Det er jeg helt enig i, jeg kan ikke fatte hvorfor BMW valgte å skjule en slik perle. Motoren er jo faktisk ganske pen etter det jeg har sett bilder av.Jompa skrev:På K1600 ser man alt for lite av motoren, nesten så man skulle tro at BMW skammet seg over den.
En sekser skal vises og utstråle kraft og tyngde og absolutt overlegenhet som på en Honda CBX
eller Kawasaki 1300.
Hva er den beste sykkelen?
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Grunntanken er jeg faktisk helt enig i, problemet er bare at vi har totalt forskjellig syn på det du mener rundt dette. Og da er det naturlig at det smeller en gang i blant.DrGreve skrev:Jeg debatterer såpass mye at det å være saklig ikke er uvant :)Bringisen skrev:Først og fremst vil jeg få takke for et flott og saklig formulert svar :)
Men min rettferdighetsans er såpass sterk at hersketeknikker, om de blir brukt bevisst eller ikke, får meg til å tenne på alle plugger og kan av og til falle ned på samme nivå.
Nå er jeg ikke langsint, og det som skjedde i går eller for flere måneder siden, jfr. apple, er ikke noe jeg prøver å huske for å vente på en anledning å bruke det mot noen
Forøvrig, det var igår, i dag er det en ny dag.
Men heldigvis er ikke dette mer alvorlig for meg i alle fall, enn at dette kun er et diskusjonsforum, og ikke en psykiatrisk utredelsesklinikk :9
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Fant ingen gode bilder, men siste nummer eller forrige nummer av MC avisen mener jeg hadde fine bilder.JohnnyTh skrev:Hadde vært moro å set bilde av den sykkelen de kopierer. Er det noen som har det?
Her ser man tydelig kåpen med det lave merkelige glasset, sadel utforming og veskeutforming er også ganske gjenkjennelig.

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hva er den beste sykkelen?
Først må en vel sette en del grunn kriterier for hva som skiller den "beste" fra den dårligste sykkelen! Her er det bare synsing og de fleste har vel knapt nok kjørt mer en en håndfull sykler som de virkelig har likt.... En klok mann, sa en gang. Den beste sykkelen er din neste. Mye sannhet i dette.Dykkeren skrev:Egentlig så skulle det vært et krav om at man hadde minst 10 000 km på en sykkel og prøvd/eid mer en 1 sykkel, før man kunne kommentere/kritisere noe som helst om hva som er den beste sykkelen !
Sent from my iPad using Tapatalk HD

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Hva er den beste sykkelen?
Lurer på om jeg kjenner den kloke mannen? Forøvrig har jeg tenkt på det samme. Hva det er som skiller den beste sykkelen fra resten? Når jeg var 12 år gikk vi å kikka på speedometeret på de forskjellige, og da var det den som hadde det høyeste tallet som var den beste. Er det sånn fortsatt?LordShaft skrev:Først må en vel sette en del grunn kriterier for hva som skiller den "beste" fra den dårligste sykkelen! Her er det bare synsing og de fleste har vel knapt nok kjørt mer en en håndfull sykler som de virkelig har likt.... En klok mann, sa en gang. Den beste sykkelen er din neste. Mye sannhet i dette.Dykkeren skrev:Egentlig så skulle det vært et krav om at man hadde minst 10 000 km på en sykkel og prøvd/eid mer en 1 sykkel, før man kunne kommentere/kritisere noe som helst om hva som er den beste sykkelen !
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg tror de multipurpose-egenskapene som de skryter av at GS har, bør modereres en smule?

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ah, endelig et bilde av den nye GS Low RiderDrGreve skrev:Jeg tror de multipurpose-egenskapene som de skryter av at GS har, bør modereres en smule?![]()
Re: Hva er den beste sykkelen?
Bare å søke på HD Bagger.JohnnyTh skrev:Hadde vært moro å set bilde av den sykkelen de kopierer. Er det noen som har det?
Dette er blåkopi av en ekstrem stygg trend fra nisselandet på andre siden av Atlanteren.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?



Nå er det uheldigvis for GS modellen, det faktum at få om noen annen sykkel brukes på samme måte i like stor utstrekning.
Et fly er det mest sikre transportmiddel man kan benytte, likevel er sjansen tilstede for en katastrofe om man bare flyr ofte nok.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Nesten helt enig. Man bør selvfølgelig ha noe å sammenligne med, både gammelt og nytt. Dette er en forutsetning.Dykkeren skrev:Egentlig så skulle det vært et krav om at man hadde minst 10 000 km på en sykkel og prøvd/eid mer en 1 sykkel, før man kunne kommentere/kritisere noe som helst om hva som er den beste sykkelen !
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Og hvis man ser bort fra bruksegenskaper , så er kanskje 10000 km nok til å avdekke driftsikkerheten. Dog mener jeg da at man må se på hvor mange enheter som er i daglig bruk når de har rundet nærmere 100000km for å avdekke driftsikkerheten til en konstruksjon.
Her er jo et eksempel på en røslig kar som har lang fartstid med en sykkelkonstruksjon.
http://www.mc24.no/article.php?articleID=233" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Bringisen den 10 mar 2014, 20:06, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Kimshans
- Innlegg: 60
- Registrert: 27 sep 2012, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
- Bosted: Porsgrunn
Re: Hva er den beste sykkelen?
Man finner vel ikke en sykkel som er mer universal, robust og tar deg verden rundt enn en GS tror jeg.
Se bare tråden her: http://www.advrider.com/forums/showthre ... 30&page=15" onclick="window.open(this.href);return false;
- på den siden jeg linket inn her, har han montert sykkelen på en flåte :-)
Men Yamaha R1 er vel ikke så langt unna den heller:
http://www.sjaaklucassen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvem som vinner av disse, er neimen ikke lett
Se bare tråden her: http://www.advrider.com/forums/showthre ... 30&page=15" onclick="window.open(this.href);return false;
- på den siden jeg linket inn her, har han montert sykkelen på en flåte :-)
Men Yamaha R1 er vel ikke så langt unna den heller:
http://www.sjaaklucassen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvem som vinner av disse, er neimen ikke lett

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg koser meg overhodet ikke, i allefall ikke over bildet. Ikke leita jeg etter slike bilder heller, det dukket opp på en facebookside og jeg kopierte det.Bringisen skrev:Dere koser dere nå ja, slike bilder finner man naturlig nok
Og man kan finne de utroligste bilder der denne tanksen blir utsatt for prøvelser som få hadde tenkt var mulig, men de er ikke like interessante
![]()
Nå er det uheldigvis for GS modellen, det faktum at få om noen annen sykkel brukes på samme måte i like stor utstrekning.
Et fly er det mest sikre transportmiddel man kan benytte, likevel er sjansen tilstede for en katastrofe om man bare flyr ofte nok.
Poenget er at selv panservogner går ad undas (bare spør Ferdinand Porsche), men uten at jeg vet hva sykkelen har vært igjennom, så ser jo ikke veien særlig ufremkommelig ut for en sykkel som skal ha ord på seg for å tåle alt.
Og jeg er rimelig sikker på at det finnes andre motorsykkelprodusenter som også lager adventuresykler som tåler like mye som en GS og i tillegg er pene å se på, noe GS ikke er :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ok, jeg er enig med det første men selvfølgelig ikke den siste setningen :) Panservogner som dette blir ofte testet for det de er, og man skal ikke stikke under en stol at noen sikkert tøyer grensene og tror at de tåler litt mer enn hva som er mulig.DrGreve skrev:Jeg koser meg overhodet ikke, i allefall ikke over bildet. Ikke leita jeg etter slike bilder heller, det dukket opp på en facebookside og jeg kopierte det.Bringisen skrev:Dere koser dere nå ja, slike bilder finner man naturlig nok
Og man kan finne de utroligste bilder der denne tanksen blir utsatt for prøvelser som få hadde tenkt var mulig, men de er ikke like interessante
![]()
Nå er det uheldigvis for GS modellen, det faktum at få om noen annen sykkel brukes på samme måte i like stor utstrekning.
Et fly er det mest sikre transportmiddel man kan benytte, likevel er sjansen tilstede for en katastrofe om man bare flyr ofte nok.
Poenget er at selv panservogner går ad undas (bare spør Ferdinand Porsche), men uten at jeg vet hva sykkelen har vært igjennom, så ser jo ikke veien særlig ufremkommelig ut for en sykkel som skal ha ord på seg for å tåle alt.
Og jeg er rimelig sikker på at det finnes andre motorsykkelprodusenter som også lager adventuresykler som tåler like mye som en GS og i tillegg er pene å se på, noe GS ikke er :)
Kan strekke meg til at en KTM 990 ADV kan være like solid , men vet forlite om motorkonstruksjonen er like solid. Men den er definitivt ikke like pen som en GS


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Tror jeg vil si meg enig i dette. Har lest mange "reise blogger" på ADV forumet og mange kjører på all slags underlag og i alle verdenshjørner kjører R800GS. Ser ikke ut som det er mange problemer og BMW har tydeligvis et svært godt utbygd forhandlernettverk.Kimshans skrev:Man finner vel ikke en sykkel som er mer universal, robust og tar deg verden rundt enn en GS tror jeg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ikke for å være pirkete men det er sikkert F800GS du mener. Nå har modellen blitt finpusset med en ny GSA modell. BMW F800GSA har større tank og bedre vindbeskyttelse slik at den også er blitt bedre på sjarmøretappene. Selv om et kjede ikke tar mye plass i bagasjen, hadde det for noen vært en fordel om den hadde fått kardangdrift. Og man sparer jo vekt kontra kardang anyway.JohnnyTh skrev:Tror jeg vil si meg enig i dette. Har lest mange "reise blogger" på ADV forumet og mange kjører på all slags underlag og i alle verdenshjørner kjører R800GS. Ser ikke ut som det er mange problemer og BMW har tydeligvis et svært godt utbygd forhandlernettverk.Kimshans skrev:Man finner vel ikke en sykkel som er mer universal, robust og tar deg verden rundt enn en GS tror jeg.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Hva er den beste sykkelen?
Bringisen skrev:Ikke for å være pirkete men det er sikkert F800GS du mener. Nå har modellen blitt finpusset med en ny GSA modell. BMW F800GSA har større tank og bedre vindbeskyttelse slik at den også er blitt bedre på sjarmøretappene. Selv om et kjede ikke tar mye plass i bagasjen, hadde det for noen vært en fordel om den hadde fått kardangdrift. Og man sparer jo vekt kontra kardang anyway.JohnnyTh skrev:Tror jeg vil si meg enig i dette. Har lest mange "reise blogger" på ADV forumet og mange kjører på all slags underlag og i alle verdenshjørner kjører R800GS. Ser ikke ut som det er mange problemer og BMW har tydeligvis et svært godt utbygd forhandlernettverk.Kimshans skrev:Man finner vel ikke en sykkel som er mer universal, robust og tar deg verden rundt enn en GS tror jeg.
Jeg er glad for at 800`en har kjededrift. Om noe skulle skje er det lettere å fikse. Og jeg kan dreve den akkurat slik jeg vil ha den.
Edit: Utvekslinga i girkassa på 800`en skulle fra starten av vært annerledes. SLik at man slipper å tukle med det selv
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg ville vel dratt "jorda rundt" på en langt lettere og lavere bike enn en GS!Kimshans skrev:Man finner vel ikke en sykkel som er mer universal, robust og tar deg verden rundt enn en GS tror jeg.
Se bare tråden her: http://www.advrider.com/forums/showthre ... 30&page=15" onclick="window.open(this.href);return false;
- på den siden jeg linket inn her, har han montert sykkelen på en flåte :-)
Men Yamaha R1 er vel ikke så langt unna den heller:
http://www.sjaaklucassen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvem som vinner av disse, er neimen ikke lett
- Kimshans
- Innlegg: 60
- Registrert: 27 sep 2012, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
- Bosted: Porsgrunn
Re: Hva er den beste sykkelen?
Hehe, kan nok være. Men jeg er uansett mektig imponert over hva han får til med denne sykkelen!ZZR-Erling skrev:
Jeg ville vel dratt "jorda rundt" på en langt lettere og lavere bike enn en GS!
Og hva ville du da brukt egentlig? De som reiste gjennom Russland, fra øst til vest brukte vel en mindre BMW? Kan nok være praktisk med noe som er litt lettere å håndtere, ja.
Edit: Fant link til Russlandekspedisjonen http://www.sibir2012.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Hva er den beste sykkelen?
Kimshans skrev:Hehe, kan nok være. Men jeg er uansett mektig imponert over hva han får til med denne sykkelen!ZZR-Erling skrev:
Jeg ville vel dratt "jorda rundt" på en langt lettere og lavere bike enn en GS!
Og hva ville du da brukt egentlig? De som reiste gjennom Russland, fra øst til vest brukte vel en mindre BMW? Kan nok være praktisk med noe som er litt lettere å håndtere, ja.
Edit: Fant link til Russlandekspedisjonen http://www.sibir2012.com" onclick="window.open(this.href);return false;
De kjørte også med en annen nordmann som var på samme tur, han kjørte 800.
Ellers så er det 2 svensker jeg traff på adventure days, de skal kjøre rundt i 1 - 2 år på hver sin gs. http://www.twobikersoneworld.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis en ikke er under 165 hadde jeg ikke sett noen betekeligheter med å kjøre jorda rundt på en gs. Da må man ihvertfall være benskjør om en ikke klarer å holde den oppreist uten å ha begge føttene godt planta i bakken
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ja du har sikkert rett, slik tenkte jeg når jeg hadde min 800. Av en eller annen grunn savnet jeg likevel kardangdriften fra 1200'en jeg hadde før 800'en. Jeg er sikkert litt sytete nå, men det er litt deilig å slippe det med smøring og stramming av kjede selv om det ikke var så veldig ofte det måtte strammes.Epylypzon skrev:Bringisen skrev:Ikke for å være pirkete men det er sikkert F800GS du mener. Nå har modellen blitt finpusset med en ny GSA modell. BMW F800GSA har større tank og bedre vindbeskyttelse slik at den også er blitt bedre på sjarmøretappene. Selv om et kjede ikke tar mye plass i bagasjen, hadde det for noen vært en fordel om den hadde fått kardangdrift. Og man sparer jo vekt kontra kardang anyway.JohnnyTh skrev:Tror jeg vil si meg enig i dette. Har lest mange "reise blogger" på ADV forumet og mange kjører på all slags underlag og i alle verdenshjørner kjører R800GS. Ser ikke ut som det er mange problemer og BMW har tydeligvis et svært godt utbygd forhandlernettverk.Kimshans skrev:Man finner vel ikke en sykkel som er mer universal, robust og tar deg verden rundt enn en GS tror jeg.
Jeg er glad for at 800`en har kjededrift. Om noe skulle skje er det lettere å fikse. Og jeg kan dreve den akkurat slik jeg vil ha den.
Edit: Utvekslinga i girkassa på 800`en skulle fra starten av vært annerledes. SLik at man slipper å tukle med det selv
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Hva er den beste sykkelen?
Smøring tar 20 sek før man fyller tanken, stramming av kjedet tar maks et par min (inkludert å finne verktøy).Bringisen skrev:Ja du har sikkert rett, slik tenkte jeg når jeg hadde min 800. Av en eller annen grunn savnet jeg likevel kardangdriften fra 1200'en jeg hadde før 800'en. Jeg er sikkert litt sytete nå, men det er litt deilig å slippe det med smøring og stramming av kjede selv om det ikke var så veldig ofte det måtte strammes.Epylypzon skrev:Bringisen skrev:Ikke for å være pirkete men det er sikkert F800GS du mener. Nå har modellen blitt finpusset med en ny GSA modell. BMW F800GSA har større tank og bedre vindbeskyttelse slik at den også er blitt bedre på sjarmøretappene. Selv om et kjede ikke tar mye plass i bagasjen, hadde det for noen vært en fordel om den hadde fått kardangdrift. Og man sparer jo vekt kontra kardang anyway.JohnnyTh skrev:Tror jeg vil si meg enig i dette. Har lest mange "reise blogger" på ADV forumet og mange kjører på all slags underlag og i alle verdenshjørner kjører R800GS. Ser ikke ut som det er mange problemer og BMW har tydeligvis et svært godt utbygd forhandlernettverk.Kimshans skrev:Man finner vel ikke en sykkel som er mer universal, robust og tar deg verden rundt enn en GS tror jeg.
Jeg er glad for at 800`en har kjededrift. Om noe skulle skje er det lettere å fikse. Og jeg kan dreve den akkurat slik jeg vil ha den.
Edit: Utvekslinga i girkassa på 800`en skulle fra starten av vært annerledes. SLik at man slipper å tukle med det selv
Men, alt har jo sine fordeler og bakdeler

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ja, det har noe med komfort å gjøre også. Verden rundt kjøring består som oftest av svært så varierte etapper. En sykkel som gjør alle etappene på en komfortabel og forsvarlig måte ville jeg valgt. En liten og lett sykkel kunne sikkert gjort de mest tekniske etappene mye bedre, men kanskje ikke "sjamøretappene" like opplevelsesrik. En litt større , komfortabel og lastevennlig sykkel, som takler de tekniske etappene greit og gjør "sjamøretappene" til en drøm ville jeg ha valgt.Epylypzon skrev:Kimshans skrev:Hehe, kan nok være. Men jeg er uansett mektig imponert over hva han får til med denne sykkelen!ZZR-Erling skrev:
Jeg ville vel dratt "jorda rundt" på en langt lettere og lavere bike enn en GS!
Og hva ville du da brukt egentlig? De som reiste gjennom Russland, fra øst til vest brukte vel en mindre BMW? Kan nok være praktisk med noe som er litt lettere å håndtere, ja.
Edit: Fant link til Russlandekspedisjonen http://www.sibir2012.com" onclick="window.open(this.href);return false;
De kjørte også med en annen nordmann som var på samme tur, han kjørte 800.
Ellers så er det 2 svensker jeg traff på adventure days, de skal kjøre rundt i 1 - 2 år på hver sin gs. http://www.twobikersoneworld.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis en ikke er under 165 hadde jeg ikke sett noen betekeligheter med å kjøre jorda rundt på en gs. Da må man ihvertfall være benskjør om en ikke klarer å holde den oppreist uten å ha begge føttene godt planta i bakken
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Du har nok rett, kun en filleting som jeg har hengt meg opp iEpylypzon skrev:Smøring tar 20 sek før man fyller tanken, stramming av kjedet tar maks et par min (inkludert å finne verktøy).Bringisen skrev:Ja du har sikkert rett, slik tenkte jeg når jeg hadde min 800. Av en eller annen grunn savnet jeg likevel kardangdriften fra 1200'en jeg hadde før 800'en. Jeg er sikkert litt sytete nå, men det er litt deilig å slippe det med smøring og stramming av kjede selv om det ikke var så veldig ofte det måtte strammes.Epylypzon skrev:Bringisen skrev:Ikke for å være pirkete men det er sikkert F800GS du mener. Nå har modellen blitt finpusset med en ny GSA modell. BMW F800GSA har større tank og bedre vindbeskyttelse slik at den også er blitt bedre på sjarmøretappene. Selv om et kjede ikke tar mye plass i bagasjen, hadde det for noen vært en fordel om den hadde fått kardangdrift. Og man sparer jo vekt kontra kardang anyway.JohnnyTh skrev:Tror jeg vil si meg enig i dette. Har lest mange "reise blogger" på ADV forumet og mange kjører på all slags underlag og i alle verdenshjørner kjører R800GS. Ser ikke ut som det er mange problemer og BMW har tydeligvis et svært godt utbygd forhandlernettverk.Kimshans skrev:Man finner vel ikke en sykkel som er mer universal, robust og tar deg verden rundt enn en GS tror jeg.
Jeg er glad for at 800`en har kjededrift. Om noe skulle skje er det lettere å fikse. Og jeg kan dreve den akkurat slik jeg vil ha den.
Edit: Utvekslinga i girkassa på 800`en skulle fra starten av vært annerledes. SLik at man slipper å tukle med det selv
Men, alt har jo sine fordeler og bakdelerKjett om det bare skulle vært en sykkeltype å, bare fordi noen mente DEN var perfekt

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg hadde foretrukket å velta med en lettere og lavere bike enn en GS oppi her feks:Epylypzon skrev:Kimshans skrev:Hehe, kan nok være. Men jeg er uansett mektig imponert over hva han får til med denne sykkelen!ZZR-Erling skrev:
Jeg ville vel dratt "jorda rundt" på en langt lettere og lavere bike enn en GS!
Og hva ville du da brukt egentlig? De som reiste gjennom Russland, fra øst til vest brukte vel en mindre BMW? Kan nok være praktisk med noe som er litt lettere å håndtere, ja.
Edit: Fant link til Russlandekspedisjonen http://www.sibir2012.com" onclick="window.open(this.href);return false;
De kjørte også med en annen nordmann som var på samme tur, han kjørte 800.
Ellers så er det 2 svensker jeg traff på adventure days, de skal kjøre rundt i 1 - 2 år på hver sin gs. http://www.twobikersoneworld.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis en ikke er under 165 hadde jeg ikke sett noen betekeligheter med å kjøre jorda rundt på en gs. Da må man ihvertfall være benskjør om en ikke klarer å holde den oppreist uten å ha begge føttene godt planta i bakken

- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Hva er den beste sykkelen?
Var på treffet til Oscar i fjor høst. Han kan å kjøre GS gitt, da kjørte han R80GS. Ute på svarttur på natta stod han rett opp mellom noen steinblokker på 1x1meter eller noe sånnBringisen skrev:Nesten helt enig. Man bør selvfølgelig ha noe å sammenligne med, både gammelt og nytt. Dette er en forutsetning.Dykkeren skrev:Egentlig så skulle det vært et krav om at man hadde minst 10 000 km på en sykkel og prøvd/eid mer en 1 sykkel, før man kunne kommentere/kritisere noe som helst om hva som er den beste sykkelen !
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Og hvis man ser bort fra bruksegenskaper , så er kanskje 10000 km nok til å avdekke driftsikkerheten. Dog mener jeg da at man må se på hvor mange enheter som er i daglig bruk når de har rundet nærmere 100000km for å avdekke driftsikkerheten til en konstruksjon.
Her er jo et eksempel på en røslig kar som har lang fartstid med en sykkelkonstruksjon.
http://www.mc24.no/article.php?articleID=233" onclick="window.open(this.href);return false;

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp