Vi har hatt El bil siden 2019 og er egentlig super fornøyd med det, vi har minimum 2 stk samtidig i familien og følgende biler har vi vært innom.
2019 mod Hyundai Kona
2021 mod Kia e-niro
2020 mod Opel ampera
2021 mod Peugeot e-2008
2022 mod Lexus UX 300e
2023 mod Volvo XC40 Recharde twin plus
Jeg bor i ikke grisgrendt strøk og har egentlig kort vei til alt :)
Peugeot og Lexus'en falt igjennom på kjørelengde, men Lexus'en får mange +++ for komfort, særdeles behagelig bil å kjøre.
Hyundai og Kia synes jeg var veldig bra biler, 204hk grei på alle måter til mitt bruk og klarte fint 50 mil på sommeren og 35 mil på vinteren. Ladet 2 til 3 ganger pr.mnd, når jeg hadde de bilene. (De ser ikke like ut, men ellers så er det meste fra samme hylle.)
I dag kjører vi Opel og Volvo, og er veldig fornøyd med svensken som egentlig er laget i Ghent i Belgia. Har snaut 40 mil rekkevidde, men ellers super fornøyd. 408 Hk må brukes med fornuft, og av mine 7 Porsche 911, er det bare 1 ( 911 Ruf Turbo R ) som hadde bedre akselerasjon en det Belgieren har. Så det er lett å dra på smilebåndet når du bruker de hestene, som er til rådighet. Men det blir lite når Tesla kommer med sine største el motorer, og drar gått under 3 sek på 0-100.
Skjønner da at myndighetene tar opp spørsmål om at 18 åringer ikke bør ha lov til å kjøre de verste bilene. Jeg som har kjørt i over 45 år, og litt banekjøring med Porsche 944-cup, hadde mer en nok å holde på med da jeg testet en Tesla S med 524Hk, og utfordret den litt.
Det vil nok si at den utfordret meg litt :) og disse går det mange av i Norge.
Den største motoren er på 1024Hk som denne her:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=286357574
Det spiller vel egentlig ikke så mye hvor mange hester bilen har, bare en bruker hode når en kjører. :)
Skal også sies at jeg har 10kvh solcelle anlegg på taket, og lader bare hjemme, og da blir det billig å kjøre el bil :)