Bjerknez skrev: 03 apr 2023, 15:11
Domino skrev: 03 apr 2023, 15:07
Nordsverige har mye skog. MYE skog... Så det er ikke verdens mest spennende landskap og lite svinger dersom man velger innlandsveien. Langs kysten er det generelt mye finere. Men man finner såklart noen svinger dersom man legger litt arbeid i planleggingen.
Mange fine veier i Sverige med fine svinger innenlands. Kjørte vel rundt 50 mil i sverige i fjor sommer på mer eller mindre slike veier. Men man må holde seg unna "hovedveiene" som går mellom byer og tettsteder. Disse er som oftest ganske rette.
Som feks. veistrekningen fra Tucksfors til Arvika. Den er ganske morsom. Legger man seg i rundt 100km/t kan man ha mye gøy
Tillater meg å flytte denne diskusjonen bort fra "Hva har du kjøpt i dag"-tråden til min egen slik at temaet kan diskuteres videre her. Tar gjerne i mot råd og tips, selv har jeg kjørt lite i Sverige. Det jeg har kjørt i Sverige har stort sett vært langs hovedveier. Hovedveier er helt uinteressante på turen i sommer, og kommer bare unntaksvis til å bli brukt!
Som nevnt skal jeg kjøre sammen med en til denne gang, det har ikke skjedd siden 2018 og turen til Lofoten, Vesterålen og Senja. Jeg kjører helst alene som kjent, og skal jeg på lengre tur sammen med andre er jeg ganske kritisk til valg av makker. Tor-Andrè som jeg skal kjøre sammen med har jeg kjørt noen kortere turer med før, og vi er ganske like på mange felt. Han har en Honda NC750X og har mye kjøreerfaring. Trygg og sikker i trafikken, voksen kar som ikke finner på tull og fanteri underveis. Vi er begge enige om at det er turen som er målet, vi er ikke opptatt av antall kilometer pr dag eller noe bestemt reisemål. Turen blir til underveis, og planlegges ikke i stor grad. Det er slik vi begge liker det. Vi er begge mye mer glad i natur og villmark enn urbane befolkede områder. Befolkede områder oppsøkes stort sett bare for proviantering og bensin. Overnattinger legges opp til bruk av hengekøye og villcamping i størst mulig grad, spartanske campinghytter i dårligere vær.
Grunnplan er så langt via Røros langs Kopparleden sørover langs Femunden med første overnatting i dette området. Videre rundt til østsiden av Femunden via Drevsjø, og videre østover i Sverige via Idre og Särna hvor vi delvis kjører inn og ut av TET sporet nord-østover som det passer oss. Vi har ikke tenkt å kjøre veldig krevende strekninger i TET sporet, da navigerer vi heller i alternativene som det finnes mange av i Sverige.
Da vet dere hvor lista ligger til denne turen. Byer, tettbygde strøk og asfalterte veistrekninger trenger jeg ikke tips om. Men hva som helst annet av tips og råd, både til hva vi skal pakke med oss (så lite som råd) og hva som helst annet vi kan ha nytte av å vite. Særlig er det interessant å få kontakt med andre som har kjørt TET seksjon 4 Sverige.