MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 622
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Canutus »

Nå er ikke jeg kjempefan av el-mc, men det er jo morsomt å følge med litt og hvis rekkevidde hadde vært bedre, eller at en kunne hatt "standardbatterier" som kunne byttes inn på enhver ladestasjon, så hadde det jo vært morsomt.
150KW, 400Nm og 200kg, det MÅ jo bare være morsomt :crazy: (så lenge det varer).
http://essencemotocycles.com/

Også e det noen bygg som er noe enklere, men til sitt bruk e det sikkert greit
https://silodrome.com/exodyne-electric-motorcycle/

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Snikendeugle »

Det er vel første Moto-E løpet nå snart etter at de måtte bygge opp flåten med sykler igjen etter brannen som skjedde tidligere i år. Det blir spennende å se på!

http://www.motogp.com/en/news/2019/03/2 ... ced/287184

http://www.motogp.com/en/event/Germany#schedule

EDIT: Den Essence sykkelen over her ser forresten lekker som f ut :yeyeye Jeg er ikke helt overbevist over bærekraften til setet der, men...
Det er mye kult som skjer med designet på syklene når man ikke lenger trenger å legge til rette for bensintank og fossilmotoren med alle sine komponenter.
Sist redigert av Snikendeugle den 24 jun 2019, 11:32, redigert 3 ganger totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Bjerknez »

Spørsmålet er vel hva man skal med 400NM på 200 kg.?

Det tilsvarer vel (hvis man ganger opp) rundt 2.500-3.000NM i en bil som veier rundt 1.400kg.

Er det ikke bedre og justere dette litt ned, for å øke batterilevetiden og kanskje vekt?

Eller er det ikke helt slik det henger sammen når det kommer til batterier?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av AJ »

Er det slike vi skal cruise på i framtida :eh ?

Newron fra Frankrike...
Newron 2.jpg
Mer on Newron her...:

https://advrider.com/whats-next-newron- ... otorcycle/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Jompa »

Jeg blir definitivt ikke å cruise på en sånn sykkel, men så har jeg også lagt det meste av frimtida mi bak meg . :eh
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Sakkle »

Tre slår meg ikke som det mest hensiktsmessige materialet i en motorsykkel...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av gsx750_80 »


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av AJ »

Vist på årets EICMA, finske Verge el-MC med sin høyst særegne elmotorløsning i bakhjulet :eh ...:
Verge electric.JPG
Mer info her:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 09 nov 2019, 17:26 Vist på årets EICMA, finske Verge el-MC med sin høyst særegne elmotorløsning i bakhjulet :eh ...:

Verge electric.JPG

Mer info her:
Særegen ja, men faktisk ikke en ny oppfinnelse.
Brunvoll Motorfabrikk i Molde har utviklet denne elmotorideen der alt er motsatt av normalt siden 2002, og har patent på denne oppfinnelsen til framdriftssystemer og thrustere til båter.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Snikendeugle »

AJ skrev: 09 nov 2019, 17:26 Vist på årets EICMA, finske Verge el-MC med sin høyst særegne elmotorløsning i bakhjulet :eh ...:

Verge electric.JPG

Mer info her:
Når man er redd for litt mer enn bare riper i felgen når dekket byttes på verksted :twothumbs:
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av AJ »

Begynner vi å nærme oss noe som kan være verd å satse på?

https://www.mcavisa.no/single-post/2020 ... -segmentet
Zero MC.jpg
Zero 2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av mekkern »

Den ENESTE grunn jeg finner til EL sykkel er mindre støy for å kjøre steder det ikke er populært å kjøre. Som for eksempel utenfor offentlig vei.

Ellers så er det nok fint for de som kun har glede av billig transport i by/bom.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av cannon »

Jeg tenker at jeg er som mange andre mtp. el-mc, jeg tviholder på fossil-greiene så lenge de finnes. Allikevel tenker jeg at el er "redningen" for fremtidens motoriserte persontrafikk, og da ikke minst MC.
Var på Valencia og så bl.a. MotoGP eSport racing i november. Trist syn, trist lyd, man kunne sitte på tribunen, 30 meter fra banen og prate dempet mens feltet raste forbi...… Allikevel trolig redningen om får år. Både støy og andre miljøhensyn vil tvinge fossil-sporten ut av banen/veien på sikt.
Dette skjer allerede på bilfronten, selv om Norge er litt i forkant. Audi etron er Norges mest solgte bilmodell hittil i år. Dette er en relativt kostbar og veldig stor familiebil. Altså ikke en typisk bussfil-bil for bybruk. Rallycross kjører egen e-serie i år. Voldsomt dreiemoment, høy effekt, lave kostnader og gode miljøbetingelser lokker. Vekten er fortsatt et problem, men den er raskt på vei ned, og ulempen er lik for alle.

Jeg gleder meg (faktisk!) til første gang jeg skal teste en batteri-racingsykkel på bane. Lurer på hva som skjer med min holdning til "dildo-racing" da.... ;-)

Mopedmarkedet blir trolig helelektrisk om få år. El-syklene er bare en forløper, og de kjører allerede fra mopedene uten støy og eksos.

Mekkern: kanskje el-greiene gjør at det på sikt kan bli mindre forbudt å kjøre i skog og mark, kanskje inkludert el-snøscooter?

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Sakkle »

cannon skrev: 08 mar 2020, 12:11 Mekkern: kanskje el-greiene gjør at det på sikt kan bli mindre forbudt å kjøre i skog og mark, kanskje inkludert el-snøscooter?
Det er vel ikke primært motorlyden som er grunnen til forbudet mot ferdsel utenfor vei mend MC/scooter? Har det ikke mer med å begrense slitasjen på stier/tereng å gjøre?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av mekkern »

Sakkle skrev: 08 mar 2020, 14:45
cannon skrev: 08 mar 2020, 12:11 Mekkern: kanskje el-greiene gjør at det på sikt kan bli mindre forbudt å kjøre i skog og mark, kanskje inkludert el-snøscooter?
Det er vel ikke primært motorlyden som er grunnen til forbudet mot ferdsel utenfor vei mend MC/scooter? Har det ikke mer med å begrense slitasjen på stier/tereng å gjøre?
slitasjen på snøen i fjellet? :P
primært er det støy som er ankepunkt-spesielt ettersom EL-sykler er tillatt i marka..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Sakkle »

mekkern skrev: 08 mar 2020, 15:55
Sakkle skrev: 08 mar 2020, 14:45
cannon skrev: 08 mar 2020, 12:11 Mekkern: kanskje el-greiene gjør at det på sikt kan bli mindre forbudt å kjøre i skog og mark, kanskje inkludert el-snøscooter?
Det er vel ikke primært motorlyden som er grunnen til forbudet mot ferdsel utenfor vei mend MC/scooter? Har det ikke mer med å begrense slitasjen på stier/tereng å gjøre?
slitasjen på snøen i fjellet? :P
primært er det støy som er ankepunkt-spesielt ettersom EL-sykler er tillatt i marka..
Det er ikke primært støy, nei. Men det er nok begge deler. Mener å ha lest/hørt at bla. annet scooter på myr om vinteren kan skade terrenget.


EDIT: https://www.regjeringen.no/no/tema/klim ... id2345114/
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av TGR »

Sakkle skrev: 08 mar 2020, 16:10
mekkern skrev: 08 mar 2020, 15:55
Sakkle skrev: 08 mar 2020, 14:45
cannon skrev: 08 mar 2020, 12:11 Mekkern: kanskje el-greiene gjør at det på sikt kan bli mindre forbudt å kjøre i skog og mark, kanskje inkludert el-snøscooter?
Det er vel ikke primært motorlyden som er grunnen til forbudet mot ferdsel utenfor vei mend MC/scooter? Har det ikke mer med å begrense slitasjen på stier/tereng å gjøre?
slitasjen på snøen i fjellet? :P
primært er det støy som er ankepunkt-spesielt ettersom EL-sykler er tillatt i marka..
Det er ikke primært støy, nei. Men det er nok begge deler. Mener å ha lest/hørt at bla. annet scooter på myr om vinteren kan skade terrenget.


EDIT: https://www.regjeringen.no/no/tema/klim ... id2345114/
Noe av det viktigste er jo at man ikke skal forstyrre ville dyr hele tida. De må få litt fred og ro og kunne leve slik de naturlig gjør, fra naturens side. Det handler om å kunne beite, reprodusere seg, og ha livskvalitet. Vi må slutte å oppføre oss som om vi var de eneste på jord :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av cannon »

Myr og dyr og lyd og sure skiløpere. Sikkert mange årsaker til begrenset ferdsel, men jeg tror fortsatt at lydløst kan lempe litt på restriksjonene. Det handler om å finne løsninger som alle kan leve med. El-mc er ganske sikkert et bidrag i den retningen.

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Sakkle »

cannon skrev: 08 mar 2020, 23:26 Myr og dyr og lyd og sure skiløpere. Sikkert mange årsaker til begrenset ferdsel, men jeg tror fortsatt at lydløst kan lempe litt på restriksjonene. Det handler om å finne løsninger som alle kan leve med. El-mc er ganske sikkert et bidrag i den retningen.
Jeg håper du har rett, men har mine tvil.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av AJ »

"Things will change in the years to come. And while I’ve been reticent about it in the past, I can now clearly see the future and some of the unrecognized potential it’ll bring."

https://advrider.com/power-and-the-passion/

Med mange bilder av rare el-MC kreasjoner...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7119
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av dypen »

Tenker jeg kjører fossil motorsykkel, lyden har halve moroa :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 14 apr 2020, 19:54 Tenker jeg kjører fossil motorsykkel, lyden har halve moroa :D
Vi i vår alder kommer nok helt sikkert til å fortsette med det til aldersbegrensningene innhenter oss :D .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Joachim
Innlegg: 77
Registrert: 03 mar 2013, 18:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XRT 2018

Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av Joachim »

En liten analyse av hvorfor det står så dårlig til med elektrifiseringen av motorsykler, fra Teknisk Ukeblad.

https://www.tu.no/artikler/lav-energite ... ler/490466

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av kjellv »

Først og fremst batterikapasitet ja. Rekkeviddeangst ville fort bli det samme som for batteribiler.
En EL-MC ser jeg som aktuell til pendling for de som pendler inn og ut av byer, eller kjører mye i by og tett trafikk. Til så mye annet er det ikke mye som frister. Momentet den leverer kanskje, men skal du hente ut dette momentet i en og annen heftig akselerasjon går dette veldig ut over rekkevidden igjen.

Jeg snakker for meg selv, og for meg er EL-MC uaktuelt slik det er nå. Frister ikke i det hele tatt. Teoretisk rekkevidde på 25 mil hvis du kjører pent, reell rekkevidde på 15 mil hvis du kjører noenlunde på samme måte som med en MC med bensinmotor. Jeg forstår innmari godt at EL-MC salget svikter.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av pekle »

Kurant artikkel. Think er vel å dra den langt, mer et sted mellom 1.gen Leaf og e-Golf kanskje.

Og at HD-sjefen måtte gå pga Live-Wire er ren spekulasjon. HD ser skriften på veggen, og prøver faktisk å gjøre noe med det. At Live-Wire ikke er en massemarkedssykkel har nok styret vært fullstendig klar over. Har iallfall tenkt å få meg en prøvetur. Litt mye penger, men den frister.

Svar