Motivasjon for oppkjøring

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23352
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av Bjerknez »

PiaP skrev:
Bjerknez skrev:
Tricky skrev:Takk for svar!

Tror at regnet gjorde meg såpass usikker og alt ble galt.
Ble nok for engstelig for å ting skulle skje :sorry
Himmelen åpnet seg og par timer etter kom sola.


Ang kløsjen så går den ikke å justere noe spesielt(har prøvd)

Bor i Østfold
Kan være at du traff en oljeflekk eller evt. litt grus/sand etc. Under oppkjøring (hvor jeg formoder at det går ganske pent for seg) så har jeg vanskelig for å tro at dekket glipper så sant det ikke er andre faktorer som olje/grus etc. befinner seg i veibanen.

Dog er det enkelte ting du bør være obs på når du kjører på våt vei. Ved bensinstasjoner og rundkjøringer nær bensinstasjoner kan det ofte ligge olje på veien. Man kan relativt lett se oljeflekker på våt vei. Grus/sand etc. er ikke like lett å senår veien er skikkelig våt, men denne grusen blir ofte vasket bort ved kraftig regnskyll. Vannplaning kan jeg ikke tenke meg er problemet her i moderate hastigheter. Jeg har ligger på E6 i 130km/t i plaskregn og det går helt fint. Dog med nye dekk.

Vær også veldig forsiktig når du stopper sykkelen ved bensinpumper etc. Her ligger det nesten alltid bensin/olje på bakken og en liten bråbrems der kan være nok til å velte sykkelen. man har jo ikke spesielt bra med fotfeste heller i slike tillfeller.

Men jeg er helt enig med deg, å kjøre opp på tørr asfalt fjerner en del bekymringer og setter fokus mer på selve kjøringen. Etter hvert som erfaringen øker så vil du nok oppleve våt vei som mindre risikofyllt. Personlig liker jeg ikke å kjøre på våt vei i det hele tatt. Ikke fordi jeg er redd etc. men fordi det ikke innbyr til noe aktiv kjøring for min del og aktiv kjøring er jo nettopp det jeg synes er hovedpoenget med motorsykkel. :thumleft

ik dumt å venne seg til regn, vaffal her jeg bor. Driver å tar kjøretimer og 5 av 6 timer har foregått i øsregn.....
Så absolutt ikke dumt det. Alle erfaringer er gode erfaringer :thumleft

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Motivasjon for oppkjøring

Legg inn av Lasse Liten »

Vått føre er skikkelig kjipt uansett. Jeg pendler til og fra jobb, og har gjort mine erfaringer i dette domenet. På min forrige sykkel, en XJ750 hadde jeg mange sånne som du sier, "kjennes ut som" du får slipp på bakhjulet. Dette kom seg betraktelig med nye dekk og litt mer erfaring. På sykkelen jeg har nå, er jeg nesten helt avslappet, om det skyltes sykkelen eller dekkene(BT45) vites ikke, jeg heller mot at dekkene er gode på vått.. Mitt beste tips er å slappe mer av og kjenne på sykkelen. Hvis du er anspent kjenner du ikke mye annet enn din egen nervøse boble.
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Svar