Vi har faste epost-signatur policy'er i bedriften jeg jobber i. Funker fint. Genereres og oppdateres automatisk for alle ansatte ved ev. endringer. Ved feks. en ny tittel for mitt vedkommende, så vil e-posten automatisk oppdateres i databasen. Alle signaturer er like for alle, og på Engelsk. Norsk er tilvalg i særtilfeller. Det gir et greit helhetsinntrykk når kunder og potensielle kunder er i kontakt med flere ansatte i bedriften.
Første e-post er alltid full pakke.
Dvs. navn, tittel, firmanavn med full adresse og hele stasen, logo og vårt slagord osv.
En korrespondanse som besvares får en forkortet versjon automatisk, typisk bare med navn, tittel, firmanavn og mobilnummer.
Når det gjelder telefon vs. e-post, så sier jeg jatakk begge deler. Ringer man så er det gjerne mindre rom for misforståelser.
Ting spikres, refereres til og oppsummeres i en mail senere.
Dessverre kan man vel si, at organisasjoner av en viss størrelse idag består av utrolig mange "e-post operatører", et slags mellomledd/daukjøtt en må gå via. De funker det ikke å ringe, fordi de har jo ikke peiling, de bare videresender og venter på respons fra andre