Mulig at GS er en av de bedre på dette i Allroad-segmentet, det vet jeg ikke. Og det kan også være mulig at det virker rart at jeg ikke har merket dette som et problem. Klart at jeg merker fysikken til en slik voksen sykkel, og at det ved sidevind blir bedre om jeg kryper sammen. Husker en gang over Hardangervidda, på strekningen for Dyranut mot Bergen, det må ha blås kuling. Flaggene på Dyranut sto rett ut. Krøp sammen under kåpen og ting ble merkbart bedre. Men som nevnt har ikke dette vært et problem som jeg husker før det ble tatt opp her nå. Dette var med F800GS, men jeg husker ikke hendelser med R1200GS'en jeg hadde før det. Min F800GS hadde faktisk litt høyere sittestilling enn min forrige R1200GS, og var litt lettere.jhn skrev:Jeg tror V-strom er blandt de værste mtp sidevind, det er visstnok en kjent sak innad i "miljøet" Jeg har tilfeldigvis?? kjørt mye i vind og lagt merke til GS ser ut til å være litt mindre påvirket, og st-, rr- og coustom-sykler enda mindre. Det er ikke tvil om at større og høyere sykkel fanger mere vind. Store slette flater er visst verre enn store brutte flater. V-strom har store slette flater ... GS har vel ingen flater.Bringisen skrev:Fysisk sett skulle man naturlig tro at en GS med sin gedigne størrelse er mer utsatt for sidevind enn en liten sport tourer.
Man sitter jo også på en helt annen måte, selvfølgelig mye mer oppreist.
Det er sikkert ikke nødvendig å være rakket forsker for å tenke seg dette.
Jeg har nok heller ingen problemer med å tro at noen kan merke den forskjellen, og kanskje er det prisen man må betale for den herlige sittestillingen.
På den andre siden har jeg faktisk aldri lagt merke til dette som noe problem selv, har faktisk aldri tenkt over det.
Mulig jeg bør kjenne etter det neste gang jeg eventuelt er ute for sterk sidevind.
Om det er et stort nok "problem" for de fleste er jeg noe betenkt over.
Lang og myk gaffel hjelper vel heller ikke
Rart du ikke har lagt merke til det ... for min del begynner det å bli litt lite gøy fra 10-12 m/s ... hvis det er det som meldes på TV, så spøker det for tur.
Det er det største og kanskje eneste minuset jeg finner ved denne type sykkel.
Bare pga det ønsker jeg meg oftere og oftere en god st, og har vært meget nær et bytte ved flere anledninger.
Jeg antar at hvis jeg ikke husker en ting før det blir tatt opp, så er det ikke et problem. Men igjen, hvis sidevind er vær man som oftest ferdes i, og man ikke har behov for de andre fordelene en slik fysikk har, så velger man en lav sport-tourer eller R-sykkel.
For meg går jeg glipp av for mange ting jeg liker til at det er et problem. Jeg ser det som et like stort "problem" som at ADV-sykler ikke har en toppfart på 250 + .
Når det gjelder lang å myk gaffel , så synes jeg Telelever-konstruksjonen til BMW oppveier dette på en glimrende måte. Noen liker ikke dette, ved at gaffelen ikke "dykker" som på tradisjonelle gaffelben, men jeg liker det veldig godt. Spesielt ved bremsing i sving. Jeg ser fordelene i denne konstruksjonen som BMW har hatt en stund. I kombinasjon med ESA og DCC tror jeg det blir konge. (i alle fall hva de lærde sier
