Polering og sånt no....

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

SprintS955 skrev: 25 apr 2020, 11:38 Hvordan få eikene til å bli fine igjen? Noe enkelt som funker?
Er dem skikkelige skitne så er det håndvask som gjelder. Finnes ikke noe godt nok allround produkt som rensker absolutt all møkk. Tannbørste, eller en eller annen annen børste dyppet i parafin bør gjøre susen.

Det er i grunn ingenting som blir "enkelt" hvis sykkelen ikke vaskes ofte nok og man omtrent venter til sesongslutt før man vasker. Men en sterk avfetting samt prickbort fjerner det meste. Men helt blanke vil dem ikke bli uten håndvask hvis dem er veldig skitne.

Men vær forsiktig med å bruke avfetting på sort ubehandlet plast samt sorte motordeler. Det kan fort gi skjolder som man ikke får bort igjen enkelt. Been there done that!

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av SprintS955 »

Lite svart plast her gitt
IMG_20200424_201817.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av dypen »

Her var det masse god info vedr vask pleie polere motorsykkel, hva med å redigere første innlegg for en såkalt «Quick guide» for de som ikke vil lese hele tråden. Fant en fin detaljert her men linkene til produktpakker virker ikke.
https://bjerknez.no/polering-av-motorsykkel-7263/
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

dypen skrev: 25 apr 2020, 21:16 Her var det masse god info vedr vask pleie polere motorsykkel, hva med å redigere første innlegg for en såkalt «Quick guide» for de som ikke vil lese hele tråden. Fant en fin detaljert her men linkene til produktpakker virker ikke.
https://bjerknez.no/polering-av-motorsykkel-7263/
Kan godt redigere den jeg, men er litt usikker på hva du mener, altså hvordan du ser for deg at det bør være... :scratch

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av dypen »

Takker :thumleft En «Quick guide» for de late ;) Fremgangsmåte som alle kan følge (dummies guide) 1 - 2 - 3 ... Beskrivelse av et minimum produkter du må ha. (ett hav å velge i) og til slutt anbefaling på ex polermaskin hvis det anbefales. Tenker vel at en polermaskin for bil passer kanskje dårlig til mc ... for stor?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Ok. Skjønner. Det vil vel typisk være en oppgave for en som Bjerknez, eller andre med "tung erfaring" på området. Det har ikke jeg. Jeg har ikke kommet lenger enn til å kjøpe 2 maskiner.... :crazy:

Men jeg tror dette er et relativt stort tema, med ganske mange forskjellige meninger og erfaringer. Og det ligger bøttevis av videosnutter om hvordan man gjør ting, hva man bruker osv på YT. Feks snutter fra Bilpleiekongen. :twothumbs:

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av dypen »

OK. Har en Cyclo Polermaskin som ikke har vært brukt på seks år, den er heller ikke brukanes på mc med to polerhoder. Kan tenke meg å bytte ut den mot en som kan brukes på mc. Tror Bjerknez linket til en liten batteridrevet sak med lang eller kort hals som var i en pakke til ca 9700,-
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Ja, mener han har en Rupes Nano Ibrid eller noe i den duren. Jeg kjøpte en Flex DA-maskin på kampanjepris til 4200,- pluss en mindre Flex roterende nå på Green Friday, på tilbud til ca 2800,-, med 3 forskjellige bakplater, 30, 50 og 75 mm. Den bør man komme til de fleste steder med.

Men som nevnt, så er dette foreløpig upløyd mark for meg. Er litt usikker på om det var en frittroterende DA-maskin jeg skulle ha, eller om det var en fast DA jeg burde ha kjøpt. Men det finner jeg ut ila et par års tid ... :lol

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av dypen »

Bjerknez anbefaler for slike som oss.
En såkalt «dual action» maskin som både roterer og går rundt sin egen akse.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

dypen skrev: 26 apr 2020, 00:28 Bjerknez anbefaler for slike som oss.
En såkalt «dual action» maskin som både roterer og går rundt sin egen akse.
Ja, men det finnes noen som er frittroterende, og noen som er faste, eller tvungne. Skal se om jeg finner link til en snutt som forklarer forskjellen, men det blir i morra 👍😊

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Jeg skal se om jeg får oppdater disse linkene i blogginnlegget dere fant over. :) er en liten stund siden jeg skrev denne, så destinasjonen har nok endret seg :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 25 apr 2020, 23:52 Ok. Skjønner. Det vil vel typisk være en oppgave for en som Bjerknez, eller andre med "tung erfaring" på området. Det har ikke jeg. Jeg har ikke kommet lenger enn til å kjøpe 2 maskiner.... :crazy:

Men jeg tror dette er et relativt stort tema, med ganske mange forskjellige meninger og erfaringer. Og det ligger bøttevis av videosnutter om hvordan man gjør ting, hva man bruker osv på YT. Feks snutter fra Bilpleiekongen. :twothumbs:
Etter å ha vert i dette detailing gamet en stund, så liker jeg å forenkle litt. Tro meg, når jeg sier at Scholl S17, medium cut pad, en random god poleringsmaskin med respekt for seg selv og en voks til 2-3 hundrelapper og noen gode mikrofiberkluter, samt høytrykkspyler og gjerne trykkluft/varmluft for å blåse tørr sykkelen etter vask er det man trenger.

Ingen grunn til å gå ned på molekyl nivå her. Det er snakk om sundt vedlikehold og vask av sykkel. Bare generelt ligg unna skilpaddeproduktene og kjøp fra feks. Bilnerden.no, scandicshine.no, etc. Eierne av disse sidene driver profesjonelt med detailing selv og vet faktisk hva dem snakker om og bruker sine egne produkter hele tiden.

Men vær forsiktig med å bevege dere inn på detailersclub.no. Dette er et forum for geeks og ofte får man langt mer informasjon enn man behøver og ender bare opp med å bli enda mer usikker. Dessuten vil det som oftest bli en drakamp om hvilken voks som er best etc.

Ønsker du bare å få sykkelen rein med godt resultat på en enkel måte så hold deg i denne tråden. Ønsker du og utforske dette nærmere og gå mer i dybden, så er detailersclub.no mer egnet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Jeg må bare utdype med å si at jeg ikke har noen "tung erfaring" rundt dette. Jeg er en selvlært hobbydetailer. Jeg vil foresten ikke heller kalle meg selv "detailer" lenger. Mange mener jeg er det, men jeg tar ofte snarveier jeg også. Jeg følger ikke boken til punkt og prikke hele tiden. Derimot så vet jeg hvor man gjerne kan slurve litt uten at det tar noe mer skade enn at man må bruke noen minutter ekstra med tid hvert år. :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Litt tilbake til dette med maskiner...

Da jeg begynte å studere dette litt, for å velge maskin, så oppfattet jeg det som at det fantes 2 typer maskiner. Roterende, og DA, Dual Action, altså maskiner som både roterer og oscillerer.

Men det var feil. Det finnes 3 typer maskiner. Roterende, DA fastroterende, og DA frittroterende. Dette oppdaget jeg ikke før jeg allerede hadde handlet en DA-frittroterende, en Flex XFE 7-15 150. Hadde jeg oppdaget det tidligere, så hadde jeg antagelig kjøpt en DA- fast, en Flex XC 3401 VRG .

Denne videoen forklarer godt forskjellen, og Flex XC 3401 VRG ser ut til å være en optimal maskin i mine øyne. Den kan man bruke både som fast og frittroterende.

https://www.youtube.com/watch?v=HNe9jEraWeE

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av dypen »

Uten å ha sett på videoen, vil det si at DA frittroterende stopper hvis du presser maskina hardt mot underlaget?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

dypen skrev: 26 apr 2020, 09:22 Uten å ha sett på videoen, vil det si at DA frittroterende stopper hvis du presser maskina hardt mot underlaget?
Det er helt korrekt. Dvs at den stopper å rotere, men fortsetter å oscillere.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Og når man tror at man snart kan sette i gang, så smått.....
Da må man jo kjøpe noen pads. Og det byr jo pinadø på en enda større jungel enn valg av maskin. Det vrimler av uttrykk og betegnelser, men null info om hva de forskjellige uttrykkene betyr, eller hva slags pads man skal bruke til hva..... :-k

Bjerknez, Simpson, FredrikE24, hva med en guide type "Valg av pads for dummies"? :scratch :crazy:

EDIT.... Her jeg fant jeg noe basic.....
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

Det med pad er jo ett helt eget fagfelt.
Men enkelt forklart, jo grovere og hardere pad jo mere tar den, lammerull er vel det som tar mest, microfiber pad har jeg ikke prøvd. MEN, så har du jo ett hav av copound, rubbing og polish med forskjellig grovhet.
Og så kommer det jo an på hvor hard lakken er. Egen erfaring er at BMW og Volvo har hard lakk.
Det finnes ikke en fasit, men må prøves for å finne rette kombo.
Mitt ukvalifiserte råd er derfor å prøve med noen medium pads og se hvordan det blir.
De fineste pads er jo finishing pads, og groveste er til grove jobber.
Men andre har garantert mer å komme med.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 26 apr 2020, 22:38 Og når man tror at man snart kan sette i gang, så smått.....
Da må man jo kjøpe noen pads. Og det byr jo pinadø på en enda større jungel enn valg av maskin. Det vrimler av uttrykk og betegnelser, men null info om hva de forskjellige uttrykkene betyr, eller hva slags pads man skal bruke til hva..... :-k

Bjerknez, Simpson, FredrikE24, hva med en guide type "Valg av pads for dummies"? :scratch :crazy:

EDIT.... Her jeg fant jeg noe basic.....
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
Jeg er ikke så inne i dette med maskiner, men jeg ville nok valgt en med fast rotasjon. En som tåler litt press uten å stoppe og rotere. Når det er sagt så skal man ikke bruke særlig press når man polerer. Man skal egentlig kun bruke maskinens egen tyngde og en veldig lett håndtrykk. Så jeg er litt usikker på hvor "håpløs" en fritt roterende maskin er. Men ja, jeg ville nok valgt en fast roterende uansett tror jeg.

Med pads så får man kjøpt både grove og fine pads og alt midt i mellom. Som oftest finnes det tre grovhetsgrader. Grov, medium og soft. Eller hard, medium og soft etc. Betegnelsen "cut" blir også ofte brukt men betyr det samme u bunn og grunn.

Er man usikker, så velg en medium. jeg har aldri brukt noe annet enn medium pad til mine prosjekter.

Du kan velge å høre på meg og teste ut Scholl S17 og en pad med medium cut/midium hardhet og med stor sannsynlighet leve med denne komboen resten av livet, eller gå dypere i materien, men da anbefaler jeg detailersclub.no. :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av simpson »

https://bilnerden.no/koch-chemie-heavy-cut-h9-01
Pleier å bruke Scholl S17 Men fikk anbefalt denne

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Jada, man får nok like mange anbefalinger som det finnes produkter. Det meste funker. Det går mest på produktets egenskaper i form av hvor lett den tørker ut, hvor mye den spruter (tykkelse på produkt) og hvor mye oljer den inneholder som gjør at man kan kjøre lenger uten å fylle på med mer produkt etc.

Men da er man inne på et tema som går fra polering for den vanlige mann i gata til "geek".

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av oivindg »

Padder er totalt forvirrende siden det ikke finnes noe standard system på å angi hardhet. Et tips for å forenkle jobben med å velge padder er å starte med en produktserie fra én produsent. Scholl som Bjerknez nevner er et godt eksempel. Kjøp både polish og padder fra Scholl til du begynner å bli kjent med hvordan de virker. 3M er en annen leverandør som har både polish og padder. Rupes er også et godt alternativ. De har også en mikrofiberpad som mange skryter fælt av.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Takk for div innspill om pads, tror jeg har et overordnet bilde nå :thumleft
Bjerknez skrev: 27 apr 2020, 07:28 Jeg er ikke så inne i dette med maskiner, men jeg ville nok valgt en med fast rotasjon. En som tåler litt press uten å stoppe og rotere. Når det er sagt så skal man ikke bruke særlig press når man polerer. Man skal egentlig kun bruke maskinens egen tyngde og en veldig lett håndtrykk. Så jeg er litt usikker på hvor "håpløs" en fritt roterende maskin er. Men ja, jeg ville nok valgt en fast roterende uansett tror jeg.
Ja, det gikk litt fort i svingen der. Bra jeg fikk den til en hyggelig pris, jeg går nok ikke skoa av meg på denne :)
Hadde jeg bare skullet polere bil så hadde en frittroterende nok vært helt greit. Men i og med at det er to båter i porteføljen, med masse buer, kanter og knekker rundt omkring, så er det nok en tvungen / fast DA-maskin som er det beste for meg.

Så da er neste prosjekt å få endret på dette. Ubrukt, new in the box, så det går nok greit uten stort tap :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av Bjerknez »

Eller så har man jo noe som heter angrerett.... :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Polering og sånt no....

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 27 apr 2020, 10:01 Eller så har man jo noe som heter angrerett.... :)
Er noen dager for sent ute....

EDIT: ..... Har faktisk ikke fått angrerettsskjema. Hverken i pakka, ikke på mail, eller på sms. Så da har jeg faktisk gyldig angrerettt.. :lol

Svar