Side 65 av 105

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 07 jul 2018, 21:24
av Greenone
Rene sportsdekk er ikke noe problem i Norge :) Det er veien de først og fremst er laget for. De varmes opp fort nok, sitter greit på vått, men holder jo noe kortere enn sport/touring.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 07 jul 2018, 21:44
av Greenone
Har ikke prøvd Power RS men har lest mye bra om de. Du går nok ikke feil der. Prisen var jo fin også.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 07 jul 2018, 22:59
av KawaKjetil
Har man troen så er det bare å handle
Vi har kjørt i hastigheter opp mot max for sykler med 200hk + og i temp mellom 6 grader og 30 grader samt at vi lå på hjulet på hverandre hele turen. I tillegg mye akselerasjon og kraftig nedlegg. Mao vi kjørte likt.
Sportstouring dekkene mine holdt best i «norske» temperaturer. Dette oppdaget jeg når vi snakket sammen i pausene og rr sjåførene snakket om slipp/vandring i diverse svinger.
Som jeg skrev kan det ha sammenheng med totalvekt, - eller andre forhold. Her er jeg litt usikker. Har mest tro på vekt.
Slitasjen var liten og lik på alle 3 syklene etter ca 3000km. R1 hadde Bridgestone. Og, Bridgestone dekkene var ofte kaldere når vi sjekket med håndflaten, spesielt oppe på toppene der det gjerne var ned mot 10-15 grader (over 2000 moh.)

Skal man ha varme i dekk er det fart som gjelder, for å få friksjon. Ulempen er hvis det slipper før en får friksjon og varme...
Mange har opplevd det, meg selv inkludert. Luft og asfalt temperatur er også viktig, og sjelden høy i Norge.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 07 jul 2018, 23:00
av Skulebollen
Ja men nå ser jeg at xlmoto kun selger 120/60/17.. :( Jeg må ha 120/70/17

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 08 jul 2018, 00:33
av Greenone
Har kjørt med S21 i Spania en hel sesong, og en del i Norge -på samme sykkel. Ingen spesiell forskjell. Men klart, alle dekk sitter jo dårligere ved +5 enn + 45 marktemp. Tyngdeforskjellen på syklene med fører og bagasje kan jo ha hatt noe å si for dere. Men her er det mange ukjente variabler som spiller inn for å kunne konkludere noe. Riktig lufttrykk og type kjørestil er to viktige. (Uten å nevne emnet dempere) Forsåvidt uavhengig av om dere holder samme hastighet. Noen er hard på brems og gass inn/ut av sving, mye trailbraking etc som gir høyere dekktemp, mens andre kjører jevnt i gjennom. Snittet kan være likt allikevel.

Sier ikke at sport touring ikke sitter godt. Og sikkert mer enn godt nok til det meste av aktiv kjøring på vei. Jeg har stort sett vært på sport siden opp i gjennom årene så har liten erfaring med sport touring.

Poenget mitt er at sportsdekk designet for veibruk fungerer bra over et relativt stort temp område som man normalt sett vil kunne oppnå uten problem dersom man kjører slik at man har behov for grep. Også her til lands. Men ved 42/36psi som har blitt en slags standard i sykkelmanualene (som et snitt iberegnet mulighet for å håndtere tyngden av passasjer) vil man få problemer med temp på kjølige dager. Og forsåvidt litt varmere og. Det er sannsynlig at sport touring er mer tilgivende på det området.

Lufttrykk er verktøyet for å få riktig dekktemp. i forhold til hastighet, kjørestil og utetemp. Er dekket for kaldt, slipper man ut litt luft. Men det er sjelden behov for å styre mye med dette dersom man har et greit utgangspunkt. Temp får man raskest opp ved indre friksjon fra hard akselerasjon og bremsing.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 10 jul 2018, 16:57
av perhjalmar
Da er ekstra felgsett bestilt til 1290 SA, har T og har bestilt S felger. Dekkvalg ble TKC 80 på eikefelgene og Bridgestone A41 på de støpte. Var inne på tanken å ha reine sporttouring dekk, men havnet på adventure dekk (90-10).

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 10 jul 2018, 17:09
av AJ
perhjalmar skrev: 10 jul 2018, 16:57 Da er ekstra felgsett bestilt til 1290 SA, har T og har bestilt S felger. Dekkvalg ble TKC 80 på eikefelgene og Bridgestone A41 på de støpte. Var inne på tanken å ha reine sporttouring dekk, men havnet på adventure dekk (90-10).
Godt dekkvalg!
Jeg var storfornøyd med Battlax Adventure A40 på min 1290 SA.
Og det er all grunn til å tro at de videreutviklede A41 er enda bedre.
Meget sannsynlig et dekk jeg satser på til SA S'en også når Pirellidekkene takker for seg.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 10 jul 2018, 22:08
av Fsva
God kveld.
I går fikk jeg montert nytt framdekk på sykkelen.
På vei hjem fikk jeg følelsen av at fronten på sykkelen rister litt opp og ned, men tenkte at det kanskje bare var et parti av veien som hadde litt ujevn overflate. I dag har jeg gitt litt gass på E6 og kjørt andre veier og det er tydelig opp/ned vibrasjon i sykkelen i noen hastigheter, som om framhjulet ikke er helt rundt.. :-k

Noen som har vært borti lignende problem etter dekkbytte? :scratch

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 10 jul 2018, 22:18
av overlay
Fsva skrev: 10 jul 2018, 22:08 God kveld.
I går fikk jeg montert nytt framdekk på sykkelen.
På vei hjem fikk jeg følelsen av at fronten på sykkelen rister litt opp og ned, men tenkte at det kanskje bare var et parti av veien som hadde litt ujevn overflate. I dag har jeg gitt litt gass på E6 og kjørt andre veier og det er tydelig opp/ned vibrasjon i sykkelen i noen hastigheter, som om framhjulet ikke er helt rundt.. :-k

Noen som har vært borti lignende problem etter dekkbytte? :scratch
Dekket er i ubalanse?
Ble det kjørt avbalansering etter montering?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 10 jul 2018, 22:25
av Kawagutten
Du kan jo se langs felgkanten om det er noe forskjell. Kanskje det ikke er kjørt på med nok lufttrykk ved montering så dekket ikke har smettet ordentlig på plass..Kan det være fabrikkfeil på dekket eller bulket felg så ville du kanskje sett det tidligere?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 10 jul 2018, 22:26
av Canutus
Fsva skrev:God kveld.
I går fikk jeg montert nytt framdekk på sykkelen.
På vei hjem fikk jeg følelsen av at fronten på sykkelen rister litt opp og ned, men tenkte at det kanskje bare var et parti av veien som hadde litt ujevn overflate. I dag har jeg gitt litt gass på E6 og kjørt andre veier og det er tydelig opp/ned vibrasjon i sykkelen i noen hastigheter, som om framhjulet ikke er helt rundt.. :-k

Noen som har vært borti lignende problem etter dekkbytte? :scratch
Om du ikke har avbalansert dekket og ikke har utstyret tilgjengelig, så kan du slippe ut luften igjen, blåse i igjen.blås i opp mot max av det som står på dekket og slipp ut igjen til du har riktig trykk for sykkelen. Det hjelper ofte litt.


Sent fra min E6653 via Tapatalk


Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 10 jul 2018, 23:10
av Fsva
Takker for tips.

Jeg leverte sykkelen til dekkbutikk og de gjorde hele jobben. Jeg ser de har balansert det nye dekket, og det ser ut til å sitte riktig på felgen.

Jeg la ved instruksjoner fra verkstedmanualen, men er usikker på om de tok seg tid til punkt nr. 4. Kanskje det kan være en potensiell årsak til problemet.

3. Refit the wheel spindle from the left hand side and
tighten to 65 Nm.
4. Lower the motorcycle to the ground and pump the
front suspension to allow the left hand fork to 'float'
to its natural position on the wheel spindle.
5. Tighten the fork pinch bolts to 20 Nm.



I morgen tidlig skal uansett sykkelen leveres til AMD i Oslo for 40 tusen km service, de skal vel av med framhjulet i forbindelse med oljebytte på framgaffel. Jeg skal nevne problemet for de og be de sjekke dekk, felg og balanse.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 11 jul 2018, 09:14
av Greenone
Fsva skrev: 10 jul 2018, 23:10 Takker for tips.

Jeg leverte sykkelen til dekkbutikk og de gjorde hele jobben. Jeg ser de har balansert det nye dekket, og det ser ut til å sitte riktig på felgen.

Jeg la ved instruksjoner fra verkstedmanualen, men er usikker på om de tok seg tid til punkt nr. 4. Kanskje det kan være en potensiell årsak til problemet.

3. Refit the wheel spindle from the left hand side and
tighten to 65 Nm.
4. Lower the motorcycle to the ground and pump the
front suspension to allow the left hand fork to 'float'
to its natural position on the wheel spindle.
5. Tighten the fork pinch bolts to 20 Nm.



I morgen tidlig skal uansett sykkelen leveres til AMD i Oslo for 40 tusen km service, de skal vel av med framhjulet i forbindelse med oljebytte på framgaffel. Jeg skal nevne problemet for de og be de sjekke dekk, felg og balanse.
Punkt 4 skal gjøres for å unngå at gaflene blir stående i spenn når hjulbolt strammes. Dette medfører økt statisk friksjon (stiction) og gaflene kan bli tregere å få i bevegelse. Er nok heller avbalanseringen som ikke er skikkelig gjort. Men da får du jo sjekket dette hos AMD.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 11 jul 2018, 11:49
av Ronning
Jeg hadde risting i frambremsa her, men så fant jeg ut at de to umbraco-boltene helt nederst på begge gafler var løse. Satt fast hjulbolt og de to skruene på nytt, og ristingen har nå forsvunnet.

Ellers er bakdekket mitt ned på slitasjemerket på midten etter ca 5-600 mil. Pilot Power 2. Synes kanskje ikke det er fryktelig bra varighet, så mulig det blir et mindre sportslig dekk neste gang. Har ellers vært fornøyd med dekket, så kanskje det blir samme dekk igjen likevel, hehe.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 11 jul 2018, 16:27
av ZZR-Erling
Kan jo alltids legge i 4 bar å høre om det smeller ut på felgen. Tipper det er gjort feil ved avbalansering

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 19 jul 2018, 10:43
av Fsva
ZZR-Erling skrev: 11 jul 2018, 16:27 Kan jo alltids legge i 4 bar å høre om det smeller ut på felgen. Tipper det er gjort feil ved avbalansering
Da har jeg vært hos dekkbutikken igjen, ombalansert og testet sykkelen. Nå er vibrasjonene i styret helt borte og sykkelen er igjen fantastisk smooth. Mulig de balanserte hjulet første gangen med spacerene påmontert, men nå ble det i hvert fall gjort rett mot hjullager. :roll Friskmeldt :prf

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 19 jul 2018, 10:56
av ZZR-Erling
Godt å høre :prf

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 11 aug 2018, 14:15
av Ketil
Har nå kjørt ca 4000 km med Metzler Karoo Street og tenkte det var greit å dele litt erfaringer med dette dekket. Dette er et 70/30 asfalt/grus-dekk og ble lansert i vinter som et dekk for store adv-sykler. Førsteinntrykket var svært godt. Kjørte en del på grus og dårlig asfalt til å begynne med, og det var svært tillitsvekkende på dette underlaget. Følte jeg kunne utfordre meg langt mer på grus enn tidligere med mer asfaltorienterte dekk. Dekkene har også vist et de sitter svært godt på både tørr og våt asfalt, i alle fall i forhold til min kjørestil. Karoo Street har fått en del kritikk for at de støyer mye, spesielt en del som kjører BMW GS har hevdet at framdekket uler høyt fra 80 km/t. De første 1000 km kan jeg ikke si at jeg la merke til noe særskilt støy fra dekkene, og slo meg til ro med at dette var et BMW fenomen.

Førsteinntrykket var altså meget bra og jeg tenkte dette kom til å bli et langvarig dekk-forhold :crazy: Men etter årets Nordkalottur på vel 3000 km må jeg si forholdet til fraulein Metzler har fått seg en brist. Det nevnte støyfenomenet har jeg fått merke, men da fra bakhjulet. Jeg kjører med ørepropper, og selv da hører jeg en markant uling når jeg passerer 80 km/t. Det er ikke helt ulevelig, men begynner man å henge seg opp i lyden blir det nok et stort irritasjonsmoment. Det som er litt merkelig er at ulingen forsvinner straks jeg legger ned i en sving. Nå er det jo mange langstrekker på transportetappene her nord, fra innlandet og ut til kysten, og med marsjfart i 100-110, så ble det musikk på ørene for å dempe dekkstøyen. Det som imidlertid er den største skuffelsen med disse dekkene er slitasjen, og da spesielt på bakdekket. Etter 1000 km var det langsgående sporet på midten av dekket nedslitt, og nå etter vel 4000 km er slitasjen på hele dekket markant. Slitasjen har nok litt med min kjørestil å gjøre; reltativ høy marsjfart på dagsetapper med mange langstrekker, men jeg hadde faktisk forventet bedre holdbarhet.

Under to bilder hvor det første er fra dekket var nytt og det andre tatt etter 4000 km.
Bilde

Bilde

Så min konklusjon er at dekkene er veldig gode for kjøring på variert underlag, men støy og ikke minst stor slitasje gjør at Metzler Karoo Street ikke blir valgt på nytt. Jeg var veldig fornøyd med Metzeler Tourance Next, de var ikke like gode på grus, men de var stille og hadde bra slitestyrke. Så til neste sesong er det tilbake til disse :scratch

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 11 aug 2018, 15:14
av Murse
Jeg lurer på et par småting vedr. Dekk...
Har kjøpt min første sykkel for et par måneder siden og når jeg kjøpte sykkelen så står det dunlop dekk (av et slag på) i god stand/mer eller mindre ubrukt. Nå som jeg har fått kjørt litt ser jeg at det slites ujevnt, dekket er blitt flatere på midten, selv om jeg legger meg ned i svinger og kjører "aktivt".
Når jeg henta sykkelen hos forhandler fikk jeg beskjed om å ha 3 bar i begge dekk(17 tom dekk).
Slites dekket ujevnt fordi jeg har for mye luft i dekkene? Etter at jeg fikk lappen har samboer kjørt 3-4 turer med meg, har da justert preload på bakfjæra opp fra 3-6(behagelig med passasjer men veldig hardt uten,justerer ned igjen når jeg kjører uten passasjer) kan dette være en årsak til at det slites ujevnt? La ikke merke til det før jeg hadde kjørt en del med samboeren.. noen tips her?:D

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 11 aug 2018, 15:47
av Toven
Murse skrev: 11 aug 2018, 15:14 Jeg lurer på et par småting vedr. Dekk...
Har kjøpt min første sykkel for et par måneder siden og når jeg kjøpte sykkelen så står det dunlop dekk (av et slag på) i god stand/mer eller mindre ubrukt. Nå som jeg har fått kjørt litt ser jeg at det slites ujevnt, dekket er blitt flatere på midten, selv om jeg legger meg ned i svinger og kjører "aktivt".
Når jeg henta sykkelen hos forhandler fikk jeg beskjed om å ha 3 bar i begge dekk(17 tom dekk).
Slites dekket ujevnt fordi jeg har for mye luft i dekkene? Etter at jeg fikk lappen har samboer kjørt 3-4 turer med meg, har da justert preload på bakfjæra opp fra 3-6(behagelig med passasjer men veldig hardt uten,justerer ned igjen når jeg kjører uten passasjer) kan dette være en årsak til at det slites ujevnt? La ikke merke til det før jeg hadde kjørt en del med samboeren.. noen tips her?:D
Tror forhandleren burde ta en titt i manualen til sykler de gir råd om luftrykk.. 3 bar nærmer seg grensa på hva som er maks godkjent i dekket (43 psi) med x antall kilo såklart. På min SV650 2003 anbefaler boka 33 psi forran og 36 psi bak.

Det er også mulig det er et klistremerke på ramma en plass, hvor det også står anbefalt lufttrykk.
Stor sannsynlighet for at feil trykk er årsak til den ujevne slitasjen ja. Men hvor langt har du kjørt med dekka?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 11 aug 2018, 15:48
av Bjerknez
Det er helt vanlig at mc dekk slites på midten. Så sant du ikke kjører kun på bane med mye svinger så vil alle mc dekk bli slitt på midten og se litt firkantede ut på sikt.

Sports touring dekk som feks. Pirellig Angel GT (som jeg har) skal ha litt hardere gummi i midten som forhindrer dette noe, men også jeg opplever etter få tusen kilometer at dekkene blir mer firkantet. Spesielt bakdekket.

Så dette er helt normalt.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 11 aug 2018, 15:50
av Bjerknez
Som Toven sier, selv om lufttrykket kan ha noe å si her, så kommer man ikke utenom det faktum at motorsykler som går på vanlige veier vil bli flatere på midten etter en stund.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 11 aug 2018, 16:26
av Murse
Når dekket da begynner å bli firkantete er det bare å kjøre på og kjøre videre?:p frem til det er slitt nok til å byttes etter vanlige regler?:)

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 11 aug 2018, 16:27
av Murse
Toven skrev: 11 aug 2018, 15:47
Murse skrev: 11 aug 2018, 15:14 Jeg lurer på et par småting vedr. Dekk...
Har kjøpt min første sykkel for et par måneder siden og når jeg kjøpte sykkelen så står det dunlop dekk (av et slag på) i god stand/mer eller mindre ubrukt. Nå som jeg har fått kjørt litt ser jeg at det slites ujevnt, dekket er blitt flatere på midten, selv om jeg legger meg ned i svinger og kjører "aktivt".
Når jeg henta sykkelen hos forhandler fikk jeg beskjed om å ha 3 bar i begge dekk(17 tom dekk).
Slites dekket ujevnt fordi jeg har for mye luft i dekkene? Etter at jeg fikk lappen har samboer kjørt 3-4 turer med meg, har da justert preload på bakfjæra opp fra 3-6(behagelig med passasjer men veldig hardt uten,justerer ned igjen når jeg kjører uten passasjer) kan dette være en årsak til at det slites ujevnt? La ikke merke til det før jeg hadde kjørt en del med samboeren.. noen tips her?:D
Tror forhandleren burde ta en titt i manualen til sykler de gir råd om luftrykk.. 3 bar nærmer seg grensa på hva som er maks godkjent i dekket (43 psi) med x antall kilo såklart. På min SV650 2003 anbefaler boka 33 psi forran og 36 psi bak.

Det er også mulig det er et klistremerke på ramma en plass, hvor det også står anbefalt lufttrykk.
Stor sannsynlighet for at feil trykk er årsak til den ujevne slitasjen ja. Men hvor langt har du kjørt med dekka?
Står noe annet i instruksjonsboka mi og enn hva de anbefalte :o er en SV650 2016 modell

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 11 aug 2018, 16:35
av Bjerknez
Murse skrev: 11 aug 2018, 16:26 Når dekket da begynner å bli firkantete er det bare å kjøre på og kjøre videre?:p frem til det er slitt nok til å byttes etter vanlige regler?:)
Ja det har ingen annen betydning enn at du vil merke at den blir litt tyngre og brekke ned i svingene. Men dette skjer så gradvis at du ikke vil merke dette nevneverdig. Du vil dog merke det veldig når du går fra det gamle dekket til ett helt nytt. Herlig følelse :)

Når dekket blir flatere så vil du også merke at det sporer mer.

Men du kommer nok ikke unna dette. Så sant du da ikke kjører på bane hele dagen. Da vil dekkene slite mer på sidene og dermed bli gjevnere slitt. Men på vanlig vei er nok ikke dette mulig.