Verksted besøk til besvær?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1607
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av Kjellrf »

TBI81 skrev:Merkeverksteder kan ta seg en bolle ..

I fjor:
Audi: Bremse calipter som henger, Du må ha ny . 5900,- for en.
Meg: Hva skjedde med å klyve caliptere, hone opp og bytte pakninger?
Audi: Nei, det har vi dårlig erfaring med..
Meg: På tide at dere får erfaring med det. Dette har da verksteder gjort i mange tiår. Forøvrig koster et sett med caliptere 3200,- fra England..
Audi: Ja, vi skal undersøke litt .. Mumle noe om at de måtte monteres elektronisk .. ?

En time senere ringer de meg og har fått "moet opp" calipteren. Trengte ikke nye altså ..

To nye bremseskiver skulle de også montere i samme slengen pga en liten ripe på mindre enn en cm bredde og en halv cm dybde på den ene.
Meg: Jeg kan ikke skjønne at jeg trenger to nye skiver for dette? De er knapt kjørt 40 000km og er som nye ellers. Vil ikke dette merket slites vekk etter kun få mil?
Audi: Jo .. Det vil det kanskje..
Etter en kjapp "sjekk" så fikk jeg beholde de og bilen ble EU OK uten andre merknader.

12 000,- som de først skulle ha for jobben ble redusert til 1200,-

Om jeg er fornøyd med prosessen? Overhodet ikke. Tante Turid på 60år ville garantert bare ha nikket og betalt. Merkeverksted vet best .. Jau .. :notlistening
Fikk denne forklaringa hos en Møller-forhandler:

Siden de skal garantere alle reparasjoner i minst 3 år, bytter de deler istedenfor å reparere de.

Dessuten er det ofte 30.000km serviceintervaller, så de bytter alt som mistenkes kan bli utslitt på de 30.000.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av norse900 »

Dette virker å være blant det tåpeligste jeg har hørt!! Man må da ha LITT peiling på antatt levetid og dele-kvalitet før man skifter i hytt og pine. Å overhale deler er ikke alltid hokus-pokus. men jeg aner ikke hva som ligger i mekaniker-utdanninga nå for tiden. Mye tyder på at det er stadig lengre mellom entusiastiske fagfolk, og kanskje er dette noe av grunnen??? Man FÅR ikke fikse delene?? Tid er penger, og delene må jo kunden punge ut for uansett...
(Har ikke til hensikt å "henge ut" Møller. Mistenker at andre verksted har samme "filosofi") :sorry
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av ATWindsor »

Det er tåpelig fordi det ikke er tilfellet, det er som elektrikere og rørleggere som har svindyrt utstyr fordi "de har kostander i forhold til garanti" osv. Det høres alltid litt tåpelig ut når grunnen er "vi vil tjene mer" men man prøver å late som det er noe annet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av simpson »

TBI81 skrev:
To nye bremseskiver skulle de også montere i samme slengen pga en liten ripe på mindre enn en cm bredde og en halv cm dybde på den ene.
Meg: Jeg kan ikke skjønne at jeg trenger to nye skiver for dette? De er knapt kjørt 40 000km og er som nye ellers. Vil ikke dette merket slites vekk etter kun få mil?
Audi: Jo .. Det vil det kanskje..
Hvis du har en ripe med halv cm, altså 5 mm dybde, vil den ikke slites vekk etter noen få mil.
Du sliter ikke 5 mm i året engang.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av TBI81 »

En cm bredde og ca halv mm dybde skulle det være..
Forresten det var ikke så mye en gang. To mil med stål mot stål. 50kmt maks, lite bremsing så såvidt brukt bakbremsen.

Den forsvant fort ;-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av simpson »

0.5mm høres mer fornuftig ut ja.
Fort gjort å gå i surr med mm og cm :knegg

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av Lasse Liten »

derfor liker jeg gamle biler, de fikser jeg selv uten nåkke jåleri om garanti og nye grunner til å bruke pengene på noe annet enn motorsykkel..
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av TBI81 »

simpson skrev:0.5mm høres mer fornuftig ut ja.
Fort gjort å gå i surr med mm og cm :knegg
Ja, helsiken.. skylder på autocorrect :knegg

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6984
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av kjellv »

TBI81 skrev:En cm bredde og ca halv mm dybde skulle det være..
Forresten det var ikke så mye en gang. To mil med stål mot stål. 50kmt maks, lite bremsing så såvidt brukt bakbremsen.

Den forsvant fort ;-)
En ripe på 10 mm lengde og 0,5 mm dybde på en bremseskive er ingen bagatell!
Den kan ikke defineres som en ripe, men mer sannsynlig er det en dyp sprekk. Et av Vegvesenet godkjent MCverksted kan ikke overse en slik potensielt alvorlig skadd bremseskive! Jeg kan love deg, hadde denne "ripe" blitt påpekt av Biltilsynet under en vei kontroll hadde du blitt pålagt å bytte skiva!
Husk at ei bremseskiver skal tåle ganske ekstreme påkjenninger. Meget rask oppvarming og avkjøling blant annet. En slik sprekk er om ikke annet en "bruddanvisning", nettopp langs denne sprekken er skiven svakere enn resten av skiven.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av TBI81 »

kjellv skrev:
TBI81 skrev:En cm bredde og ca halv mm dybde skulle det være..
Forresten det var ikke så mye en gang. To mil med stål mot stål. 50kmt maks, lite bremsing så såvidt brukt bakbremsen.

Den forsvant fort ;-)
En ripe på 10 mm lengde og 0,5 mm dybde på en bremseskive er ingen bagatell!
Den kan ikke defineres som en ripe, men mer sannsynlig er det en dyp sprekk. Et av Vegvesenet godkjent MCverksted kan ikke overse en slik potensielt alvorlig skadd bremseskive! Jeg kan love deg, hadde denne "ripe" blitt påpekt av Biltilsynet under en vei kontroll hadde du blitt pålagt å bytte skiva!
Husk at ei bremseskiver skal tåle ganske ekstreme påkjenninger. Meget rask oppvarming og avkjøling blant annet. En slik sprekk er om ikke annet en "bruddanvisning", nettopp langs denne sprekken er skiven svakere enn resten av skiven.
Nei, det var og er ikke en dyp sprekk. Dette var et resultat av 2 mil med bremsekloss som var utslitt til metallet pga calipter som hang. Dette var som nevnt på en Audi stasjonsvogn bak. Så nei.

Og den gikk gjennom pkk slik.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6984
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Verksted besøk til besvær?

Legg inn av kjellv »

TBI81 skrev:
kjellv skrev:
TBI81 skrev:En cm bredde og ca halv mm dybde skulle det være..
Forresten det var ikke så mye en gang. To mil med stål mot stål. 50kmt maks, lite bremsing så såvidt brukt bakbremsen.

Den forsvant fort ;-)
En ripe på 10 mm lengde og 0,5 mm dybde på en bremseskive er ingen bagatell!
Den kan ikke defineres som en ripe, men mer sannsynlig er det en dyp sprekk. Et av Vegvesenet godkjent MCverksted kan ikke overse en slik potensielt alvorlig skadd bremseskive! Jeg kan love deg, hadde denne "ripe" blitt påpekt av Biltilsynet under en vei kontroll hadde du blitt pålagt å bytte skiva!
Husk at ei bremseskiver skal tåle ganske ekstreme påkjenninger. Meget rask oppvarming og avkjøling blant annet. En slik sprekk er om ikke annet en "bruddanvisning", nettopp langs denne sprekken er skiven svakere enn resten av skiven.
Nei, det var og er ikke en dyp sprekk. Dette var et resultat av 2 mil med bremsekloss som var utslitt til metallet pga calipter som hang. Dette var som nevnt på en Audi stasjonsvogn bak. Så nei.

Og den gikk gjennom pkk slik.
Beklager har ikke fått med meg starten på denne tråden skikkelig, ikke fått med meg at dette handlet om bremseskiver til DKW (Audi)

Svar