Kiiipe saker, BMW-feiler

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Re: Kiiipe saker, BMW-feiler

Legg inn av tagesk »

ZZR-Tom skrev: Du veit ka en seier om dei som har store føter???
Dei har store sko...... :lol
Nice try.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

tagesk skrev:
ZZR-Tom skrev: Du veit ka en seier om dei som har store føter???
Dei har store sko...... :lol
Nice try.

[TaSK]
Say no more :P :p

Bare ikke bland store sykler inn i dette ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Our own sense of balance enables us to move confidently over any terrain; should a truly modern motorcycle do any less?
Om elektronikken, og de on-the-fly endringer i dynamikk som det gjør mulig.
I konktest av BMWs ny 12GS, naturligvis.
Fra CycleWorld.

Synd slagordet Forspranget ligger i teknikken allerede er i bruk.

[TaSk]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Skulle likt å sett en K1600R eller S... må vel vente en stund på det men da hadde jeg vært fristet :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:Skulle likt å sett en K1600R eller S... må vel vente en stund på det men da hadde jeg vært fristet :)
Som R ja, ikke som S. S'en klarer seg nok best uten "den digre klumpen". Tror at en 6'er i en S ville det blitt mye wobbel av..faktisk så er det godt mulig å få wobbel i 1200S'en, sikkert 1300'en også. Dersom man kjører a skikkelig hardt, vil a wobble...det er vel eneste jeg har å utsette på S'n sitt chassie. Har hatt wobbel sjøl.

Man ser det litt her:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=7WA-sn2cMzU[/video]

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

Hadde på min K1300S i 2010 aldri antydning til wobbling!! Lå jevnt i hastigheter langt over 200 km/t. Stødig som fjell :prop:
Men den videoen gjorde meg sugen på K serien igjen... :D

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

tagesk skrev:
...
Fra CycleWorld.
....
[TaSk]
Grei gjennomgang av motor og teknikk.
Tror nok der er mange i Norges land som går og gler seg til våren for å kunne hente ut sin nye GS. BMW hadde en liten salgsnedgang i 2012. Tipper det skyldes at en del kunder ventet på nye modell.

Tror ikke de blir skuffet... :D

Og den store gevinsten opp i alt det her er jo at når BMW som (for tiden) en av markedslederne innen tekniske løsninger kommer med noe nytt tvinges de andre til å oppgradere sin produkt. Således vil Triumph dra frem blåkopiblokka, og japanerne vil kjøre en ny runde med sine ingeniører (med mindre de får et nytt jordskjelv eller en ny tsunami). Italienerne gir jo bang i tyskerten (og alle andre) og kjører sin egen linje, uansett. Og takk for det.

Alt i alt vil det medføre at kundene tilbys et bedre produkt, uansett hvilket merke man velger.
Sist redigert av knutk den 10 jan 2013, 11:36, redigert 1 gang totalt.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Bergen skrev:Hadde på min K1300S i 2010 aldri antydning til wobbling!! Lå jevnt i hastigheter langt over 200 km/t. Stødig som fjell :prop:
Hard gass, mye aks og litt ujevnheter, og muligens feil ESA-isilling, da kommer det.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

knutk skrev:
tagesk skrev:
...
Fra CycleWorld.
....
[TaSk]
Grei gjennomgang av motor og teknikk.
Tror nok der er mange i Norges land som går og gler seg til våren for å kunne hente ut sin nye GS. BMW hadde en liten salgsnedgang i 2012. Tipper det skyldes at en del kunder ventet på nye modell.

Tror ikke de blir skuffet... :D

Og den store gevinsten opp i alt det her er jo at når BMW som (for tiden) en av markedslederne innen tekniske løsninger kommer med noe nytt tvinges de andre til å oppgradere sin produkt. Således vil Triumph dra frem blåkopiblokka, og japanerne vil kjøre en ny runde med sine ingeniører (med mindre de får et nytt jordskjelv eller en ny tsunami). Italienerne gir jo bang i tyskerten (og alle andre) og kjører sin egen linje, uansett. Og takk for det.

Alt i alt vil det medføre at kundene tilbys et bedre produkt, uansett hvilket merke man velger.
GS'n traff veldig rett "første gang", og har ikke vært så mye utviklet egentlig vel? Får håpe det ikke blir så mye barnesykdommer på "semi-LC GS".
Ringantenna/startsperra budre i hvertfall funke nu :knegg

Brukeravatar
Geso
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Legg inn av Geso »

tagesk skrev:
Our own sense of balance enables us to move confidently over any terrain; should a truly modern motorcycle do any less?
Om elektronikken, og de on-the-fly endringer i dynamikk som det gjør mulig.
I konktest av BMWs ny 12GS, naturligvis.
Fra CycleWorld.

[TaSk]
Hva er egentlig fordelen med en vannkjølt boxermotor?
(Jeg spør kun av uvitenhet)

:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

knutk
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Legg inn av knutk »

ZZR-Erling skrev:
GS'n traff veldig rett "første gang", og har ikke vært så mye utviklet egentlig vel? Får håpe det ikke blir så mye barnesykdommer på "semi-LC GS".
Ringantenna/startsperra budre i hvertfall funke nu :knegg
"GS har ikke vært så mye utviklet" ?

Første GS kom i 1980, basert på en 800cc boxer i en 450 ramme.
Historien er godt dokumentert for alle som orker å lete. La meg bare si at jeg stiller meg undrende til spørsmålet.

Spørsmål om vannkjøling vs luftkjøling:

En luftkjølt motor får mindre stabil temperaturer å jobbe under. Det må man kompensere for ved å gjøre tolleransene større. Det igjen medfører en mindre effektiv motor = større bensinforbruk = høyere utslipp.
For å kunne møte fremtidens utslipskrav greier man rett og slett ikke å få det til uten vannkjøling.

Selv nåværende utslipskrav er i grenseland for nåværende bokser. Den er justert i grenseland magert. Dette har man merket på alle innsprøytings-bokserene, hvor de har vært kilne på justering av innsug på sylindrene. Fører har merket det ved svak rykking i motor ved konstant fart. Rett nok har man modifisert ved å sette individuell styring på hver sylinder og dobble tennplugger, som har medført at siste "luft" bokser ikke plages av dette fenomen. men strikken er strukket til bristepunktet.
Således er vannkjøling den naturlige veien å kø. Vannsystemet har tilført sykkelen 7kg. Den vektøkningen har man valgt å leve med.

Brukeravatar
tagesk
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Geso skrev: Hva er egentlig fordelen med en vannkjølt boxermotor?

Når ytelsen går opp øker behovet for kjøling. Særlig om man vil møte de stadig strengere kravene til utslipp.
Da er vannkjøling nødvendig.
Særluig av den lille broen av metall mellom innsug- og eksosventilen. Det blir det veldig varmt samtidig som toleransene er små.

I tidligere motorer (fra 1923 og frem til nå) har BMW brukt luft og efterhver olje til å kjøle akkurat der.
Problemet med å kjøle med olje(n) er at oljen trenges jo ogtså får å smøre motoren.
Når du varmer opp oljen mister den sine smørende egenskaper.

Derfor er vann tingen.
Men boxeren lar fremdeles 65% av varmen ledes vekk av luft, og derfor er "vannanlegget" på GSen mye mindre enn på andre sykler.

[taSK]
Oslo øst

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

ZZR-Erling skrev:
Bergen skrev:Hadde på min K1300S i 2010 aldri antydning til wobbling!! Lå jevnt i hastigheter langt over 200 km/t. Stødig som fjell :prop:
Hard gass, mye aks og litt ujevnheter, og muligens feil ESA-isilling, da kommer det.
Ja, ESA fungerer når den brukes rett. La den over i Sport i godt over 200 på litt ujevn motorvei i Danmark, kjente at sykkelen satt som fjell umiddelbart. Andre ting kan jo være dekktrykk, slitasje osv. :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Geso skrev: Hva er egentlig fordelen med en vannkjølt boxermotor?

Tja... bedre og jevnere kjøling er en av fordelene. Vannkjøling har også en støydempende effekt. I tillegg har ha vannkjølte motorer muligheter for høyere effekt (høyere kompresjon)...

Er folk her inne med atskillig mer motorkunnskap enn meg som sikkert helt sikkert kan korrigere og tilføre...

:mk

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

Geso skrev:
Hva er egentlig fordelen med en vannkjølt boxermotor?

Mener jeg leste et sted at det var pga utslippskrav...?

Svar