En side ved den stadig økende elbil andelen og bruken her i landet er også at disse bilene havner i alvorlige og mindre alvorlige uhell.
Og nå viser det seg at elbiler vrakes over en lav sko etter selv de minste skader de får etter slike uhell...

:
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfo ... 1.15232892
Et par uttalesler/kommentarer fra saken:
– Vi er dessverre på topp når det gjelder bruk og kast, sier Anja Bakken Riise.
Å få et produkt til å vare lengst mulig er det beste for miljøet.
Når jeg leser saker som dette er jeg enda mer overbevist om at jeg for to år siden gjorde et klokt valgt, nemlig å kjøpe en pent brukt bensinbil, 2004 mod. med lav km.stand (drøye 73000) og full servicehistrorikk til kr. 29000,- ferdig reg.
Nå, snaue to og et halvt år senere viser telleren 93400. Og jeg tar sikte på å beholde denne i hvert fall i to år til.
Da har den nådd den anseelige alder av 19 år.
Altså en god gjerning for miljøet

.
Og ikke minst for egen del hvor jeg satt meg helt på sidelinjen uten "kjøpepress" når det gjelder nettopp bil.
Venter i grunnen bare når myndighetene kommer til å øke vrakpantprisen på gamle fossilbiler som den jeg har. Hvis den dobles eller tredobles innen f.eks. to år så kommer jeg nok til å kvite meg med bilen. Men om dette ikke skjer så er det slett ikke utenkelig at jeg beholder min 17 år gamle Hyundai i mange, mange år framovder

.
I mens får det hope seg opp med stadig flere myndighetssupsidierte elbiler hos landets skarphandlere. Og for hver nye som blir erstattet for den som blir vraket, taper Statens enda flere merverdikroner...