Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Corbin sal for Moto Guzzi Stelvio NTX

Legg inn av sotOle »

Da er det mulig å få Corbin sal til NTXn også.
http://www.corbin.com/motoguzzi/mgstl12.shtml

Jeg er litt plaget med at jeg over tid glir litt framover i originalsalen og ender opp med delevis å sitte på deler av anatomien det ikke er godt hverken å sitte på eller få i klem. Om Corbins sal er bedre i så måte gjenstår å se.

Når noe gjør moderat vondt gjelder det å tenke på noe annet. I juli 1881 red 30 apacher, ledet av den da over 80 år gamle Nana, ut på et to måneder langt raid i Mexico og Arizona. på Den tiden red Nana med følge omtrent 5000 km. Den som hadde hatt ræva til Nana du.
Sist redigert av AJ den 28 okt 2013, 16:38, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Tror neppe det er "marked" på MCsiden.no for en egen tråd om Corbinsal til Stelvio'en... Slår den derfor sammen med den eksisterende Stelvio-tråden.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Bringisen »

Jeg lurer på om dere Guzzi-folk har tro på om det kommer en ny Stelvio med den nye 1300 motoren. Det hadde jo vært spennede.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38118
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Bringisen skrev:Jeg lurer på om dere Guzzi-folk har tro på om det kommer en ny Stelvio med den nye 1300 motoren. Det hadde jo vært spennede.
Hm... :-k
Det er jeg neimen ikke sikker på, gitt.
Virker nesten som at Moto Guzzi nedprioriterer både Norge og Stelvio for tiden...
Og Sport 1200 er nærmest faset ut...

Mens fokuset synes mer rettet mot small-block serien (V7 modellene) og California 1400.

Men en Stelvio ny 1300 motor hadde selvfølgelig vært noe. Og for å framstå som en ekte Moto Guzzi purist må jeg jo legge til at jeg håper de fortsetter med å være 'egne' og ikke putte på no' kjølegreier utover luft og olje... :skriver :jada:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:
Bringisen skrev:Jeg lurer på om dere Guzzi-folk har tro på om det kommer en ny Stelvio med den nye 1300 motoren. Det hadde jo vært spennede.
Hm... :-k
Det er jeg neimen ikke sikker på, gitt.
Virker nesten som at Moto Guzzi nedprioriterer både Norge og Stelvio for tiden...
Og Sport 1200 er nærmest faset ut...

Mens fokuset synes mer rettet mot small-block serien (V7 modellene) og California 1400.
Hmm , det er jo rart at de nedprioriterer modellsegmenter som konkurrentene selger godt i. Men om Guzzi vil være en nisjeprodusent, så gjør de jo rett. Ny motorteknologi må uansett til for å møte kravene fra myndigheter og forbrukerne , leste at til og med Harley tenker ny teknologi innpakket i litt nostalgi.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38118
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Bringisen skrev: Hmm , det er jo rart at de nedprioriterer modellsegmenter som konkurrentene selger godt i.
Nå skal ikke jeg påstå at det er slik det forholder seg. Det er mer et inntrykk jeg personlig har av at fabrikken synes å satse mer på andre modeller enn Norge og Stelvio. Og ikke minst Sport 1200, som vi for øvrig ikke så utstilt hos noen Guzzi-forhandlerne vi var innom på Italia-turen vår i sommer.

Når en ser på salgsstatistikken fra hjemlandet så synes jo heller ikke Stelvio og Norge på lista over de 100 mest solgte.
Virker ikke som de er spesielt ettertraktet dere nede, med andre ord...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av PCP »

AJ skrev:
Men en Stelvio ny 1300 motor hadde selvfølgelig vært noe. Og for å framstå som en ekte Moto Guzzi purist må jeg jo legge til at jeg håper de fortsetter med å være 'egne' og ikke putte på no' kjølegreier utover luft og olje... :skriver :jada:
Problemet er vel at det etterhvert vil bli nær umulig å møte de strengere og strengere utslippskravene med konvensjonell luftkjøling.

Men når dere snakker om salgstall og nisje-produkt, det er mulig det bare er meg som ikke har fått det med meg, men har ikke Moto Guzzi alltid vært et nisje-produkt. Eller har de hatt en "storhetstid" ?

Husker jo merket tilbake fra gammelt av, men har alltid tenkt på det som noe litt sært og rart fra Italia, som jeg vet fint lite om, og sjelden ser. I det siste har dette endret seg, men det er jo først og fremst grunnet fryktelig mye støy (godartet :P :p ) rundt merket på dette forumet. :-)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38118
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Moto Guzzi har nok, som PCP med rette antyder, et nisjeprodukt uten de helt store salgstallene.
Er også enig i at strengere krav til utslipp krever mer av motorene. Men når det er nevnt skald et også nevnes at nettopp Moto Guzzi har greid å innfri disse kravene med god margin hver gang.
Nå sist med den nye 1400 kubikkeren .

At kjølingen er god nok slik motorene er i dag, tror også ganske sikkert.
Hadde i hvert fall ingen problemer da det var nesten uutholdelig hett på turen vår til Italia i sommer.
Selv ikke i bykjøring rett i utkanten av Milano sentrum.
Må si jeg ble imponert over denne egenskapene til Stelvio'en!

Siden kjølingen ser ut til å være absolutt god nok og støy og utslippskravene er innafor kravene, så er antakelig hovedgrunnen til at også Moto Guzzi evt. går over til tradisjonell væskekjøling - fullskala eller en semiløsning som HD og BMW - ønske om å få ut mer effekt av maskineriet.
For det er den største svakheten med luft- og oljekjølte motorer, at man må finne et balansepunkt mellom yteevne (kompresjon og turtall) og evne til god og effektiv kjøling.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Her er litt om hva Italienerne foretar seg for tiden. Om denne motoren kommer - i hvilken sykkel, er vel bare spekulasjoner, men en Stelvio som da kanskje vil være mer i klasse med Multistardaen kan jo være en morsom tanke....

http://www.cycleworld.com/2013/06/04/ne ... -progress/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Dette skrev Motorcyclist, 01 Mars, 2011

Moto Guzzi is working on a liquid-cooled engine at last! After nearly a half-century with its entire range powered by the familiar air-cooled, pushrod V-twin, the Italian brand is expected to debut an all-new, water-cooled powerplant in 2013. The new engine will retain Guzzi's longitudinal layout, updated with DOHC driven by a chain/gear system and using a three-valve arrangement (dual intake/single exhaust) that allows the cylinders to be canted forward 20 degrees, increasing legroom and improving forward weight bias. The new engine is anticipated to power several models, including a new Le Mans sportbike as well as a streetfighter and adventure-tourer.

Read more: http://www.motorcyclistonline.com/newsa ... z2j3U8oz6B" onclick="window.open(this.href);return false;

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av sotOle »

AJ skrev:
Bringisen skrev: Hmm , det er jo rart at de nedprioriterer modellsegmenter som konkurrentene selger godt i.
Nå skal ikke jeg påstå at det er slik det forholder seg. Det er mer et inntrykk jeg personlig har av at fabrikken synes å satse mer på andre modeller enn Norge og Stelvio. Og ikke minst Sport 1200, som vi for øvrig ikke så utstilt hos noen Guzzi-forhandlerne vi var innom på Italia-turen vår i sommer.

Når en ser på salgsstatistikken fra hjemlandet så synes jo heller ikke Stelvio og Norge på lista over de 100 mest solgte.
Virker ikke som de er spesielt ettertraktet dere nede, med andre ord...
Nå er det vel en ting som heter at det vanskelig (umulig) å bli profet i eget land. Ikke vet jeg om italienerne er spesiellt patriotiske heller.

Men, selv om jeg har hatt to Guzzier fra før og nå en Stelvio. Når en kikker ned i kåpa på en GRS eller Honda Crosstourer for eks ser det ordentlig, ferdig og planlagt ut. Kikk ned i kåpa på en Stelvio, og det ser ut som noe skjora (skjøra) kunne ha bygd.
Men det er noe som får meg til å velge Guzzien, jeg vet bare ikke nøyaktig hva.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38118
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

sotOle skrev: Nå er det vel en ting som heter at det vanskelig (umulig) å bli profet i eget land. Ikke vet jeg om italienerne er spesiellt patriotiske heller.
Kan være noe i det du sier her, ja... :-k

Likevel har jeg inntrykk av at italenerne stopper opp og peker og kommenterer når de ser en hvit Stelvio. Registerte :thumleft opp til flere ganger fra mange :-) .
En liten gutt fikk sitte i salen på sykkelen også og var stolt som en liten hane :-)

En italiener på en Cagiva snudde for å slå av en prat da han så oss med Guzzi'ene fra Norge.
Fyren har faktisk også registert seg som medlem her inne :D .

Så inntrykket er at Moto Guzzi setter igang noen følelser hos noen italienere i hvert fall... ;-)
Men vi så ikke så mange på veiene der nede, nei...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av sotOle »

Litt tilbake til Corbin salen. For Stelvio'n er den vel kanskje for ny til at noen har noen erfaring med den.
Men for diverse HD og andre merker har jo Corbin eksistert lenge og tilbakemeldingene er høyst variable.

Er vi så forskjellige i den søndre enden?

Hva er deres erfaringer med originalsalen på Stelvio? Jeg kjører med min i høyeste posisjon (84cm?) og det er greit høydemessig, men føler som sagt at jeg sklir litt fremover med påfølgende ubehageligheter :sorry

Kanskje jeg heller skal prøve å modifisere vinkelen på salen fremfor å kaste penger inn i noe jeg ikke vet resultatet av?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38118
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

sotOle skrev:
Hva er deres erfaringer med originalsalen på Stelvio? Jeg kjører med min i høyeste posisjon (84cm?) og det er greit høydemessig, men føler som sagt at jeg sklir litt fremover med påfølgende ubehageligheter :sorry

Kanskje jeg heller skal prøve å modifisere vinkelen på salen fremfor å kaste penger inn i noe jeg ikke vet resultatet av?
Jeg er veldig fornøyd med originalsalen. Stelvio'en er den første av de tre syklene jeg har hatt siden høsten 2006 hvort bytte av sal ikke har vært tema på noe tidspunkt.
Heller ikke etter lange etapper på tur i Europa i sommer.
Fast og fin sal selv om den er litt kantete i formen. mern ikke verre enn at man kan flytte såpass mye på seg i salen for å unngå å bli (statisk) sliten og støl i baken.
Har min på laveste nivå, men har ogå prøvd den øverste innstillingen, men opplever å ha bedre kontroll på sykkelen med salen på laveste innstilling.
Lever også godt med knevinkelen på dnene sykkelen.

Har lest om et par andre sal alternativer på advrider.com og wildguzzi.com, tror ejg det var?. Så helt greie ut begge to, men ulempen med den ene, som jeg ikke husker produsentnavnet på, er at dette er en hel sal og ikke delt slik originalsalen er.
Hel sal får man ikke justert salhøyde, mener jeg å vite, med den justeringsløsningen som er valgt på Stelvio...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:
sotOle skrev:
Hva er deres erfaringer med originalsalen på Stelvio? Jeg kjører med min i høyeste posisjon (84cm?) og det er greit høydemessig, men føler som sagt at jeg sklir litt fremover med påfølgende ubehageligheter :sorry

Kanskje jeg heller skal prøve å modifisere vinkelen på salen fremfor å kaste penger inn i noe jeg ikke vet resultatet av?
Jeg er veldig fornøyd med originalsalen. Stelvio'en er den første av de tre syklene jeg har hatt siden høsten 2006 hvort bytte av sal ikke har vært tema på noe tidspunkt.
Heller ikke etter lange etapper på tur i Europa i sommer.
Fast og fin sal selv om den er litt kantete i formen. mern ikke verre enn at man kan flytte såpass mye på seg i salen for å unngå å bli (statisk) sliten og støl i baken.
Har min på laveste nivå, men har ogå prøvd den øverste innstillingen, men opplever å ha bedre kontroll på sykkelen med salen på laveste innstilling.
Lever også godt med knevinkelen på dnene sykkelen.

Har lest om et par andre sal alternativer på advrider.com og wildguzzi.com, tror ejg det var?. Så helt greie ut begge to, men ulempen med den ene, som jeg ikke husker produsentnavnet på, er at dette er en hel sal og ikke delt slik originalsalen er.
Hel sal får man ikke justert salhøyde, mener jeg å vite, med den justeringsløsningen som er valgt på Stelvio...
Jeg må vel begynne med å si at jeg har noe begrensede erfaring med forskjellige sykler når det gjelder sal. Men blant de sykklene jeg har kjørt på langtur med så er det vel VFR 750, TDM 850, og Stelvio'n eg har fått prøvd mest. Dags ettapper langs Norske kjerreveier på 750 km gikk greit med TDM'n men jeg var nok kraftig stiv og støl ved ankomst. Derimot så har jeg under mer eller mindre samme forhold tilbake lagt dags ettaper på over 1200 km med Stelvion. Da med salen i høyeste posisjon, og opplever dette som helt problem fritt. Selvfølgelig så kjennes det på kroppen, men jeg opplever denne salen som meget behagelig, og at jeg har relativt stor bevegelses frihet sammenlignet med det jeg har opplevd på andre sykkler. Også den så berømte "tresmaken" i sørenden har mer eller mindre uteblit. Jeg har faktisk ikke engang vert inne på tanken om å kikke etter en sal som event. Kunne vert bedre.....jeg trodde ikke det finnes.
Av forskjellige årsaker så har årets langtur ikke blitt noe av, men noen lange dags turer med ettapper på over 500 km uten å være ute av salen har jeg kjørt, og jeg blir stadig forundret over hvor greit dette går. Av og til så lurer jeg på hva det er som er galt oppe i toppen, da det etter hvert er blitt gleden av å sitte på sykkelen og bare kjøre som er størst.. Jeg har altid likt å stoppe, ta litt bilder osv.osv men etter at jeg fikk Stelvio'n er det kun km som gjelder.....bare må ha det :-)

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av sotOle »

Etter svarene jeg får her kan det tyde på at det er ræven min det er noe feil på :knegg . Får prøve botox da :-k .
Jeg oppfatter det som mest problematisk med fruen bakpå, men det er jo naturlig, da det blir mindre plass. Tendensen til å gli framover er der, men man kan jo reise seg og riste nøttene tilbake på plass.
Når jeg tenker meg om så har kanskje påkledningen noe å si også.
Vel,vel, jeg får vente til våren å se da.

Problemet er at jeg har vinterparkert utafor heimen og det er utrolig frustrerende. Ellers kunne jeg jo ha sitti på'n og prata me'n og funnet ut av saker og ting. Pokker ta. Eller annen i ellefte som det heter på fint :lol

Svar