En amatør prøver seg
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: En amatør prøver seg
Det med MC tror jeg er et liv hvor man bygger erfaringer. Husk at den sykkelen du eier for øyeblikket er alltid den beste. Du vil oppleve at preferanser og smak endrer seg med tiden og det tar som oftest en stund før su finner ut hva som er riktig for deg. Det tok vertfall meg 7 år, selv om jeg ikke er heeeelt sikker enda så begynner ting å falle på plass.
Råd som andre gir gis ut fra egne erfaringer og ikke dine. Derfor synes jeg det er innefor og spøøre om konkrete ting, men kanskje ikke om hvilken sykkel man bør velge. Da vildu få maaaaange forskjellige svar som di ikke nødvendigvis blir klokere av.
Kjøp den sykkelen du føler du har mest lyst på og bygg egne erfaringer. Det være seg om det er en 125cc Vespa scooter eller en BMW S1000RR. Det er DU som skal kjøre sykkelen, ingen andre.
Råd som andre gir gis ut fra egne erfaringer og ikke dine. Derfor synes jeg det er innefor og spøøre om konkrete ting, men kanskje ikke om hvilken sykkel man bør velge. Da vildu få maaaaange forskjellige svar som di ikke nødvendigvis blir klokere av.
Kjøp den sykkelen du føler du har mest lyst på og bygg egne erfaringer. Det være seg om det er en 125cc Vespa scooter eller en BMW S1000RR. Det er DU som skal kjøre sykkelen, ingen andre.
-
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
At det var sa du?
- rolf-arne
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Kontakt:
Sykkel valg er som med det meste av valg - det kan ikke bare være fornuft--- jeg må si at jeg også har nedgradert selv om jeg har oppgradert -- ned i vekt -- ble litt lettere å håndtere - litt kortere også.... men med 37 hester mer så der gikk det opp.
hva jeg liker best - nja litt tidlig å si men den 26 år gamle sykkelen som midlertidig står i Oslo - står seg svært godt på skalaen i forhold til den knapt 3 år gamle utfor huset. Men det er nytt og masse dingsebomser - duppeditter --- så litt artig... like faktoren den kan være så mye -- jeg tenker at har det 2 hjul og får meg dit jeg vil så - er det en stor likhetsfaktor..
hva jeg liker best - nja litt tidlig å si men den 26 år gamle sykkelen som midlertidig står i Oslo - står seg svært godt på skalaen i forhold til den knapt 3 år gamle utfor huset. Men det er nytt og masse dingsebomser - duppeditter --- så litt artig... like faktoren den kan være så mye -- jeg tenker at har det 2 hjul og får meg dit jeg vil så - er det en stor likhetsfaktor..
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
I dag ble det montering av "bagasjebrett" for å gjøre klart til toppboksen som kommer til uka. Hyggelig å fikse litt nå som kriblingen etter å kjøre igjen allerede har startet i november
Online-mc skal ha creds for at pakka var klar for henting på nærmeste butikk dagen etter bestilling. Imponert!
Montering gikk på maks 10 minutter. Ut med 4 skruer, rett i med 4 nye. Done!
Spennende om selve boksen blir like lett.

Online-mc skal ha creds for at pakka var klar for henting på nærmeste butikk dagen etter bestilling. Imponert!
Montering gikk på maks 10 minutter. Ut med 4 skruer, rett i med 4 nye. Done!

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Da har boksen også ankommet. Måtte nesten montere den med en gang
Ikke det verste jeg har vært borti å montere :)
Glad jeg gikk for B37 fremfor B47. God plass til hjelmen, pluss litt ekstra ved siden av.

Glad jeg gikk for B37 fremfor B47. God plass til hjelmen, pluss litt ekstra ved siden av.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Endelig er sesongen igang her også! Utrolig deilig å være på sykkelen igjen. Første turen ble ikke rare greiene, men jeg gliser som en idiot fra øre til øre så det er veldig greit det ikke synes så godt inni hjelmen 
Jeg gliste litt mindre da jeg skulle trille inn i garasjen igjen og slet med å gire ned. Pedalen har tydeligvis hoppet av, og det ser ut til at det mangler en "splint" som holder dette sammen. Noen som tilfeldigvis har vært borti liknende eller har en god ide på løsning her?
Her har jeg satt den sammen igjen, men uten noe å holde den på plass faller den naturlig nok ut igjen. Regner med hva enn som var der har knekt sent på kjøreturen.

Jeg gliste litt mindre da jeg skulle trille inn i garasjen igjen og slet med å gire ned. Pedalen har tydeligvis hoppet av, og det ser ut til at det mangler en "splint" som holder dette sammen. Noen som tilfeldigvis har vært borti liknende eller har en god ide på løsning her?
Her har jeg satt den sammen igjen, men uten noe å holde den på plass faller den naturlig nok ut igjen. Regner med hva enn som var der har knekt sent på kjøreturen.
- Bjerknez
- Kontakt:
Kan man ikke bare sette inn ny splint? Regner med en liten stålspiker eller noe vil funke? Om ikke annet så vertfall midlertidig?
Ja, det var noe i den duren jeg hadde i tankene. Sette noe gjennom og bøye ut på over/undersiden.Bjerknez skrev: 27 mar 2022, 21:15 Kan man ikke bare sette inn ny splint? Regner med en liten stålspiker eller noe vil funke? Om ikke annet så vertfall midlertidig?
- Bjerknez
- Kontakt:
Slike splinter får su sikkert kjøpt på Biltema etc. men du kan sikkert også bruke stålspiker og andre ting. Den skal jo bare hindre shalteren og gli ut og skal ikke takle noen store belastninger ser det ut til.
- Bjerknez
- Kontakt:
Regner med noe slikt kan brukes?
https://www.biltema.no/en-no/constructi ... 2000017859
Evt. Bare klippe den av hvis den blir for lang.
- rolf-arne
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Kontakt:
Ikke bruk stålspiker- den lar seg knapt bøye---Bjerknez skrev: 27 mar 2022, 21:29Slike splinter får su sikkert kjøpt på Biltema etc. men du kan sikkert også bruke stålspiker og andre ting. Den skal jo bare hindre shalteren og gli ut og skal ikke takle noen store belastninger ser det ut til.
men du må finne deg ei skive å ha mellom splinten og armen så slites ikke splinten så fort.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Bjerknez
- Kontakt:
Høres fornuftig ut.rolf-arne skrev: 27 mar 2022, 21:33Ikke bruk stålspiker- den lar seg knapt bøye---Bjerknez skrev: 27 mar 2022, 21:29Slike splinter får su sikkert kjøpt på Biltema etc. men du kan sikkert også bruke stålspiker og andre ting. Den skal jo bare hindre shalteren og gli ut og skal ikke takle noen store belastninger ser det ut til.

- Snekker.edvin
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Dise finns i forskjellig tykkelse og lengde. Men husk å sette en passende skive mellom armen og splintenBjerknez skrev: 27 mar 2022, 21:31 Regner med noe slikt kan brukes?
- Bjerknez
- Kontakt:
Ja, det høres fornuftig ut med en skive der ja :)
Takk for tips! Skal se hva jeg finner av dette 

- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg vil forøvrig tippe på at den gamle splinten røk grunnet korrosjon (rust) da det ser ut til at gummibeskyttelsen er slitt? Uansett, så koster en slik splint samt en skive så lite at sykkelen vil nok gåi oppløsning før splinten gjennomruster ved neste korsvei :)
Ja, gummibeskyttelsen der er ganske slitt, men likevel ikke så hard og porøs som jeg så for meg den skulle være. Det virker i hvert fall som en bedre investering å finne noe som kan erstatte den splinten enn å skaffe større deler til dette her. Så sant jeg får festet det godt nok :)
- Bjerknez
- Kontakt:
Blor nok god som ny denne med ny splint og en skivePWL skrev: 27 mar 2022, 21:58 Ja, gummibeskyttelsen der er ganske slitt, men likevel ikke så hard og porøs som jeg så for meg den skulle være. Det virker i hvert fall som en bedre investering å finne noe som kan erstatte den splinten enn å skaffe større deler til dette her. Så sant jeg får festet det godt nok :)

Den originale delen som skal være der er en 2.0x15mm splint ser det ut til:
Direkte link til del: https://www.bike-parts-honda.com/honda- ... 9420120150
Delediagram #18: https://www.bike-parts-honda.com/honda- ... 19/2/13644
Takk! Denne siden kjente jeg ikke fra før. Tviler på det er verdt det med estimert shipping til 500kr, hehe. Uansett en god referanse.kgjersda skrev: 27 mar 2022, 22:44 Den originale delen som skal være der er en 2.0x15mm splint ser det ut til:
- Domino
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
En alminnelig velassortert MC-/snøscooter-/jernvarebutikk bør ha slike splinter på lager.
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg tror generelt at dette er et veldig enkelt problem og fikse. Er jo mye man kan bruke her, om ikke annet i nøden. alt som går igjennom hullet der vil mer eller mindre funke i nøden. En strips, en tynn trepinne, binders, spiker, hyssing, wire, ståltråd etc. Som splint for langvarig bruk kan man sikkert også bruke mye rart, men det viktigste her er kanskje som noen nevnte tidligere denne skiven.
Det er jo ingen spesielle krefter på denne splinten. Den skal stort sett sørge for at tappen ikke glir ut.
For mer permanent løsning så kan man jo kanskje vurdere å sveise de fast i hverandre? men det forhindrer selvsagt at man kan demontere dem senere. Det er sikkert en grunn til at det er som det er :)
Det er jo ingen spesielle krefter på denne splinten. Den skal stort sett sørge for at tappen ikke glir ut.
For mer permanent løsning så kan man jo kanskje vurdere å sveise de fast i hverandre? men det forhindrer selvsagt at man kan demontere dem senere. Det er sikkert en grunn til at det er som det er :)
-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后