Det kan jo ikke stemme for da hadde det blitt 109kg nyttelast etter 75kg fratrekk for fører. Dette var rartBringisen skrev:Ok , jeg vet hva nyttelast er. Regnet mye på dette under kl II sertifikatet for mange år sidenAJ skrev:163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?
Forklar meg hva jeg roter med her :-)
Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.
Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;
http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;
og her:
http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;Men jeg tenkte annerledes enn deg med dette med passasjer akkurat nå.
Jeg ser at tillat totalvekt på min sykkel er 450kg og på en Stelvio er den 475kg.
I følge MotoGuzzi Norge sin side veier Stelvio 291kg kjøreklar.
I følge BMW Norge sin side veier min sykkel 238kg kjøreklar.
Det var derfor jeg ble litt nysgjerrig på hvordan du tenkte det
Ellers er jeg relativt heldig som veier 75 kg, siden det er dette som regnes som vekten til føreren.
Telt - hva bør man velge?
Re: Telt, what to choose?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Telt, what to choose?
Sikkert med og uten bensin?Bringisen skrev:Og her står kjøreklar vekt 291kgJohnnyTh skrev:Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvektenAJ skrev:163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?
Forklar meg hva jeg roter med her :-)
Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.
Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;
http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;
og her:
http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
AJ?
http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Telt, what to choose?
Jo , men kjøreklar vekt er vel med bensin ?JohnnyTh skrev:Sikkert med og uten bensin?Bringisen skrev:Og her står kjøreklar vekt 291kgJohnnyTh skrev:Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvektenAJ skrev:163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?
Forklar meg hva jeg roter med her :-)
Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.
Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;
http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;
og her:
http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
AJ?
http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;
"Fully fuelled/road-ready. EU Directive 93/93/EEC, filled With all operation fluids, fuelled to at least 90% of usable tank capacity"
Sist redigert av Bringisen den 02 jan 2014, 22:12, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Telt, what to choose?
Sikkert, jeg leste curb weight og tenkte det var med bensin.Bringisen skrev:Jo , men kjøreklar vekt er vel med bensin ?JohnnyTh skrev:Sikkert med og uten bensin?Bringisen skrev:Og her står kjøreklar vekt 291kgJohnnyTh skrev:Hehe disse tallene stemmer ikke i det hele tatt med det jeg så på nettet. Regner med AJ sine er riktige siden han sitter med vognkortet. På en nettside sto det 272kg kjøre klar. Det blir altså 272kg +75kg +163kg = 509kg. Stemmer det met totalvektenAJ skrev:163 kg med passasjer. Dvs., slik jeg forstår det, inklusive vekten av passasjeren. Min fastapassasjer veier for øvrig langt mindre enn 75 kg...Bringisen skrev: 291kg kjøreklar + 75kg fører + 75kg passasjer + 163kg nyttelast = 604kg.
Jeg mener å ha lest at tillatt totalvekt er 475kg ?
Forklar meg hva jeg roter med her :-)
Tallene er for øvrig hentet fra det offentlige motovognregisteret.
Edit:
Mer om nyttelast:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nyttelast" onclick="window.open(this.href);return false;
http://snl.no/nyttelast%2Ftransport" onclick="window.open(this.href);return false;
og her:
http://nmcu.org/files/Pakking.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
AJ?
http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Telt, what to choose?
Er nok feil det jeg så. For som Bringisen sier så står det 292kg på http://www.motoguzzi-mc.no/index.php?id=14625" onclick="window.open(this.href);return false;.ejs skrev:![]()
curb weight = kjøreklar med full tank-
Er det feil i vognkortet AJ?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Telt, what to choose?
Var vel strengt tatt ikke dette tråden skulle handle om.
Men siden det likevel ble et tema etter at jeg "kom i skade" for å sammenligne Stelvio'en med BMW 1600 - sånn for moro skyld...
, siteres jeg følgende fra en av linkene (var det Wikipedia, tro...
) jeg viste til i posten hvor jeg nevnte disse tingene...:
"Netto lasteevne for et transportmiddel, last som kan tas med i tillegg til egenlast (min utheving)"
"Egenlast, tidligere kalt: egenvekt, den lasten en konstruksjon har av seg selv uten nyttelasten (vekten uten noe belastning). F.eks. et kjøretøy uten last eller passasjerer."
Uansett så takler Stelvio'en mye last uten at dette virker reduserende eller begrensende på kjøreegenskapene.
Det erfarte vi på Europa-turen i hastigheter opp til vel 200 km/t på enkelt strekninger.
Tør påstå at sykkelen er solid konstruerte for å tåle dette.
Men siden det likevel ble et tema etter at jeg "kom i skade" for å sammenligne Stelvio'en med BMW 1600 - sånn for moro skyld...


"Netto lasteevne for et transportmiddel, last som kan tas med i tillegg til egenlast (min utheving)"
"Egenlast, tidligere kalt: egenvekt, den lasten en konstruksjon har av seg selv uten nyttelasten (vekten uten noe belastning). F.eks. et kjøretøy uten last eller passasjerer."
Uansett så takler Stelvio'en mye last uten at dette virker reduserende eller begrensende på kjøreegenskapene.
Det erfarte vi på Europa-turen i hastigheter opp til vel 200 km/t på enkelt strekninger.
Tør påstå at sykkelen er solid konstruerte for å tåle dette.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Telt, what to choose?

2012 Stelvio ABS er oppgitt til 251 kg kjøreklar i ei webside jeg fant.
??????

If it ain't broke, I'll break it.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Telt, what to choose?
Dette viser jo igjen at hvis man leter så finner man
Nettet kan leses som fanden leser bibelen.
Jeg tror det letteste uansett er å følge vognkortet , da gjør man i alle fall ikke noe feil. Men man må jo huske å veie både seg selv , passasjeren og lasten om man skal være helt sikker


Jeg tror det letteste uansett er å følge vognkortet , da gjør man i alle fall ikke noe feil. Men man må jo huske å veie både seg selv , passasjeren og lasten om man skal være helt sikker


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Telt, what to choose?
Tror vi skjønte det AJ. Det jeg lurte på hva hvor du fikk de tallene fra. JEg ble nyskjerrig siden den hadde så veldig stor nyttelast. Og så stemmer det ikke helt meg hva jeg fant på nett. Hva er tillatt totalvekt på Stelvio'en? Det må være ganske mye.AJ skrev:Var vel strengt tatt ikke dette tråden skulle handle om.
Men siden det likevel ble et tema etter at jeg "kom i skade" for å sammenligne Stelvio'en med BMW 1600 - sånn for moro skyld..., siteres jeg følgende fra en av linkene (var det Wikipedia, tro...
) jeg viste til i posten hvor jeg nevnte disse tingene...:
"Netto lasteevne for et transportmiddel, last som kan tas med i tillegg til egenlast (min utheving)"
"Egenlast, tidligere kalt: egenvekt, den lasten en konstruksjon har av seg selv uten nyttelasten (vekten uten noe belastning). F.eks. et kjøretøy uten last eller passasjerer."
Uansett så takler Stelvio'en mye last uten at dette virker reduserende eller begrensende på kjøreegenskapene.
Det erfarte vi på Europa-turen i hastigheter opp til vel 200 km/t på enkelt strekninger.
Tør påstå at sykkelen er solid konstruerte for å tåle dette.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Telt, what to choose?
Sånn som de norske vognkortene er så bør man vel se på egenvekt og så regne ut nyttelast selv? for de fleste av oss veier vel ikke 75kg lengre :)Bringisen skrev:Dette viser jo igjen at hvis man leter så finner manNettet kan leses som fanden leser bibelen.
Jeg tror det letteste uansett er å følge vognkortet , da gjør man i alle fall ikke noe feil. Men man må jo huske å veie både seg selv , passasjeren og lasten om man skal være helt sikker![]()
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Telt, what to choose?
Det er akkurat hva jeg mente , i denne tråden og i treningstråden. Men mange glemmer dette når man regner ut hva man kan ha med seg av last. En lett fører kan ha med seg mer bagasje enn en tung.JohnnyTh skrev:Sånn som de norske vognkortene er så bør man vel se på egenvekt og så regne ut nyttelast selv? for de fleste av oss veier vel ikke 75kg lengre :)Bringisen skrev:Dette viser jo igjen at hvis man leter så finner manNettet kan leses som fanden leser bibelen.
Jeg tror det letteste uansett er å følge vognkortet , da gjør man i alle fall ikke noe feil. Men man må jo huske å veie både seg selv , passasjeren og lasten om man skal være helt sikker![]()
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Telt, what to choose?
Og med en liten skvett brennbart til bålet.
En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....

En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....


- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Telt, what to choose?
Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de hellerFlattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.
En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Telt, what to choose?
Hvis man har for lite nyttelast så må man det :-)åBringisen skrev:Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de hellerFlattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.
En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....
Men siden vi ikke finner ut av Stelvioen så kan vi jo prate om telt heller. Noen andre som har telt å annbefale?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Telt, what to choose?
Kommer an på hvilke krav man har. Kvalitet , bruksområde , løsninger og vekt ?JohnnyTh skrev:Hvis man har for lite nyttelast så må man det :-)åBringisen skrev:Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de hellerFlattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.
En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....
Men siden vi ikke finner ut av Stelvioen så kan vi jo prate om telt heller. Noen andre som har telt å annbefale?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Telt, what to choose?
Tenkte dette kunne være en generell tråd om telt. Selv trenger jeg et lite tomannstelt til egoturer. Et 2-3 manns telt til turer med datteren min. Et 3-4 manns telt til sykkeltur alle tre og et 4-6 manns telt til bilferie. Lettest mulig og best mulig kvalitet.Bringisen skrev:Kommer an på hvilke krav man har. Kvalitet , bruksområde , løsninger og vekt ?JohnnyTh skrev:Hvis man har for lite nyttelast så må man det :-)åBringisen skrev:Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de hellerFlattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.
En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....
Men siden vi ikke finner ut av Stelvioen så kan vi jo prate om telt heller. Noen andre som har telt å annbefale?
Har jo alt dette nå og mer til. Men liker å kjøpe telt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Telt, what to choose?
OkJohnnyTh skrev:Tenkte dette kunne være en generell tråd om telt. Selv trenger jeg et lite tomannstelt til egoturer. Et 2-3 manns telt til turer med datteren min. Et 3-4 manns telt til sykkeltur alle tre og et 4-6 manns telt til bilferie. Lettest mulig og best mulig kvalitet.Bringisen skrev:Kommer an på hvilke krav man har. Kvalitet , bruksområde , løsninger og vekt ?JohnnyTh skrev:Hvis man har for lite nyttelast så må man det :-)åBringisen skrev:Men jeg regner med at de som veier 100 kg ikke kjører naken på sykkelen de hellerFlattop skrev:Og med en liten skvett brennbart til bålet.
En fører på 75 kilo, bør vel egentlig tenke på at vekten du ser inne på badet i nettoen (?) vil forandre seg en del innen du står ute ved sykkelen klar for kamp. En hjelm veier i området 1,5 kilo, kjøredress noen kilo, ryggskinne, støvler også videre.....
Men siden vi ikke finner ut av Stelvioen så kan vi jo prate om telt heller. Noen andre som har telt å annbefale?
Har jo alt dette nå og mer til. Men liker å kjøpe telt.

Jeg også liker telt men har kvittet meg med en del av det jeg ikke brukte.
Hadde Lavvo som jeg tenkte til hele familien , men hele familien vil ikke være med på telt tur lenger. De vil i turistforeningens hytter og på hotell


Jeg har et 3-mannstelt som jeg brukte når jeg og mine to barn var på tur. Dette blir også liggende nå.
Det jeg lurer på er å kjøpe et 2-mannstelt av typen utralett , skal finne de to jeg lurer på å legge ut bilder.
Da har jeg 2 stk. to-manns telt hvis vi alle fire er på tur. Ett til meg og kjerringen og et til ungdommene. Dessuten er det greit med to lette telt å fordele vekten på , i stedet for et tungt 4- mannstelt.
Jeg synes 1-mannsteltene er alt for liten for en person hvis man vil ha litt komfort.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Telt, what to choose?
Hva ønsker jeg av et godt telt.
I mitt tilfelle bør et telt ha innertelt av myggnettingtypen. Dette fordi mygg og anna kos holdes borte, samt at da bli det lettere å unngå å stryke borti ytterduken som gir lettere vanngjennomtrenging. Samt at kondens som velger å dryppe ikke nødvendigvis treffer meg evt utstyret. En sterk og forsåvidt vanntett bunn i innerteltet er viktig.
Jeg ønsker meg en relativ romslig inngang, slik at jeg ikke trenger å drasse alt av utstyr inn i innerteltet men kan ha noe bagasje der ute. I tillegg er det greit å ha et sted under tak slik at morgenkaffen kan lages uten å måtte gå ut av teltet. Det har faktisk hendt at morgenstunden har vært av det fuktige slaget.
Lav vekt er ikke det største argumentet for min del. Jeg bruker stort sett 2 hjul når jeg er i teltmodus, men at teltforpakningen kan komprimeres er av større betydning.
Noen små lommer og hemper til å kunne henge opp lys og slikt i er kjekt å ha.
Teltplugger av god kvalitet er bra. De vanlige tynne pinnene har lett for å bøye seg, foretrekker derfor plugger av 'skje' typen.
I mitt tilfelle bør et telt ha innertelt av myggnettingtypen. Dette fordi mygg og anna kos holdes borte, samt at da bli det lettere å unngå å stryke borti ytterduken som gir lettere vanngjennomtrenging. Samt at kondens som velger å dryppe ikke nødvendigvis treffer meg evt utstyret. En sterk og forsåvidt vanntett bunn i innerteltet er viktig.
Jeg ønsker meg en relativ romslig inngang, slik at jeg ikke trenger å drasse alt av utstyr inn i innerteltet men kan ha noe bagasje der ute. I tillegg er det greit å ha et sted under tak slik at morgenkaffen kan lages uten å måtte gå ut av teltet. Det har faktisk hendt at morgenstunden har vært av det fuktige slaget.
Lav vekt er ikke det største argumentet for min del. Jeg bruker stort sett 2 hjul når jeg er i teltmodus, men at teltforpakningen kan komprimeres er av større betydning.
Noen små lommer og hemper til å kunne henge opp lys og slikt i er kjekt å ha.
Teltplugger av god kvalitet er bra. De vanlige tynne pinnene har lett for å bøye seg, foretrekker derfor plugger av 'skje' typen.

Re: Telt, what to choose?
Mye bra moment der.Flattop skrev:Hva ønsker jeg av et godt telt.
I mitt tilfelle bør et telt ha innertelt av myggnettingtypen. Dette fordi mygg og anna kos holdes borte, samt at da bli det lettere å unngå å stryke borti ytterduken som gir lettere vanngjennomtrenging. Samt at kondens som velger å dryppe ikke nødvendigvis treffer meg evt utstyret. En sterk og forsåvidt vanntett bunn i innerteltet er viktig.
Jeg ønsker meg en relativ romslig inngang, slik at jeg ikke trenger å drasse alt av utstyr inn i innerteltet men kan ha noe bagasje der ute. I tillegg er det greit å ha et sted under tak slik at morgenkaffen kan lages uten å måtte gå ut av teltet. Det har faktisk hendt at morgenstunden har vært av det fuktige slaget.
Lav vekt er ikke det største argumentet for min del. Jeg bruker stort sett 2 hjul når jeg er i teltmodus, men at teltforpakningen kan komprimeres er av større betydning.
Noen små lommer og hemper til å kunne henge opp lys og slikt i er kjekt å ha.
Teltplugger av god kvalitet er bra. De vanlige tynne pinnene har lett for å bøye seg, foretrekker derfor plugger av 'skje' typen.
Et tips kan være å ta med seg 2 eller flere teltplugger laget av stål eller lignende. Hvis man har moderne dyrt telt så er ogte pluggene av aluminium og det funker dårlig hvis man kommer i meget hard bakke. Jeg har 4 stk gamle 8" spiker som fungerer uansett hvor hardt det er i bakken.
Ved siste telt telling så var det litt for mange på lager her i hus. Jeg har et Vanguard 2 manns telt, et 3 manns av ukjent billig type, et 4 manns helsport, et 6 manns telt som kona har brukt på festivaler. Dette er nå erstattet av kombicamp. Et 6 manns telt til med stort fortelt, to, bilturer, et 7'5 kvaderat telt fra 1942 for militærbiltreff og så har jeg et 8 manns lagstelt med mulitifuel ovn på 13kw, forsvarstype til de kalde turene.
Så ikke si til kona at jeg leser på en telt tråd her!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Telt, what to choose?
Her har du Fjellreven elt i et nøtteskallFlattop skrev:Hva ønsker jeg av et godt telt.
I mitt tilfelle bør et telt ha innertelt av myggnettingtypen. Dette fordi mygg og anna kos holdes borte, samt at da bli det lettere å unngå å stryke borti ytterduken som gir lettere vanngjennomtrenging. Samt at kondens som velger å dryppe ikke nødvendigvis treffer meg evt utstyret. En sterk og forsåvidt vanntett bunn i innerteltet er viktig.
Jeg ønsker meg en relativ romslig inngang, slik at jeg ikke trenger å drasse alt av utstyr inn i innerteltet men kan ha noe bagasje der ute. I tillegg er det greit å ha et sted under tak slik at morgenkaffen kan lages uten å måtte gå ut av teltet. Det har faktisk hendt at morgenstunden har vært av det fuktige slaget.
Lav vekt er ikke det største argumentet for min del. Jeg bruker stort sett 2 hjul når jeg er i teltmodus, men at teltforpakningen kan komprimeres er av større betydning.
Noen små lommer og hemper til å kunne henge opp lys og slikt i er kjekt å ha.
Teltplugger av god kvalitet er bra. De vanlige tynne pinnene har lett for å bøye seg, foretrekker derfor plugger av 'skje' typen.

Akka Dome har to fortelt som rommer hver sin persons bagasje , eller man kan bruke ett til bagasje og ett til matlaging. Innerteltet er tett men kan åpne begge inngangene slik at bare myggnettingen er foran. Tåler MYE vann og vind.
Innerteltet henger en god avstand fra ytterveggen samt at innerteltet er relativt tett. Dog med flere lufteluker. Flere innvnedinge nettinglommer samt en liten "hengekøye" i taket til telefonen etc. Det er også noen oppheng i taket som jeg henger ledlykten i.
Teltpluggene er av skjetypen og av like god kvalitet som resten. Alle snorer , åpninger og stangkanaler har refleks som kan være greit i mørket.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Telt, what to choose?
Slike teltplugger har helsportteltene vi har i HV og. Noen av de ser nå ut som sneglehus etter å ha prøvd å banke de ned i tele eller steinete bakke.Bringisen skrev: Teltpluggene er av skjetypen og av like god kvalitet som resten. Alle snorer , åpninger og stangkanaler har refleks som kan være greit i mørket.
Faktisk så har billigteltet mitt fra vango og reflekser på de stedene og alu stenger og plugger.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Busa Trond
- Innlegg: 2747
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Telt, what to choose?
Ungene har vist brukt opp begge teltene mine. Fantaserer litt om et noe større telt hvor en kan tilbringe kvelden uten å sitte dobbelt selv om det regner. Lurte på dette som jeg fant på XXL, er det noen med erfaring på dette Gimle Family 4+2 teltet



- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Telt, what to choose?
Busa Trond skrev:Ungene har vist brukt opp begge teltene mine. Fantaserer litt om et noe større telt hvor en kan tilbringe kvelden uten å sitte dobbelt selv om det regner. Lurte på dette som jeg fant på XXL, er det noen med erfaring på dette Gimle Family 4+2 teltet![]()
Har sett noen slike hvor de har parkert mc`en i forteltet

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Telt, what to choose?
Ingen erfaring med Gimle Family. Men det ser jo bra ut.
To soverom er ikke dumt om man skal på tur med familien.
Her hjemme er vi kun to på tur og valget falt derfor på Etesian4, som vi har brukt flere ganger og er veldig godt fornøyd med.
Veier et par kilo mindre enn Gimle Family gjør det også...
http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-s ... an-4-tent/" onclick="window.open(this.href);return false;
To soverom er ikke dumt om man skal på tur med familien.
Her hjemme er vi kun to på tur og valget falt derfor på Etesian4, som vi har brukt flere ganger og er veldig godt fornøyd med.
Veier et par kilo mindre enn Gimle Family gjør det også...
http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-s ... an-4-tent/" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.