Bjerknez' | Snart sommerferie! :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23377
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Du får fortsatt drift ghost hos cdon.com aldri bestilt derfra selv, men tror det skal være relativt problemfritt.

Note 4
cdon.com er vel ikke en norsk nettbutikk?
Uansett... skal jeg bestilel fra utlandet så foretrekker jeg produsentens egne hjemmesider når vi snakker om elektronikk i dne prisklassen. Mulig jeg bare er sær :scratch

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av LordShaft »

Ja jeg er vel relativt lik deg når det kommer til slikt. Kjøper også direkte, selv om en kan spare seg noen 100 lapper ved å gå gjennom andre steder.

Note 4

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Kawagutten »

På Sony HDR-AS30V med 32GB minnekort og innstilt på 120fps så kan jeg ta opp i nesten 3 timer.Har ikke fått testet det ut enda men synes det er bra å kunne forandre innstillinger med mobilen over wifi.Prisen var jeg heldig med,kveldstilbud på expert.no var kr 1222 og med sony cashback på 250kr var det uten tvil hva jeg skulle kjøpe :prf .Hadde mest lyst på å kjøpe Contour +2 men med den prisen var det ikke noe å lure på :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av mortenolb »

GoPro er nok "best" på bildekvalitet, men jeg ville kjøpt Drift for alle andre grunner.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23377
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:GoPro er nok "best" på bildekvalitet, men jeg ville kjøpt Drift for alle andre grunner.
Er nok enig med deg der. Drift passer utmerket til montering på hjelmsiden. Skal man feste kameraet andre steder på sykkelen tror jeg GoPro ligger et hestehode forran med tanke på muligheter. Skal man feks. ha kameraet plassert på sykkelen til å peke rett frem eller evt. bakover sp tror jeg GoPro er bedre.

Men på hjelmsiden er det kun Drift som gjelder i mine øyne. Drift har også en glimrende fjernkontroll, noe ikke GoPro Silver har.

Jeg kjøpte rett og slett GoPro denne gangen grunnet tre ting:

1. Bildekvaliteten er hakket over.
2. Den skal plasseres på sykkelen til å peke rett frem.
3. Batterikapasitet er ikke en issue da jeg skal koble den til batteribank.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av LordShaft »

Problemet med å ha et kamera pekende rett fram hele tiden er at det blir utrolig kjedelig filmer av det.... I mine øyner! Skal du ha kamera på sykkelen må du variere vinkel og action preg underveis. Derfor vil jeg absolutt anbefale 2 kamera. Hjelm kamera oppleves langt mer levende pga bevegelsene på hodet når du kjører i svinger og titter på diverse ting rundt deg.

Å 10 til 30 min med konstant filming av en spesifikk rute er for meg helt meningsløst å se, jada jeg har forståelse for at andre mener det motsatte :thumleft

Du bør egentlig først bestemme deg for hvilken type filmer du har lyst å lage... Også velge kamera utifra det

Note 4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23377
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Problemet med å ha et kamera pekende rett fram hele tiden er at det blir utrolig kjedelig filmer av det.... I mine øyner! Skal du ha kamera på sykkelen må du variere vinkel og action preg underveis. Derfor vil jeg absolutt anbefale 2 kamera. Hjelm kamera oppleves langt mer levende pga bevegelsene på hodet når du kjører i svinger og titter på diverse ting rundt deg.

Å 10 til 30 min med konstant filming av en spesifikk rute er for meg helt meningsløst å se, jada jeg har forståelse for at andre mener det motsatte :thumleft

Du bør egentlig først bestemme deg for hvilken type filmer du har lyst å lage... Også velge kamera utifra det

Note 4
Jeg er nok enig med deg LordShaft. Men man må ofte filme flere timer for å få noen minutter med "spennende" matriale etter bortklipping. Dog synes jeg det ultimate må være og ha ett hjelmkamera, ett kamera som peker rett frem som sitter på sykkelen, og et som peker bakover. Da kan man klippe sammen og lage en litt mer spennende video.

Problemet er at det blir mye og holde styr på med tanke på kamerafester/batterier etc. Blir rett og slett mye styr som fjerner gleden fra selve kjøringen.

Uansett hva man velger så vil den innebyggede mikrofonen på slike kameraer suge bigtime. Ikke fordi dem er så elendige i seg selv, men fordi plasseringen i forhold til fartsvind blir dårlig. En ekstern mikrofon strategisk plassert er helt nødvendig for at det skal bli bra. Så sant man da ikke gir blaffen i lyden av sykkelen og heller slenger inn en låt av Roy Orbison i etterkant. :thumleft

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av KawaJens »

Hehe bere slik at det er nevnt, eg har ikke bestemt meg for å vere uenig med deg ;-)
Men er er enig med LordS. Festet på hjelmener det som er mest interessant å se på. Spesielt vist en kun skal ha et kamera og ikke flytte på det så mye.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23377
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:Hehe bere slik at det er nevnt, eg har ikke bestemt meg for å vere uenig med deg ;-)
Men er er enig med LordS. Festet på hjelmener det som er mest interessant å se på. Spesielt vist en kun skal ha et kamera og ikke flytte på det så mye.
Der er vi faktisk litt enige :thumleft
Menb jeg foretrekker flere kameravinkler. Jeg skulle ønske det ikke var så mye "styr" og filme med flere kameraer samtidig. Ett som peker bakover, ett som peker forover og ett som sitter på hjelmen. Men hvis man bare skal ha ett kamera så stemmer også jeg for hjelmen og da funker Drift Ghost best med tanke på ergonomi og ikke minst batterikapasitet.

Hvis man har mulighet til å feste kameraet på hakepartiet så utgår Drift Ghost med skyhøye kneløft, grunnet ergonomien. Da er det GoPro som gjelder. Men som nevnt, alt til sitt bruk :thumleft

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Tommas »

Benyttet anledningen under små pauser på en tur i sommer til å flytte gopro rundt på sykkelen (på styret, nede mot forhjul, bakover etc).

Ble mange kule klipp, bare synd jeg ikke har orket å redigere filmen :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23377
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

Tommas skrev:Benyttet anledningen under små pauser på en tur i sommer til å flytte gopro rundt på sykkelen (på styret, nede mot forhjul, bakover etc).

Ble mange kule klipp, bare synd jeg ikke har orket å redigere filmen :-)
Ja, redigeringen tar jo litt tid og det er LITT mer innviklet enn å redigere ett bilde, men jeg synes det er viktig å klippe bort kjedelige sekvenser noe det ofte blir veldig mye av når man filmer kjøring. Jeg vet jeg må bli flinkere til dette selv for mange av mine videoer kunne jeg klippet veldig mye mer. Litt tekst er også nødvendig for å gjøre videoen litt forklarende og morsom. Det tar litt tid å gjøre dette og jeg må som sagt bli enda flinkere til dette selv :thumleft

Selv har jeg blitt komfortabel med Adobe Premiere Pro CC.

Grunnen til at jeg vil ha kameraet festet på styret er at jeg da kan koble det direkte til batteribanken i tankvesken og da kan det surre og gå i flere timer uten problemer. Man får rundt 8-9 timer opptak i strekk med 1080p 30fps på et 64GB. minnekort. Skal se om jeg får kjøpt meg et brukt GoPro kamera som jeg kan feste på sykkelen som filmer bakover. Men det blir som sagt mye "styr".

I etterkant skal jo også alle videoene samt lyden synkroniseres og det hele tar i det hele tatt mye tid. Men en sjelden gang kan det være artig :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av LordShaft »

Ja litt styr blir det, men resultatet er i mine øyner verdt det. Spesielt hvis du har to kamera... Et på hjelm og ett på sykkel i forskjellige stillinger. De fleste plasser jeg kjører vet jeg jo sånn noen lunde når det begynner å bli svingete vei. Da tar jeg en kjapp rigging før de fine strekkene begynner. Men som sagt, filmingen er bare 20 prosent av jobben....
Redigering tar mye tid, er krevende og er ofte best resultat av om du planlegger litt i forkant. Jeg bruker gjerne en notis bok å tegner eller skriver litt. Ålreit hjelpemiddel underveis.
Det har også mye å si at lyd eller eventuelt musikk passer inn i de forskjellige sekvensene og ikke bare klistre på en sang som er like lang som filmen.

Skal du ha motorlyd er en ekstern opptaker et must. Koble til mic er faens mye styr og vanskelig å kombinere med flere kamera.
Øvelse gjør mester. De første filmene dine blir nok langt fra så bra som dine siste..

Uansett hvilke synspunkter vi måtte ha, så er det utrolig artig å dele erfaringer og plukke opp triks fra andre/dere.
Selv har jeg lært meg final cut pro på Mac... Fantastisk enkelt og solid verktøy. Med uendelige muligheter. Hvertfall om du er flink å bruke keynote i tillegg...

Note 4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23377
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Ja litt styr blir det, men resultatet er i mine øyner verdt det. Spesielt hvis du har to kamera... Et på hjelm og ett på sykkel i forskjellige stillinger. De fleste plasser jeg kjører vet jeg jo sånn noen lunde når det begynner å bli svingete vei. Da tar jeg en kjapp rigging før de fine strekkene begynner. Men som sagt, filmingen er bare 20 prosent av jobben....
Redigering tar mye tid, er krevende og er ofte best resultat av om du planlegger litt i forkant. Jeg bruker gjerne en notis bok å tegner eller skriver litt. Ålreit hjelpemiddel underveis.
Det har også mye å si at lyd eller eventuelt musikk passer inn i de forskjellige sekvensene og ikke bare klistre på en sang som er like lang som filmen.

Skal du ha motorlyd er en ekstern opptaker et must. Koble til mic er faens mye styr og vanskelig å kombinere med flere kamera.
Øvelse gjør mester. De første filmene dine blir nok langt fra så bra som dine siste..

Uansett hvilke synspunkter vi måtte ha, så er det utrolig artig å dele erfaringer og plukke opp triks fra andre/dere.
Selv har jeg lært meg final cut pro på Mac... Fantastisk enkelt og solid verktøy. Med uendelige muligheter. Hvertfall om du er flink å bruke keynote i tillegg...

Note 4
Ja, det som er mest tidkrevende er redigeringen i etterkant, det er helt sikkert. Ikke spesielt vanskelig, men det tar tid.

Så lenge man ikke er avhengig av mikrofon til å snakke i (som mange mc bloggere gjør på youtube) så trenger man kun EN ekstern mikrofon til all lyd og denne bør festes ett sted på ryggen. Enten i en åpen ryggsekk eller evt. et "rumpetaske". Grunnen til at den bør være på ryggen er fordi dette er det eneste stedet hvor det ikke er vindstøy og mikrofonen kommer også nærmere eksosen. I etterkant kan man synke lyden fra den eksterne mikrofonen til alle kameraene man skulle ha.

Ellers så er jeg veldig enig med deg i det du skriver. Jeg vet hvordan det gjøres og kan lage ganske så avanserte redigeringer, men jeg er ingen proff og jeg ønsker ikke å bruke dagevis på redigeringen. Poenget er at opptakene skal fremstå som "ekte" og ikke noe som kommer rett fra et studio. Jeg vil at seerne av mine videoer skal ha et jordnært inntrykk, men samtidig vil jeg vise at jeg har lagt litt jobb i videoene slik at det ikke ser ut til at jeg bare har lastet det rett opp fra kameraet. Er en fin balansegang...

En annen ting jeg har lært meg gjennom flere år med bilderedigering (og litt videoredigering) er at man fort kan dra litt for mye i "spakene" i god tro om at seere digger alle effektene. Sannheten er stort sett at "less is more" :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av LordShaft »

Gidder ikke diskutere mere med deg.... Vi er jo alt for enig hahahaha :lol

Hør hør... Jeg er helt enig med deg. Derfor jeg skal prøve å filme mest mulig om sommeren, også kjøre på med redigering om vinteren. Da har jeg både tid og veldig lyst :thumleft

Note 4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23377
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

For dere som lurer, så har jeg satt sammen en liten uhøytidelig lydtest hvor man kan høre forskjellen mellom lyden fra GoPro Hero 4 Silver og Zoom H1 opptakeren. Både Zoom H1 og GoPro kameraet sto ganske nære min (elendige) pc høytaler, som forøvrig kun er der for å si "pling" og "plong" når jeg får mail etc.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=_4E7I0G ... e=youtu.be[/video]

Svar