekktrykk, forbruk, drivstoff-rekkevidde, temperatur etc.

Dessuten kan jeg styre denne fra et hjul på styret med de viktigste endringer uten å ta hånden fra styret.

Andre har vært inne på telefon/musikk. Selv kjører jeg uten musikk og telefon på øret, men det er kjekt å kunne se på skjermen til GPS'en om noen forsøker å ringe, og hvem som prøver
I tillegg ligger det database med telefonnumre til de restauranter, hoteller, camping, verksted etc i databasen til GPS'en. Trykk på skjermen og ring opp stedet. Kjekt og enkelt.
Til slutt vil jeg nevne rosinen i pølsa......etter min mening.....og det er at man hele tiden ser hvor lang tid det tar før man er fremme til bestemmelses stedet til en hver tid.
Så en GPS skal man ikke avskrive sånn uten videre

Nå har jeg BMW/Garmin GPS som fulgte med sykkelen originalt med et perfekt plassert feste.

Den fungerer blant annet som en utvidet kjørecomputer der jeg får mye data fra sykkelen opp om jeg ønsker det. Dekktrykk, forbruk, drivstoff-rekkevidde, temperatur etc.

Dessuten kan jeg styre denne fra et hjul på styret med de viktigste endringer uten å ta hånden fra styret.

Andre har vært inne på telefon/musikk. Selv kjører jeg uten musikk og telefon på øret, men det er kjekt å kunne se på skjermen til GPS'en om noen forsøker å ringe, og hvem som prøver


Til slutt vil jeg nevne rosinen i pølsa......etter min mening.....og det er at man hele tiden ser hvor lang tid det tar før man er fremme til bestemmelses stedet til en hver tid.
Så en GPS skal man ikke avskrive sånn uten videre

Sist redigert av Bringisen den 24 mar 2015, 11:32, redigert 3 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: GPS, er det noe poeng?
Nye (topp)telefoner er vanntette og lader trådløst. Man trenger ingen klumpete vanntette deksler. Har man en mount med konveksjonslading kan man lade trådløst slik at telefonen fortsatt er vanntett. Nå vet ikke jeg om sånne mounts faktisk finnes til MC. Det finnes til bil, så da finnes det vel til mc om litt hvis det ikke eksisterer allerede. Så inntil det er løst må da telefonen ligge i det vanntette lokket på tankvesen for tradisjonell lading. Dette er vel egentlig det eneste ankerpunktet mot telefon
Fordelen med telefon vs gps som jeg kommer på i farten, gitt at du har en vanntett telefon (selv har jeg Samsung S5);
* Man slipper enda en gadget, som koster rundt 2000-3000 kr (sic).
* Større skjerm (bedre brukervennlighet og synlighet under kjøring).
* Mer avansert skjermteknologi som takler ulike lysforhold bedre. Min påstand, jeg kan ta grusomt feil
* Ikke låst til én programleverandør. Man kan velge og vrake i navigasjonsapper og kartleverandører.
* Funksjonsmessig finnes det ingenting en telefonapp ikke kan løse (svingete veier, fartsgrensevisning, planlegging av ruter, "ta meg hjem"-funksjon osv.)
* Telefon er stort sett mindre klumpete enn en gps og passer bedre i lokket på en tankveske.
* Lang mer avanserte batterisparingsmoduser i en telefon
* Lettere å oppdatere programvare og kartgrunnlag i en telefon "over the air"

Fordelen med telefon vs gps som jeg kommer på i farten, gitt at du har en vanntett telefon (selv har jeg Samsung S5);
* Man slipper enda en gadget, som koster rundt 2000-3000 kr (sic).
* Større skjerm (bedre brukervennlighet og synlighet under kjøring).
* Mer avansert skjermteknologi som takler ulike lysforhold bedre. Min påstand, jeg kan ta grusomt feil


* Ikke låst til én programleverandør. Man kan velge og vrake i navigasjonsapper og kartleverandører.
* Funksjonsmessig finnes det ingenting en telefonapp ikke kan løse (svingete veier, fartsgrensevisning, planlegging av ruter, "ta meg hjem"-funksjon osv.)
* Telefon er stort sett mindre klumpete enn en gps og passer bedre i lokket på en tankveske.
* Lang mer avanserte batterisparingsmoduser i en telefon
* Lettere å oppdatere programvare og kartgrunnlag i en telefon "over the air"
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: GPS, er det noe poeng?
Jeg vil slå et slag for det gode gamle kartet, rett og slett fordi GPS ikke gir meg noen oversikt, og veldig ofte dytter deg i litt merkelige ruter og tar bort fokuset ditt på skilt osv. Med andre ord at folk stoler mer på GPS en på sin egen oppmerksomhet. Kart gir deg en skikkelig oversikt, og du kan fint planlegge med kart ved litt pugging av stedsnavn underveis. Dette har jeg gjort i årevis nedover i europa og har fungert helt perfekt, spesiellt når du er på litt snåle steder i øst europa funker ikke kartene alltid så bra i GPSn
GPS er fint når du skal finne fram i byer, i mørket, til hoteller og evt andre spesielle ting, men ellers synes jeg den tar bort litt av kjøregleden og mye av oppmerksomheten min. Spes i forhold til å lese skilt og anvisninger på hvor jeg skal.
Er på linje med Lordshaft og TB181 her, papirlappen er suveren
, det er et bra verktøy der og da til sine spesielle ting, men stort sett bruker jeg den ikke.
GPS er fint når du skal finne fram i byer, i mørket, til hoteller og evt andre spesielle ting, men ellers synes jeg den tar bort litt av kjøregleden og mye av oppmerksomheten min. Spes i forhold til å lese skilt og anvisninger på hvor jeg skal.
Er på linje med Lordshaft og TB181 her, papirlappen er suveren

Memento mori
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: GPS, er det noe poeng?
I sommer skulle vi finne leiligheten til en fetter som nå bor svært sentralt i Wien. Uten GPS hadde det tatt oss en dag å kjøre dit, hadde sikkert gått med telefon hvis den sitter i holder, men typisk nok for våre ferieturer så regna det, trikkeskinner, flere filer som skulle krysses, syklister og fandens oldemor i gata. Veldig glad for at KM kjørte bak og dirigerte høyre/venstre/rett frem, mens jeg kunne konsentrere meg om å se på trafikkbildet. God arbeidsfordeling og GPS'en hadde bortimot hovedrolle. (Fetteren var forøvrig dyktig imponert da vi kom, uten å ringe for å spørre om veien).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
Re: GPS, er det noe poeng?
GPS er veldig bra i mange sammenhenger, men det slår ikke et kart i skaffe seg oversikt på forhånd. Jeg bruker Cappelens veikart. F.eks. Sør-Norge sør og Sør-Norge nord. De har stor nok målestokk til å finne småveier som alternativ til hovedtraseene.
Kjør sikkert!