Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020
- Barbarozza
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Lasse`s logg: Z1000SX :)
Selvsagt blir kjedet strammere med 2 på, da presser du jo svingen nedover som jeg forklarte og som du sa du skjønte. Kjører du mye med 2 på kan du fint kjøre med 3,5 cm i slakk. Den halve cm er ingenting å bry seg om da, men er du pirk strammer du ørlite til.
Og nei, mange mekanikere har IKKE peiling, de åpner knapt manualen, står det 2,5-3 cm så skal det være det.De jobber etter gammel vane. Dette har med vinkel til baksving og lengden på denne å gjøre. Er du på 2,5 som er det strammeste så er du altså innenfor grensen Kawasaki har satt for din modell.
Og nei, mange mekanikere har IKKE peiling, de åpner knapt manualen, står det 2,5-3 cm så skal det være det.De jobber etter gammel vane. Dette har med vinkel til baksving og lengden på denne å gjøre. Er du på 2,5 som er det strammeste så er du altså innenfor grensen Kawasaki har satt for din modell.
Memento mori
- lasse_hansen
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Jeg skjønner jo det du sa om at når sykkelen presses nedover, så strekker kjedet seg ut. Eller hvordan jeg skal forklare det.. Men problemet jeg har, er at nå har jeg ca 3-3,5cm i slakk.. Og standard er 2-3cm.. Men synes personlig det virker ganske stramt når man sitter 2 på sykkelen... Men har jo mere slakk enn det som står i boka.. Så vet ikke om jeg da bør slakke det litt, eller hva jeg bør.. Kjører ganske mye med 2 på sykkelen
- lasse_hansen
Hei sann folkens.
Nå har sykkelen fått seg en god runde med vask... Og jeg justerte litt mere slakk på kjedet, så nå synes jeg det virker bedre og ikke alt for stramt når man sitter to på..
Men det er en ting til jeg lurer på.. Når jeg skal justere kjedet, slik som i boka, legger ved bilde forresten. Så løsner jeg den ene skruen bakerst på høyre og venstre side.. Og så vrir jeg på den inne i midten der.. Men til dere som har samme justerings greine, jeg justerer på ene siden, så kommer den andre etter. Får lissom ikke vridd dem hver sin vei...så får lissom ikke begge sidene til å stå akkurat på merket.. Om dere skjønner?
Nå har sykkelen fått seg en god runde med vask... Og jeg justerte litt mere slakk på kjedet, så nå synes jeg det virker bedre og ikke alt for stramt når man sitter to på..
Men det er en ting til jeg lurer på.. Når jeg skal justere kjedet, slik som i boka, legger ved bilde forresten. Så løsner jeg den ene skruen bakerst på høyre og venstre side.. Og så vrir jeg på den inne i midten der.. Men til dere som har samme justerings greine, jeg justerer på ene siden, så kommer den andre etter. Får lissom ikke vridd dem hver sin vei...så får lissom ikke begge sidene til å stå akkurat på merket.. Om dere skjønner?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- lasse_hansen
Liten krise her, hehe...
Slakken på kjedet skal måles der hvor man får beveget kjedet mest opp og ned det??? Ser ihvertfall ut slik i brukerhåndboken.... Og skal man bruke krefter når man begever kjedet opp og ned, for å måle slakken?
Andre problemet mitt er, står 2-3cm standard i brukerhåndboken..
Igår hadde jeg 3-3,5cm slakk, full pakke med kofferter og kone på mcèn, da synes jeg kjedet virket litt stramt.
Løsnet litt på det idag, og hadde 4, nesten 4,5cm slakk og dette synes jeg ble litt voldsomt, rykket og slikt,. Så føler ikke jeg kan ha det slikt...
Kan jeg kanskje bare gå ut ifra at 3cm som står i brukerhåndboken er ok da?
Hilsen en som IKKE er ekspert på å skru.. og spesielt ikke på mc
Slakken på kjedet skal måles der hvor man får beveget kjedet mest opp og ned det??? Ser ihvertfall ut slik i brukerhåndboken.... Og skal man bruke krefter når man begever kjedet opp og ned, for å måle slakken?
Igår hadde jeg 3-3,5cm slakk, full pakke med kofferter og kone på mcèn, da synes jeg kjedet virket litt stramt.
Løsnet litt på det idag, og hadde 4, nesten 4,5cm slakk og dette synes jeg ble litt voldsomt, rykket og slikt,. Så føler ikke jeg kan ha det slikt...

- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Jeg regner nesten med at de på Kawasaki fabrikken har testet det ut.lasse_hansen skrev:Liten krise her, hehe...

If it ain't broke, I'll break it.
- lasse_hansen
Så de har kanskje testet det ut ja? Så jeg skal slippe? Det var snilt gjort
Da går jeg utifra at 3,5cm bør gå greit selv om jeg synes det virka stramt.. Men ble kvitt mye av lugginga og nappinga, så da bør det jo være greit. Siden standard er 2-3cm.. Og det er jo bedre det er for slakk, enn for stramt så
Ps. I brukerhåndboka står det 20-30mm slakk, vil det si 20-30cm slakk tru

Da går jeg utifra at 3,5cm bør gå greit selv om jeg synes det virka stramt.. Men ble kvitt mye av lugginga og nappinga, så da bør det jo være greit. Siden standard er 2-3cm.. Og det er jo bedre det er for slakk, enn for stramt så

Ps. I brukerhåndboka står det 20-30mm slakk, vil det si 20-30cm slakk tru

- lasse_hansen
ejs skrev:lasse_hansen skrev:Liten krise her, hehe...
- lasse_hansen
En ting jeg ikke helt skjønner er:
Brukerhåndboken sier standard 2-3cm slakk i kjedet, når sykkelen står på sidestøtten med bare sykkelens egenvekt som belastning. Si da at man justerer det slik at man har 3cm slakk f.eks.
MEN, vil ikke det komme ann på vektra på fører, hvor stor slakk man egentlig har når man setter seg på sykkelen..
Hvis man f.eks sier at man justerer sånn at jeg har 3cm slakk, og når jeg setter meg på har jeg kanskje 2cm slakk? Men så skal naboen f.eks sette seg på sykkelen, og han veier kanskje 100kg mer enn meg.. Og da blir kanskje kjede for stramt??
Skjønner dere hva jeg mener?
Og hva om bakdemperen er justert inn på myk, og man kjører med to, da bør man jo ha mere slakk i kjedet, enn man burde ha når demperen står på hard?
Eller? Logik?
Jeg har nå justert slik at jeg har 4cm slakk jeg altså, men bare prøve å skjønne åssen man kan si 2-3cm slakk i brukerhåndboken, det kan umulig gjelde alle? Kommer vel ann på vekt, ny/gammel demper? Antall personer på sykkelen? Bagasje?
Regner her idag, så får heller sitte inne i møkka været og finne ut av verdens problemene :-)å

Brukerhåndboken sier standard 2-3cm slakk i kjedet, når sykkelen står på sidestøtten med bare sykkelens egenvekt som belastning. Si da at man justerer det slik at man har 3cm slakk f.eks.
MEN, vil ikke det komme ann på vektra på fører, hvor stor slakk man egentlig har når man setter seg på sykkelen..
Hvis man f.eks sier at man justerer sånn at jeg har 3cm slakk, og når jeg setter meg på har jeg kanskje 2cm slakk? Men så skal naboen f.eks sette seg på sykkelen, og han veier kanskje 100kg mer enn meg.. Og da blir kanskje kjede for stramt??
Og hva om bakdemperen er justert inn på myk, og man kjører med to, da bør man jo ha mere slakk i kjedet, enn man burde ha når demperen står på hard?
Eller? Logik?
Jeg har nå justert slik at jeg har 4cm slakk jeg altså, men bare prøve å skjønne åssen man kan si 2-3cm slakk i brukerhåndboken, det kan umulig gjelde alle? Kommer vel ann på vekt, ny/gammel demper? Antall personer på sykkelen? Bagasje?

Regner her idag, så får heller sitte inne i møkka været og finne ut av verdens problemene :-)å

- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Re: Re: Lasse`s logg: Z1000SX :)
Tror sikkert at produsent har tatt høyde for varierende vekt på "tilbehør". Har du tenkt på hvor stor belastning kjedet egentlig tåler. Det tåler helt sikkert både deg, kjerringa og et par til. Tenk på alle kreftene som overføres fra motor til bakhjul, via.... nettopp, kjedet.. kjør på sier nå jeg :-)
Sent from my GT-I9300
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
lasse_hansen skrev:En ting jeg ikke helt skjønner er:
Eller? Logik?
Jeg har nå justert slik at jeg har 4cm slakk jeg altså, men bare prøve å skjønne åssen man kan si 2-3cm slakk i brukerhåndboken, det kan umulig gjelde alle? Kommer vel ann på vekt, ny/gammel demper? Antall personer på sykkelen? Bagasje?![]()
Regner her idag, så får heller sitte inne i møkka været og finne ut av verdens problemene :-)å![]()
![]()

Slakken er jo størst når avstanden mellom tannhjulene er minst..
Minst slakk når tannhjulene og svingarmfeste står på linje.
Over og under mindtlinje øker jo slakken.

If it ain't broke, I'll break it.
- lasse_hansen
ejs, da er det sikkert slik at 3cm slakk er det lengste man trenger, det er sikkert når tannhjulene er lengst fra hverandre 

- lasse_hansen
Tenkte bare å si ifra at jeg fikk svar ifra forhandler idag, ang kjedet.. Og det er ikke rart man blir forvirret...
Jeg spurte jo om hvor mye slakk man burde ha på et kjede, ettersom jeg synes 3cm, som står i brukerhåndboken ble for stramt med kona bakpå.. Dette var det jeg fikk til svar:
KAN BRUKE 4-4,5CM SLAKK NÅR SYKKEL ER FULT LASTET. OG DET SOM STÅR I BOKA NÅR DU IKKE HAR MED KONE OG KOFFERTER.
Så det som står i boka er altså kun med fører, ikke med passasjer.. Dette viste jeg ikke, og synes egentlig det var litt merkelig.. Men nå har jeg ihvertfall 4cm slakk.. så da forblir det sånn
Basta bom
Jeg spurte jo om hvor mye slakk man burde ha på et kjede, ettersom jeg synes 3cm, som står i brukerhåndboken ble for stramt med kona bakpå.. Dette var det jeg fikk til svar:
KAN BRUKE 4-4,5CM SLAKK NÅR SYKKEL ER FULT LASTET. OG DET SOM STÅR I BOKA NÅR DU IKKE HAR MED KONE OG KOFFERTER.
Så det som står i boka er altså kun med fører, ikke med passasjer.. Dette viste jeg ikke, og synes egentlig det var litt merkelig.. Men nå har jeg ihvertfall 4cm slakk.. så da forblir det sånn

- Barbarozza
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Beviser det jeg sa at mekanikere og forhandler ofte ikke skjønner hva de prater om i tilfellelasse_hansen skrev:

For har lengden på baksvingen din endra seg når du har mye last på, eller vinkelen ?
Slakken er beregna ut i fra nytt kjede, og den geometrien og lengden du har på baksvingen, det være seg med last eller ikke. Du trenger ikke slakkere kjede med mer last !!
Men et godt råd, sett kjedet på 3 cm, over litt tid strekker det seg også. Det er hva som står i boka og ferdig med det !!!
Memento mori
- lasse_hansen
Det er det jeg mener også.. Det burde fint gå med 3cm slakk som beskrevet i boka... Nå som jeg har 4cm slakk så lugger og napper det i sykkelen innimellom. Når jeg girer, og slikt innimellom... Når jeg har 3cm så går det helt toppers...Barbarozza skrev:Beviser det jeg sa at mekanikere og forhandler ofte ikke skjønner hva de prater om i tilfellelasse_hansen skrev:
KAN BRUKE 4-4,5CM SLAKK NÅR SYKKEL ER FULT LASTET. OG DET SOM STÅR I BOKA NÅR DU IKKE HAR MED KONE OG KOFFERTER.![]()
For har lengden på baksvingen din endra seg når du har mye last på, eller vinkelen ?
Slakken er beregna ut i fra nytt kjede, og den geometrien og lengden du har på baksvingen, det være seg med last eller ikke. Du trenger ikke lengre kjede med mer last !!!!!!!
Men et godt råd, sett kjedet på 3 cm, over litt tid strekker det seg også. Det er hva som står i boka og ferdig med det !!!
- lasse_hansen
Hei sann folkens!
Nå er jeg møkk lei regnet, og håper på noe sol fremover
Men ville bare fortelle, at jeg har vært i kontakt med Norsk Motor Import, Kawasaki importøren.. Og må bare si at de har super service... Sendte dem egentlig mail for å høre ang kjede slakk osv, og han fyren ringte meg, og vi kom inn på den tikkelyden som jeg snakket med samme mannen om ifjor.
Og etter noen mailer, telefoner, og lydklipp som jeg har sendt han. Så endte det slik, sykkelen min har nå gått 3000km, og skal på service ved 6000km.. Og nå har han kawasaki importøren snakket med forhandleren min, og de skal justere ventilene på den når den er inne på 6000km servicen.. Og dette skal ikke koste meg noen verdens ting for den ventil justeringa..
Han kawasaki importøren sa at det hørtes veldig ut som ventiltikking, fikk nemlig sendt han et ordentlig lydklipp..
YEEEY, da blir det ventil justering ved 6000km servicen, og lyden forsvinner mest sannsynlig..
Og ang kjedet, så skal det justeres etter brukerhåndboka, altså 3cm... Det er hele slakken sykkelen trenger, altså ikke 3,5-4cm som forhandleren min sa :-)
Nå er jeg møkk lei regnet, og håper på noe sol fremover

Men ville bare fortelle, at jeg har vært i kontakt med Norsk Motor Import, Kawasaki importøren.. Og må bare si at de har super service... Sendte dem egentlig mail for å høre ang kjede slakk osv, og han fyren ringte meg, og vi kom inn på den tikkelyden som jeg snakket med samme mannen om ifjor.
Og etter noen mailer, telefoner, og lydklipp som jeg har sendt han. Så endte det slik, sykkelen min har nå gått 3000km, og skal på service ved 6000km.. Og nå har han kawasaki importøren snakket med forhandleren min, og de skal justere ventilene på den når den er inne på 6000km servicen.. Og dette skal ikke koste meg noen verdens ting for den ventil justeringa..
Han kawasaki importøren sa at det hørtes veldig ut som ventiltikking, fikk nemlig sendt han et ordentlig lydklipp..

YEEEY, da blir det ventil justering ved 6000km servicen, og lyden forsvinner mest sannsynlig..
Og ang kjedet, så skal det justeres etter brukerhåndboka, altså 3cm... Det er hele slakken sykkelen trenger, altså ikke 3,5-4cm som forhandleren min sa :-)
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bra at det løser seg, både med ulyd og kjedeskrammel.
Regner med at importøren har skjønt at en fornøyd kunde er verdt mer enn tusen annonser.
Regner med at importøren har skjønt at en fornøyd kunde er verdt mer enn tusen annonser.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- lasse_hansen
Kan virke som han har skjønt detJompa skrev:Bra at det løser seg, både med ulyd og kjedeskrammel.

- lasse_hansen
Han fra kawasaki leverandøren sa at om jeg hadde depo støtte, noe jeg har. Så kan jeg sette sykkelen på denne. Og deretter justere kjedet, man skulle dytte kjedet pent opp, og pent ned, og måle 3cm ifra bunn kjede hele tiden.. Man skulle ikke bruke krefter når man beveget kjedet opp og ned. Kun pen dytting... Og man skulle måle slakken der hvor man får beveget kjedet mest opp og ned, omtrent midt på kjedet.. Så skulle skruene strammes med 64nm igjen, så da kommer moment nøkkelen min til nytte 

-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Jeg har alltid justert kjede på gamle syklene mine når den har stått på depostøtten. Mulig dette ikke har vært best framgangsmåte. Men har nå fått både kjeder og drev til å holde bra lenge
Nm har jeg kanskje vært litt slurvete med

Nm har jeg kanskje vært litt slurvete med

- lasse_hansen
Re: Re: Lasse`s logg: Z1000SX :)
Ja det blir nok bra. Et lite spørsmål bare folkens, man må jo som regel justere likt på hver side når man strammer kjede. Og dem fleste sykler har sånn strek merker for å gjøre dette lettere. Men er det sånn at dette må stemme på millimeteren? Eller hvordan er det?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
-
- Motorsykkelen din: KTM
Skal stemme på millimeteren, ja. 

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- lasse_hansen
Såpass, hvordan skal jeg få justert det 100% likt på hver side da? Og hva om merkene på svingarmen ikke er helt 100% 

-
- Motorsykkelen din: KTM
Du har jo en strek på akslingen (som følger hjulet bakover) på hver side, og mange streker på svingarmen på hver side.
Bare til å sjekke at streken på akslingen er like langt bak (f.eks. 4 streker) på svingarmen?
Bare til å sjekke at streken på akslingen er like langt bak (f.eks. 4 streker) på svingarmen?

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- lasse_hansen
På kawasakien så er det litt annen form for justering.. Man løsner en skrue på toppen bakpå svingarmen på hver side.. Så kan man vri det hjulet du ser på bilde rundt.. Og dermed justerer man kjede.. Da flytter man samtidig begge sider.. Men om disse ikke går parallelt, så må man løsne hjulbolten i midten, for så å justere det andre.. Vanskelig å forklare... og jeg synes det er veldig vanskelig å få justert det helt likt på hver side egentlig

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Tomgsx-r
- Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Ser ut som om Db-killeren fortsatt er montert?