KjellV sin logg. Vinterparkert
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sensommer.
Forhjulslagret, rauk på henteturen fra Bodø og hjem... slakka opp før Ballangen og da kom en lyd som sa " tikk, tikk,tikk",, fant ingen slakk, bare lyd.
Ved bytte så vi heller ingen feil på lager, og ville ha satt inn samme lagret om det hadde vært såkalt nytt.
Har var med om.det samme på tungee maskiner, at lagret har en såkalt Brinell effekt, et så godt som umulig liten hump i lagerskåla. Veldig merkbart når belastning minsker, og gjerne på enkelte turtall.
Det lagret som @Kjellrf omtaler er oppgitt til å tåle ca 20000 omdreininger i minuttet, testet til 38000.
Så det skal holde i evighet, tenker jeg...
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Ved bytte så vi heller ingen feil på lager, og ville ha satt inn samme lagret om det hadde vært såkalt nytt.
Har var med om.det samme på tungee maskiner, at lagret har en såkalt Brinell effekt, et så godt som umulig liten hump i lagerskåla. Veldig merkbart når belastning minsker, og gjerne på enkelte turtall.
Det lagret som @Kjellrf omtaler er oppgitt til å tåle ca 20000 omdreininger i minuttet, testet til 38000.
Så det skal holde i evighet, tenker jeg...
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Om det kan kalles sesongstart er høyst usikkert. Det er ennå slutten av mars, og her hos meg kan det ventes store snøfall helt fram til starten av mai. Men sykkelen ble vekket fra vinterdvale og kjørt hjem i går. Minuspolen ble koblet på Yuasabatteriet som har stått i sykkelen og ikke vært vedlikeholdsladet siden midten av oktober. Trykket på startknappen og sykkelen startet etter ca 2 sekunder. Helt som normalt altså. Ser at det blir diskutert Litiumbatterier i en annen tråd, men hos meg er ikke dette noe tema og helt uaktuelt.
Vinterlager er i en låve 12 km hjemmefra. Men det tok meg rundt 1,5 time å kjøre hjem. Kosetur i solskinn og 12 grader. Herlig
Batnfjordsøra 28.03.24 I dag har det vært litt mer gråvær, men gode temperaturer. Valgte å montere vernebøyler framfor tur i dag. Disse var innkjøpt i vinter og har ligget klar noen måneder. Skal også montere noe lys på disse etterhvert. Men dette er en litt mer omfattende jobb som blir gjort på verkstedet en gang etter påske. Har kjøpt inn lyktene også, LED lykter som har både markeringslys og fjernlys.
Vinterlager er i en låve 12 km hjemmefra. Men det tok meg rundt 1,5 time å kjøre hjem. Kosetur i solskinn og 12 grader. Herlig

Batnfjordsøra 28.03.24 I dag har det vært litt mer gråvær, men gode temperaturer. Valgte å montere vernebøyler framfor tur i dag. Disse var innkjøpt i vinter og har ligget klar noen måneder. Skal også montere noe lys på disse etterhvert. Men dette er en litt mer omfattende jobb som blir gjort på verkstedet en gang etter påske. Har kjøpt inn lyktene også, LED lykter som har både markeringslys og fjernlys.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
På det første bilde ser det jo tørt og fint ut, kjørevær :) Kjøper helst tilsvarende batteri som sykkel’n er levert med ny jeg.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Jada, det var tørt og fint, fint kjørevær. Men på grunn av den vinteren og det føret vi har hatt ligger det veldig mye strøsand på veiskulder og også mellom hjulsporene på kommune- og fylkesveier. Så her er det bare å ta det med ro inn i uoversiktlige svinger.dypen skrev: 29 mar 2024, 21:27 På det første bilde ser det jo tørt og fint ut, kjørevær :) Kjøper helst tilsvarende batteri som sykkel’n er levert med ny jeg.
Helt enig Helge. Jeg kommer ikke på et eneste argument som er tungtveiende nok til at jeg bytter fra syrebatteri til hvasomhelst annet. Jeg er ikke så opptatt av om det er Yuasa eller fra andre godt kjente merker. Yamaha har funnet at dette er godt nok, da trenger ikke jeg overprøve det.
- GSXR-Erling
- Innlegg: 380
- Registrert: 09 nov 2023, 20:04
- Motorsykkelen din: MT10SP 2017
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Fin Super T 
Min 2011 har bikka 65000. Sjekka ventilene på 61000, alle var godt innafor. Veldig fornøyd med denne.
Min 2011 har bikka 65000. Sjekka ventilene på 61000, alle var godt innafor. Veldig fornøyd med denne.
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.
- Bjerknez
- Innlegg: 24608
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Du startet faktisk før meg kjellv :)
Men det skal sies at det er mange dager jeg KUNNE kjørt. Å akkurat nå feirer jeg påskeferien med feber og ligger rett ut...
Angående batteri så er jeg enig i vanlige blybatterier er foretrukket her også. Selv om jeg ble skuffet ove Yuasa batteriet i Rocket'en som ikke tålte vinteren.
Men det skal sies at det er mange dager jeg KUNNE kjørt. Å akkurat nå feirer jeg påskeferien med feber og ligger rett ut...
Angående batteri så er jeg enig i vanlige blybatterier er foretrukket her også. Selv om jeg ble skuffet ove Yuasa batteriet i Rocket'en som ikke tålte vinteren.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Det blir nok ikke flere turer de nærmeste dagene. At vi har vært heldige noen dager og har hatt dagtemperaturer på over 10 grader er ikke helt normalt for mars. Her hos oss kan også april være full av vinterlige overraskelser.Bjerknez skrev: 30 mar 2024, 10:56 Du startet faktisk før meg kjellv :)
Men det skal sies at det er mange dager jeg KUNNE kjørt. Å akkurat nå feirer jeg påskeferien med feber og ligger rett ut...
Angående batteri så er jeg enig i vanlige blybatterier er foretrukket her også. Selv om jeg ble skuffet ove Yuasa batteriet i Rocket'en som ikke tålte vinteren.
Ja det er litt merkelig at Yuasabatteriet ditt tok kveld så tidlig. Koblet du fra batteriet i høst eller har vedlikeholdsladet det? Det er gjerne slik at det er et lite strømforbruk selv om tenninga er slått av, og over tid tappes batteriet under vinterlagring. Det er også slik at disse batteriene (syre-startbatteri) tåler ikke godt å tappes ned mot 0. Det oppstår noe som kalles sulfatering i cellene, og batteriet vi da selv om du klarer å lade det opp til 100% igjen aldri bli helt bra. Cca (starteffekt) blir dårligere, og selvutlading kan bli resultatet. Syre/bly forbruksbatterier, for eksempel i båter og campingvogner tåler dette mye bedre. Så enten koble fra minuspolen, eller sørge for noe vedlikeholdslading gjennom vinteren hjelper veldig på livslengde på et syrebatteri.
- Bjerknez
- Innlegg: 24608
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Batteriet var koblet til sykkelen hele vinteren, men satt batteriet på vedlikeholdslading 2 ganger hvor det sto og ladet i ca. En uke hver gang. Men detmlyste grønt med en gang jeg satt på laderen og jeg målte spenningen til 12.8V gjennom hele vinteren. Selv når jeg prøvde og starte den og jeg bare hørte et klikk hadde jeg hvilespenning på 12.8V. Men når jeg slrudde på tenningen så falt spenningen til 11.6V.kjellv skrev: 30 mar 2024, 21:18Det blir nok ikke flere turer de nærmeste dagene. At vi har vært heldige noen dager og har hatt dagtemperaturer på over 10 grader er ikke helt normalt for mars. Her hos oss kan også april være full av vinterlige overraskelser.Bjerknez skrev: 30 mar 2024, 10:56 Du startet faktisk før meg kjellv :)
Men det skal sies at det er mange dager jeg KUNNE kjørt. Å akkurat nå feirer jeg påskeferien med feber og ligger rett ut...
Angående batteri så er jeg enig i vanlige blybatterier er foretrukket her også. Selv om jeg ble skuffet ove Yuasa batteriet i Rocket'en som ikke tålte vinteren.
Ja det er litt merkelig at Yuasabatteriet ditt tok kveld så tidlig. Koblet du fra batteriet i høst eller har vedlikeholdsladet det? Det er gjerne slik at det er et lite strømforbruk selv om tenninga er slått av, og over tid tappes batteriet under vinterlagring. Det er også slik at disse batteriene (syre-startbatteri) tåler ikke godt å tappes ned mot 0. Det oppstår noe som kalles sulfatering i cellene, og batteriet vi da selv om du klarer å lade det opp til 100% igjen aldri bli helt bra. Cca (starteffekt) blir dårligere, og selvutlading kan bli resultatet. Syre/bly forbruksbatterier, for eksempel i båter og campingvogner tåler dette mye bedre. Så enten koble fra minuspolen, eller sørge for noe vedlikeholdslading gjennom vinteren hjelper veldig på livslengde på et syrebatteri.
Har gjor akkurat det samme med alle andre motorsykler jeg har hatt. Også den som du vedlikeholdsladet for meg i Molde når jeg valgte å parkere sykkelen der.

Nå vet ikke jeg åssen batteri dem andre syklene mine har hatt, men jeg har aldri hatt problemer med noe batteri tidligere i mitt liv. AGM var heller ikke interresert i å gi meg noe fast kunderabatt for å simdet pent. 2.798 kroner kostet batteriet meg, selv om det koster 1.800 kroner fra en annen Norsk nettbutikk. Med tanke på at jeg kjøpte sykkelen der og har tatt alle servicer samt dekkomlegg etc. synes jeg i det minste dem kunne gott meg en rabatt på batteriet.
Så neste gang støtter jeg heller en annen norsk nettbutikk

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Ser at dette er et stort batteri, cca på hele 270. Jeg søkte det opp hos SPS, og der koster det over 3000.Bjerknez skrev: 30 mar 2024, 21:43Batteriet var koblet til sykkelen hele vinteren, men satt batteriet på vedlikeholdslading 2 ganger hvor det sto og ladet i ca. En uke hver gang. Men detmlyste grønt med en gang jeg satt på laderen og jeg målte spenningen til 12.8V gjennom hele vinteren. Selv når jeg prøvde og starte den og jeg bare hørte et klikk hadde jeg hvilespenning på 12.8V. Men når jeg slrudde på tenningen så falt spenningen til 11.6V.kjellv skrev: 30 mar 2024, 21:18Det blir nok ikke flere turer de nærmeste dagene. At vi har vært heldige noen dager og har hatt dagtemperaturer på over 10 grader er ikke helt normalt for mars. Her hos oss kan også april være full av vinterlige overraskelser.Bjerknez skrev: 30 mar 2024, 10:56 Du startet faktisk før meg kjellv :)
Men det skal sies at det er mange dager jeg KUNNE kjørt. Å akkurat nå feirer jeg påskeferien med feber og ligger rett ut...
Angående batteri så er jeg enig i vanlige blybatterier er foretrukket her også. Selv om jeg ble skuffet ove Yuasa batteriet i Rocket'en som ikke tålte vinteren.
Ja det er litt merkelig at Yuasabatteriet ditt tok kveld så tidlig. Koblet du fra batteriet i høst eller har vedlikeholdsladet det? Det er gjerne slik at det er et lite strømforbruk selv om tenninga er slått av, og over tid tappes batteriet under vinterlagring. Det er også slik at disse batteriene (syre-startbatteri) tåler ikke godt å tappes ned mot 0. Det oppstår noe som kalles sulfatering i cellene, og batteriet vi da selv om du klarer å lade det opp til 100% igjen aldri bli helt bra. Cca (starteffekt) blir dårligere, og selvutlading kan bli resultatet. Syre/bly forbruksbatterier, for eksempel i båter og campingvogner tåler dette mye bedre. Så enten koble fra minuspolen, eller sørge for noe vedlikeholdslading gjennom vinteren hjelper veldig på livslengde på et syrebatteri.
Har gjor akkurat det samme med alle andre motorsykler jeg har hatt. Også den som du vedlikeholdsladet for meg i Molde når jeg valgte å parkere sykkelen der.![]()
Nå vet ikke jeg åssen batteri dem andre syklene mine har hatt, men jeg har aldri hatt problemer med noe batteri tidligere i mitt liv. AGM var heller ikke interresert i å gi meg noe fast kunderabatt for å simdet pent. 2.798 kroner kostet batteriet meg, selv om det koster 1.800 kroner fra en annen Norsk nettbutikk. Med tanke på at jeg kjøpte sykkelen der og har tatt alle servicer samt dekkomlegg etc. synes jeg i det minste dem kunne gott meg en rabatt på batteriet.
Så neste gang støtter jeg heller en annen norsk nettbutikk![]()
Men det må vel til, det er en stor maskin dette batteriet skal dra rundt. En 2,5L bensinmotor i en bil bruker ennå større batteri.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Det ble også en fin rundtur i dag også, og tripptelleren passerte 20 mil rett før jeg var hjemme igjen.
12-14 grader i dag også, men foreløpig få vårtegn. Grått og trist i naturen, men svært lite snø til å være påske og slutten av mars. Jeg så noen biler parkert ved flere av de vanlige ski-utfartstedene, men skituristene ble nok nødt til å bære skiene et stykke vil jeg tro.
Bolsøya, utsikt mot Røbekk, øst for Molde
12-14 grader i dag også, men foreløpig få vårtegn. Grått og trist i naturen, men svært lite snø til å være påske og slutten av mars. Jeg så noen biler parkert ved flere av de vanlige ski-utfartstedene, men skituristene ble nok nødt til å bære skiene et stykke vil jeg tro.
Bolsøya, utsikt mot Røbekk, øst for Molde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24608
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
1875 koster det vertfall her:
https://www.batterionline.no/yuasa-ytx2 ... yPEALw_wcB
Så det er nok noen som får seg en grei fortjeneste der. Det er ikke alltid man får det beste tilbudet hos sin lokale forhandler man har et kundeforhold til. Selv ikke når batteriet kun er 2 år gammelt og sykkelen ble kjøpt på samme sted og hvor aller servicer er tatt inkludert kjøp av andre ting. Nå er ikke 1000 kroner noe som knekker meg, men jeg synes dem kunne møtt meg på halvveien eller i det minste gitt meg en symbolsk rabatt, omstendighetene tatt i betrakning.
Men for all del... nå hører jeg sytete ut. Nå er det snart sesongstart. Nå ligger jeg rett ut med feber. Så mine påskedager har kanskje ikke vært like gode som andres ser jeg, hehe.
https://www.batterionline.no/yuasa-ytx2 ... yPEALw_wcB
Så det er nok noen som får seg en grei fortjeneste der. Det er ikke alltid man får det beste tilbudet hos sin lokale forhandler man har et kundeforhold til. Selv ikke når batteriet kun er 2 år gammelt og sykkelen ble kjøpt på samme sted og hvor aller servicer er tatt inkludert kjøp av andre ting. Nå er ikke 1000 kroner noe som knekker meg, men jeg synes dem kunne møtt meg på halvveien eller i det minste gitt meg en symbolsk rabatt, omstendighetene tatt i betrakning.
Men for all del... nå hører jeg sytete ut. Nå er det snart sesongstart. Nå ligger jeg rett ut med feber. Så mine påskedager har kanskje ikke vært like gode som andres ser jeg, hehe.
- Bjerknez
- Innlegg: 24608
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Den plassen der har jeg stoppet oftekjellv skrev: 30 mar 2024, 22:19 Det ble også en fin rundtur i dag også, og tripptelleren passerte 20 mil rett før jeg var hjemme igjen.
12-14 grader i dag også, men foreløpig få vårtegn. Grått og trist i naturen, men svært lite snø til å være påske og slutten av mars. Jeg så noen biler parkert ved flere av de vanlige ski-utfartstedene, men skituristene ble nok nødt til å bære skiene et stykke vil jeg tro.
Bolsøya, utsikt mot Røbekk, øst for Molde
20240330_151116.jpg

Jeg bodde jo på Bolsøya for en god del år tilbake jeg vetu. brytarlarsveien 1 :)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Nå har jeg ikke inntrykk av at SPS er spesielt dyre, men da sammenligner jeg ikke med nettbutikker som ikke har eget varelager. Det er nok av slike. Noen opererer også med nettadresse som slutter med .no, men likevel kommer delene du bestiller først om ei uke. Hos SPS ser man lagerantall, og er det på lager vil jeg ha delen neste morgen. Det så du da du bestilte visir og pinlock i fjor. Om de ikke har varen på lager går det tydelig fram hvor lang bestillingstid som kan forventes.Bjerknez skrev: 31 mar 2024, 00:02 1875 koster det vertfall her:
https://www.batterionline.no/yuasa-ytx2 ... yPEALw_wcB
Så det er nok noen som får seg en grei fortjeneste der. Det er ikke alltid man får det beste tilbudet hos sin lokale forhandler man har et kundeforhold til. Selv ikke når batteriet kun er 2 år gammelt og sykkelen ble kjøpt på samme sted og hvor aller servicer er tatt inkludert kjøp av andre ting. Nå er ikke 1000 kroner noe som knekker meg, men jeg synes dem kunne møtt meg på halvveien eller i det minste gitt meg en symbolsk rabatt, omstendighetene tatt i betrakning.
Men for all del... nå hører jeg sytete ut. Nå er det snart sesongstart. Nå ligger jeg rett ut med feber. Så mine påskedager har kanskje ikke vært like gode som andres ser jeg, hehe.
Varelager koster! Det er svindyrt!
- Bjerknez
- Innlegg: 24608
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
AGM hadde heller ikke dette på lager. Batteriet kom fra et annet sted. Det tok 5 dager fra jeg bestillte det til jeg hentet det på posten. Så jeg tenker det hadde gått minst like kjapt og fått det fra den andre nettbutikken.kjellv skrev: 31 mar 2024, 00:29Nå har jeg ikke inntrykk av at SPS er spesielt dyre, men da sammenligner jeg ikke med nettbutikker som ikke har eget varelager. Det er nok av slike. Noen opererer også med nettadresse som slutter med .no, men likevel kommer delene du bestiller først om ei uke. Hos SPS ser man lagerantall, og er det på lager vil jeg ha delen neste morgen. Det så du da du bestilte visir og pinlock i fjor. Om de ikke har varen på lager går det tydelig fram hvor lang bestillingstid som kan forventes.Bjerknez skrev: 31 mar 2024, 00:02 1875 koster det vertfall her:
https://www.batterionline.no/yuasa-ytx2 ... yPEALw_wcB
Så det er nok noen som får seg en grei fortjeneste der. Det er ikke alltid man får det beste tilbudet hos sin lokale forhandler man har et kundeforhold til. Selv ikke når batteriet kun er 2 år gammelt og sykkelen ble kjøpt på samme sted og hvor aller servicer er tatt inkludert kjøp av andre ting. Nå er ikke 1000 kroner noe som knekker meg, men jeg synes dem kunne møtt meg på halvveien eller i det minste gitt meg en symbolsk rabatt, omstendighetene tatt i betrakning.
Men for all del... nå hører jeg sytete ut. Nå er det snart sesongstart. Nå ligger jeg rett ut med feber. Så mine påskedager har kanskje ikke vært like gode som andres ser jeg, hehe.
Varelager koster! Det er svindyrt!
Jeg kan ikke tenke meg AGM sitter med store lager vedrørende batterier. Er vel få som gjør det....?
Men de store nettbutikkene med hlyere volum har nok dette på lager vil jeg tro.
Når man ikke har noe valg og må ha deler kjapt så skjlnner jeg at valgmulighetene krymper og man ofte må ty til lokale forhandlere. Nå var ikke visiret jeg kjøpte fra deg spesielt dyrt heller å det var jo bra. Men på enkelte ting kan man spare mye penger på å sjekke ut litt og ikke kjøpe blindt fra sin lokale forhandler. Jeg gidder ikke å gi bort penger hvis jeg slipper, men jeg er villig til å gi litt ekstra for kjapp service. Altså LITT. Ikke over 30% mer.
Men uansett... ikke noe å lage stort nummer ut av dette. Batteriet er kjøpt og jeg har fortsatt råd til pålegg på brødskiva, så dette ordner seg nok

- FredrikE24
- Innlegg: 5030
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Skal jeg tippe leverte også AGM batteriet ferdig fyllt og ladet. De gangene jeg har kjøpt Yuasa «rett fra kilden» har det kommet tørrladet med syre ved siden av. Er noe drit å håndtere syre og syrefylling. Så det er fint å slippe.
- Bjerknez
- Innlegg: 24608
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Så vidt jeg vet er det ikke mulig å fylle på noe syre på det batteriet. Det er et såkalt forseglet batteri.FredrikE24 skrev: 31 mar 2024, 01:05 Skal jeg tippe leverte også AGM batteriet ferdig fyllt og ladet. De gangene jeg har kjøpt Yuasa «rett fra kilden» har det kommet tørrladet med syre ved siden av. Er noe drit å håndtere syre og syrefylling. Så det er fint å slippe.
- Canutus
- Innlegg: 620
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Exide batteriet jeg kjøpte, var syren utenom, men på en beholder som fylte alle seller samtidig. Gikk veldig greit, og ikke noe søl. Lokket var av typen man klipser på og som da ikke går å ta av igjen. Men mener å ha lest at butikker ikke har lov å selge det hver for seg.Bjerknez skrev: 31 mar 2024, 07:17Så vidt jeg vet er det ikke mulig å fylle på noe syre på det batteriet. Det er et såkalt forseglet batteri.FredrikE24 skrev: 31 mar 2024, 01:05 Skal jeg tippe leverte også AGM batteriet ferdig fyllt og ladet. De gangene jeg har kjøpt Yuasa «rett fra kilden» har det kommet tørrladet med syre ved siden av. Er noe drit å håndtere syre og syrefylling. Så det er fint å slippe.
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
I følge nyere regler er det ikke lov å sende batteri med syre i egne beholder som kunde fyller selv.
https://www.batterionline.no/yuasa-yb14 ... motorcykelPå grunn av ny EU-lovgivning pr 01-01-2021 fylles syren på før utsendelse.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Nå så er de så sjuke at de tror vi lager bomber av batterisyre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Batteriet fra Yuasa som passer i Rocketn din er et YTX20CH-BS. Dette er nok ikke hyllevare overalt. Ser at SPS har kun ett stk på eget lager, det betyr at lagerrotasjon for akkurat dette er ganske begrenset. YTX-serien kommer med syreampuller, og ble nok klargjort og forseglet før du hentet det. YTX batteriene krever forøvrig en proff batterilader som har aktiveringsprogram for YTX batterier. Uten at disse batteriene er aktivert riktig vil de ikke yte 100%Bjerknez skrev: 31 mar 2024, 07:17Så vidt jeg vet er det ikke mulig å fylle på noe syre på det batteriet. Det er et såkalt forseglet batteri.FredrikE24 skrev: 31 mar 2024, 01:05 Skal jeg tippe leverte også AGM batteriet ferdig fyllt og ladet. De gangene jeg har kjøpt Yuasa «rett fra kilden» har det kommet tørrladet med syre ved siden av. Er noe drit å håndtere syre og syrefylling. Så det er fint å slippe.
Mer vanlige batterier i motorsykler er YTZ serien. Disse er ferdig syrefylt, forseglet og aktivert fra fabrikk. Jeg ser at for flere av disse har SPS oppgitt "flere enn 5 på lager". Langt hyggeligere pris, og har selvfølgelig en mye høyere lagerrotasjon.
- Bjerknez
- Innlegg: 24608
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Meget interresant lesning kjellvkjellv skrev: 31 mar 2024, 23:52Batteriet fra Yuasa som passer i Rocketn din er et YTX20CH-BS. Dette er nok ikke hyllevare overalt. Ser at SPS har kun ett stk på eget lager, det betyr at lagerrotasjon for akkurat dette er ganske begrenset. YTX-serien kommer med syreampuller, og ble nok klargjort og forseglet før du hentet det. YTX batteriene krever forøvrig en proff batterilader som har aktiveringsprogram for YTX batterier. Uten at disse batteriene er aktivert riktig vil de ikke yte 100%Bjerknez skrev: 31 mar 2024, 07:17Så vidt jeg vet er det ikke mulig å fylle på noe syre på det batteriet. Det er et såkalt forseglet batteri.FredrikE24 skrev: 31 mar 2024, 01:05 Skal jeg tippe leverte også AGM batteriet ferdig fyllt og ladet. De gangene jeg har kjøpt Yuasa «rett fra kilden» har det kommet tørrladet med syre ved siden av. Er noe drit å håndtere syre og syrefylling. Så det er fint å slippe.
Mer vanlige batterier i motorsykler er YTZ serien. Disse er ferdig syrefylt, forseglet og aktivert fra fabrikk. Jeg ser at for flere av disse har SPS oppgitt "flere enn 5 på lager". Langt hyggeligere pris, og har selvfølgelig en mye høyere lagerrotasjon.

Men hva menes med "proff batterilader med aktiveringsprogram"? Har Sønnak Exide 12/7 laderen dette?
Altså denne:
https://www.batteriexperten.com/no/arti ... -OEALw_wcB
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Nei det tror jeg ikke. Dette er nok en meget god lader til privat bruk, men svært få private trenger lader med disse programmene. Profesjonelle ladere er ment for verksteder, og aktivering av nye batterier skjer bare en gang.Bjerknez skrev: 01 apr 2024, 00:14Meget interresant lesning kjellvkjellv skrev: 31 mar 2024, 23:52Batteriet fra Yuasa som passer i Rocketn din er et YTX20CH-BS. Dette er nok ikke hyllevare overalt. Ser at SPS har kun ett stk på eget lager, det betyr at lagerrotasjon for akkurat dette er ganske begrenset. YTX-serien kommer med syreampuller, og ble nok klargjort og forseglet før du hentet det. YTX batteriene krever forøvrig en proff batterilader som har aktiveringsprogram for YTX batterier. Uten at disse batteriene er aktivert riktig vil de ikke yte 100%Bjerknez skrev: 31 mar 2024, 07:17Så vidt jeg vet er det ikke mulig å fylle på noe syre på det batteriet. Det er et såkalt forseglet batteri.FredrikE24 skrev: 31 mar 2024, 01:05 Skal jeg tippe leverte også AGM batteriet ferdig fyllt og ladet. De gangene jeg har kjøpt Yuasa «rett fra kilden» har det kommet tørrladet med syre ved siden av. Er noe drit å håndtere syre og syrefylling. Så det er fint å slippe.
Mer vanlige batterier i motorsykler er YTZ serien. Disse er ferdig syrefylt, forseglet og aktivert fra fabrikk. Jeg ser at for flere av disse har SPS oppgitt "flere enn 5 på lager". Langt hyggeligere pris, og har selvfølgelig en mye høyere lagerrotasjon.![]()
Men hva menes med "proff batterilader med aktiveringsprogram"? Har Sønnak Exide 12/7 laderen dette?
Altså denne:
https://www.batteriexperten.com/no/arti ... -OEALw_wcB
Her er en lader med aktiveringsprogram for YTX batterier. https://sps.no/utstyr-mc-moped/ladere/o ... 862i404613
- Bjerknez
- Innlegg: 24608
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Jøss... den der var jo ikke veldig dyr heller.... å den kan i tillegg brukes til nødstart.... ser det ut som...kjellv skrev: 01 apr 2024, 00:31Nei det tror jeg ikke. Dette er nok en meget god lader til privat bruk, men svært få private trenger lader med disse programmene. Profesjonelle ladere er ment for verksteder, og aktivering av nye batterier skjer bare en gang.Bjerknez skrev: 01 apr 2024, 00:14Meget interresant lesning kjellvkjellv skrev: 31 mar 2024, 23:52Batteriet fra Yuasa som passer i Rocketn din er et YTX20CH-BS. Dette er nok ikke hyllevare overalt. Ser at SPS har kun ett stk på eget lager, det betyr at lagerrotasjon for akkurat dette er ganske begrenset. YTX-serien kommer med syreampuller, og ble nok klargjort og forseglet før du hentet det. YTX batteriene krever forøvrig en proff batterilader som har aktiveringsprogram for YTX batterier. Uten at disse batteriene er aktivert riktig vil de ikke yte 100%Bjerknez skrev: 31 mar 2024, 07:17Så vidt jeg vet er det ikke mulig å fylle på noe syre på det batteriet. Det er et såkalt forseglet batteri.FredrikE24 skrev: 31 mar 2024, 01:05 Skal jeg tippe leverte også AGM batteriet ferdig fyllt og ladet. De gangene jeg har kjøpt Yuasa «rett fra kilden» har det kommet tørrladet med syre ved siden av. Er noe drit å håndtere syre og syrefylling. Så det er fint å slippe.
Mer vanlige batterier i motorsykler er YTZ serien. Disse er ferdig syrefylt, forseglet og aktivert fra fabrikk. Jeg ser at for flere av disse har SPS oppgitt "flere enn 5 på lager". Langt hyggeligere pris, og har selvfølgelig en mye høyere lagerrotasjon.![]()
Men hva menes med "proff batterilader med aktiveringsprogram"? Har Sønnak Exide 12/7 laderen dette?
Altså denne:
https://www.batteriexperten.com/no/arti ... -OEALw_wcB
Her er en lader med aktiveringsprogram for YTX batterier. https://sps.no/utstyr-mc-moped/ladere/o ... 862i404613
Nesten så jeg fikk lyst til å kjøpe denne...
- FredrikE24
- Innlegg: 5030
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Du kan nok ikke bruke den til nødstart. Som nevnt til deg tidligere så brukes den funksjonen hvis du vil bruke laderen som strømforsyning. Alternativt får du batteriet ditt i gang om det er helt flatt og laderen ikke detekterer batteriet ved tilkobling.
- Bjerknez
- Innlegg: 24608
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: KjellV sin logg. Sesongstart?
Nei, det bar nok vel optimistisk ja.FredrikE24 skrev: 01 apr 2024, 01:54 Du kan nok ikke bruke den til nødstart. Som nevnt til deg tidligere så brukes den funksjonen hvis du vil bruke laderen som strømforsyning. Alternativt får du batteriet ditt i gang om det er helt flatt og laderen ikke detekterer batteriet ved tilkobling.

Men allikevel en gid lader. Jeg ser man får den til omtrent samme prisen som Exide paderen enkelte steder... sps er lanskje ikke dem rimeligste...?