Årets pris for kreativitet går til........... JOEHUGIN!!!!!!!. Han får den for sin uredde fremføring av en "doning" til tross for den store hordes vredeJoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller.![]()
image_2022-09-06_164732984.png
KjellV sin logg. Vinterparkert
- Audi Mannen
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Re: KjellV sin logg. Touringtreffet 2022
Yamaha XJR 1300
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Gruskjøring trenger ikke være ekstremsport. Strengt tatt trenger du ikke hverken en spesiell sykkeltype eller spesielle dekk. Du kan godt utfordre Rocket'n din på grusvei også, det handler bare om hvordan du kjører. Det vil helt sikkert gå veldig bra. Det koker ned til at det handler mest om hvordan du kjører.Bjerknez skrev:Helt enig. Uten at dette skal høres ut som om jeg er noen ekspert på grus.Roargutten skrev: 06 sep 2022, 07:04Å bli komfortabel på grus handler om mye, men ikke minst egenerfaring og mengde.dypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
Skal man bli trygg på både seg selv og sykkelen på grusunderlag, så er det etter min mening en ting som er avgjørende for dette. Mengdetrening/erfaring. Man må bli komfortabel med underlaget.
Begynn forsiktig, lær deg til å la framhjulet 'vandre' i underlaget, du må ikke prøve å holde igjen styret når framhjulet vandrer. Dette er helt normalt og jo før du klarer å bli komfortabel med det jo raskere føler du deg tryggere.
Reiser du deg opp i stående posisjon flytter du tyngden din fra Setet ned til forhvilerene, altså får du et lavere tyngdepunkt som gir deg en mer stabil sykkel. Bruk lårene dine til å stabilisere sykkelen under deg (klem deg fast mot setet/tanken). Samme gjør du ved å flytte tyngden fra ene til andre fothvileren, da vil du merke at sykkelen styrer seg dit du ønsker.
Du kan også med fordel sette/stå litt bakpå. Dette er viktigere dersom underlaget er veldig løst, da får du mindre tyngde på framhjulet og det flyter lettere i underlaget.
Jeg føler at gruskjøring som du sier læres best med mengdetrening og det å utfordre seg selv litt. Gjerne spinne litt rundt, bremse litt og gjerne litt knall og fall. men da på en mye lettere sykkel enn en svær Adventure sykkel.
Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.
Men på virkelig dårlige veier, eller såkalt off-road, der bør man nok stille litt krav til egenskaper på sykkel og dekk, og lære seg noen knep og ferdigheter.
Men det aller meste av veier jeg kjørte i helga kunne du godt kjørt Rocket også. Kanskje noe roligere enn det vi kjørte, men det hadde helt klart vært forsvarlig og gjennomførbart.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- Roargutten
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Ja vi overleve jo begge to på Finnskogen. Ikke noen krav til grusspesifik sykkel. Sitter mest i hodet på den oppå sykkelen.haakeik skrev: 06 sep 2022, 16:41Det går veldig fint å lære seg gruskjøring med en stor og tung adventuresykkel, så lenge du ikke er redd for å få noen merker på den og klarer å rette den opp etter en velt. Har du veltebøyler, holdere for sidekofferter og Barkbusters, så skal det faktisk noe til for å få skader på sykkelen ved en velt. Men skal du ut på stier, så er jeg enig at en mindre sykkel er bedre egnet for en nybegynner.Bjerknez skrev: 06 sep 2022, 07:52Helt enig. Uten at dette skal høres ut som om jeg er noen ekspert på grus.Roargutten skrev: 06 sep 2022, 07:04Å bli komfortabel på grus handler om mye, men ikke minst egenerfaring og mengde.dypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?
Skal man bli trygg på både seg selv og sykkelen på grusunderlag, så er det etter min mening en ting som er avgjørende for dette. Mengdetrening/erfaring. Man må bli komfortabel med underlaget.
Begynn forsiktig, lær deg til å la framhjulet 'vandre' i underlaget, du må ikke prøve å holde igjen styret når framhjulet vandrer. Dette er helt normalt og jo før du klarer å bli komfortabel med det jo raskere føler du deg tryggere.
Reiser du deg opp i stående posisjon flytter du tyngden din fra Setet ned til forhvilerene, altså får du et lavere tyngdepunkt som gir deg en mer stabil sykkel. Bruk lårene dine til å stabilisere sykkelen under deg (klem deg fast mot setet/tanken). Samme gjør du ved å flytte tyngden fra ene til andre fothvileren, da vil du merke at sykkelen styrer seg dit du ønsker.
Du kan også med fordel sette/stå litt bakpå. Dette er viktigere dersom underlaget er veldig løst, da får du mindre tyngde på framhjulet og det flyter lettere i underlaget.
Jeg føler at gruskjøring som du sier læres best med mengdetrening og det å utfordre seg selv litt. Gjerne spinne litt rundt, bremse litt og gjerne litt knall og fall. men da på en mye lettere sykkel enn en svær Adventure sykkel.
Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.
I tillegg til det Roargutten sier, så synes jeg også at man bør minst ha 70/30 dekk eller 50/50 dekk.
Jeg kjører Stelvio'n på grus og traktorveier og det går veldig fint, så lenge det ikke er dyp grus. Det liker jeg ikke, men det sitter mer i hodet enn hva Stelvio'n kan eller ikke kan
Jeg er sikker på at du tenker GSABjerknez skrev: 06 sep 2022, 07:52
Jeg mener at en splitter ny Adventure sykkel på 250+ kg. er feil sted og starte hvis man vil lære seg gruskjøring. Men det er nå min mening.Men en GSA med veltebøyler er ekstremt godt beskyttet i motsetning til andre sykler
![]()
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Enig. Savner noen nykommere her inne med litt ballerAudi Mannen skrev: 06 sep 2022, 19:29Årets pris for kreativitet går til........... JOEHUGIN!!!!!!!. Han får den for sin uredde fremføring av en "doning" til tross for den store hordes vredeJoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller.![]()
image_2022-09-06_164732984.png![]()

-
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
GS-ianerne kan trøste seg med at jeg bare er preget av misunnelse, som all annen vennlig erting.Bjerknez skrev: 06 sep 2022, 21:12Enig. Savner noen nykommere her inne med litt ballerAudi Mannen skrev: 06 sep 2022, 19:29Årets pris for kreativitet går til........... JOEHUGIN!!!!!!!. Han får den for sin uredde fremføring av en "doning" til tross for den store hordes vredeJoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller.![]()
![]()

- Bjerknez
- Kontakt:
husk at GSA klanen blir fort krenket. Dem har også en formidabel evne til å få deg til å tro at sykkelen du allerede har vil velte så fort den kommer i kontakt med grus.JoeHugin skrev: 06 sep 2022, 23:38GS-ianerne kan trøste seg med at jeg bare er preget av misunnelse, som all annen vennlig erting.Bjerknez skrev: 06 sep 2022, 21:12Enig. Savner noen nykommere her inne med litt ballerAudi Mannen skrev: 06 sep 2022, 19:29Årets pris for kreativitet går til........... JOEHUGIN!!!!!!!. Han får den for sin uredde fremføring av en "doning" til tross for den store hordes vredeJoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller.![]()
![]()
![]()

- rolf-arne
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Kontakt:
En vennlighet som vises gjennom en utfordrende ytring, her hjemme kaller vi det et "stikk"...er det som viser en trygghet på kameratskap....JoeHugin skrev:GS-ianerne kan trøste seg med at jeg bare er preget av misunnelse, som all annen vennlig erting.Bjerknez skrev: 06 sep 2022, 21:12Enig. Savner noen nykommere her inne med litt ballerAudi Mannen skrev: 06 sep 2022, 19:29Årets pris for kreativitet går til........... JOEHUGIN!!!!!!!. Han får den for sin uredde fremføring av en "doning" til tross for den store hordes vredeJoeHugin skrev: 06 sep 2022, 16:47 GS/GSA velter jo ikke så langt heller.![]()
![]()
Får du ikke slengt noe etter deg , så er du altfor skikkelig eller det er noe galt...
Så dette tåler en GS eier, dem ser så forbannet fornøyd ut...så som du, er jeg litt missunnelig jeg også..
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Bjerknez
- Kontakt:
For meg blir det litt som å være misunnelig på en som kjører en Fiat Multipla etter å ha kjørt 150 mil sammenhengende med motorsykkel. Jeg skulle gitt mye for noen mil i denne bilen, men aldri i verden om jeg hadde sagt det til noen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- haakeik
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Google grustur i øst, han arrangerer nybegynnerkurs i mai hvert år. Har egen bane man kan øve på +milevis med grusveierdypen skrev: 05 sep 2022, 23:09 Hadde vært morro å vært med på «gruskurs» … Er det noe krav til sykkel eller dekk?

Ikke noe krav til sykkel, kun dekk som tåler litt grus. Må ikke være knastedekk.
"Dekk. Det er absolutt en fordel med grove dekk/knaster. Halvslitte gatedekk er absolutt ikke å anbefale! Det vil ødelegge opplevelsen for deg og andre!"
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Dagene blir kortere.
Årets siste arrangement i NAF MC Møre og Romsdal i dag, Ferdighetstrening for motorsyklister på gocartbanen i Malmedalen
Ikke rekordoppmøte denne dagen, rundt 35 deltakere gjennom dagen. Fordelen med så få oppmøtte er jo at vi trenger ingen køordning, alle kan kjøre så mye de vil. Flere av de oppmøtte er folk vi sjelden eller aldri har sett hos oss før. Det er spesielt hyggelig, disse ga i etterkant mye ros for arrangementet og sa de vil komme igjen på flere arrangementer neste år.
En velkjent Ducati fra nabobyen hadde også lagt turen innom i dag.

Ikke rekordoppmøte denne dagen, rundt 35 deltakere gjennom dagen. Fordelen med så få oppmøtte er jo at vi trenger ingen køordning, alle kan kjøre så mye de vil. Flere av de oppmøtte er folk vi sjelden eller aldri har sett hos oss før. Det er spesielt hyggelig, disse ga i etterkant mye ros for arrangementet og sa de vil komme igjen på flere arrangementer neste år.
En velkjent Ducati fra nabobyen hadde også lagt turen innom i dag.

Veldig bra iniativ.
Ble dessverre ikke tur på meg denne gangen, men følger med på facebook. Ser for meg å møte opp på noen slike arrangement neste år.
Ble dessverre ikke tur på meg denne gangen, men følger med på facebook. Ser for meg å møte opp på noen slike arrangement neste år.
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Ja det må du gjerne gjøre, hadde vært kjekt å møte deg.KurtAA skrev: 11 sep 2022, 21:06 Veldig bra iniativ.
Vi arbeider ellers med å få dradd i gang kurs i Ålesundområdet også, forhåpentligvis til våren. Men vi trenger lokale krefter å samarbeide med som kan dra tyngden av det. Vi risikerer å "bruke opp" resursene vi har i Romsdal og Nordmøre dersom de samme også skal arrangere kursene på Sunnmøre. Det blir rett og slett for mye for noen få, og for mye reising. Vi har fått til noe bra på søre/Leikongbanen, der samarbeides det bra med NMCU og Bondhus Trafikkskule i Ørsta. Vi håper å kunne få til noe slikt i Ålesund/Olsvika også.
Høres veldig bra ut :)
Var hos Bondhus jeg tok lappen, så Leikongbanen har jeg vært på. Morsom liten bane
Var hos Bondhus jeg tok lappen, så Leikongbanen har jeg vært på. Morsom liten bane
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Mest for egen logg i dag, liten oppsummering.
I dag er sykkelen satt på vinterlager og batteriet er frakoblet. Litt i overkant av 6000 km ble det i år. Det er ikke mye, og det skyldes en begredelig sommer værmessig. Starten av sesongen var noenlunde bra, der ble sykkelen brukt mye i forbindelse med NAF MC sine kurs og forberedelsene til NAF MC sitt Landstreff i Molde første helga i juli.
Men så ble det slutt på finværet, og slik har det stort sett vært resten av sesongen. Langturen i år ble til MCsidens treff i Bø som ble kombinert med årets ferietur som ble nøyaktig ei uke og 4 timer fra avreise til hjemkomst. Etter denne turen byttet jeg dekk, og monterte de nye 70/30 adventuredekkene Bridgestone AT41 ettersom jeg har sett at 90/10 dekk ikke lengre passer mitt bruksmønster. Jeg oppsøker nå helst dårligere veier og brusveier i langt større grad enn jeg har gort tidligere.
Senere ble det også en tur til Beitostølen og Touringtreffet 2022. Avslutningsvis denne sesongen har det blitt noen småturer lokalt, for det meste utforsking av diverse lokale grusveier.
I løpet av dagen kommer jeg nok også til å logge inn og avregistrere sykkelen.
I dag er sykkelen satt på vinterlager og batteriet er frakoblet. Litt i overkant av 6000 km ble det i år. Det er ikke mye, og det skyldes en begredelig sommer værmessig. Starten av sesongen var noenlunde bra, der ble sykkelen brukt mye i forbindelse med NAF MC sine kurs og forberedelsene til NAF MC sitt Landstreff i Molde første helga i juli.
Men så ble det slutt på finværet, og slik har det stort sett vært resten av sesongen. Langturen i år ble til MCsidens treff i Bø som ble kombinert med årets ferietur som ble nøyaktig ei uke og 4 timer fra avreise til hjemkomst. Etter denne turen byttet jeg dekk, og monterte de nye 70/30 adventuredekkene Bridgestone AT41 ettersom jeg har sett at 90/10 dekk ikke lengre passer mitt bruksmønster. Jeg oppsøker nå helst dårligere veier og brusveier i langt større grad enn jeg har gort tidligere.
Senere ble det også en tur til Beitostølen og Touringtreffet 2022. Avslutningsvis denne sesongen har det blitt noen småturer lokalt, for det meste utforsking av diverse lokale grusveier.
I løpet av dagen kommer jeg nok også til å logge inn og avregistrere sykkelen.
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Bilen har jeg ennå, og den er ennå omtrent like god. 7 relativt problemfrie år uten store repkostnader. Jeg regner med at verditapet på denne ligger på ca 10 000 kr hvert år siden jeg kjøpte den. Det er billig bilhold

Dieselpurka er nå snart 20 år gammel. Hvor mange EL-biler kan ha mulighet for å oppnå en slik alder? På toppen av det hele, klimaavtrykket til denne bilen kan hvilken som helst EL-bil bare drømme om

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Du er i godt selskap @kjellv med stjernebuss og diesel 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Da er sesongen 2023 i gang. Dette ble som vanlig markert hos AMS Motorsykkelsenteret i Ålesund.
Når jeg sier sesongen er startet, betyr det ikke nødvendigvis at jeg har hentet sykkelen fra vinterlager. I min verden skjer det mye i en MC sesong som ikke innbefatter å kjøre motorsykkel. Både som selger på jobb, og i NAF MC Møre og Romsdal der jeg legger igjen mange timer av fritiden min.
AMS starter sin motorsykkelsesong med et stort arrangement i sine lokaler midt i februar hvert år. I dette arrangementet blir også flere andre aktører invitert. NMCU, NAF MC, VIMA og Bikelife pleier hvert år å være tilstede her. For oss i NAF MC Møre og Romsdal er det dette arrangementet vi starter sesongen med.
I år hadde vi også med oss leder av NAF MC sentralt, Jan Harry Svendsen. Han bidro med et foredrag med bilder fra fjorårets stunt, da han kjørte Honda Monkey fra NAFs hovedkontor (helt inne fra resepsjonen) og til Nordkapp platået på 6 dager. Dette ble gjort for å skape blest om den nye medlemsmodellen til NAF MC, og den nye medlemsportalen med app. for telefon. Stuntet bidro til svært mye mediadekning, med over 50 direktesendte intervju (flere av dem i riksdekkende radio og TV kanaler) underveis i turen, og artikler og reportasjer i større og mindre aviser langs ruten som ble kjørt.
Han presenterte også årets store aksjon i NAF MC som har fått tittelen "Fra NAF til Nordkapp, en sikkerhetsstafett". Denne starter fra NAF-huset i Skippergata i Oslo den 18 mai, langs kysten sørover, vestover og nordover til Bergen, så over til Gjøvik, til Molde-Trondheim-Bodø-Tromsø-Alta og Nordkapp. Her er det mulig å henge på et stykke, så langt man føler for.
Jeg fikk også gleden av å hilse på KurtAA, som brått og uventet kom og tok kontakt. Vi fikk oss en hyggelig prat, og det er store muligheter for at vi treffes igjen ettersom han i dag også ble medlem i NAF MC.
KurtAA i prat med Jan Harry Svendsen
Når jeg sier sesongen er startet, betyr det ikke nødvendigvis at jeg har hentet sykkelen fra vinterlager. I min verden skjer det mye i en MC sesong som ikke innbefatter å kjøre motorsykkel. Både som selger på jobb, og i NAF MC Møre og Romsdal der jeg legger igjen mange timer av fritiden min.
AMS starter sin motorsykkelsesong med et stort arrangement i sine lokaler midt i februar hvert år. I dette arrangementet blir også flere andre aktører invitert. NMCU, NAF MC, VIMA og Bikelife pleier hvert år å være tilstede her. For oss i NAF MC Møre og Romsdal er det dette arrangementet vi starter sesongen med.
I år hadde vi også med oss leder av NAF MC sentralt, Jan Harry Svendsen. Han bidro med et foredrag med bilder fra fjorårets stunt, da han kjørte Honda Monkey fra NAFs hovedkontor (helt inne fra resepsjonen) og til Nordkapp platået på 6 dager. Dette ble gjort for å skape blest om den nye medlemsmodellen til NAF MC, og den nye medlemsportalen med app. for telefon. Stuntet bidro til svært mye mediadekning, med over 50 direktesendte intervju (flere av dem i riksdekkende radio og TV kanaler) underveis i turen, og artikler og reportasjer i større og mindre aviser langs ruten som ble kjørt.
Han presenterte også årets store aksjon i NAF MC som har fått tittelen "Fra NAF til Nordkapp, en sikkerhetsstafett". Denne starter fra NAF-huset i Skippergata i Oslo den 18 mai, langs kysten sørover, vestover og nordover til Bergen, så over til Gjøvik, til Molde-Trondheim-Bodø-Tromsø-Alta og Nordkapp. Her er det mulig å henge på et stykke, så langt man føler for.
Jeg fikk også gleden av å hilse på KurtAA, som brått og uventet kom og tok kontakt. Vi fikk oss en hyggelig prat, og det er store muligheter for at vi treffes igjen ettersom han i dag også ble medlem i NAF MC.
KurtAA i prat med Jan Harry Svendsen
- Bjerknez
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongen er i gang
Hva er egentlig fordelene for oss motorsyklister vedrørende medlemsskap i NAF MC kjellv? Det koster 980 kroner i året og jeg ser dem har en app hvor man kan planlegge reiser etc. ikke veldig relevant for min del.
Jeg ser også dem har rabatter på drivstoff etc? Hva slags rabatter er dette og hvor mye rabatt snakker vi om?
Jeg ser dem har en avtake med gjensidige forsikring. For min egen del er gjensidige alltid vært dyre på MC forsikring. Storebrand har vært rimeligst på alle kine forsikringer. MYE rimeligere. Mulig andre har fått bedre tilbud enn meg....
Ellers, så ser jeg en del ting som uansett dekkes gjennom en hvilken som helst forsikring egentlig.
Har NAF stor gjennomslagskraft politisk i form av talerør for MC folk? Hvis ja... blir ikke NAF MC da en direkte konkurrent til NMCU?
Jeg ser også dem har rabatter på drivstoff etc? Hva slags rabatter er dette og hvor mye rabatt snakker vi om?
Jeg ser dem har en avtake med gjensidige forsikring. For min egen del er gjensidige alltid vært dyre på MC forsikring. Storebrand har vært rimeligst på alle kine forsikringer. MYE rimeligere. Mulig andre har fått bedre tilbud enn meg....
Ellers, så ser jeg en del ting som uansett dekkes gjennom en hvilken som helst forsikring egentlig.
Har NAF stor gjennomslagskraft politisk i form av talerør for MC folk? Hvis ja... blir ikke NAF MC da en direkte konkurrent til NMCU?
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Her trengs nok en oppklaring ja..Bjerknez skrev: 18 feb 2023, 21:43 Hva er egentlig fordelene for oss motorsyklister vedrørende medlemsskap i NAF MC kjellv? Det koster 980 kroner i året og jeg ser dem har en app hvor man kan planlegge reiser etc. ikke veldig relevant for min del.
Noen er opptatt av kun medlemsfordeler. Finnes ikke medlemsfordeler, finnes det ikke interessant. Heldigvis er det sjelden jeg hører dette spørsmålet, for de fleste har det liten eller ingen betydning. Men noe er det, men ikke i nærheten stort nok til å dekke medlemskontigenten.
Jeg gidder ikke skrive så mye om dette, men legger ved lenken https://nye.naf.no/medlemskap/mc
NAF MC medlemskap får du for kr 210,- i året. Dette er kun medlemskap i NAF MC, ingenting annet. Altså uten veihjelp, og uten NAF bil-medlemskap. Med dette får du sterkt rabattert tilgang til alle kurs og aktiviteter i NAF MC regi, noen steder i landet er mange aktiviteter helt gratis for medlemmer. F. eks et rustløserkurs som pleier å være veldig populære, og normalt koster 200-300 eller 500 kroner å delta i alt etter hvor i landet du holdet til. Kostnad for baneleie pleier å bestemme mye av prisen, og dette varierer mye på de forskjellige baner. Rabatten for et slik kurs hvis du er medlem kan fort dekke mer enn de 210 kronene det koster å være medlem et år.
Har du NAF bilmedlemskap med veihjelp fra før, vil de 210 for MC medlemskap også gi deg veihjelp for MC.
Nei, NMCU og NAF MC er ikke konkurrenter. Begge er like viktige, og de utfyller hverandre på en fin måte. Jeg anser det som en selvfølge å være medlem/støtte opp om begge disse våre medlemsorganisasjoner. NAF MC og NMCU samarbeider godt i mange saker. NMCU er vårt talerør politisk, og kjemper våre saker mot veimyndigheter, politikere og via FEMA helt inn i korridorene i EU. NAF MC jobber mer med trafikksikkerhet, kursing og tiltak lokalt blant medlemmene og der medlemmene er. Altså i lokalavdelingene rundt om i landet.
- Bjerknez
- Kontakt:
Skal man kapre medlemmer så må medlemmene føle at dem får noe igjen for medlemsskapet. Jeg sier ikke at dem skal bli rike på og bli medlem. Det du sier om rustløserkurs som er gratis for medlemmer er jo en god ting og det er bra at dem har andre fordeler også isolert sett, men i praksis så blir det bare dyrere for meg å bli medlem.
Jeg sier ikke at 200-300-1000 kroner er en sum som tar livet av meg, men skal man lokke unge folk med MC som sikkert sliter nok med å betale det som skal betales rundt dette så sitter det nok langt inne for dem å tegne et medlemsskap.
Skal man kapre medlemmer så må man komme med noen fordeler som gagner brukeren. Feks. En forsikringsrabatt det første året for ferske motorsyklister under 23 år. 5% ekstra rabatt utgjør MYE for en med 0 bonus og er under 23 år. Faktisk utgjør det godt og vel hele medlemskapet og litt til alene.
Jeg har også til gode å se en eneste flyer fra NMCU hos noen av forhandlerene jeg har vært hos. En slik flyer skulle jo ligget i mappa når du kjøpte sykkelen.
Det hjelper lite å skryte av hvor mye man har fått til og hva man har gjort når en 20 åring skriver under på lånet og allerede gruer seg til forsikringspremien og flrste avdraget dumper ned i postkassen. Da sitter det nok langt inne for dem og betale ytterligere 400 kroner for et medlemsskap eller mer.
Jeg har verken noe i mot NMCU eller NAF MC isolert sett, men spesielt førstnevnte har jeg jo jobbet litt samens med og jeg klarer ikke helt å se hva som gjøres av fornuftige grep som vil øke medlemsmassen. Som dem forøvrig sårt trenger.
Jeg liker å støtte ting som jeg har tror på og som gangner meg. Derfor har jeg blandt annet bistått MCsiden med noen hundrelapper. Jeg tjener selvsagt ingenting på dette, men jeg lever i håpet om at disse pengene gjør at forumet vil bestå litt lenger, samt at forumeier ikke sitter med hele regningen. Noe jeg synes er litt urettferdig, så lenge det ikke er noe som helst av reklameinntekter på denne siden.
Så det handler ikke om at jeg er gjerrig eller at jeg skal tjene penger på alt. Det handler om å støtte saker jeg har stor tro på. Å så langt klarer jeg ikke å se at NMCU gjør de rette grepene. Dem har det samme problemet i dag så vidt jeg vet som for 3-4 år siden når dem virkelig skulle ta tak.
Jeg sier ikke at 200-300-1000 kroner er en sum som tar livet av meg, men skal man lokke unge folk med MC som sikkert sliter nok med å betale det som skal betales rundt dette så sitter det nok langt inne for dem å tegne et medlemsskap.
Skal man kapre medlemmer så må man komme med noen fordeler som gagner brukeren. Feks. En forsikringsrabatt det første året for ferske motorsyklister under 23 år. 5% ekstra rabatt utgjør MYE for en med 0 bonus og er under 23 år. Faktisk utgjør det godt og vel hele medlemskapet og litt til alene.
Jeg har også til gode å se en eneste flyer fra NMCU hos noen av forhandlerene jeg har vært hos. En slik flyer skulle jo ligget i mappa når du kjøpte sykkelen.
Det hjelper lite å skryte av hvor mye man har fått til og hva man har gjort når en 20 åring skriver under på lånet og allerede gruer seg til forsikringspremien og flrste avdraget dumper ned i postkassen. Da sitter det nok langt inne for dem og betale ytterligere 400 kroner for et medlemsskap eller mer.
Jeg har verken noe i mot NMCU eller NAF MC isolert sett, men spesielt førstnevnte har jeg jo jobbet litt samens med og jeg klarer ikke helt å se hva som gjøres av fornuftige grep som vil øke medlemsmassen. Som dem forøvrig sårt trenger.
Jeg liker å støtte ting som jeg har tror på og som gangner meg. Derfor har jeg blandt annet bistått MCsiden med noen hundrelapper. Jeg tjener selvsagt ingenting på dette, men jeg lever i håpet om at disse pengene gjør at forumet vil bestå litt lenger, samt at forumeier ikke sitter med hele regningen. Noe jeg synes er litt urettferdig, så lenge det ikke er noe som helst av reklameinntekter på denne siden.
Så det handler ikke om at jeg er gjerrig eller at jeg skal tjene penger på alt. Det handler om å støtte saker jeg har stor tro på. Å så langt klarer jeg ikke å se at NMCU gjør de rette grepene. Dem har det samme problemet i dag så vidt jeg vet som for 3-4 år siden når dem virkelig skulle ta tak.
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
Vårt lokallag har øket medlemsmassen fra ca 390 til noe over 450 det siste året. Jeg ror ingen av disse nye har kommet til oss pga av medlemsfordeler, rabattavtaler eller slikt. Det er andre ting som har overbevist dem.
Mulig du har rett når det gjelder unge motorsyklister med ferskt førerkort. Det er ikke mange av dem i våre medlemslister, i hvert fall i vårt lokallag. Men disse har fått en betydelig bedre føreropplæring enn generasjonen før dem. Deres opplæring er ferskere også.
Men det er ikke akkurat disse vi er mest opptatt av heller. De vi aller helst ønsker på båre kurs er kanskje 50-60 år, har en slitt skinndress fra -90 tallet som er blitt alt for trang. Kanskje har han tatt fram sin gamle FZR1000 som han var kongen i gata med på -90 tallet, fått liv i den og har sterke ønsker om å gjenoppleve sin storhetstid.
Eller kanskje han har kjøpt seg en splitter ny R1250GS med store alubokser og har tenkt å realisere drømmen om den store alpeturen nå som endelig ungene har blitt store og flyttet hjemmefra
Kanskje er det han som aldri har vært uten motorsykkel siden han var 16 år, men likevel ikke kjører mer enn 1000 km i året..
Kanskje er det en av mange som aldri har hørt eller forstått begreper som kontrastyring eller styrekomando. Disse som klarer å styre en motorsykkel til vanlig, men som i en kritisk situasjon har en tendens til å stivne. Slike som har stor nytte av enkle korrigeringer i blikkbruk, sittestilling, fartstilpasning under trygge forhold.
Eller en som er blitt ledsager for en ungdom med 125cc men føler seg litt usikker på sin oppgave.
Vi har mange i vår målgruppe, og alle er velkomne. Vi gjør ikke dette for å tjene penger, vi bruker vår fritid på dette fordi vi vet det gjør en forskjell for mange.
Det kan godt være at du ikke føler behov for verken medlemskap eller kurs hos NAF MC. Mulig du også føler at dette kan du og vet nok om allerede. Det er mange av dem. Alt for mange! Ulykkesstatistikkene viser stadig klarere at det er de godt voksne som er høyest representert der. Hvordan vi kan påvirke ulykkesstatistikkene i riktig retning er det mange instanser som er opptatt av. Det er NAF MC også. Samferdselsministeren er det også.
Ett eller annet pålegg eller forbud kommer garantert fra myndighetene på ett eller annet tidspunkt. Politikerne har normalt veldig klare meninger og sterk tro på at de sitter med de beste løsningene..
Uansett, jeg håper at dersom du skulle komme ut for ei ulykke med motorsykkel en gang, så er det en eller annen i reisefølget som har hatt noen av f.eks. NAF MC sine førstehjelpskurs for motorsyklister og kan bistå deg litt bedre enn de fleste.
Mulig du har rett når det gjelder unge motorsyklister med ferskt førerkort. Det er ikke mange av dem i våre medlemslister, i hvert fall i vårt lokallag. Men disse har fått en betydelig bedre føreropplæring enn generasjonen før dem. Deres opplæring er ferskere også.
Men det er ikke akkurat disse vi er mest opptatt av heller. De vi aller helst ønsker på båre kurs er kanskje 50-60 år, har en slitt skinndress fra -90 tallet som er blitt alt for trang. Kanskje har han tatt fram sin gamle FZR1000 som han var kongen i gata med på -90 tallet, fått liv i den og har sterke ønsker om å gjenoppleve sin storhetstid.
Eller kanskje han har kjøpt seg en splitter ny R1250GS med store alubokser og har tenkt å realisere drømmen om den store alpeturen nå som endelig ungene har blitt store og flyttet hjemmefra
Kanskje er det han som aldri har vært uten motorsykkel siden han var 16 år, men likevel ikke kjører mer enn 1000 km i året..
Kanskje er det en av mange som aldri har hørt eller forstått begreper som kontrastyring eller styrekomando. Disse som klarer å styre en motorsykkel til vanlig, men som i en kritisk situasjon har en tendens til å stivne. Slike som har stor nytte av enkle korrigeringer i blikkbruk, sittestilling, fartstilpasning under trygge forhold.
Eller en som er blitt ledsager for en ungdom med 125cc men føler seg litt usikker på sin oppgave.
Vi har mange i vår målgruppe, og alle er velkomne. Vi gjør ikke dette for å tjene penger, vi bruker vår fritid på dette fordi vi vet det gjør en forskjell for mange.
Det kan godt være at du ikke føler behov for verken medlemskap eller kurs hos NAF MC. Mulig du også føler at dette kan du og vet nok om allerede. Det er mange av dem. Alt for mange! Ulykkesstatistikkene viser stadig klarere at det er de godt voksne som er høyest representert der. Hvordan vi kan påvirke ulykkesstatistikkene i riktig retning er det mange instanser som er opptatt av. Det er NAF MC også. Samferdselsministeren er det også.
Ett eller annet pålegg eller forbud kommer garantert fra myndighetene på ett eller annet tidspunkt. Politikerne har normalt veldig klare meninger og sterk tro på at de sitter med de beste løsningene..
Uansett, jeg håper at dersom du skulle komme ut for ei ulykke med motorsykkel en gang, så er det en eller annen i reisefølget som har hatt noen av f.eks. NAF MC sine førstehjelpskurs for motorsyklister og kan bistå deg litt bedre enn de fleste.
- Bjerknez
- Kontakt:
Vi snakker litt forbi hverandre her tror jeg.
Jeg har aldri sagt at jeg ikke trenger ytterligere opplæring eller at jeg er ferdig utlært. du sier heller ikke at jeg har sagt det, men det lå litt i kortene når jeg ser i hvilken sammenheng det ble nevnt. Skulle jeg komme ut for en ulykke så tror jeg helt klart førstehjelp er en god ting. Men det trenger man ikke være naf medlem for å lære seg.
Skal man verve nye medlemmer samt holde på dem så holder det liksom ikke å invitere gamlingene fra nabolaget. Man må treffe den yngre garde og gjerne så tidlig som mulig og hele tiden minne dem på ved hjelp av rabatter og andre goder om at et medlemskapet dems hjelper stort. Etter hvert vil det spre seg og medlemmene dukker opp, men det kommer ikke gratis.
Det holder liksom ikke med ny nettside og nye kontorer. Kom med noe som frister til medlemsskap.
Jeg kan også verve medlemmer til lokale ting som treffer folk. Det er noe helt annet. Men skal jeg få en fra Moss til å melde seg inn i samme laget, så må hen enten føle en tilknytning til oppdraget mitt eller så må hen på andre måter tjene noe på det. Sånn er det bare.
Ingen jobber gratis i dag, så sant dem ikke føler en tilknytning til det dem holder på med eller rett og slett bare synes det er gøy eller gir deg privilegier på noe måte.
Det er der NMCU feiler mener jeg. Dem har stor tro på det dem driver med og mye av det dem driver med er veldig bra. Men dem klarer ikke å nå frem til nye medlemmer. Det er bare en skare med eldre medlemmer som betaler fordi dem alltid har gjort det og fordi dem føler et slags fellesskap. Slike fellessksp må opparbeides og da må man treffe den yngre garde. Å akkurat der er dem ikke veldig gode slik jeg ser det.
Å så fremt dem ikke klarer det, så går det bare en vei for NMCU.
Jeg har aldri sagt at jeg ikke trenger ytterligere opplæring eller at jeg er ferdig utlært. du sier heller ikke at jeg har sagt det, men det lå litt i kortene når jeg ser i hvilken sammenheng det ble nevnt. Skulle jeg komme ut for en ulykke så tror jeg helt klart førstehjelp er en god ting. Men det trenger man ikke være naf medlem for å lære seg.
Skal man verve nye medlemmer samt holde på dem så holder det liksom ikke å invitere gamlingene fra nabolaget. Man må treffe den yngre garde og gjerne så tidlig som mulig og hele tiden minne dem på ved hjelp av rabatter og andre goder om at et medlemskapet dems hjelper stort. Etter hvert vil det spre seg og medlemmene dukker opp, men det kommer ikke gratis.
Det holder liksom ikke med ny nettside og nye kontorer. Kom med noe som frister til medlemsskap.
Jeg kan også verve medlemmer til lokale ting som treffer folk. Det er noe helt annet. Men skal jeg få en fra Moss til å melde seg inn i samme laget, så må hen enten føle en tilknytning til oppdraget mitt eller så må hen på andre måter tjene noe på det. Sånn er det bare.
Ingen jobber gratis i dag, så sant dem ikke føler en tilknytning til det dem holder på med eller rett og slett bare synes det er gøy eller gir deg privilegier på noe måte.
Det er der NMCU feiler mener jeg. Dem har stor tro på det dem driver med og mye av det dem driver med er veldig bra. Men dem klarer ikke å nå frem til nye medlemmer. Det er bare en skare med eldre medlemmer som betaler fordi dem alltid har gjort det og fordi dem føler et slags fellesskap. Slike fellessksp må opparbeides og da må man treffe den yngre garde. Å akkurat der er dem ikke veldig gode slik jeg ser det.
Å så fremt dem ikke klarer det, så går det bare en vei for NMCU.
- Bjerknez
- Kontakt:
Det minste dem kan gjøre er å trykke opp noen flyers og få forhandlere rundt om til å gi med dette når dem selger sykler. Det koster svært lite i den store sammenhengen. Feks. Kunne man som NMCU medlem fått 20% avslag på alt MC utstyr ved kjøp av sykkel. Allerede der er medlemsskapet i stor grad tjent inn. Vinn vinn.
I flyeren er det en barcode man scanner med mobilen. Man betaler med vips og ja... vipps, så er man medlem og vipps så tjente man inn summen og vel så det på utstyret man kjøpte i samme slengen. Uten rabatten er det jo ikke sikkert kjøperen hadde handlet i den butikken han kjøpte sykkelen heller. Så det blir litt vinn vinn.
I flyeren er det en barcode man scanner med mobilen. Man betaler med vips og ja... vipps, så er man medlem og vipps så tjente man inn summen og vel så det på utstyret man kjøpte i samme slengen. Uten rabatten er det jo ikke sikkert kjøperen hadde handlet i den butikken han kjøpte sykkelen heller. Så det blir litt vinn vinn.
- Bjerknez
- Kontakt:
NMCU har mange lokallag rundt om. Så langt har jeg ikke sett en eneste stand noe sted når det feks. Er prøvekjøringsdager hos forhandlere. Hvorfor dukker dem ikke opp i slike settinger og gjlr seg synlige? Serverer gratis kaffe og verver noen medlemmer.
- kjellv
- Moderator
- Kontakt:
NMCU var tilstede hos AMS i går som de pleier. Denne gang var det riktignok bare en mann på standen, men det har sammenheng med at i går var de fleste ildsjelene lokalt på Gardermoen i NMCUs Årsmøte. De pleier å være mange flere på slike arrangement her hos oss. Flyers og NMCU materiell ligger alltid tilgjengelig på disken hos alle mc forhandlere jeg har vært innom her i nærheten. Selv passer jeg på å legge slike flyers i mappa når jeg leverer ut sykkel til ny kunde. Både fra NMCU og fra NAF MC.Bjerknez skrev:NMCU har mange lokallag rundt om. Så langt har jeg ikke sett en eneste stand noe sted når det feks. Er prøvekjøringsdager hos forhandlere. Hvorfor dukker dem ikke opp i slike settinger og gjlr seg synlige? Serverer gratis kaffe og verver noen medlemmer.
Hvis ikke NMCU er synlige i ditt lokalmiljø, så engasjer deg i den lokale NMCU avdelingen der du bor. Det kan være at ditt lokallag sliter med rekruttering til styret, og en person med din entusiasme som er så full av gode ideer må være gull verd.
Representanten fra NMCU står her midt på bildet foran meg. Selv med bare en mann var standen til NMCU ganske synlig.