Fuel..

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Fuel..

Legg inn av 650spleisn »

Kompresjonsforhold:
Volum over stempel, inklusiv volum av forbrenningskammer, når alle ventiler / porter er stengt. Altså når kompresjonen starter.
Dele på volum av forbrenningskammer ved Ø.D.
Om jeg husker min teori rett.
Kompresjonsforholdet kan da økes / minskes ved å forandre på stempel, "høvle" toppen, andre ventiltider, høyde på eksos porten (2-takt), å sikkert mye mer.
Hvor grensen for tenningsbank går er i praksis avhengig av mange faktorer.

Brukeravatar
Newhill
Innlegg: 59
Registrert: 27 mai 2015, 21:08
Motorsykkelen din: 2017 MT10-SP
Sted: Oslo

Re: Fuel..

Legg inn av Newhill »

Med fare for å virke litt utålmodig nå, -men er konklusjonen den at man fint kan fylle 98 på en nyere japansk 850cc, men det man oppnår er at lommeboka blir slankere?

:scratch
Kan ikke alle bare være venner?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Fuel..

Legg inn av Cutless »

Ja. Og mindre/ingen etanol gjør at du kan oppleve lavere bensinforbruk :) (Statoil 98 var uten etanol for noen år siden, vet ikke status nå)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Fuel..

Legg inn av Cutless »

650spleisn skrev:Kompresjonsforhold:
Volum over stempel, inklusiv volum av forbrenningskammer, når alle ventiler / porter er stengt. Altså når kompresjonen starter.
Dele på volum av forbrenningskammer ved Ø.D.
...
En vesentlig bedre forklaring :thumleft

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Fuel..

Legg inn av Anaxim »

Jo, jeg mener du kan fylle bensin med høyt oktantall helt uten problemer. Ved for lav oktan (men da snakker jeg om 91 og lavere) risikerer du tenningsbank på motorer med høy kompresjon (12:1+) (særlig høyhastighetsbank er svært skadelig for motoren). Men høyoktan bensin er jo litt dyrere. Til gjengjeld inneholder den lite eller ingen etanol. Korrigèr meg om jeg tar feil her...

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Fuel..

Legg inn av Cutless »

Cutless skrev:
650spleisn skrev:Kompresjonsforhold:
Volum over stempel, inklusiv volum av forbrenningskammer, når alle ventiler / porter er stengt. Altså når kompresjonen starter.
Dele på volum av forbrenningskammer ved Ø.D.
...
En vesentlig bedre forklaring :thumleft
En liten bemerkning. Starter ikke kompresjonen i det stempelet begynner å bevege seg oppover i syllinderen? Og kompresjonforholdet er vel forskjellen mellom når stempel er på topp i syllinder og når det er nederest? Altså differansen i volum i de to ulike posisjonene?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av LordShaft »

Hva er problemet med etanol i drivstoffet? Vi har da kjørt med dette i mange år å det har aldri vært tema så vidt meg bekjent før. Altså noen år tilbake i tid

Note4

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Fuel..

Legg inn av Cutless »

I forhold til mitt siste innlegg ang. etanol så har det mindre energi enn bensin. Det vil si at desto større andel av bensinen som består av etanol desto dårligere/høyere bensinforbruk vil du få.

Andre negative effekter som har blitt diskutert (sier ikke at det er fakta):
- Smører dårligere
- Tørker ut pakninger
- Deformerer enkelte plasttanker (Ducati Streetfighter feks)
- Kan skille seg ut over tid

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Fuel..

Legg inn av Shawn91 »

Jeg kjørte alltid med 98 på lettsykkelen og mellomtungen min, og merket stor forskjell på hvor rent motoren gikk, og bedre ytelse. Har ikke testet med yamahaen min enda, da den går bra nok med 95.
Shiny side up...

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Fuel..

Legg inn av ejs »

http://www.motorcyclistonline.com/blogs ... s-pay-pump" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Fuel..

Legg inn av Tommas »

Er det 98 tilgjengelig så fyller jeg det. "Føler" at sykkelen går bedre da.

Jeg har ikke utført blindtest eller andre former for verifisering ;-)

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Fuel..

Legg inn av hakhap »

Kanskje skal ta å prøve litt 98... :scratch
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Fuel..

Legg inn av 929rr »

Kjører mye 95. Men før vintern fyller jeg 98 pga ikke etanol. På vesla fyller jeg 98 uansett. Kun det beste for små piker. Nå er det ikke jeg som har mapet henne men vil tro at hun kansje er mappet for 98.
Gamla får det som er tilgjengelig, går fint på 95, selv om jeg ble litt i stuss da hun ble uvillig på langsia på rudskogen her forleden. Mulig jeg hadde litt høyt turtall da.
Uansett, de fleste moderne motorer går greit på 95 pga bankesensor, men før vintern, få på noe uten etanol,

Sent fra min GT-P5100 via Tapatalk

ZZR-Erling

Re: Fuel..

Legg inn av ZZR-Erling »

Dette vet jeg lite om, men jeg tipper at kompresjonstallet regnes ut slik: hvis man tar stempelet helt ned også deler volumet over i feks 13, så vil en motor med kompresjon 1:13, ha igjen 1/13 dels luftvolum over stempelet når dette er på topp.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av gsx750_80 »

929rr skrev:Kjører mye 95. Men før vintern fyller jeg 98 pga ikke etanol. På vesla fyller jeg 98 uansett. Kun det beste for små piker. Nå er det ikke jeg som har mapet henne men vil tro at hun kansje er mappet for 98.
Gamla får det som er tilgjengelig, går fint på 95, selv om jeg ble litt i stuss da hun ble uvillig på langsia på rudskogen her forleden. Mulig jeg hadde litt høyt turtall da.
Uansett, de fleste moderne motorer går greit på 95 pga bankesensor, men før vintern, få på noe uten etanol,

Sent fra min GT-P5100 via Tapatalk
Tror det kan lønne seg å bruke etanolfri bensin så lenge man kan, ja. Jeg kjøpte siste Cycle World i dag, og der var to ulike
innlegg tilegnet etanol i bensin.

Jeg siterer fra det første (Cycle World s. 67, september 2015):

"The ethanol pump fuel that have been foisted on us has many bad side effects, including being absorbed by most plastics
(sorry, Ducati owners). There was a huge uproar when the first boaters to use it had their fiberglass fuel thanks dissolve and it glued their engines together. Try to find and use non-ethanol fuel. Marinas have to have it for boat use. Failing that, use fuel stabilizers all the time. Drain the mower tank and carb dry for storage. Maybe if enough people vote with their pocketbooks, we can put this ethanol nightmare behind us".

Som svar på et annet innlegg, på side 68:

"...Ethanol does lots of bad things, but fuel fuel-injector deposits and carbon buildup aren't even on the radar.
The most common problems are corrosion and varnish deposits in the fuel system, primarely the rusting / dissolving
of the fuel tank, and varnish in carburettors and on inlet valves stems. ... Try to find non-etnanol fuel. Write your congressman. If stuck with ethanol, run your tank all the way empty before storing for the winter. Failing that, fill it to the brim with stabilizer in it..."

Amerikanerne har hatt etanol i drivstoff lengre enn oss, og i relativt større mengder. Snart kommer etanol i det aller meste av drivstoff også i Norge, uten at særlig mange ser ut til å bry seg.
mvh

-gsx750_80

Svar