XJ 750 Seca, en sagnomsust sykkel fra 80-tallet. I alle fall på dette forumet. Ingen annen sykkel har så mange uforklarlige feil og nykker, skal vi tro eierne.
Hva er det som gjør denne sykkelen så spesiell ? Ihvertfall ikke teknologien.
Den kom i -81, og hadde omtrent ingenting revolusjonerende nytt, bortsett fra designen som vel kan kalles en mellomting mellom europeisk og cruiser. Onde tunger har påstått at den ser ut som en kjedekollisjon, dem om det.
Den var på ingen måte revolusjonerende, bortsett fra kardangen som man ellers måtte til Italia og Tyskland for å finne på en 750.
Med 4-cylindret luftkjølt, tverrstilt motor, 2 ventiler pr cyl, 5 gear, doble bakdempere, 19" forhjul og trommelbremse bak var den heller "gubbete". Mc-revy skrev at den hadde like gode kjøreegensaper som flere sykler med et sportsligere image. Så den var nok ikke helt bak mål ??
Det er nok derfor det finnes ganske mange av dem i god stand fremdeles. Ingen kjøpte en Seca for å kjøre ræva av kompisene.
seca1.jpg
Ettersom japsene laget en euro og en u.s.-modell av absolutt alle syklene på 80-tallet, kom XJ 750 Maxim til USA og senere Europa.
maxim.jpg
Det ble også laget noen "spesialmodeller" f.eks XJ 750 D, med design som lignet XJ650 Turbo. Muligens en fattigmannsturbo ??
xj750d-small.jpg
Og selvfølgelig fantes en "vanlig" XJ 750. Uten spesielt fine linjer eller mange fancye lamper på instrumentpanelet. og ingen digitale dingser
som "alle" måtte ha på den tida.
xj 750.jpg
Selvsagt greide jeg å kopiere de aller dårligste bildene, som ikke lot seg forstørre. Hvis noen syns at Secaen fortjener bedre, kan du da være så snill å legge inn ordentlige bilder ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.