
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
@Jompa Jeg har brukt mye tid på ulike delesider uten å finne disse drevene. Og uansett ville prisen neppe passe for et lavbudsjett prosjekt 

Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Måtte lese meg opp på dette med underkutting. Jeg hadde ikke forstått at greia er å slipe i en liten vinkel både på hann-del og hunn-del slik at de ved belastning dras sammen pga nevnte vinkel.
3. og 4. gir har undercut fra fabrikk mens 1. og 2. ikke har det. På senere modeller ble dette endret slik at også 2. gir fikk undercut. Jeg valgte derfor å slipe 2. gir mens jeg har giret i biter.
Startet med å lage meg en vinkel som er kort nok til å gå ned i fordypningen på hunn-drevet. En vinkel er 90 grader mens den andre har samme skrå som undercuten på 3.gir. Delte en 8 mm skive, innvendig radie på denne stemte godt med utvendig radie på hann-delen. Slik kunne jeg holde kontroll på at jeg slipte til riktig utvendig radie.
Brukte diamantsliper på dremelen. Slipte først 90 grader på den siden som var avrundet til det ble kvass kant på toppen. Målte så bredden på alle tre og tilpasset bredden slik at alle ble like brede. Slipte av 0,3 mm i bredden i denne prosessen.
Slipte så skrått etter vinkelen hentet fra 3. gir. Slipte skrått på begge sidene av dogsen.
Fant så en slipestift som passet med innvendig diameter på hunn-delen. Slipte skrå med samme vinkel som 3. gir på begge sider av hver utsparing. Måtte lage meg en presse for å komprimere fjæra når giret skulle plukkes fra hverandre. Brukte samme når det skulle monteres sammen igjen.
Bare å jekke høyt nok slik at kanten på akslingen kommer over mutteren, så kan halvmånene som låser det hele sammen smettes på plass før jekken senkes igjen.
Har også byttet skiftegaffel for 2. gir og tetninger for gir-og clutchaksler. Er nå klar til å sette sammen de to delene av blokka igjen. Dette er en milepæl i prosjektet når jeg nå har begynt å skru ting sammen igjen.
3. og 4. gir har undercut fra fabrikk mens 1. og 2. ikke har det. På senere modeller ble dette endret slik at også 2. gir fikk undercut. Jeg valgte derfor å slipe 2. gir mens jeg har giret i biter.
Startet med å lage meg en vinkel som er kort nok til å gå ned i fordypningen på hunn-drevet. En vinkel er 90 grader mens den andre har samme skrå som undercuten på 3.gir. Delte en 8 mm skive, innvendig radie på denne stemte godt med utvendig radie på hann-delen. Slik kunne jeg holde kontroll på at jeg slipte til riktig utvendig radie.
Brukte diamantsliper på dremelen. Slipte først 90 grader på den siden som var avrundet til det ble kvass kant på toppen. Målte så bredden på alle tre og tilpasset bredden slik at alle ble like brede. Slipte av 0,3 mm i bredden i denne prosessen.
Slipte så skrått etter vinkelen hentet fra 3. gir. Slipte skrått på begge sidene av dogsen.
Fant så en slipestift som passet med innvendig diameter på hunn-delen. Slipte skrå med samme vinkel som 3. gir på begge sider av hver utsparing. Måtte lage meg en presse for å komprimere fjæra når giret skulle plukkes fra hverandre. Brukte samme når det skulle monteres sammen igjen.
Bare å jekke høyt nok slik at kanten på akslingen kommer over mutteren, så kan halvmånene som låser det hele sammen smettes på plass før jekken senkes igjen.
Har også byttet skiftegaffel for 2. gir og tetninger for gir-og clutchaksler. Er nå klar til å sette sammen de to delene av blokka igjen. Dette er en milepæl i prosjektet når jeg nå har begynt å skru ting sammen igjen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Så morsomt og følge denne sykkelen tilbake til livet
Denne typen emner skulle det vært flere av.
Ekstra fint når de som har disse emnene bruker litt tid på og ta bilder som legges ut,
samt at man bruker litt tid på og forklare hva man gjør


Denne typen emner skulle det vært flere av.
Ekstra fint når de som har disse emnene bruker litt tid på og ta bilder som legges ut,
samt at man bruker litt tid på og forklare hva man gjør


-
Onlinedypen
- Innlegg: 7091
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Må si meg enig med @Toalmar der! Imponerende at du går på og sliper dette på frihånd uten stasjonær fres, også kreativ presse der du tar det du har og det bare funker. Dette går veien 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
No guts no glory!
sjekket du med farge eller noe at alle hakkene ble like? slik at du får lik belastning på alle?
Stilig presse-men for en akselpatent-man skal ha bra olje med det systemet der ja...

sjekket du med farge eller noe at alle hakkene ble like? slik at du får lik belastning på alle?
Stilig presse-men for en akselpatent-man skal ha bra olje med det systemet der ja...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- hansiver
- Innlegg: 432
- Registrert: 23 mar 2022, 03:35
- Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
- Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
- Kontakt:
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Koser meg med dine innlegg og flotte bilder. Yes please, fortsett
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk for oppmuntrende ord @Toalmar , @dypen og @hansiver
Jeg har holdt på med båt i en årrekke, og på båtforumet er veldig mye av trådene relatert til tekniske spørsmål. På motorsykkelforumene har jeg inntrykk av at det helst diskuteres rundt kjøp av nytt. Jeg som sjelden kjøper noe nytt, og heller ikke har særlig interesse for alt det nye, blir på en måte utenfor i slike diskusjoner. Så da får jeg heller bidra med noe mer teknisk rundt noe gammelt. Og om noen ser noen nytte i det jeg skriver så er det veldig hyggelig.
Jeg har holdt på med båt i en årrekke, og på båtforumet er veldig mye av trådene relatert til tekniske spørsmål. På motorsykkelforumene har jeg inntrykk av at det helst diskuteres rundt kjøp av nytt. Jeg som sjelden kjøper noe nytt, og heller ikke har særlig interesse for alt det nye, blir på en måte utenfor i slike diskusjoner. Så da får jeg heller bidra med noe mer teknisk rundt noe gammelt. Og om noen ser noen nytte i det jeg skriver så er det veldig hyggelig.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Nei, sjekket ikke med farge. Men var ganske nøye på at alle «dogsene» hadde samme bredde samt at alle vinkler tilsvarer den jeg kopierte fra 3. gir. Så jeg tror dette blir bra.mekkern skrev: 03 jun 2024, 00:23 No guts no glory!![]()
sjekket du med farge eller noe at alle hakkene ble like? slik at du får lik belastning på alle?
Stilig presse-men for en akselpatent-man skal ha bra olje med det systemet der ja...
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Da har girene kommet på plass og jeg har fått montert sammen de to delene av blokken. Ble litt fikling for å få skiftegaflene til å treffe riktig på girene samtidig som underdelen ble senket ned på resten av motoren Vekslet gjennom alle girene for å være sikker på at alt fungerer før alle boltene ble strammet med riktig moment.
Monterte så oljedistribusjonen og oljepumpa samt montert bunnpanne med ny pakning. Så da er motoren klar for å snus riktig vei igjen etter å ha stått opp-ned i to måneder. Det blir så snart jeg får hjelp fra et ekstra par hender.
Jeg bestemte meg tidlig for å bytte alle oringer, tetninger og pakkinger inne i motoren. Det ser jeg var lurt, det var tydelig slitasje på flere av oringene på oljedistribusjonen. De gamle oringene var også lite elastiske og begynner nok å merke alderen. At disse tetter er viktig for at trykket fra oljepumpa skal nå frem til ulike lagre og til vippetøyet oppe i toppene. Med nye oringer er motoren klar for nye 40 år, forhåpentlig vis.
Monterte så oljedistribusjonen og oljepumpa samt montert bunnpanne med ny pakning. Så da er motoren klar for å snus riktig vei igjen etter å ha stått opp-ned i to måneder. Det blir så snart jeg får hjelp fra et ekstra par hender.
Jeg bestemte meg tidlig for å bytte alle oringer, tetninger og pakkinger inne i motoren. Det ser jeg var lurt, det var tydelig slitasje på flere av oringene på oljedistribusjonen. De gamle oringene var også lite elastiske og begynner nok å merke alderen. At disse tetter er viktig for at trykket fra oljepumpa skal nå frem til ulike lagre og til vippetøyet oppe i toppene. Med nye oringer er motoren klar for nye 40 år, forhåpentlig vis.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Ser skikkelig bra ut-men oljepickupens pil -skal den peke den veien? mulig jeg blingser på hva og hvor.. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Pilen peker bakover. Er montert likt som den sto da jeg åpnet motoren, og i henhold til tegningen i boka. Selv ikke jeg klarer å montere den oljepumpa feil vei 

Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det er bra- er vant til at piler skal være fremover/ bevegelsesretning. 
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Da er motoren snudd riktig vei igjen.
Disse motorene er utstyrt med det Yamaha kaller YICS. Dette er en greie som kobler sammen vakuumet i innsuget for de ulike sylinderne. Hensikten er etter det jeg forstår å skape en virvel når bensin-luftblandingen suges inn i sylinderen slik at forbrenningen forbedres. Dette skal gi lavere bensinforbruk og bedre prestasjon på lave turtall. YICS-enheten ser slik ut:
Ulempen med denne løsningen er at det blir vanskeligere å justere forgasserne basert på vakuum i og med at alle sylinderne er koblet sammen. Det kan også gi utfordringer dersom det blir lekkasje i denne enheten slik at det suges falskluft inn i systemet. Dette er noe mange har opplevd når motorene drar på årene.
Jeg har derfor valgt å ta bort hele YICS-greia og blende tilkoblingene på innsugene.
Så får vi se hvordan dette funker. Om ønskelig er det fullt mulig å montere det igjen senere.
Motoren er nå klar for å monteres tilbake i ramma. Skal bare bytte bensinslanger og bensinfilter, men hadde fått filter for 8 mm slange, som blir vanskelig å bruke når slangene er 6 mm.
Disse motorene er utstyrt med det Yamaha kaller YICS. Dette er en greie som kobler sammen vakuumet i innsuget for de ulike sylinderne. Hensikten er etter det jeg forstår å skape en virvel når bensin-luftblandingen suges inn i sylinderen slik at forbrenningen forbedres. Dette skal gi lavere bensinforbruk og bedre prestasjon på lave turtall. YICS-enheten ser slik ut:
Ulempen med denne løsningen er at det blir vanskeligere å justere forgasserne basert på vakuum i og med at alle sylinderne er koblet sammen. Det kan også gi utfordringer dersom det blir lekkasje i denne enheten slik at det suges falskluft inn i systemet. Dette er noe mange har opplevd når motorene drar på årene.
Jeg har derfor valgt å ta bort hele YICS-greia og blende tilkoblingene på innsugene.
Så får vi se hvordan dette funker. Om ønskelig er det fullt mulig å montere det igjen senere.
Motoren er nå klar for å monteres tilbake i ramma. Skal bare bytte bensinslanger og bensinfilter, men hadde fått filter for 8 mm slange, som blir vanskelig å bruke når slangene er 6 mm.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Greia med systemet baserer seg på pulser og kinetisk energi.
Men reelt er det lite eller ingen effekt med så lange slanger/liten diameter.
fjærne det er ingen problemer når man uansett skal justere blandingsskruene.
fungerer nesten bedre med slanger mellom sylindrene som er i rekkefølge med forrige.
Men reelt er det lite eller ingen effekt med så lange slanger/liten diameter.
fjærne det er ingen problemer når man uansett skal justere blandingsskruene.
fungerer nesten bedre med slanger mellom sylindrene som er i rekkefølge med forrige.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Hadde uvurderlig hjelp av junior som er vant med praktisk arbeid. Det er ikke mange mm mer rom enn det må være når motoren skal tres inn i ramma fra høyre side og vris på plass samtidig som drivknuten ut fra girkassa skal treffe på akslingen bak til bakhjulet. Samtidig er motoren tung og må stå og balansere på garasjejekken. Lagde meg en plate med noen klosser som passet under bunnpanna og som jekken kunne settes mot. Dette gav mulighet til å plassere
motoren på jekken slik at den balanserte. Det ble litt hektisk, og var ikke anledning til å ta bilder mens vi holdt på for å si det sånn.
Prøvde å montere samlepotta for eksosen før motoren ble tredd på plass. Denne kom i konflikt med dobbelstøtta samtidig som den hindret muligheten for å løfte motoren bak slik at motorfestene kom på plass. Måtte derfor plukke av samlepotta igjen, og jeg vet at den er plundrete å montere på motoren i etterkant.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39796
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Imponerende innsats for å få denne flotte og spesielle sykkelen skikkelig i stand igjen
!
Kardangløsningen ligner for øvrig veldig på den Moto Guzzi har på sine V7 modeller
.
Bunnsolide saker, regner jeg med
.

Kardangløsningen ligner for øvrig veldig på den Moto Guzzi har på sine V7 modeller

Bunnsolide saker, regner jeg med

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk for oppmuntrende ord.
Jeg har ikke rukket å få veldig mange mil på denne sykkelen så jeg har ikke mye erfaring å bidra med. Men ut fra det jeg har lest meg til skal det ikke være noen spesielle utfordringer med kardangløsningen på disse syklene.AJ skrev: 15 jun 2024, 18:07 Kardangløsningen ligner for øvrig veldig på den Moto Guzzi har på sine V7 modeller.
Bunnsolide saker, regner jeg med.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7091
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Ut inn med motor er bestandig noe du «bæler» med når størrelsen er såpass, det som står igjen er overkommelig på egenhånd uten hjelp. Det blir moro nå du kan trille ut og starte 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Ja, enklere å håndtere de gjenstående oppgavene alene.
Men jeg kjenner litt på frustrasjon over svak fremdrift i prosjektet. Har holdt på i tre måneder nå, og det er enda et stykke arbeide igjen. Det er så mye annet som skjer både på hjemmebane og på jobb som stikker av med tiden. Og skulle gjerne vært ute og kjørt sykkel i sommerværet, ikke bare brukt tiden på å skru.
Men jeg kjenner litt på frustrasjon over svak fremdrift i prosjektet. Har holdt på i tre måneder nå, og det er enda et stykke arbeide igjen. Det er så mye annet som skjer både på hjemmebane og på jobb som stikker av med tiden. Og skulle gjerne vært ute og kjørt sykkel i sommerværet, ikke bare brukt tiden på å skru.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7091
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Har forståelse for det men garasjeprosjekt av litt omfang kan sjelden (eller bør ikke kanskje) kombineres som bruksykkel.
Uten sammenligning startet jeg på KZ900’n på slutten av 2020, første kjøretur sommer 2022 og de siste detaljene på plass og fullført senvinteren 2024. Den andre … altså Z1A’n startet jeg med sommer 2021 og første kjøretur mai 2024 med alt på plass månedsskifte mai / juni 2024. Det går mye tid på å innhente informasjon samt kjøpe brukte og nye deler.
XS500’n som jeg startet med i mars 2024 bør være ett lav budsjett prosjekt men som helst ikke skal gå på bekostning av original resultat, tid for hele jobben er usikkert men motorarbeide begrenses til full gjennomgang av forgassere, konvertering til nytt oljefilter, ned med bunnpanne full rens og service. Stresser ikke, jobber bare når lysten er der og andre sysler kommer gjerne først men tar gjerne en tur i garasjen selv om det bare er ti minutter på slutten av dagen
Uten sammenligning startet jeg på KZ900’n på slutten av 2020, første kjøretur sommer 2022 og de siste detaljene på plass og fullført senvinteren 2024. Den andre … altså Z1A’n startet jeg med sommer 2021 og første kjøretur mai 2024 med alt på plass månedsskifte mai / juni 2024. Det går mye tid på å innhente informasjon samt kjøpe brukte og nye deler.
XS500’n som jeg startet med i mars 2024 bør være ett lav budsjett prosjekt men som helst ikke skal gå på bekostning av original resultat, tid for hele jobben er usikkert men motorarbeide begrenses til full gjennomgang av forgassere, konvertering til nytt oljefilter, ned med bunnpanne full rens og service. Stresser ikke, jobber bare når lysten er der og andre sysler kommer gjerne først men tar gjerne en tur i garasjen selv om det bare er ti minutter på slutten av dagen

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Har fulgt tråden din med stor interesse @dypen Jeg har ikke samme ambisjonsnivået når det gjelder original stand og finish. Målet er å få til en teknisk OK brukssykkel som ikke ser helt ille ut.
Fikk noen timer ute i garasjen i kveld, og det er godt å se at det går fremover. Har konsentrert meg om å montere så mye som mulig i front av motoren før montering av eksosknærne. Har montert startmotor, termostathus, vannpumpe, rør for kjøleveske og oljefilter. Så nå er neste øvelse å få montert eksosknærne og samlepotta midt under motoren. Tar dette først da det blir enda trangere å komme til etterhvert som deksler og annet monteres tilbake på plass.
Som nevnt har jeg ikke mye fokus på finish og utseende i denne omgang. Det får komme dersom jeg lykkes å få sykkelen i en fornuftig teknisk stand. Men enkelte ting kan være greit å ta mens det er god adkomst. For eksrmpel eksosknærne forran på motoren. Har fjernet gammel dritt og rust og polert opp så godt det lar seg gjøre. Et før og etter bilde:
Prøvde først å polere med filt-flappdisk på vinkelsliperen, men det var så mye rust at resultatet ble langt fra tilfredsstillende. Gikk da mer drastisk til verks og slipte med K60 flappdisk på vinkelsliperen etterfulgt av polering med filt-flappdisk. Resultatet ble sånn noen lunde, men det er vanskelig å få fjernet all gravrusten. Disse eksosknærne er vel egentlig modne for utskiftning, men de får duge en stund til.
Fikk noen timer ute i garasjen i kveld, og det er godt å se at det går fremover. Har konsentrert meg om å montere så mye som mulig i front av motoren før montering av eksosknærne. Har montert startmotor, termostathus, vannpumpe, rør for kjøleveske og oljefilter. Så nå er neste øvelse å få montert eksosknærne og samlepotta midt under motoren. Tar dette først da det blir enda trangere å komme til etterhvert som deksler og annet monteres tilbake på plass.
Som nevnt har jeg ikke mye fokus på finish og utseende i denne omgang. Det får komme dersom jeg lykkes å få sykkelen i en fornuftig teknisk stand. Men enkelte ting kan være greit å ta mens det er god adkomst. For eksrmpel eksosknærne forran på motoren. Har fjernet gammel dritt og rust og polert opp så godt det lar seg gjøre. Et før og etter bilde:
Prøvde først å polere med filt-flappdisk på vinkelsliperen, men det var så mye rust at resultatet ble langt fra tilfredsstillende. Gikk da mer drastisk til verks og slipte med K60 flappdisk på vinkelsliperen etterfulgt av polering med filt-flappdisk. Resultatet ble sånn noen lunde, men det er vanskelig å få fjernet all gravrusten. Disse eksosknærne er vel egentlig modne for utskiftning, men de får duge en stund til.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7091
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Det må ikke være «ny» finish så lenge møkka er fjernet. Det som er rengjort ser jo veldig bra ut 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Da var eksosanlegget kommet på plass med unntak av de to bakre pottene. Venter med disse så de ikke blir i veien for andre oppgaver.
Det var utrolig trangt å komme til for å få strammet eksosklemmene der eksosrøret fra bakre sylindre går inn på samlepotta under motoren. Håper inderlig at det ikke er noen eksoslekkasje når motoren startes opp, jeg har ikke lyst til å skru dette fra hverandre igjen.
Fortsatte så med å rengjøre hovedsylinder for bakbrems. Hvilket var nødvendig. Det var et grønt belegg av seig gammel bremseveske over alt innvendig. De store delene har vært en runde i ultralydvaskeren mens resten er rengjort med bremserens og gnikking.
Bildet er tatt før rengjøring slik at jeg har kontroll på rekkefølgen ved montering.
Det var utrolig trangt å komme til for å få strammet eksosklemmene der eksosrøret fra bakre sylindre går inn på samlepotta under motoren. Håper inderlig at det ikke er noen eksoslekkasje når motoren startes opp, jeg har ikke lyst til å skru dette fra hverandre igjen.
Fortsatte så med å rengjøre hovedsylinder for bakbrems. Hvilket var nødvendig. Det var et grønt belegg av seig gammel bremseveske over alt innvendig. De store delene har vært en runde i ultralydvaskeren mens resten er rengjort med bremserens og gnikking.
Bildet er tatt før rengjøring slik at jeg har kontroll på rekkefølgen ved montering.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
-
- Innlegg: 164
- Registrert: 12 jun 2021, 20:40
- Motorsykkelen din: Honda CBR1000F, Honda Africa Twin
- Bosted: Ullensaker
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Takk til dere som deler og dokumenterer hva dere gjør når dere overhaler gamle mc'er. Det er til inspirasjon for de av oss som har har prosjekter på "stallen" 

-
- Innlegg: 250
- Registrert: 11 aug 2023, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985
Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life
Ny økt i garasjen i går kveld.
Har fått rengjort hovedsylinder og bremseveskebeholder bak og montert på sykkelen igjen. Du verden så mye geleaktig gørr det var inni der. Tror kanskje ikke at bremsevesken har blitt byttet annenhvert år på denne sykkelen.
Bytter alle kobberskiver når ting skrus sammen igjen. Har et slikt sett fra Biltema som jeg plukker fra, greit å slippe å løpe på butikken hver gang behovet dukker opp.
På banjoene til bremseslangene er det 10 mm skiver, og slike skiver pleier å ha ørlite overmål slik at de går inn på bolten. Skivene i BT-settet hadde derimot ørlite undermål, slik at jeg ble nødt til å øke innvendig diameter for å få de inn på bolten. Ikke rart fremdriften blir beskjeden når man må bruke tid på sånt.
Har også fått på gummimansjetten mellom svingarm og girkasse samt festet justeringsskruen for bakdemperen til ramma igjen.
Da gjenstår clutch, generatordeksel, deksel over midle gear, radiator og kjøleslanger, forgassere og luftfilterboks. Det nærmer seg nå kjenner jeg.
Har fått rengjort hovedsylinder og bremseveskebeholder bak og montert på sykkelen igjen. Du verden så mye geleaktig gørr det var inni der. Tror kanskje ikke at bremsevesken har blitt byttet annenhvert år på denne sykkelen.
Bytter alle kobberskiver når ting skrus sammen igjen. Har et slikt sett fra Biltema som jeg plukker fra, greit å slippe å løpe på butikken hver gang behovet dukker opp.
På banjoene til bremseslangene er det 10 mm skiver, og slike skiver pleier å ha ørlite overmål slik at de går inn på bolten. Skivene i BT-settet hadde derimot ørlite undermål, slik at jeg ble nødt til å øke innvendig diameter for å få de inn på bolten. Ikke rart fremdriften blir beskjeden når man må bruke tid på sånt.
Har også fått på gummimansjetten mellom svingarm og girkasse samt festet justeringsskruen for bakdemperen til ramma igjen.
Da gjenstår clutch, generatordeksel, deksel over midle gear, radiator og kjøleslanger, forgassere og luftfilterboks. Det nærmer seg nå kjenner jeg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale
Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys