Hvordan dra en wheelie

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
ZZR-Erling

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av ZZR-Erling »

Snikendeugle skrev:Ikke prøv wheelie med en Tiger :)

Bilde

Bakramme av smør? :knegg
Er vel heller dårlig sjåfør.. :knegg

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av mortenolb »

Sikker på at den ikke bare er modda til å kjøre i 90 graders vinkel på bakhjulet hele tida? :knegg

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Kawagutten »

Elolz skrev:En som mista lappen på dette i går: http://www.op.no/nyheter/politinotiser/ ... 261532.ece
Nok en grunn til å ta dette litt avsides.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Snikendeugle »

ZZR-Erling skrev:
Er vel heller dårlig sjåfør.. :knegg
Jajo, men forventer ihvertfall at sykkelen ikke knekker sammen av en feilet wheelie 0_o
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ZZR-Erling

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av ZZR-Erling »

Elolz skrev:En som mista lappen på dette i går: http://www.op.no/nyheter/politinotiser/ ... 261532.ece
Eller: "en mc-fører viste god balanse og beherskelse av sitt kjøretøy, men siden politiet noen ganger er så treige og sirumpa, måtte de bare ta lappen til vedkommende".

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23387
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Bjerknez »

Mulig jeg er unormal eller "treig", men jeg har aldr sett poenget med å dra en Wheelie. Mulig det er morsomt og spennende for det vet jeg ikke noe om da jeg aldri har prøvd, men å prøve på noe slikt selv er totalt uinterresant, og det er IKKE fordi jeg har en sykkel hvor dette nermest er umulig og få til med.

Når jeg var liten så dro alle tråsykkelen opp på bakhjulet, men jeg brydde meg aldri. Hva var poenget liksom? Jeg kom jo like fort frem eller fortere om jeg IKKE dro den opp på bakhjulet. Er nok muligesns derfor jeg også annser dette som en tenårings greie som må repeteres når man en gang får seg en motorsykkel.

Joda, man trener nok balanseegenskapene (noe som kan være bra), men jeg ser liksom ikke hva som skal være så "kult" med det. Blir liksom litt som å "Burne" med en bil. Hva er greia liksom? Å vise alle at bilen klarer å dra to gummijul rundt? (Som enhver bil vel klarer i dag)

Jeg er ingen moralens vokter her altså, og jeg er ikke direkte i mot slikt, men jeg forstår bare ikke hva som er greia. Hvis dette må prøves for å forstås så for det nok heller være. Da velger jeg å oppleve nirvana på andre måter :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av mortenolb »

Det er vel følelsen av beherskelse, sammen med en god dose adrenalin og idioti. Sikkert også etellerannet ønske om å være tøff og rebelsk. Jeg synes det er gøy å kjøre på bakhjulet, og får en følelse av beherskelse hver gang jeg klarer litt lenger enn før.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23387
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Det er vel følelsen av beherskelse, sammen med en god dose adrenalin og idioti. Sikkert også etellerannet ønske om å være tøff og rebelsk. Jeg synes det er gøy å kjøre på bakhjulet, og får en følelse av beherskelse hver gang jeg klarer litt lenger enn før.
Skjønner. Jeg er vel bare ikke den typen som søker slikt jeg da. Da blir det jo også umulig for meg å ta stilling til hvorfor dette gjøres av enkelte.

Driver man feks. med basehopp så ser jeg jo delvis poenget da man faktisk kommer fortere ned ved å hoppe enn å løpe etc. Ved siden av dette så får man følelsen av å fly. (muligens). PS! Har ikke basehoppet selv
Men drar man sykkelen opp på hjulet så skjer jo overhodet ingenting annet enn at sykkelen nettopp kjøres kun på bakhjulet og veldig ofte i et saktere tempo og mer vinglete etc. Det eneste er liksom at man viser andre at man er flink til å balansere sykkelen og at man kommer seg litt høyere opp, for å vise seg frem.

Poenget er at mange av de som ser på ikke skjønner poenget med å se en mc'er dra en wheelie. Man skjønner liksom poenget med å kjøre fort, aksellerere, ruse motoren (for å vise "muskler") og kanskje få andre til å kikke seg litt over skulderen etc. men å dra en wheelie har jeg aldri blitt imponert over. Når man burner med feks. bil/MC etc. så har jo dette et formål (selv om formålet kanskje ikke alltid er poenget) nemlig å varme opp dekkene før et race.

Men som sagt, greia med en wheelie vil jeg aldri forstå. Det eneste jeg forstår er at han som drar en wheelie klarer noe uvesentlig som ikke jeg klarer. Jeg kan alle preposisjonene utenat (uten å jukse) og har kunnet dette siden barneskolen. Gjør det meg til noe spesielt? Neppe. :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Det er vel følelsen av beherskelse, sammen med en god dose adrenalin og idioti. Sikkert også etellerannet ønske om å være tøff og rebelsk. Jeg synes det er gøy å kjøre på bakhjulet, og får en følelse av beherskelse hver gang jeg klarer litt lenger enn før.
Skjønner. Jeg er vel bare ikke den typen som søker slikt jeg da. Da blir det jo også umulig for meg å ta stilling til hvorfor dette gjøres av enkelte.

Driver man feks. med basehopp så ser jeg jo delvis poenget da man faktisk kommer fortere ned ved å hoppe enn å løpe etc. Ved siden av dette så får man følelsen av å fly. (muligens). PS! Har ikke basehoppet selv
Men drar man sykkelen opp på hjulet så skjer jo overhodet ingenting annet enn at sykkelen nettopp kjøres kun på bakhjulet og veldig ofte i et saktere tempo og mer vinglete etc. Det eneste er liksom at man viser andre at man er flink til å balansere sykkelen og at man kommer seg litt høyere opp, for å vise seg frem.

Poenget er at mange av de som ser på ikke skjønner poenget med å se en mc'er dra en wheelie. Man skjønner liksom poenget med å kjøre fort, aksellerere, ruse motoren (for å vise "muskler") og kanskje få andre til å kikke seg litt over skulderen etc. men å dra en wheelie har jeg aldri blitt imponert over. Når man burner med feks. bil/MC etc. så har jo dette et formål (selv om formålet kanskje ikke alltid er poenget) nemlig å varme opp dekkene før et race.

Men som sagt, greia med en wheelie vil jeg aldri forstå. Det eneste jeg forstår er at han som drar en wheelie klarer noe uvesentlig som ikke jeg klarer. Jeg kan alle preposisjonene utenat (uten å jukse) og har kunnet dette siden barneskolen. Gjør det meg til noe spesielt? Neppe. :)
Det er vel kanskje mer en greie for oss som liker typ... stunt riding. Det er meningsløst, men det er gøy. (Vil jeg tro, jeg klarer jo ikke noe av det)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=PonKeBVyABI[/video]

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez, alle liker forskjellige ting.

Det blir det samme som at jeg aldri vil forstå hvorfor noen syns det er gøy med cruiser sykler :)


Jeg har et litt kult klipp på disken hvor jeg, moby og erlend_cbr står på en bensinstasjon, så kommer et par sykler forbi, og den ene motarden napper sykkelen opp på bakhjulet med 0 effort og kjører videre på ene hjulet.

Den første reaksjonen vår var:
"heheheeyy! den var dritbra :)"

Som sagt, alle liker forskjellige ting :prf


Det er jo ikke noe mer poeng i basehopp enn å kjøre sykkel på bakhjulet såvidt jeg kan se. Begge to drives av lyst på morro.

Jeg bryr meg heller lite om andre skjønner poenget eller ikke når de ser noen ta en wheelie også
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av jongsanim »

Har lyst til å klare wheelie selv men ikke i trafikken.

Tror at det for min del handler om mestring. Det er gøy å mestre ting, uavhengig av produktivitet. Kanskje som når man som barn kastet popcorn i luften for å ta imot med munnen, totalt unyttig men moro når man klarte det ;)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av thewiz »

Jeg forstår at mange ikke ser hensikten med det, men de som sier det har sikkert ikke prøvd det før. For det første, det er veldig morro når man begynner å få det til. Men hvis du ikke syns det er morro, da er det bare å la være. Det er ingen "hensikt" med å ta wheelie, på samme måte som det er ingen hensikt med å kjøre motorsykkel. De fleste av oss bruker det ikke som et hver dag kjøretøy. Hele poenget er at det er morro og spennende for det er ikke alle som kan det. :)

Hadde mitt andre forsøk på wheelie dag, oioi hvor det gikk. Prøvde meg på 2 girs wheelie som noen her skrev, men på min thundercat som veier 200kg og har 100hk syns jeg farten ble litt høy. Klarte å løfte hjulet et par cm ved å clutche opp mot 9000rpm, men syns det var tryggere i første for meg som nybegynner.

Klarte betraktelig bedre wheelie i dag enn sist gang. Konklusjonen min fra sist gang var at jeg trengte mer gass når jeg brukte en finger på cluch, så jeg dro på opp mot 8000rpm ( tror jeg det var) og clutcha, dro jammen meg godt opp da, ble faktisk litt skummelt på det ene forsøket da jeg nærmet meg balansepunktet.

Nå skal det sies at jeg ikke har en motard eller lett sykkel, har en feit thundercat på over 200kg.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av AndreasB »

simpson skrev:
AndreasB skrev:
mortenolb skrev:
AndreasB skrev:
mortenolb skrev:Denne gubben(..vel :D) hadde litt løft i dag også. Sykkelen min letter ganske bra på forhjulet ved å dumpe all gassen i 1. gir på riktig turtall.
Hvilket turtall er det?
Jobber med å finne ut nøyaktig, men i nærheten av 6000.
Sikkert helt forskjellig på min 1100, jeg vet bare at jeg ikke får'n opp med å bare gi bånn gass :-/
Bytte sykkel da :scratch ?
Min drar opp selv om jeg ikke vill bare bed å dra på skikkelig på 1,2 og 3 gir.
Ingen problem å ha forhjulet i lufta i over 200 km bare ved å gasse.
Men siden du ikke får`n opp er det kanskje andre ting du snakker om...... :yeyeye
Var nok sykkelen jeg prata om ja ... :scratch

Jeg har skikkelig lyst på ny(ere) sykkel, men pga diverse ting er ikke det mulig akkurat nå..
Men, så vet jeg ikke om jeg vil a R eller streetfighter.BMW R1200GS ser jo skikkelig snadder ut! :D
Kan man dra på hjulet med en r1200gs? Kanskje enklere med den enn med en R sykkel? :-/

Men ZX10R/R1/GSXR1000/S1000RR/HP4 frister også :D

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av AndreasB »

Elolz skrev:En som mista lappen på dette i går: http://www.op.no/nyheter/politinotiser/ ... 261532.ece
HINSIDES patetisk og latterlig... Politiet må virkelig fratas §3, den misbrukes som faen.
Om de ikke liker deg av hvilken som helst grunn, tar de deg bare på §3. Og selvfølgelig så partneren hans også det, selv om han ikke var der/hadde mulighet til å se noe..

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av AndreasB »

ZZR-Erling skrev:
Elolz skrev:En som mista lappen på dette i går: http://www.op.no/nyheter/politinotiser/ ... 261532.ece
Eller: "en mc-fører viste god balanse og beherskelse av sitt kjøretøy, men siden politiet noen ganger er så treige og sirumpa, måtte de bare ta lappen til vedkommende".
:thumleft :thumleft :thumleft :thumleft

Svar