Ermans verksted

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jacobsen »

Vil se flere bilder jeg :)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ermans verksted

Legg inn av pelsen »

rådelagerne bytter jeg alltid når jeg har av rådene, de er billige og det er greit å bytte dem når man først er så dypt inni motoren. Måling av veiva gjøres også, så jeg er sikker på at det jeg skrur sammen igjen er innenfor toleransene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

pelsen skrev:rådelagerne bytter jeg alltid når jeg har av rådene, de er billige og det er greit å bytte dem når man først er så dypt inni motoren. Måling av veiva gjøres også, så jeg er sikker på at det jeg skrur sammen igjen er innenfor toleransene.
Og det sier du nå, etter at motoren er satt sammen for andre gang?!?! :lol
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ermans verksted

Legg inn av pelsen »

Erman skrev:Og det sier du nå, etter at motoren er satt sammen for andre gang?!?! :lol
vel, jeg skrev det når jeg fikk se at du skrur sammen igjen uten å bytte rådelagerne. Jeg pleier forresten å bytte resten av lagerne i samme slengen. Når man først har motor fra hverandre er det lurt å bytte slike slitedeler for at det skal være lenge til man trenger å gjenta jobben.
Jeg stusser litt over å smøre rådeboltene med molybdenfett, står det i verkstedboka for denne motoren?
Det er jo game over hvis de løsner så jeg ville forventet at det står tørre bolter med Locktite på disse.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

pelsen skrev:
Erman skrev:Og det sier du nå, etter at motoren er satt sammen for andre gang?!?! :lol
vel, jeg skrev det når jeg fikk se at du skrur sammen igjen uten å bytte rådelagerne. Jeg pleier forresten å bytte resten av lagerne i samme slengen. Når man først har motor fra hverandre er det lurt å bytte slike slitedeler for at det skal være lenge til man trenger å gjenta jobben.
Jeg stusser litt over å smøre rådeboltene med molybdenfett, står det i verkstedboka for denne motoren?
Det er jo game over hvis de løsner så jeg ville forventet at det står tørre bolter med Locktite på disse.
Det er riktig som du sier at gjengene bør være tørre. Men det sto vitterlig at man skulle ha moly på selve stagene fordi dette var et område med mye krefter i omløp.
Prosjektet er uansett ongoing. Jeg har vært gjennom demontering/montering to ganger. Tipper jeg kan gjøre det mer eller mindre i blinde neste gang :lol

Problemet jeg står overfor nå, er at jeg har fått på alt opp til kammene. Når man så setter inn kjedestrammeren (med nytt kjede), er det ikke lenger mulig å rotere motoren manuellt. Den er liksom dønn stuck.
Eneste jeg kan tenke meg fungerer nå, er å sette inn startmotoren og gi denne strøm...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Ikke kjør motoren rundt med starteren før du er sikker på at den går rundt.
Hvis kamakslingene er feil montert, vil ventilene crashe, enten med stempel, eller hverandre.
Resultatet er uansett bøyde ventiler.
Det SKAL gå an å dreie motoren rundt på veivakselen.
Hvor står kjedestrammeren, foran eller bak blokka ?
Hvis den står foran, skal motoren rotere "baklengs"
Vet ikke om det gjelder denne, men på mange sykler kan ikke motoren dreies bakover pga
Startclutchen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:Ikke kjør motoren rundt med starteren før du er sikker på at den går rundt.
Hvis kamakslingene er feil montert, vil ventilene crashe, enten med stempel, eller hverandre.
Resultatet er uansett bøyde ventiler.
Det SKAL gå an å dreie motoren rundt på veivakselen.
Hvor står kjedestrammeren, foran eller bak blokka ?
Hvis den står foran, skal motoren rotere "baklengs"
Vet ikke om det gjelder denne, men på mange sykler kan ikke motoren dreies bakover pga
Startclutchen.
Kjedestrammeren sitter på baksiden av blokka, men den strammer en bakre kjedeguide, slik at den selv ikke er i direkte kontakt med kjedet.
Men ja, jeg tar det til etterretning og tar av ned til stemplene igjen for å forsikre at det ikke er noe som har jammet...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av taco »

Hei Erman! :vs
Jeg har hatt en Kawa Z650 motor i nesten smådeler - og satt sammen igjen vellykket.
Vil ikke av den grunn påberope meg noe som helst, men har lyst til å kunne hjelpe da.
Rekke-firerne er vel noenlunde likt bygget opp vel?

Går det rundt på alle stadier ( i hodet ditt også?) :lol helt til kjedestrammer er montert?
Hvis det fortsatt går rundt for hver del du monterer, så må det vel være noe i forbindelse med strammer'n?

Er det en sånn lang plastikkguide som ligger an på kjedet da, og som blir dyttet på av kjedestrammer'n?
Den passer vel bare en vei, eller er det mulig å snu den motsatt?
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

taco skrev:Hei Erman! :vs
Jeg har hatt en Kawa Z650 motor i nesten smådeler - og satt sammen igjen vellykket.
Vil ikke av den grunn påberope meg noe som helst, men har lyst til å kunne hjelpe da.
Rekke-firerne er vel noenlunde likt bygget opp vel?
Går det rundt på alle stadier ( i hodet ditt også?) :lol helt til kjedestrammer er montert?
Hvis det fortsatt går rundt for hver del du monterer, så må det vel være noe i forbindelse med strammer'n?
Er det en sånn lang plastikkguide som ligger an på kjedet da, og som blir dyttet på av kjedestrammer'n?
Den passer vel bare en vei, eller er det mulig å snu den motsatt?
"All help is hot" - sitat froskemannen fra Star Wars. Motoren du nevner er ganske lik, i det at den led av komprimeringsfantasiene til japsene på slutten av 70-tallet. Det er tre kjedestrammere i bildet. Vedlegger plan av dette.
Må sjekke det du sier om kjedestrammeren, men til slutt må den jo ha dette montert, så jeg må se på løsninger.
Det jeg kom på idag, var å sjekke om ventilene presses ned i riktig mønster. Kammene er riktige ift. inntak og eksos, og det samme er TILSYNELATENDE timingen. Men denne er en "bitch" å få rett...
cams.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Den bakerste skinna skal være fast i "hengselen" nede, kan være klemt fast i et spor under sylinderrekka. Den fremste er ofte bare stukket ned i et spor oppefra.
Regner med at du har kontroll på ø.d. og merkinga på kam/ kamdrev.
Det skal være en mutter på en av endene av veiva, samme ende som giveren til tenninga ?
Sett sammen etter boka og drei rundt noen ganger for å se at registeret stemmer før du setter på
Toppdekslet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av taco »

Jompa skrev:Den bakerste skinna skal være fast i "hengselen" nede, kan være klemt fast i et spor under sylinderrekka. Den fremste er ofte bare stukket ned i et spor oppefra.
Regner med at du har kontroll på ø.d. og merkinga på kam/ kamdrev.
Det skal være en mutter på en av endene av veiva, samme ende som giveren til tenninga ?
Sett sammen etter boka og drei rundt noen ganger for å se at registeret stemmer før du setter på
Toppdekslet.

Enig med Jompa. Ser forøvrig ganske likt ut som Kawaen.
Vet ikke om det går an å dreie rundt jeg, hvis timinga er helt feil. Regner med at kammene står riktig.
Trinn for trinn er selvfølgelig viktig. Montere/sveive/montere/sveive..

Du får det nok snart til! :thumleft
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Ermans verksted

Legg inn av Tysnes »

Hei,har du rett antall ledd(på kjeden) mellom merkene på kammene.er det mulig å forveksle kammene?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Ermans verksted

Legg inn av Kjellrf »

pelsen skrev:rådelagerne bytter jeg alltid når jeg har av rådene, de er billige og det er greit å bytte dem når man først er så dypt inni motoren. Måling av veiva gjøres også, så jeg er sikker på at det jeg skrur sammen igjen er innenfor toleransene.
Personlig ville jeg ikke byttet et eneste glidelager, som var godt innenfor toleransene og ser bra ut. Dette må jo måles opp. Det er lettere å gjøre en tabbe når man bytter lager, enn å bruke ferdig innkjørte lager. Har solgt deler til flere kunder som absolutt skal bytte alle lagre på en bra motor, og fått en mindre bra motor som resultat (og havarier...).

Bortkasta penger. Alt avhenger av edruelig oljepolitikk og gasshand.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Takk for alle svar og tips. Går trinn for trinn etter original Yamaha verkstedshåndbok.
Tysnes skrev:Hei,har du rett antall ledd(på kjeden) mellom merkene på kammene.er det mulig å forveksle kammene?
Kjedet er nyinnkjøpt og etter spesifikasjonene og måten boka setter timingen, er at to punkter på kammene skal peke rett opp (relativ til motorblokka) når timinhjulet står på "T". Kammene kan forsåvidt forveksles, men de er markert med "I" for inntak og "E" for eksos, og står på rett plass.
Skal gjøre et nytt forsøk idag, og kommer tilbake med bilder og mulig fremgang siden.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Hei, har du fått motorn te å snurre rundt ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar