Ermans verksted

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av taco »

Jompa skrev:Den bakerste skinna skal være fast i "hengselen" nede, kan være klemt fast i et spor under sylinderrekka. Den fremste er ofte bare stukket ned i et spor oppefra.
Regner med at du har kontroll på ø.d. og merkinga på kam/ kamdrev.
Det skal være en mutter på en av endene av veiva, samme ende som giveren til tenninga ?
Sett sammen etter boka og drei rundt noen ganger for å se at registeret stemmer før du setter på
Toppdekslet.

Enig med Jompa. Ser forøvrig ganske likt ut som Kawaen.
Vet ikke om det går an å dreie rundt jeg, hvis timinga er helt feil. Regner med at kammene står riktig.
Trinn for trinn er selvfølgelig viktig. Montere/sveive/montere/sveive..

Du får det nok snart til! :thumleft
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Ermans verksted

Legg inn av Tysnes »

Hei,har du rett antall ledd(på kjeden) mellom merkene på kammene.er det mulig å forveksle kammene?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Ermans verksted

Legg inn av Kjellrf »

pelsen skrev:rådelagerne bytter jeg alltid når jeg har av rådene, de er billige og det er greit å bytte dem når man først er så dypt inni motoren. Måling av veiva gjøres også, så jeg er sikker på at det jeg skrur sammen igjen er innenfor toleransene.
Personlig ville jeg ikke byttet et eneste glidelager, som var godt innenfor toleransene og ser bra ut. Dette må jo måles opp. Det er lettere å gjøre en tabbe når man bytter lager, enn å bruke ferdig innkjørte lager. Har solgt deler til flere kunder som absolutt skal bytte alle lagre på en bra motor, og fått en mindre bra motor som resultat (og havarier...).

Bortkasta penger. Alt avhenger av edruelig oljepolitikk og gasshand.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Takk for alle svar og tips. Går trinn for trinn etter original Yamaha verkstedshåndbok.
Tysnes skrev:Hei,har du rett antall ledd(på kjeden) mellom merkene på kammene.er det mulig å forveksle kammene?
Kjedet er nyinnkjøpt og etter spesifikasjonene og måten boka setter timingen, er at to punkter på kammene skal peke rett opp (relativ til motorblokka) når timinhjulet står på "T". Kammene kan forsåvidt forveksles, men de er markert med "I" for inntak og "E" for eksos, og står på rett plass.
Skal gjøre et nytt forsøk idag, og kommer tilbake med bilder og mulig fremgang siden.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Hei, har du fått motorn te å snurre rundt ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Jompa skrev:Hei, har du fått motorn te å snurre rundt ?
No-padi-nope... Litt mye jobb siste uka. Får tatt en tur snarest imorgen for litt mekking. Suger balle, men sånn er livet...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Tok meg endelig litt tid til å fikse lys og div. i kjelleren. For de som ikke er kjent med undergrunnsopplegget til Karl Johan og kryssende gater, er kjellerne som regel oversvømt. Noe med steingrunn og dårlig drenering, som jeg forstår. Sagde kanaler fra de mest utsatte områdene til dreneringspumpene, i håp om at vannstanden skal synke i løpet av natten.

Så til Secaen:
Tok av kjedestrammeren, kammene, og ventilblokka. Så til at kamkjedet ikke hang noen steder, satte stemplene til TDC igjen, og monterte blokka ihht. verkstedsboka. Min antakelse er at timingen var "off" pga feil innstilling. Kammene er satt på, men ikke skrudd igjen. Venter tilbakemelding på om merket på timinghjulene til kammene skal peke rett opp, eller vinkelrett ift. kammene...

Bilde

Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ermans verksted

Legg inn av mekkern »

detta ser gæli ut...er stempel 1og 4på topp---2og 3 på bunn samtidig? og den står nå på topp på 1?

i så fall er innsugsventil på 4 rett i stemplet..og eksos på tenningspunkt..

edit-insugskammen ser 180 grader feil ut i forhold til eksos...og veiva 360 feil for tenning på syl 1-selv om det kan du drite i....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av taco »

Du har vel slike merker på kammene? På min Kawa 650 skulle streken på tannhjulet matche med kanten på godset. Er det no' slikt på din?
IM000583.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Det jeg har er at tannhjulene på kammen matcher begge veier, altså at om jeg vrir kammene 180 grader på sin akse, ser det likt ut. I tillegg har tannhjulene en prikk som skal peke opp når veiva står på "T".

Mekkern: Jeg er litt forvirret over det du skriver. Veiva er laget slik at 1-4 peker opp samtidig som 2-3 peker ned. Det jeg har glemt å skrive, er at veiva skal vris tilbake til "C" på timinghjulet før man strammer med kammene..
taco skrev:Du har vel slike merker på kammene? På min Kawa 650 skulle streken på tannhjulet matche med kanten på godset. Er det no' slikt på din?
IM000583.jpg
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ermans verksted

Legg inn av mekkern »

insugsventilen på sylinder 4 butter i stemplet-OK?? det står feil montert.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

mekkern skrev:insugsventilen på sylinder 4 butter i stemplet-OK?? det står feil montert.
Ta det med ro, den skal stilles tilbake ca 45 grader før man strammer ned kammene :prf
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Med kammakslingene på plass og 1 ( og 4) cylinder på topp skal kammene på begge akslingene peke rett opp fra ventilene,
både på innsug og eksosventil. Dvs rett ut i fortsettelsen av ventilen
Samtidig skal innsug og eksosventil på cylinder nr 4 være såvidt påvirket av kammene.

Og da skal også merkene stemme, hvis ikke må enten kamakslingene være byttet om eller snudd 180 grader høyre/venstre.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Ermans verksted

Legg inn av Tysnes »

Erman skrev:
mekkern skrev:insugsventilen på sylinder 4 butter i stemplet-OK?? det står feil montert.
Ta det med ro, den skal stilles tilbake ca 45 grader før man strammer ned kammene :prf
Blir fremdeles feil, når du har strammet ned kammene og vrir frem 45 grader vil vel ventilen ta i stempelet.
tenker på syl 4.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ermans verksted

Legg inn av mekkern »

Erman skrev:
mekkern skrev:insugsventilen på sylinder 4 butter i stemplet-OK?? det står feil montert.
Ta det med ro, den skal stilles tilbake ca 45 grader før man strammer ned kammene :prf
skaff hjelp.....Greit med noen til å sjekke "hands on" på delene. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Sjekka ut dette med lokaliseringsmerke på kammene, og det er jaggu som du sier, mekkern.
Disse var installert feil ved forrige forsøk. Takk for oppklaring.
Fikk motoren til å dreie rundt, dog med litt feil timing. Regner med å få fikla litt mer etterhvert.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Gikk tilbake mange steg i monteringsboka igår, etter ting som kan ha gjort at timingen ikke stemte.
Denne gangen er merkene på kammene på linje med markeringene på lokkene.

Bilde

Utfordringen er å få tenningsensoren til å stemme overens. Det er kun to monteringshull på tannhjulene til kammene, dermed får man ikke stilt T-merket noe annet sted enn her. Spørs om dette er akseptabelt. Tenningssensoren er heller ikke mulig å justere på, da denne har en lokaliseringsbolt...
Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: Ermans verksted

Legg inn av KrankenWagen »

Følger du boken slavisk, den beste beskrivelsen hvordan gjøre det finner du der, og ikke bytter om på kammene skal ikke dette være så vanskelig. Nøyaktighet!
Få evt hjelp av noen hvis du ikke er sikker, bøyd ventil (er) er ikke noe gøy...

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ermans verksted

Legg inn av mekkern »

tenningsensoren-den skal heller ikke stå på T men på tenningsmerke(F??)-Før øvre dødpunkt(i rotasjonsretningen)

kammene skal stemme med T
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Stahet og tid lønner seg. Fikk endelig merkene på kammene og timingsensoren til å stemme overens.
Feilen lå i at tannhjulene på kammene var forskjøvet to hakk. Da jeg fant ut av dette, var det en smal sak å rette opp.
Nå trenger jeg bare å få på topplokk, så skal motoren inn i ramma...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Topplokket er på plass, og med hjelp av Fredrik, har man jaggu fått motoren inn i ramma. Tok oss ca. min siden svingarmen var av.

Bilde

Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Etter en liten kosekveld igår, har man fått på styre, svingarm, og dempere bak...

Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

En liten oppdatering for menneskeheten, en stor bragd for mann... eller no.

Nytt batteri kjøpt hos MC-Oslo mandag. Satt inn igår. Ble anbefalt å lade før man satte inn, men i instruksjonsboka står det at dette ikke er nødvendig. Forvirrende - ja!
I tillegg er det tydeligvis ikke lenger behov for å etterfylle med destillert vann, springvann skulle visstnok holde. Teknologien går jaggu meg fremover! Eneste minus, er at det nye batteriet, dog samme modell, ikke har skruefeste på pluggene. Måtte file ned gjengene på batterisensoren før den ble banket inn.

Ellers begynner hyllene å se tomme ut etter at nesten alt sitter på sykkelen. Mangler bare nye bremseslanger (som skal hentes hos Non Stop Trading idag), så kan man sette på tank, sete, og forgassere. Derfra er det vel egentlig bare frys, tut, og kjør!

Bilde

+ litt fikling med nytt brytersett på høyre hånd, men det får være til en annen gang.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Hå hå hå!

Litt lenge siden jeg har oppdatert ting her. Det at verkstedet har et bassengt ca midt på har ingenting med saken å gjøre :lol

Så, hva har sjedd? Jo, man har kjøpt nytt batteri fra OsloMC. Til forskjell fra den gamle - selv om modellnr. er helt likt - er det ikk skruegjenger i det nye batteriet. Så man måtte file vekk gjengene på batterisensoren og hamre denne nedi...
Bilde

Next! Vokspolert tank. Jeg klarer ikke la vær å stryke hånden på tanken. Til våren skal jeg konsekvent kjøre uten venstrehanske bare så jeg kan ta på den silkemyke finishen!
Bilde

Neeext!
Jeg har funnet ut følgende om Hitachi HSC38 forgassere:
De har et forhold mellom bensinnivå i flottørkamre og området jeg måler under. Når alt på flottøren i bildet er rettet ut og ytre diameter på målt område er 4,5mm, vil bensinnivå rekke beint på toppnivået i flottøren. Tok meg en uke med testing og måling!
Bilde

Neeeeeeext! Profilbilde. Ting er løst montert for photoshoot. Sykkelen er satt vekk i påvente av våren. Gjenstår fremdeles å koble opp nye brytere på høyre side.
Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Det ser ut som sykkelen begynne å ta form for alvor, får nesten komplekser av den blanke tanken din...
Æ har nok en jobb å gjøre med Turtlewaxen, ser æ.
Skjønte ikke helt hvordan du måler bensinnivået i forgasserne, gjør man ikke det med en plastslange koblet på utvendig, sånn som
man gjør med Mikuniforgassere ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar