Uheldige følger av etanol i drivstoff
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Fyllte bensin på Esso i Åsane i Bergen hin dagen. Kunne ikke se at de hadde 98okt uten etanol. Heldigvis har de fleste Shell stasjonene det.
Men Diesel V-power er det lengre avstand mellom.
Og tror hun sjefen fra Bergen trenger å minnes på dette igjen https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/B ... bilmotorer Artikkelen er fra okt 2017 med Erna som sjef i regjeringen, som idag.
Men Diesel V-power er det lengre avstand mellom.
Og tror hun sjefen fra Bergen trenger å minnes på dette igjen https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/B ... bilmotorer Artikkelen er fra okt 2017 med Erna som sjef i regjeringen, som idag.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Jo, Erna er nok sjefen, men de har med seg et ytterst upålitelig og ustabilt Venstre.KawaKjetil skrev: 10 jun 2019, 15:17 Fyllte bensin på Esso i Åsane i Bergen hin dagen. Kunne ikke se at de hadde 98okt uten etanol. Heldigvis har de fleste Shell stasjonene det.
Men Diesel V-power er det lengre avstand mellom.
Og tror hun sjefen fra Bergen trenger å minnes på dette igjen https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/B ... bilmotorer Artikkelen er fra okt 2017 med Erna som sjef i regjeringen, som idag.
Så allt kan skje, særlig nå når noen var så frekke å stjal FrPs fanesak, bompenger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Ja, synd at et budsjettforlik skulle få denne konsekvensen.
Forsvinner Shell sin etanolfrie 98 okt er det mange som kun kan pusse støv av veterankjøretøyene i fremtiden om de ikke gidder å skille etanolen ut av bensinen. Da er håndbrekket dratt til for mange.
Angående bompenger er de vel like for alle som en, selv om de gjerne sier noe annet. Det løpet er nok kjørt, iallefall nasjonalt.
FNB med feks 25% oppslutning i Bergen er et tydelig signal på hva folk mener om den saken. Skal bli interessant å følge med på valget til høsten og om 2 år.
Forsvinner Shell sin etanolfrie 98 okt er det mange som kun kan pusse støv av veterankjøretøyene i fremtiden om de ikke gidder å skille etanolen ut av bensinen. Da er håndbrekket dratt til for mange.
Angående bompenger er de vel like for alle som en, selv om de gjerne sier noe annet. Det løpet er nok kjørt, iallefall nasjonalt.
FNB med feks 25% oppslutning i Bergen er et tydelig signal på hva folk mener om den saken. Skal bli interessant å følge med på valget til høsten og om 2 år.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Når det gjelder bompenger så burde man egentlig bruke det som er samlet fra bilister, for bilisister, til bilister. Dette regnskapet går med flere milliarder i overskudd.
Det geniale i oslo nå er jo at de ikke har prisene på bommene. Det er jo glimrende! Da vet man aldri hva man betaler, og så bare kommer det en regning i posten. Kjempesmart! Ingen er jo tjent med at man slutter å kjøre bil! Da mister jo vårt høyt ærede byråd sine inntekter! Hvor skal de ellers få alle pengene de bruker på å rasere infrastrukturen fra? Slikt koster penger, så det er bare å måke inn de ubegrensede midlene fra der de er.
(NB: Leses med den sarkasme byrådet og dets likesinnede fortjener).
8-D
Det geniale i oslo nå er jo at de ikke har prisene på bommene. Det er jo glimrende! Da vet man aldri hva man betaler, og så bare kommer det en regning i posten. Kjempesmart! Ingen er jo tjent med at man slutter å kjøre bil! Da mister jo vårt høyt ærede byråd sine inntekter! Hvor skal de ellers få alle pengene de bruker på å rasere infrastrukturen fra? Slikt koster penger, så det er bare å måke inn de ubegrensede midlene fra der de er.
(NB: Leses med den sarkasme byrådet og dets likesinnede fortjener).
@Kawakjetil! Tror ikke du bør fylle diesel på MC'n din. Det vil nok ikke gå så bra i lengden det heller..KawaKjetil skrev: 10 jun 2019, 15:17 Fyllte bensin på Esso i Åsane i Bergen hin dagen. Kunne ikke se at de hadde 98okt uten etanol. Heldigvis har de fleste Shell stasjonene det.
Men Diesel V-power er det lengre avstand mellom.
Og tror hun sjefen fra Bergen trenger å minnes på dette igjen https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/B ... bilmotorer Artikkelen er fra okt 2017 med Erna som sjef i regjeringen, som idag.
8-D
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Du burde sjekke opp hva som kommer inn og hva som går ut før du uttaler deg. Det er faktisk motsatt av hva du påstår https://www.tu.no/artikler/utgiftene-ti ... ned/415139Grendel skrev: 11 jun 2019, 08:04 Når det gjelder bompenger så burde man egentlig bruke det som er samlet fra bilister, for bilisister, til bilister. Dette regnskapet går med flere milliarder i overskudd.
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
HahaGrendel skrev: 11 jun 2019, 08:04 @Kawakjetil! Tror ikke du bør fylle diesel på MC'n din. Det vil nok ikke gå så bra i lengden det heller..
8-D


Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Da er det bedre å blende evt programmere den i stengt posisjon, rimeligere detKawaKjetil skrev: 11 jun 2019, 10:16HahaGrendel skrev: 11 jun 2019, 08:04 @Kawakjetil! Tror ikke du bør fylle diesel på MC'n din. Det vil nok ikke gå så bra i lengden det heller..
8-DJeg har en sånn miljøvennlig Golf med EGR ventil. Den liker ikke nymotens miljødiesel og så ut som den var spylt med tjukkolje etter ca 45 tusen km. Så når reperasjonen kostet kr 16k på mitt lokale verksted (møller tar 22k for samme) fant jeg ut at jeg skulle fylle v-power som har bedre forbrenning og lavere tenntemperatur. Håper regnestykket mitt går i pluss
![]()

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Ja, det er planen å få utført på neste service - om mulig. Var noen som skrev her en gang at det skulle gå anNomade skrev: 11 jun 2019, 16:07 Da er det bedre å blende evt programmere den i stengt posisjon, rimeligere det![]()

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Endel info her, kanskje ikke helt upartisk, men
http://injectorrepair.com/ethanol-problem/
http://injectorrepair.com/ethanol-problem/
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Der Esso selger 98 oktan, er det forhåpentligvis i alle tilfeller etanolfri sådan.KawaKjetil skrev: 10 jun 2019, 15:17 Fyllte bensin på Esso i Åsane i Bergen hin dagen. Kunne ikke se at de hadde 98okt uten etanol. Heldigvis har de fleste Shell stasjonene det.
Men Diesel V-power er det lengre avstand mellom.
Og tror hun sjefen fra Bergen trenger å minnes på dette igjen https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/B ... bilmotorer Artikkelen er fra okt 2017 med Erna som sjef i regjeringen, som idag.
Jeg fikk følgende fra Esso i dag, etter å ha spurt:
"Takk for at du kontaktet Esso Norge kundeservice.
Vi vil gjerne informere deg om at Blyfri 95 oktan inneholder 5% etanol, derimot Blyfri 98 får ikke innblanding av etanol.
Esso stasjonen i Stjørdal tilbyr Blyfri 98."
Jeg spurte konkret om stasjonen på Stjørdal.
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Høres bra utgsx750_80 skrev: 12 jun 2019, 10:09Der Esso selger 98 oktan, er det forhåpentligvis i alle tilfeller etanolfri sådan.KawaKjetil skrev: 10 jun 2019, 15:17 Fyllte bensin på Esso i Åsane i Bergen hin dagen. Kunne ikke se at de hadde 98okt uten etanol. Heldigvis har de fleste Shell stasjonene det.
Men Diesel V-power er det lengre avstand mellom.
Og tror hun sjefen fra Bergen trenger å minnes på dette igjen https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/B ... bilmotorer Artikkelen er fra okt 2017 med Erna som sjef i regjeringen, som idag.
Jeg fikk følgende fra Esso i dag, etter å ha spurt:
"Takk for at du kontaktet Esso Norge kundeservice.
Vi vil gjerne informere deg om at Blyfri 95 oktan inneholder 5% etanol, derimot Blyfri 98 får ikke innblanding av etanol.
Esso stasjonen i Stjørdal tilbyr Blyfri 98."
Jeg spurte konkret om stasjonen på Stjørdal.

- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Noen som har sjekket ut hvor mye det er i diesel på de forskjellige stasjonene?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Her står det at det fra neste år skal innblandes 20 % biodrivstoff i bensin og diesel https://www.dinside.no/motor/full-avgif ... f/71680800mekkern skrev: 18 mai 2019, 09:22 Det som er litt ergelig er at Norske myndigheter ikke har fått forskriften for merking på stell. Det skulle stått andel Etanol E5-E10-E20 på pumpen som resten av europa. Men dette skal visst bli i orden i løpet av 2019
"I dag har forhandlere av bensin og diesel hatt et krav om at 12 prosent av det de omsetter skal være fra biodrivstoff. Fra neste år øker dette kravet til 20 prosent. Alt forhandlere selger over dette kravet, er fritatt avgiften for veibruk. Det er dette fritaket som nå fjernes...."
Det har lenge vært sagt at etanol har vært fraværende i 98-oktan fra enkelte leverandører. Man kan lure på om det fortsatt er tilfellet.
Noen merking som indikerer innhold av etanol har jeg til gode å se her til lands.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Jeg var tidligere medlem av AMA (American Motorcyclist Association), men får fortsatt epost derfra. Denne kom 23. september.gsx750_80 skrev: 07 okt 2019, 15:52Her står det at det fra neste år skal innblandes 20 % biodrivstoff i bensin og diesel https://www.dinside.no/motor/full-avgif ... f/71680800mekkern skrev: 18 mai 2019, 09:22 Det som er litt ergelig er at Norske myndigheter ikke har fått forskriften for merking på stell. Det skulle stått andel Etanol E5-E10-E20 på pumpen som resten av europa. Men dette skal visst bli i orden i løpet av 2019
"I dag har forhandlere av bensin og diesel hatt et krav om at 12 prosent av det de omsetter skal være fra biodrivstoff. Fra neste år øker dette kravet til 20 prosent. Alt forhandlere selger over dette kravet, er fritatt avgiften for veibruk. Det er dette fritaket som nå fjernes...."
Det har lenge vært sagt at etanol har vært fraværende i 98-oktan fra enkelte leverandører. Man kan lure på om det fortsatt er tilfellet.
Noen merking som indikerer innhold av etanol har jeg til gode å se her til lands.
Her ønsker de å stoppe drivstoff med mer enn 10 % etanol, mens vi her i Norge skal ha hele 20 %.
Ikke bare eldre kjøretøy som vil lide under dette.
"Bill would cap ethanol in nation's fuel supply
Tell your representative to support H.R. 2540 today
H.R. 2540, the bipartisan Food and Fuel Consumer Protection Act of 2019, introduced by U.S. Reps. Bill Flores (R-TX) and Peter Welch (D-VT), would cap the volume of ethanol blended into the nation's fuel supply at 9.7 percent of the total volume of gasoline. The American Motorcyclist Association supports this bill and other efforts to reform the Renewable Fuel Standard.
This bill would stop the federal government from forcing E15 fuel (15 percent ethanol by volume) into the market. Capping the ethanol mandate helps ensure the availability of safe fuels, such as E10, and a continuing place in the market for ethanol-free gasoline (E0) for older motorcycles.
The AMA, along with other partners on Capitol Hill dedicated to protecting consumers adversely affected by E15, is working to generate more support for this bill and others at a time when E15 is set to become more available throughout the country, thanks to rule changes by the Environmental Protection Agency that allow its sale year round.
None of the estimated 22 million motorcycles and all-terrain vehicles in use in the United States is certified by the EPA to operate on fuel containing more than 10 percent ethanol. Inadvertent use of E15 in vehicles not designed for its use can damage fuel system and engine components and void manufacturer's warranties.
Tell your representative to support H.R. 2540 by sending a prewritten message by clicking the "Take Action" button. ..."
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Hm. Jeg fylte svensk E85 på min 2008 BMW R1200GS da jeg vet at den skal tåle 15 % etanol. Det ble feil, for det var jo med 85 % etanol!
En lang historie med trøbbel med å starte den osv endte med at jeg tilsatte Mergi. Da var det problemet løst, og sykkelen oppførte seg helt normalt. (Den fikk superbensin til trøst ved neste fylling.)
Jeg ser også at Mergi renser bort sot inne i motoren, noe som stoppa oljeforbruk på en ganske ny japansk bil, og som fikk min '85 modell MC til å yte mye mere med ren motor etter kraftig nedsoting pga falskluft.
En lang historie med trøbbel med å starte den osv endte med at jeg tilsatte Mergi. Da var det problemet løst, og sykkelen oppførte seg helt normalt. (Den fikk superbensin til trøst ved neste fylling.)
Jeg ser også at Mergi renser bort sot inne i motoren, noe som stoppa oljeforbruk på en ganske ny japansk bil, og som fikk min '85 modell MC til å yte mye mere med ren motor etter kraftig nedsoting pga falskluft.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Dette er jo litt diffust...R100PK skrev: 09 okt 2019, 12:43 Hm. Jeg fylte svensk E85 på min 2008 BMW R1200GS da jeg vet at den skal tåle 15 % etanol. Det ble feil, for det var jo med 85 % etanol!
En lang historie med trøbbel med å starte den osv endte med at jeg tilsatte Mergi. Da var det problemet løst, og sykkelen oppførte seg helt normalt. (Den fikk superbensin til trøst ved neste fylling.)
Jeg ser også at Mergi renser bort sot inne i motoren, noe som stoppa oljeforbruk på en ganske ny japansk bil, og som fikk min '85 modell MC til å yte mye mere med ren motor etter kraftig nedsoting pga falskluft.
Tanken inneholdt "normalbensin" før fylling og ble utblandet med ukjent mengde E85..
At motoren ikke fungerte riktig er ikke rart da E85 inneholder 30% mindre energi og styresystemet/dyser greier ikke kompensere for dette.
men at "motoren oppførte seg normalt" med innblanding av "guffe" vil ikke si at motoren ytet normalt eller ikke vil ta skade av slik bruk.
Dette blir som da bensinstasjonen jeg fylte på hadde feilfylt diesel i bensintanken i bakken og bensin/dieselblandingen sykkelen fikk laget tenningsbank-gikk normalt men ville totalhavarert etter en stund hvis det ikke ble tatt grep.
Selv om man umiddelbart ikke merker feil er driftforholdene inni motoren ukjente.
"lurium" er lurium. og etanol i bensin er dritt.
Nedsoting av en motor fjærnes forøvrig enklest/best med sakte tilførsel av vann på varm motor.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Interessant!mekkern skrev: 09 okt 2019, 16:43 Nedsoting av en motor fjærnes forøvrig enklest/best med sakte tilførsel av vann på varm motor.
Aldri hørt om denne metoden.
Hvordan gjøres det rent praktisk? Helle vann gjennom f.eks. hullet til oljepeilepinnen (på bil...) og hvor mye?
Interessert i å vite litt mer siden jeg hadde en Alfa Romeo GT med en JTS bensiner, som var kjent for kokse/bli nedsotet, selv om jeg ikke lenger har denne bilen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Ved gjennomvarm motor tilføres innsuget vann i form av dusjesprøyte eller lignende slik at motoren suger til seg vann-når disse dråpene treffer de varme flatene inne i motoren vil disse gå over til steam og fjerne sot når dråpene treffer den varme sota.AJ skrev: 09 okt 2019, 16:51Interessant!mekkern skrev: 09 okt 2019, 16:43 Nedsoting av en motor fjærnes forøvrig enklest/best med sakte tilførsel av vann på varm motor.
Aldri hørt om denne metoden.
Hvordan gjøres det rent praktisk? Helle vann gjennom f.eks. hullet til oljepeilepinnen (på bil...) og hvor mye?
Interessert i å vite litt mer siden jeg hadde en Alfa Romeo GT med en JTS bensiner, som var kjent for kokse/bli nedsotet, selv om jeg ikke lenger har denne bilen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Uten at det har noe med saken så er vanninnsprøytning brukt i forbindelse med trimming av bensinmotorer med turbo for å øke fyllingsgraden. Har testkjørt en Golf GTI for en del år tilbake som hadde nybygget turbo vanninnsprut og ja det funka ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
For å senke temp og kunne kjøre med høyere ladetrykk er vanninsprøytning fint-men må tilsette mer vann enn bensinmengden ellers øker temp inne i motor-hvorfor fant jeg aldri ut...dypen skrev: 09 okt 2019, 17:36 Uten at det har noe med saken så er vanninnsprøytning brukt i forbindelse med trimming av bensinmotorer med turbo for å øke fyllingsgraden. Har testkjørt en Golf GTI for en del år tilbake som hadde nybygget turbo vanninnsprut og ja det funka ...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Hvordan merker jeg at motoren er nedsota? Og kan det ha noe med høyt oljeforbruk å gjøre?
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Har du en motor som har gått veldig langt ville jeg være betenkt med en behandling som fjerner all sot. Overraskelsen kan bli oljeforbruk utover normalen om du ikke har hatt det tidligere. Jeg har testet 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Generelt skeptisk til alt av lurium og triks.
Har dog brukt Diesel Purge fra Liqui Moly på gamle Benzen. Konsentrert! Da ble det andre boller. Returen gikk gjennom tre filtre før luriumet gikk inn i dieselpumpa igjen. Motoren hadde forøvrig rundet en halv mill. Km.
Sålenge kompen er bra og det er lite blow-by, la motoren være!
Har dog brukt Diesel Purge fra Liqui Moly på gamle Benzen. Konsentrert! Da ble det andre boller. Returen gikk gjennom tre filtre før luriumet gikk inn i dieselpumpa igjen. Motoren hadde forøvrig rundet en halv mill. Km.
Sålenge kompen er bra og det er lite blow-by, la motoren være!
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Litt om vanninjeksjon/WI satt i system:AJ skrev: 09 okt 2019, 16:51Interessant!mekkern skrev: 09 okt 2019, 16:43 Nedsoting av en motor fjærnes forøvrig enklest/best med sakte tilførsel av vann på varm motor.
Aldri hørt om denne metoden.
Hvordan gjøres det rent praktisk? Helle vann gjennom f.eks. hullet til oljepeilepinnen (på bil...) og hvor mye?
Interessert i å vite litt mer siden jeg hadde en Alfa Romeo GT med en JTS bensiner, som var kjent for kokse/bli nedsotet, selv om jeg ikke lenger har denne bilen.
[youtube]https://youtu.be/PhShcJZ3JAk[/youtube]
Fodeler som han sier i videoen:
1. får ned tamperaturen på A/F miks, det medfører mindre sjangs for "knocking"/tenningsbank/totalhavari/smeltede stempler
2. pga 1 kjører man opp ladetrykket i turboen, på den her maskinen som fra før har 444hk, velger de å ta ut 493hk pga WI
3. man kan kjøre annen tenningstidspunkter, det betyr vel at tenningstidspunktet kan settes nærmere optimalt med tanke på effektuttak
4. mindre stress på stempler, ventiler, turboer og katalysatorer
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Turbo kan kjøpes som komplett kit til K1200RS ink. Vanninsprøytning for drøye 300hk :)



