Gamleveien Tyin - Øvre Årdal

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Gamleveien Tyin - Øvre Årdal

Legg inn av ireit »

I går tilbakela Proppen og jeg turen.

https://drive.google.com/file/d/0B61z61 ... p=drivesdk

Tok bussen fra Årdalstangen til Sletterust (straks før Tyinoset) og gikk her inn på gamleveien. Ved bommen var det varslet om at veien var steng pga. ras og ved raset vare det sperret med netting. Burde nok ikke ha gått over der... men kom til slutt ned til hovedveien på det punkter som de lokale kaller 400 meteren... Utrolig at det på 60 tallet kjøre rutebusser her...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Gamleveien Tyin - Øvre Årdal

Legg inn av LordShaft »

Argh... er det bare jeg som kunne tenkt meg å sett, ja la oss si langt mere bilder :redface

Var turen bra? Hadde det gått fint å kjøre her med sykkel? Eller hadde du ikke kommet forbi der det var gått ras? :-# :x

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Gamleveien Tyin - Øvre Årdal

Legg inn av ireit »

Ja dette var en fin avveksling. Fabelaktig tur som kan anbefales på det varmeste. Hadde jo kjørt forbi her så mange ganger og tittet opp på det som så ut til å være en gammel vei. Litt googling og og skjønte at dette var den gamle hovedveien. Bygd av kraftverk utbyggerne. Det er nok derfor den er så vannrett og med mange tverrsalg inn til vann- tunnelen som bringer Tyinvannet helt fram til 1000 meteren og så i vertikal sjakt og turbinen i bånn...

Først ble vi møtt av dette skiltet:
20150822_101240 (870x653).jpg
Så etter ca 7 km kom dette:
20150822_105314 (870x653).jpg
Passerte og trodde at RAS betydde at noe lå i veien... men veien var borte. Alternativet var å gå tilbake.... eller passere på de 40 cm av veien som fremdele hang fast i fjellet. Dette lar deg ikke reparere med å kjøre på med stein, for lang ned. Om de reparerer dette må bygge en eller annen form for bru. Det var ikke mer en ca 2 meter av veiens lengde som var borte, men langt ned til dalbunnen.
Jeg var her så nervøs at det jeg var sikker på var bilder og video, ikke eksisterer (må ha trykket på feil knapp...)

ca 50 meter etter raset kommer man så til tunnelen
20150822_110327 (870x653).jpg
Og fra den gamle veien har du hele tiden super utsikt til den nye veien ned i dalen.
IMG_0287 (870x653).jpg
Og så Proppen i aksjon...
20150822_121029 (870x653).jpg
Så slik der er i dag er det ikke mulig å kjøre med Mc her. Og i en sving var det også ennå for mye snø. Men for en MC vei dette hadde hadde vært, uten dette raset. Vil anta at det der ute, finnes de som har kjørt mc her. :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Gamleveien Tyin - Øvre Årdal

Legg inn av LordShaft »

Fantastiske bilder.... Dette er bare å føre opp på bucket listen sin! :thumleft Takk for at du/dere deler

Svar