Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Foto ?

Legg inn av Duville »

Voodoodoo skrev:Da er valg av kamera og tilhørende startpakke valgt.

Budsjettet mitt er 10' har googla meg grønn på reviews på nettet men fant ut at jeg måtte stikke fingern :redface i jorda og lande på noe overkommelig.

Det ble et Nikon D5200 hus med et 18-55VR objektiv
Jeg er helt grønn på speilrefleks men har hatt digicam siden jeg kjøpte et Nikon Coolpix 995 i 2001.
Nikonkameraet har etter hva jeg skjønner bra AF samt egner seg for å ta bilder av ting i bevegelse.
I tillegg er det egnet for en nybegynner som meg :prf

Kommer også til å bestille meg en Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Super Zoom.
Zoomen er tiltenkt en kommende tur til Kenya/Masai Mara.
Ekstra batteri samt minnekort vil bli handlet inn før ferien.

Fanatikere vil sikkert hevde at en bør ha med seg flere objektiv men jeg skal tross alt ha med endel annet på ferien også.
Har også hørt at det er greit å slippe å stå og fikle med linsebytte i støvføyka :scratch

Skal bli morro å fikle litt med et skikkelig kamera :yeyeye
Gratulerer med nytt !
Har fiklet med mitt i en måneds tid nå - fungerer bedre og bedre :)

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

RuneMC skrev:
@GodtVoksen - vel, "storm i vannglass" synes jeg. 800x600 oppløsning som forumet her begrenser det til er ikke akkurat proff-salgsobjekter, men funker bra for oss som liker å lese illustrerte historier fra turene dine :thumleft At forumbilder brukes for å reklamere for selve forumet er vel noe alle forum gjør direkte eller indirekte. Du kan sikkert be AJ restore ditt digitale liv fra en eller annen backup om du angrer deg :mk
Jeg tror ikke at noen av de bilder jeg har lagt ut har noen kunstnerisk verdi, om de er på 800X600 oppløsning eller større. For meg er den arrogante måten dette gjøres på som jeg reagerer på. Hvor AJ tolker loven helt forskjellig fra det de fleste profesjonelle fotografer gjør. Dessverre må det gå ut over mine illustrerte foruminnlegg. For fremtiden vil jeg fortsatt illustrere innlegg med foto, men de vil bli lagt på en annen server.

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

RuneMC skrev:
ojda skrev:Kan du da innstalere den på flere pc'er, eller er man stuck med den maskinen man først legger den på? :scratch
Lisensreglene tillater installasjon på 2 datamaskiner (lisensen gjelder også for både Windows og Mac versjon, så du kan evt ha det på 1 Windows PC og 1 Mac) og vil du flytte lisensen så er det Menyvalg -> deactivate på den du flytter fra og activate på den du flytter til. M.a.o. blant de mer brukervennlige og fleksible lisensreglene.

Det høres lovende ut. Jeg har ikke funnet noe bilderedigeringsprogramm jeg har følt
meg hjemme med etter at mitt gamle Windows office redigeringsprogramm fra
år 2000(mener det hette Photopro2000 ellernoesånt) sluttet å virke i Windows
av nyere versjon. Dette så ut til å ha rimelig gode maskeringsmuligheter,
graderinger og masse annet uten at man behøver å ta kveldskurs i flere måneder
for å kunne dra nytte av det. Photoshop er helt klart ikke noe for meg, har prøvd :-)å
Var forresten å tittet på Cannon G1X idag, og er veldig fristet, det begynner jo å bli så billig :yeyeye men det blir litt stort og tungt som "lommekamera" Har heller ikke lyst til å gå ned til den
relativt lille billedbrikken som er i G15, så det spørs vel om det ikke blir til å herme
Rune der også. :[-X Må bare krangle litt mer med megselv først.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Voodoodoo skrev:Da er valg av kamera og tilhørende startpakke valgt.

Budsjettet mitt er 10' har googla meg grønn på reviews på nettet men fant ut at jeg måtte stikke fingern :redface i jorda og lande på noe overkommelig.

Det ble et Nikon D5200 hus med et 18-55VR objektiv
Jeg er helt grønn på speilrefleks men har hatt digicam siden jeg kjøpte et Nikon Coolpix 995 i 2001.
Nikonkameraet har etter hva jeg skjønner bra AF samt egner seg for å ta bilder av ting i bevegelse.
I tillegg er det egnet for en nybegynner som meg :prf

Kommer også til å bestille meg en Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Super Zoom.
Zoomen er tiltenkt en kommende tur til Kenya/Masai Mara.
Ekstra batteri samt minnekort vil bli handlet inn før ferien.

Fanatikere vil sikkert hevde at en bør ha med seg flere objektiv men jeg skal tross alt ha med endel annet på ferien også.
Har også hørt at det er greit å slippe å stå og fikle med linsebytte i støvføyka :scratch

Skal bli morro å fikle litt med et skikkelig kamera :yeyeye
Dette blir nok bra skal du se!
Ja, nei, å bytte linser under støvete forhold, skal man ikke gjøre, da kommer det støv/skitt på sensorbrikka..pris 600 for å få vekk det..
18-270 dekker myyye...hvis du i tillegg, (særlig når di skal på safari), får deg en teleconverter 1,4 eller 2,0..vil du forstørre med den faktoren...feks 1,4*270mm. Dog tar de litt av lyset slik at lukkertiden må opp, og/eller blenderåpningen utvides et par trinn, da kan det bli mindre dybdeskarphet i bildet. Jeg bruker kameraet mitt mest i AV..dvs låst blenderåpning, ja også fast ISO feks 200. Skal du fotografere noe i bevegelse, kan det være greiest å kjøre det i TV, altså låst lukkertid, feks 1/1500.

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

den zoomlinsa ikke kompatibel med tc.. men det er 15x zoom da..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

@ojda: Demoen til PPS7 fungerer jo uten restriksjoner i 30 dager, så det er jo bare å teste for å se om det er noe for deg. Ad kamera... ja, nå har du jo snart ventet lenge nok til at det sikkert kommer en RX200 modell eller no' sånt - og den blir garantert bedre :-) Uansett belønnes jo tålmodighet med lavere pris...

@GV: OK, oppfattet ikke helt AJ's kommentarer på samme måte. Men det er jo lett å prate litt forbi hverandre hvis man tenker på litt forskjellige vinklinger av same tema. Bildene legger du selvfølgelig der hvor du føler at din opphavsrett er best sikret.
Sist redigert av RuneMC den 08 feb 2013, 00:58, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Voodoodoo skrev:den zoomlinsa ikke kompatibel med tc.. men det er 15x zoom da..
Ok, blir bra læll! Det der er vel et "crop-kamera", så mot full frame har du jo en 1,6 factor :)

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

RuneMC skrev:@ojda: Demoen til PPS7 fungerer jo uten restriksjoner i 30 dager, så det er jo bare å teste for å se om det er noe for deg. Ad kamera... ja, nå har du jo snart ventet lenge nok til at det sikkert kommer en RX200 modell eller no' sånt - og den blir garantert bedre :-) Uansett belønnes jo tålmodighet med lavere pris...

@GV: OK, oppfattet ikke helt AJ's kommentarer på samme måte. Men det er jo lett å prate litt forbi hverandre hvis man tenker på litt forskjellige vinklinger av same tema. Bildene legger du selvfølgelig der hvor du føler at din opphavsrett er best sikret.
Ja, demoen la jeg inn i går, men angrer litt da jeg ikke visste det var tidsbegrenset demo :-k
Har ikke allverdenstid til å leke med det nå :-k Regner med jeg ikke får innstallert
ny prøveperiode. Men programmet kostet ikke allverden heller, så det skal nok få en sjanse.
Hva nytt kamera angår kommer jeg nok til å handle innen en tre månters tid, så det spørs
vel om jeg får så mye ekstra å velge i.
Jeg tror nok flere kommer til å følge opp med "store" brikker i kompaktkameraer med fastoptikk,
men er redd for at de ikke blir med i utvalget for meg denne gangen :sk?
Sonyen ser veldig bra ut den, jeg bare håper den sitter godt i handa med et "gizmoextragrep"
Ser det har kommet etpar varianter :roll Så får de bare senke prisen 250 kr til før jeg handler :redface

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Skulle jeg i dag kjøpt meg et "mc-kamera", hadde det blitt det her:

http://www.elkjop.no/product/foto-og-vi ... paktkamera" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Å med et sånt grep blir den kansje greit å håntere med hansker :thumleft

Bilde

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

ojda skrev:Å med et sånt grep blir den kansje greit å håntere med hansker :thumleft

Bilde
Ja kanskje det, men synes ikke det er viktig, men det må ha bra skjerm, så jeg slipper ta av hjelmen.

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Med "knipsing med hansker" mener jeg å ta bilder underveis ;-)
Det er langtifra hvergang jeg tar bilder jeg stopper eller parkerer sykkelen.
Da er det helt nødvendig at kameraet ikke glir ut av handa når jeg knipser :roll
Hva gjelder skjermen på RX100 skal den jo være noe av det bedre man kan få :thumleft
Det blir nok til å handle en sånn på Elkjøp, liker å ha 1 måntes angrefrist :redface

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Sånn, da har jeg bestilt grepet, så skulle det ikke
forundre meg om kameraet kommer etterhvert :lol

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Jeg drev og fotograferte en del før den digitale revolusjon ... hadde da et brukbart Nikon og et par objektiver som alt ble knust i en mc-crash. Den lille fagkunnskapen jeg hadde ble visst også ødelagt
Etter å ha lest litt i denne tråden kjenner jeg at lysten kommer krypende tilbake, så da måtte jeg jo kikke litt på nettet etter no billige greier ... begynner på det billigste jeg fant.

Hvilke mangler har disse to ... mtp prisen må det vel være noe
http://www.lefdal.com/product/foto-vide ... c-objektiv
http://www.lefdal.com/product/foto-vide ... i-objektiv

Hva er forskjellen på et DC og et IS objektiv?

joo
Motorsykkelen din: '

Legg inn av joo »

IS-objektivene har innebygd stabilisator.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Duville

Legg inn av Duville »

jhn skrev:Jeg drev og fotograferte en del før den digitale revolusjon ... hadde da et brukbart Nikon og et par objektiver som alt ble knust i en mc-crash. Den lille fagkunnskapen jeg hadde ble visst også ødelagt
Etter å ha lest litt i denne tråden kjenner jeg at lysten kommer krypende tilbake, så da måtte jeg jo kikke litt på nettet etter no billige greier ... begynner på det billigste jeg fant.

Hva er forskjellen på et DC og et IS objektiv?

Kr 994,-

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Bildestabiliseringen til Canon ligger eventuelt i objektivene og du får begge deler. De som har IS i betegnelsen er stabilisert (IS= Image Stabilizing) og koster som regel en god del mer enn de uten stabilisering. For kit-linsen 18-55mm er det også en første og en (litt bedre) andre generasjon og den med IS står det er gen II - dvs andre generasjon.
RuneMC's foto på Flickr

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

jhn skrev:Jeg drev og fotograferte en del før den digitale revolusjon ... hadde da et brukbart Nikon og et par objektiver som alt ble knust i en mc-crash. Den lille fagkunnskapen jeg hadde ble visst også ødelagt

.....
Siden du allerede er familiær med system kamera tror jeg faktisk at du vil være tjent med å justere budsjettet og sikte litt høyere.
De to nevnte kamera duger vel best som bly-søkke.

Neste trinn på stigen er Nikon D3200, videre er neste trinn Nikon D5200 eller Canon 650D.
Canon vs Nikon? Kjøp det du liker best. Følg magefølelsen. De har begge sine sterke og svake sider.

I tillegg ville jeg ikke handle kamerautstyr på Elkjøp/Lefdal etc. De selger billig utstyr, men det er ofte gammle og utgåtte modeller.
Modellen du linker til produseres riktig nok fortsatt kamerahus, men medfølgende objektiv er erstattet med oppdaterte versjoner. Ikke lett å oppdage, men om du leser alle bokstavene i benevnelsen så ser du det.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Selve kamerahuset ... hva er galt med det, er det dårlig kvalitet rent fysisk eller dårlig/mangelfull programvare?
Ang bildestabilisator ... hvor viktig er det ... er det merkbar forskjell med og uten?
Operers det fremdeles med to typer fatninger, jeg vil huske det var slik før i tiden ... det er mulig jeg har liggende et 28 - 200 objektiv som jeg vil huske jeg var fornøyd med, men det er vel ikke sikkert det tåler sammenligning med dagens

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Bildestabilisering er ganske viktig når man tar bilder innendørs og under litt dårlige lysforhold, ellers blir det fort uklare bilder. Men tar du kun bilder på dagtid ute, så er lukkertiden så kort at det ikke er viktig. Brukes stativ så er heller ikke bildestabilisering viktig - da bør den faktisk skrus av.
Jeg har sett mange gode bilder som er tatt med innstegsmodellene til både Canon og Nikon - det er ofte fotografen spiller en større rolle :-)
Kamerahuset i seg selv er grei kvalitet, det som skiller kontra dyrere modeller er bildebrikke (høyere oppløsning på de dyrere, som gjør at du kan ta ut et utsnitt av bildet og fortsatt ha stor nok oppløsning til å forstørre) - videre skiller det endel på hvordan bildene prosesseres (dvs elektronikk), værforsegling/robusthet og hvilke bildeprogrammer/effekter etc - kort og godt mer "goodies".

Prisen på speilrefleks faller ofte fort, og mange brukes lite, så det er absolutt mulig å gjøre kupp på bruktmarkedet når det gjelder kamerahus.

For min del har jeg kommet til at speilrefleks er et evig "rotterace" der man kan kjøpe seg til fant på div objektiver. Derfor synes jeg det er mer gøy å kjøpe et virkelig godt kompaktkamera. Et slikt kamera koster ofte ikke mer enn et middels objektiv til speilrefleks og kan gi nesten like god bildekvalitet pga at linse og kamera er "tunet" for å gi best mulig kvalitet og verdi for pengene. Ikke minst så blir det med overalt - og det er egentlig det viktigste uansett fotoapparat - at det blir med på turen.
Sist redigert av RuneMC den 11 feb 2013, 12:58, redigert 1 gang totalt.
RuneMC's foto på Flickr

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

jhn skrev:Selve kamerahuset ... hva er galt med det, er det dårlig kvalitet rent fysisk eller dårlig/mangelfull programvare?
Kamerahuset er greit nok i forhold til prisen. Men det er et kamera ment for nybegynnere. Om du har brukt SLR kamera tidligere vil du fort ende opp i å ønske flere fungsjoner.
jhn skrev: Ang bildestabilisator ... hvor viktig er det ... er det merkbar forskjell med og uten?
Stabilisering er greit å ha. Muliggjør å ta bilder i dårligere lys uten behov for stativ.
jhn skrev: Operers det fremdeles med to typer fatninger, jeg vil huske det var slik før i tiden ... det er mulig jeg har liggende et 28 - 200 objektiv som jeg vil huske jeg var fornøyd med, men det er vel ikke sikkert det tåler sammenligning med dagens
Alle produsenter har sine egne fatninger, og de kan ikke benyttes om en annen.

I tillegg til den mekansike forskjellen benytter også de fleste produsenter nå en mikroprosessor innebygget i objektivet.
Prosessoren gir tilbakemelding om blenderåpninging og brennvidde (for Zoom objektiv).
Denne informasjon benyttes av lysmåler til å gjøre en totalvurdering av eksponeringen. Informasjonen benyttes også av blitsen for å optimalisere bruken av eksisterende lys vs tilføring av kunstig lys fra blits, og i full automode vurderes eksponeringstid vs blenderåpning ettersom brennvidde forandres (for zoom objektiv).

Apparatene funker også fint uten denne informasjon så eldre objektiv/objektiv fra 3dje part produsenter kan benyttes, men da jobber ikke automatikken optimalt.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

KnutK er du heelt sikker på dette:
"Alle produsenter har sine egne fatninger, og de kan ikke benyttes om en annen."
Jeg mener å huske det var snakk to forskjellige fatninger, ikke mer. Jeg hadde Nikon og kompisen hadde Canon, og jeg mener å huske jeg overtok noen objektiver fra han ... men det er ikke umulig jeg husker feil ... det har skjedd før ... en gang :sk?

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

RuneMC skrev:Bildestabilisering er ganske viktig når man tar bilder innendørs og under litt dårlige lysforhold, ellers blir det fort uklare bilder.
øh, i beste tilfelle en sannhet med modifikasjoner.
Men, når det er sagt: Stabilisering er som ABS. Dersom du spør om det er nødvendig er svaret ja.
Det koster, men det er "usynlig" inntil du trenger det, og da er du glad du har det.
RuneMC skrev: Derfor synes jeg det er mer gøy å kjøpe et virkelig godt kompaktkamera. Et slikt kamera koster ofte ikke mer enn et middels objektiv til speilrefleks og kan gi nesten like god bildekvalitet pga at linse og kamera er "tunet" for å gi best mulig kvalitet og verdi for pengene. Ikke minst så blir det med overalt - og det er egentlig det viktigste uansett fotoapparat - at det blir med på turen.
Hør, hør!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Duville

Legg inn av Duville »

tagesk skrev:
RuneMC skrev:Bildestabilisering er ganske viktig når man tar bilder innendørs og under litt dårlige lysforhold, ellers blir det fort uklare bilder.
øh, i beste tilfelle en sannhet med modifikasjoner.
Men, når det er sagt: Stabilisering er som ABS. Dersom du spør om det er nødvendig er svaret ja.
Det koster, men det er "usynlig" inntil du trenger det, og da er du glad du har det.
RuneMC skrev: Derfor synes jeg det er mer gøy å kjøpe et virkelig godt kompaktkamera. Et slikt kamera koster ofte ikke mer enn et middels objektiv til speilrefleks og kan gi nesten like god bildekvalitet pga at linse og kamera er "tunet" for å gi best mulig kvalitet og verdi for pengene. Ikke minst så blir det med overalt - og det er egentlig det viktigste uansett fotoapparat - at det blir med på turen.
Hør, hør!

[TaSK]

Mitt IXUS 850 ligger alltid alene i venstre lomme på kjøredressen og det er så enkelt at jeg manøvrerer det med en hånd og tar bilder i fart med sommerhanske på. Det ble ca 700 bilder på en langhelg i sommer som endte opp med vårslippet i juni. Mange blinkskudd tatt med det i løpet av sesongen....

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

jhn skrev:KnutK er du heelt sikker på dette:
"Alle produsenter har sine egne fatninger, og de kan ikke benyttes om en annen."
Jeg mener å huske det var snakk to forskjellige fatninger, ikke mer. Jeg hadde Nikon og kompisen hadde Canon, og jeg mener å huske jeg overtok noen objektiver fra han ... men det er ikke umulig jeg husker feil ... det har skjedd før ... en gang :sk?
Det finnes adaptere for å bruke en annen produsents objektiv på speilreflekskameraer. I alle prisklasser der også...

F.eks. kan du for NEX kameraene kjøpe adapterring for Leica M objektiv og sette på et Leica Noctilux objektiv (kun manuell fokus og ingen bildestabilisering) til $10 000 hvis du f.eks. er en sær lottomillionær :D
RuneMC's foto på Flickr

Svar