Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Tips til dekk?
Pirelli Angel GT er også et godt valg til ditt bruk.
Les tester på nett der dine kriterier er vektlagt.
Les tester på nett der dine kriterier er vektlagt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips til dekk?
Angel GT synes jeg er veldig bra. Klarer lett 9-10.000 km. Og sitter som støpt på veien. De fleste annerkjente dekk er nok veldig gode.
Re: Tips til dekk?
Hei, jeg tror alle de store dekkprodusentene har nettsider med "dekkvelger" Slik at du kan legge inn hva slag sykkel du har, kjøremønster og du vil få aktuelle dekk alternativer. I instruksjonsboka står det vel et par aktuelle dekk valg der også?
Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Tips til dekk?
Du bør ha den dimensjon som står i vognkortet. Det er viktig at forholdet mellom for og bakdekk er den samme som originalt, hvis du går opp en dimensjon. Det er et touringdekk, som passer best i Norge uansett. Eksempelvis Michelin Pilot Road, Metzler Roadtech, Pirelli Angel GT.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips til dekk?
Slik jeg har forstått det er rene sportsdekk ikke spesielt egnet for norske veier. Grunnen er etter hva jeg har hørt at det tar lenger tid og få dem varme og dermed få optimalt grep. På bane når varmen i dekkene er optimal er nok grepet bedre, men langs Norske veier er nok Sports touring dekk bedre.
Fordi dem blir fortere varme (er noe hardere) og oppnær fortere bedre grep på landeveien. Dessuten slites dem ikke like fort som rene sportsdekk.
Andre for rette meg hvis jeg tar feil.
Fordi dem blir fortere varme (er noe hardere) og oppnær fortere bedre grep på landeveien. Dessuten slites dem ikke like fort som rene sportsdekk.
Andre for rette meg hvis jeg tar feil.
Re: Tips til dekk?
Kan anbefale Michelin Road 5 :)
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Tips til dekk?
Nettopp satt på Bridgestone Battlax. Ikke prøvd de ennå. Kjøpt på dekk online, skrudde av og på sjøl, fikk de satt på felg for 500 kroner. 3000 billigere enn på verksted.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips til dekk?
Det med dekkvalg tror jeg handler mye om "følelsen". Man kjøper ett sett med dekk og kjører en sesong med disse. I praksis vil kanskje den viktigste faktoren for mange være slitestyrken. Altså hvor lenge dem holder. Samt dekkmønsteret. De fleste anerkjente dekk kan man fint (tror jeg) klare kneskrap på varme gode norske landeveier uten grus. Hvilke dekk som er best på vått føre bryr meg ikke nevneverdig da jeg uansett ikke presser grensene på våte veier.
Jeg er meget fornøyd med Pirelli Angel GT og kommer til å fortsette med de dekkene. Har intet behov for å finne opp kruttet på nytt eller teste andre dekk.
Jeg var også veldig fornøyd med Pilot Road 4, helt til jeg fikk ett sett med dekk som plutselig var helt utslitt (stria) før jeg rakk å runne 6.000km. Det var for meg litt bekymringsverdig og fikk meg til å tvile litt på kvaliteten. Det har muligens sin forklaring, men jeg har vertfall ikke funnet noen.
At de to andre parene av merket Pilot Road 4 klarte rundt 10.000km. med grei margin og det siste paret kun klarte knapt 6.000km. synes jeg var merkelig nok til at jeg valgte å prøve noe annet.
Jeg er meget fornøyd med Pirelli Angel GT og kommer til å fortsette med de dekkene. Har intet behov for å finne opp kruttet på nytt eller teste andre dekk.
Jeg var også veldig fornøyd med Pilot Road 4, helt til jeg fikk ett sett med dekk som plutselig var helt utslitt (stria) før jeg rakk å runne 6.000km. Det var for meg litt bekymringsverdig og fikk meg til å tvile litt på kvaliteten. Det har muligens sin forklaring, men jeg har vertfall ikke funnet noen.
At de to andre parene av merket Pilot Road 4 klarte rundt 10.000km. med grei margin og det siste paret kun klarte knapt 6.000km. synes jeg var merkelig nok til at jeg valgte å prøve noe annet.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Tips til dekk?
Har kjørt i straks 40 år.
De dekkene som selges i DAG er bra uansett.
Dog hvordan de FØLES er forskjellig.
Klart noen er bedre enn andre avhengig av bruksområde men sporttouring dekk dekker det meste på vanlig veibruk.
Kneskrap med metzlers ultra marathon er også mulig på tørr ren asfalt......
Personlig liker jeg profilen på Angel GT- men dette er på mine sykler, cbr og bastarden.
De dekkene som selges i DAG er bra uansett.

Dog hvordan de FØLES er forskjellig.
Klart noen er bedre enn andre avhengig av bruksområde men sporttouring dekk dekker det meste på vanlig veibruk.
Kneskrap med metzlers ultra marathon er også mulig på tørr ren asfalt......

Personlig liker jeg profilen på Angel GT- men dette er på mine sykler, cbr og bastarden.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Tips til dekk?
Helt enig!!Olav K skrev: 20 mar 2019, 21:35 Jeg ville foreslått et sporttouringdekk, som har bra grep også når det er kjølig i lufta, og på veien, og som sikrer godt grep når det regner.
Sporttouringdekk har også gjerne litt lengre levetid enn rene sportsdekk.
Det er mange som tror de må ha RRRR-dekk, men som hadde hatt både mye bedre veigrep og fått flere km ut av dekkene om de hadde gått for Sport/Touring eller touringdekk!
For lav dekktemperatur gir ikke bare dårligere grep, men også høyere slitasje. Tør nesten vedde på at bortimot halvparten av alle sportsdekk solgt i Norge sjelden eller aldri kommer opp i rett arbeidstemperatur!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips til dekk?
Er vel en god del som har tynet sportstouring dekkene sine på bane også vil jeg tro. Jeg tror jeg tør påstå at man skal drive med ganske seriøs banekjøring før et sportstouring dekk kommer til kort.
Andre får arrestere meg hvis jeg tar feil.
Andre får arrestere meg hvis jeg tar feil.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Tips til dekk?
Etter en tur på bane med Metzeler Roadtec01 en ifjor, vil jeg si at det funket perfekt der også.. Jeg kjørte det jeg var kar for, og holdt ingenting tilbake.. Dekka var «bustete» og glovarme etter kjøring. Holdt seg ganske godt allikevel, klemte drøyt 16k ut av det settet, da stakk korden ut.
Om jeg skal sammenligne Roadtec Z8 som ligner mange dekk på markedet, og Roadtec01 som ser litt funky ut, så er begge suverene under alle kjøreforhold. Den mest fremtredende forskjellen som jeg merker er at Roadtec01 drenerer vann veldig veldig bra. Min pendlerhverdag på sykkel inkluderer mye motorvei, innimellom med mye regn, og på visse steder samler det seg et godt lag med vann i veibanen. Måten sykkelen seiler gjennom massene er veldig forskjellig på disse to dekktypene, hvor jeg har opplevd at Z8 flyter litt oppå, men Roadtec01 skjærer gjennom uten å kjenne noe som helst på sykkelen annet enn voldsomt med vannsprut til sidene når jeg ploger meg igjennom og at det går litt tyngre i møte med vannet.
Om jeg skal sammenligne Roadtec Z8 som ligner mange dekk på markedet, og Roadtec01 som ser litt funky ut, så er begge suverene under alle kjøreforhold. Den mest fremtredende forskjellen som jeg merker er at Roadtec01 drenerer vann veldig veldig bra. Min pendlerhverdag på sykkel inkluderer mye motorvei, innimellom med mye regn, og på visse steder samler det seg et godt lag med vann i veibanen. Måten sykkelen seiler gjennom massene er veldig forskjellig på disse to dekktypene, hvor jeg har opplevd at Z8 flyter litt oppå, men Roadtec01 skjærer gjennom uten å kjenne noe som helst på sykkelen annet enn voldsomt med vannsprut til sidene når jeg ploger meg igjennom og at det går litt tyngre i møte med vannet.
Re: Tips til dekk?
Syntes det er imponerende at dere klarer å skvise ut 16 K på et dekk, jeg har aldri klart det på noen av syklene jeg har eid. 

Yamaha YZF R1
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
KTM 690 SMC
Suzuki GSX750R
Kawasaki GPZ500S
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tips til dekk?
+1niko skrev: 21 mar 2019, 23:31 Nettopp satt på Bridgestone Battlax. Ikke prøvd de ennå. Kjøpt på dekk online, skrudde av og på sjøl, fikk de satt på felg for 500 kroner. 3000 billigere enn på verksted.

Har vært storfornøyd med Battlaxdekk på Moto Guzzi og KTM

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tips til dekk?
Har for tiden Michelin Power RS bak, et sportsdekk etter hva jeg forstår. Er ikke fornøyd. Synes det slapp mer og var generelt mer "ubehagelig" å kjøre med i svinger.
Gikk fra Michelin Pilot Power 2ct, og skal tilbake dit igjen. Varer ikke lenge, men er billig, og det gir meg go' følelsen på min sykkel
Foresten, hvem sier at menn ikke snakker om følelser?! Masse følelsesprat i tråden her jo! Feelingen er viktig, som Bjerknes sa.
Gikk fra Michelin Pilot Power 2ct, og skal tilbake dit igjen. Varer ikke lenge, men er billig, og det gir meg go' følelsen på min sykkel

Foresten, hvem sier at menn ikke snakker om følelser?! Masse følelsesprat i tråden her jo! Feelingen er viktig, som Bjerknes sa.