Microfiber er mer effektivt enn Svamp ja, men jeg vil nå uansett anbefale og bruke såpe. Såpen gjør at mikrofiberen glir bedre over panelene og det minsker sjansen for riper og møkka løsner kjappere. Så såpa har også andre egenskaper enn kun rengjøring. Faktisk så er såpevannet i bøtta såpass mild i utgangspunktet så den har svært liten rensende effekt. Mest for gli og for og holde sykkelen "våt" lenger. Vann/såpe som tørker inn lager merker. Såkalt "water spots" og det kan til tiden faktisk være ganske vanskelig å få bort. Enda værre er hvis såpen rekker og tørke inn på plast i solen. Det kan lage et helvete.AJ skrev: 02 jul 2017, 14:20 Dagens vask av sykkelen ble en aldri så liten aha! opplevelse .
Jeg hadde nesten glemt at jeg rasket med meg et "lurium"produkt på en Sverigetur for en tid tilbake, nemlig en DEPÅ mikrofibersvamp til den kolossale sum av kr. 20,-.
Fant den fram i dag ig fulgte anvisningen om å kun bruke vann, ikke såpe av noe slag.
Og du verden så effekt denne greia var! All møkka forsvant uten særlig anstrengelser og sånn umiddelbart virker denne å være mer effektiv enn vanlig svamp og såpevann.
DEPÅ svampen har mikrofiberflate på den ene siden og en grovere overflate på den andre siden som man bruker for å fjerne ihjelkjørte insekter. Funker strålende uten å skade lakken på noen måte.
Hvor mange vask en slik svamp tåler vet jeg ikke enda. Men det er jeg vet helt sikkert er at disse skal det handles inn flere av!
![]()
Så ja, man får fint sykkelen ren med bare vann. Men tenker man langsiktig så vil sykkelen ha godt av litt såpe. Det er stor forskjell på såpevannet i bøtta og feks. avfetting. Sistnevnte er mye sterkere saker og strengt tatt tror jeg ikke det er noe behov for avfetting på en motorsykkel. Vanlig skitt fra sandveier etc. fjernes lett med høytrykk og mildt såpevann. Det er vertfall min erfaring. :)