Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av mortenolb »

Hvis du har vasket kjede/sykkel og smørt med en gang, så vil det vel fort bli noe rust siden det blir vann under smøringa?

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vasket det grundig med parafin og en slik kjedebørste. Etter dette fikk den en veldig heftig omgang med Motul sin kjedeolje. Kjedet er fortsatt sticky når jeg tar på det.

Får ta en liten kjedevask samt ny smøring til uken da tenker jeg... :sk?

Toven

Legg inn av Toven »

Etter noen kjedesprayer jeg har brukt har det kommet overflaterust med dem, men ikke med wd40 om jeg smører med nå. Ville kanskje satt inn kjede med en god dæsj wd40 også, sykkelen står stille uansett - om du er redd for wd40 på kjede altså :P :p

Men sikker på at det ikke er fukt i garasjen?

Jeg kjøpte en sånn VCI pose for vinteren, så slipper jeg å tenke på fukten i bua :-)
https://www.louis.de/en/artikel/vci-cor ... e/10008312

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toven skrev:Etter noen kjedesprayer jeg har brukt har det kommet overflaterust med dem, men ikke med wd40 om jeg smører med nå. Ville kanskje satt inn kjede med en god dæsj wd40 også, sykkelen står stille uansett - om du er redd for wd40 på kjede altså :P :p

Men sikker på at det ikke er fukt i garasjen?

Jeg kjøpte en sånn VCI pose for vinteren, så slipper jeg å tenke på fukten i bua :-)
https://www.louis.de/en/artikel/vci-cor ... e/10008312
Skal prøve wd40 til uka.

Den står ikke i garasje men i oppvarmet kjeller som holder rundt 15-20 grader konstant. Tror ikke det er spesielt fuktig der... :scratch

Men skal ta en ny vask til uka og smøre på nytt. Syntes bare det så ut til å være litt vel mye rust...

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Foreslår at du venter med smøringa til du skal kjøre. Gjerne kjøre kjedet varmt før du smører det og. Blir ikke slitt når det står stille :p

Toven

Legg inn av Toven »

mortenolb skrev:Foreslår at du venter med smøringa til du skal kjøre. Gjerne kjøre kjedet varmt før du smører det og. Blir ikke slitt når det står stille :p
Nja står om å preservere metall som er sårbart imo, forebygge med wd40 har jeg tro på :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:
Men skal ta en ny vask til uka og smøre på nytt. Syntes bare det så ut til å være litt vel mye rust...
:-k
Må si jeg ikke har opplevd noe lignende på kjedesyklene jeg har hatt - TDM 900 og Tiger 1050.
Antydninger her og der har det vært når værforholdene har vært spesielt fuktige, men godt vedlikehold straks rustflekkene har vist seg har gjort at kjedet fort har fått tilbake sitt flekkfrie utseeende.
Opplevde dette spesielt med originalkjedet til Tiger 1050'en, og i betydelig mindre grad på TDM'en.
Ingen antydninger etter at jeg byttet til D.I.D Gold kjede. Trolig spesiell legering i ytterlaget på dette som gjør det spesielt godt beskyttet mot elementene og rustangrep:

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Toven skrev:
mortenolb skrev:Foreslår at du venter med smøringa til du skal kjøre. Gjerne kjøre kjedet varmt før du smører det og. Blir ikke slitt når det står stille :p
Nja står om å preservere metall som er sårbart imo, forebygge med wd40 har jeg tro på :)
Har lest at WD 40 sliter ut o ringene i kjedet fort. Tror heller ikke det anbefales som kjedesmøring av WD da dette ikke sitter særlig lenge.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Toven

Legg inn av Toven »

Snikendeugle skrev:
Toven skrev:
Har lest at WD 40 sliter ut o ringene i kjedet fort. Tror heller ikke det anbefales som kjedesmøring av WD da dette ikke sitter særlig lenge.
Diskuterbart til det uendelige - så mer "pick a side"

En som har latt o-ring ligge i wd40 i 30 dager:
http://www.thumpertalk.com/topic/534631 ... gs-a-test/

Smører gjerne oftere og unngår gris over felg/svingarm som er vanskelig å få vekk :)

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Snikendeugle skrev:
Toven skrev:
Dette har jeg særdeles liten tro på :thumleft
Selv bruker jeg wd 40 til rengjøring av kjede og motul sin kjede spray.
Har selv opplevd litt tendenser til rust på kjedet når jeg har gjort rent kjede uten å ha smurt det igjen etterpå. Men aldri etter jeg har smurt :-k

Note 4

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Merkelig. Jeg smurte ganske mye på også. Vasket først med kun parafin, tørket av overflødig parafin og smurte ganske heftig med motul sin road kjedesparay. Den har jo bare stått rolig i litt over en måned også...

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Smurte du på varmt kjede eller Smurte du bare på etter å ha vasket kjedet etterpå. Da kan jeg forstå det, men ikke på varmt kjede.

Note 4

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Smurte du på varmt kjede eller Smurte du bare på etter å ha vasket kjedet etterpå. Da kan jeg forstå det, men ikke på varmt kjede.

Note 4
Jeg vasket kjedet med parafin rett etter en kjøretur. Brukte vel ca. 15 minutter på kjedevasken, før jeg smurte. Så jeg smurte vel kjedet ca. 15-20 minutter etter kjøreturen og etter kjedevasken...

Brukeravatar
KawaJens
Motorsykkelen din: ?

Legg inn av KawaJens »

Bjerknez skrev:
Den står ikke i garasje men i oppvarmet kjeller som holder rundt 15-20 grader konstant. Tror ikke det er spesielt fuktig der... :scratch .
Om det er fukt i kjelleren så forsvinner den vel ikke om det er 15c?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:
Den står ikke i garasje men i oppvarmet kjeller som holder rundt 15-20 grader konstant. Tror ikke det er spesielt fuktig der... :scratch .
Om det er fukt i kjelleren så forsvinner den vel ikke om det er 15c?
Det har jeg da ikke sagt?

Svar