Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Bjerknez »

Joda, jeg er nok kanskje ikke som alle andre :lol

Men husk... jeg er god på bunnen :redface

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av kjellv »

LordShaft skrev:
Bjerknez skrev:Jeg hilser ikke på mopeder. I mitt hode så sier jeg på en måte "Bra! du har skjønt det!" når jeg hilser. Altså at det er noen som faktisk har lagt litt jobb og penger i det for å skaffe seg et førerkort samt kjøpt seg en sykkel. I mitt hode så er man da en ekte entusiast som passer beskrivelsen "Bra! Du har skjønt det!".

Mopedister er stort sett bare i veien og dem driter i sikkerhet. De fleste skaffer seg moped kun for å slippe og sykle/gå og når mopedtiden er over så kjører de fleste av dem bil. Da er man ikke noen ekte entusiast for min del. Jeg har hilst på en og annen Yamaha superduper R1 wannabe 50cc ved en feiltakelse, men har ikke fått noe hils tilbake, så dem skjønenr vel muligens poenget dem også, hehe.

Jeg skjønner godt at dem koser seg på to hjul, men så vidt jeg vet så kjører ikke mopedister turer for turen i seg selv. Altså blir mopeden stort sett brukt som rent fremkomstmiddel.

Dog hender det gang på gang at jeg slår fingertuppene i sideruten på bilen når jeg kjører når det passerer en motorsyklist :lol
Merkelig vinkling du har på dette Ove :-k
Jeg føler uansett alder og 2 hjul, fortjener å bli lagt merke til med den respekten vi har som ferdes på to hjul.
Samme som når små unger vil bort å klatre på sykkelen min eller prøvesitte. Da handler det om å vise hvem vi er og at alle er velkommen, liten eller stor.

Jeg vet forresten om mange som har fått lappen bare ved å møte opp på trafikk stasjonen (gamledager) også de som har fått både sykkel, lappen, og utstyr med rike foreldre :-k
Det forandrer ikke viktigheten med å hilse for meg.

Jeg hilser også konsekvent på biler eller andre trafikanter som gir plass, signaliserer farer osv.

Takk
Lykke til videre
Hallaien
God tur
Ser deg
Stilig sykkel
Et vink kan bety så mangt

Sakk ned (pumpe med hånden mot bakken)

Note4
Jeg synes nok også at Oves vinkling blir litt merkelig, litt generalisert.
Faktum er at mange moped/scooterpiloter har tapt sin kamp om lett sykkel lappen med sine foreldre, og har fått mopedlappen som et kompromiss.
Det er ikke vanskelig å sette seg inn i hvilke problemer disse møter i trafikken hver dag. Hvem som helst kan prøve dette i 10 min:
Ikke kjør fortere enn 45 km/t
Ikke fortere enn 30 km/t i motbakker
Utenfor tettbygd strøk, ligg inntil gulstripa for å ha kontroll på trafikken bak deg.

Det er ikke disse ungdommenes skyld at de hver dag møter trafikken med dette plastikk leketøyet. Etter mitt syn burde det vært forbudt utenfor tettbygd strøk. I bytrafikk er dette et hendig og greit kjøretøy, men utenfor 60-sone er det livsfarlig!
Da syns i hvert fall jeg at det er bra om vi store tøffe guttene med store motorsykler kan ha et ekstra øye med disse ungdommene. De har endt opp i trafikken med et kjøretøy som er fullt lovlig, men som er direkte farlig. Slett ikke sikkert at det var dette de så for seg da de startet med mopedkurset heller.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av jhn »

Enig med både LordShaft og Kjellv (bortsett fra at ingen av mine hilsninger betyr "hallaien" :)
Jeg gjør ikke forskjell på hverken kubikk, alder, kjønn eller sykkeltype ... jeg hilser når det passer, ellers ikke.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Bjerknez »

Føles bra og ikke være lik alle andre :thumleft

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Tommas »

Kjører folk MC, så har de de allerede gjort et så godt valg at jeg hilser og regner med de er hyggelige ;-)

Brukeravatar
bakern 42
Innlegg: 95
Registrert: 20 nov 2011, 19:44
Motorsykkelen din: yamaha fz8-s 2011
Sted: larvik

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av bakern 42 »

Jeg hilser heller ikke på mopedister, vet ikke hvorfor men er bare sånn.
Begynte selv som mopedist og vi kjørte mange turer.
Vi kjørte til Sverige som var driiiitlangt og da husker jeg godt at mcfolket hilste på oss og det var kjempestas, stolte var vi,så noen av oss går videre til tung mc.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av LordShaft »

bakern 42 skrev: Vi kjørte til Sverige som var driiiitlangt og da husker jeg godt at mcfolket hilste på oss og det var kjempestas, stolte var vi,så noen av oss går videre til tung mc.
Enda større grunn til å hilse på alle! Du har jo selv erfart hvordan det er og ikke minst føles :thumleft

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av norse900 »

Kjellv skrev:Faktum er at mange moped/scooterpiloter har tapt sin kamp om lett sykkel lappen med sine foreldre, og har fått mopedlappen som et kompromiss.
Det er ikke vanskelig å sette seg inn i hvilke problemer disse møter i trafikken hver dag. Hvem som helst kan prøve dette i 10 min:
Ikke kjør fortere enn 45 km/t
Ikke fortere enn 30 km/t i motbakker
Utenfor tettbygd strøk, ligg inntil gulstripa for å ha kontroll på trafikken bak deg.

Det er ikke disse ungdommenes skyld at de hver dag møter trafikken med dette plastikk leketøyet. Etter mitt syn burde det vært forbudt utenfor tettbygd strøk. I bytrafikk er dette et hendig og greit kjøretøy, men utenfor 60-sone er det livsfarlig!
Da syns i hvert fall jeg at det er bra om vi store tøffe guttene med store motorsykler kan ha et ekstra øye med disse ungdommene. De har endt opp i trafikken med et kjøretøy som er fullt lovlig, men som er direkte farlig. Slett ikke sikkert at det var dette de så for seg da de startet med mopedkurset heller.
Supert inlegg, Kjellv!!! Synes du (og LordShaft m.fl.) Har noen glimrende argumenter og synspunkt!!
Hilsing og en liten "assist" i trafikken (når bur-rottene trenger seg på) er vel neppe skadelig for noen, og tross alt ligger det MYE i hvorvidt spjeldet i lommeboka til mor og/eller far er i åpen eller lukket posisjon... :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Bjerknez »

Det som er litt merkelig er at jeg så langt har til gode å kjøre sammens med noen som aktivt hilser på mopedister som farer forbi. Allikevel er flertallet i denne tråden såpass "fornuftige" og "medmenskelige" at dem velger å hilse på hver en mopedist dem møter. Hvor er alle dere som ikke hilser på mopedister? Er dere "redde" for å svare fordi noen aktive forumister mener at dette er en ting som bør gjøres for å rekruttere våre unge håpefulle til MC miljøet etc.?

ELLER... er det bare de jeg har kjørt sammens med (som ikke er rent få) som er noen "ramper" og ikke velger å hilse på knallerter? :scratch

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av simpson »

Hilser alltid på bilister som viker, slipper meg frem osv.
Mopeder?, tja....alltid hvis de hilser først. Og det er helst gutter og du ser at de blir stolte når de får respons.
Mens jenter på scooter, hvert fall her jeg bor, er ikke interessert eller skjønner hilsning.

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av kalleklovn »

Jeg hilser nok så lenge mopedisyer hilser først. Men hilser til vanlig ikke på mopedist/scootere. Grunnen for det er at de nesten garantert er 0 opptatt av mc-miljøet. Spesielt de på scootere.
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av kjellv »

simpson skrev:Hilser alltid på bilister som viker, slipper meg frem osv.
Mopeder?, tja....alltid hvis de hilser først. Og det er helst gutter og du ser at de blir stolte når de får respons.
Mens jenter på scooter, hvert fall her jeg bor, er ikke interessert eller skjønner hilsning.
Ja, jeg er enig med Simpson her, og må nok korrigere meg selv litt. Jeg hilser ikke konsekvent på alle 50cc jeg møter. I slike antall som disse finnes i enkelte områder hadde ikke dette vært mulig heller.
Det er også riktig at veldig mange scooterjenter hilser ikke tilbake, det ser nesten ut som de ikke en gang legger merke til deg og din hilsen.
Mange av disse lever i sin egen boble, og ser kun det som interesserer dem. Ganske mange faktisk tror jeg.
Men for ganske mange handler dette også om usikkerhet, dårlig selvbilde, redsel for å gjøre noe feil. Disse jentene lever jo i en verden som raser sammen rundt dem hvis det blir avslørt en sprekk i den perfekte fasade de møysommelig har bygget opp. Når vi da hilser høflig, skjønner de kanskje ikke hvorfor og hva vi mener, og velger heller å late som de ikke har sett det.
Men jeg hilser likevel jeg når det passer slik. Tror faktisk det har noe for seg.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av jhn »

Bjerknez skrev:Det som er litt merkelig er at jeg så langt har til gode å kjøre sammens med noen som aktivt hilser på mopedister som farer forbi. Allikevel er flertallet i denne tråden såpass "fornuftige" og "medmenskelige" at dem velger å hilse på hver en mopedist dem møter. Hvor er alle dere som ikke hilser på mopedister? Er dere "redde" for å svare fordi noen aktive forumister mener at dette er en ting som bør gjøres for å rekruttere våre unge håpefulle til MC miljøet etc.?

ELLER... er det bare de jeg har kjørt sammens med (som ikke er rent få) som er noen "ramper" og ikke velger å hilse på knallerter? :scratch
Det som er mere merkelig, er at folk har en såpass detaljert plan over hvem de skal hilse på, og ikke. Det er merkelig.
I bytrafikk hilser jeg sjelden på noen som helst, på landeveien hilser jeg på de fleste tohjulinger ... om det passer sånn.
Jeg hilser ikke for å rekruttere, men for å si "ha en god dag" ... og en god dag fortjener selv 16-årige jenter på scooter, synes jeg
Det er altså ikke en gjennomtenkt plan jeg bruker, men mere innfallsmetoden.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av simpson »

jhn skrev:
Bjerknez skrev:Det som er litt merkelig er at jeg så langt har til gode å kjøre sammens med noen som aktivt hilser på mopedister som farer forbi. Allikevel er flertallet i denne tråden såpass "fornuftige" og "medmenskelige" at dem velger å hilse på hver en mopedist dem møter. Hvor er alle dere som ikke hilser på mopedister? Er dere "redde" for å svare fordi noen aktive forumister mener at dette er en ting som bør gjøres for å rekruttere våre unge håpefulle til MC miljøet etc.?

ELLER... er det bare de jeg har kjørt sammens med (som ikke er rent få) som er noen "ramper" og ikke velger å hilse på knallerter? :scratch
Det som er mere merkelig, er at folk har en såpass detaljert plan over hvem de skal hilse på, og ikke. Det er merkelig.
I bytrafikk hilser jeg sjelden på noen som helst, på landeveien hilser jeg på de fleste tohjulinger ... om det passer sånn.
Jeg hilser ikke for å rekruttere, men for å si "ha en god dag" ... og en god dag fortjener selv 16-årige jenter på scooter, synes jeg
Det er altså ikke en gjennomtenkt plan jeg bruker, men mere innfallsmetoden.
Det er ikke alle som kjører like aktivt og dermed har tid til å vurdere hver enkelt når de møtes på veien og rekker å ta avgjørelsen når de møtes om en skal hilse eller ikke. :knegg :knegg

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av jhn »

simpson skrev:
jhn skrev:
Bjerknez skrev:Det som er litt merkelig er at jeg så langt har til gode å kjøre sammens med noen som aktivt hilser på mopedister som farer forbi. Allikevel er flertallet i denne tråden såpass "fornuftige" og "medmenskelige" at dem velger å hilse på hver en mopedist dem møter. Hvor er alle dere som ikke hilser på mopedister? Er dere "redde" for å svare fordi noen aktive forumister mener at dette er en ting som bør gjøres for å rekruttere våre unge håpefulle til MC miljøet etc.?

ELLER... er det bare de jeg har kjørt sammens med (som ikke er rent få) som er noen "ramper" og ikke velger å hilse på knallerter? :scratch
Det som er mere merkelig, er at folk har en såpass detaljert plan over hvem de skal hilse på, og ikke. Det er merkelig.
I bytrafikk hilser jeg sjelden på noen som helst, på landeveien hilser jeg på de fleste tohjulinger ... om det passer sånn.
Jeg hilser ikke for å rekruttere, men for å si "ha en god dag" ... og en god dag fortjener selv 16-årige jenter på scooter, synes jeg
Det er altså ikke en gjennomtenkt plan jeg bruker, men mere innfallsmetoden.
Det er ikke alle som kjører like aktivt og dermed har tid til å vurdere hver enkelt når de møtes på veien og rekker å ta avgjørelsen når de møtes om en skal hilse eller ikke. :knegg :knegg
Sant nok ... da er det kanskje greit å ha en plan likevel :knegg

Svar