Men man får jo gatesykler med ca 1 hk/kg, hvis man vil det.RuneMC skrev:388kg må være trykkfeil, medmindre veskene er lastet med bly/gull eller lign...
Billigere, fulleffekt (72hk) og med ABS (bare endel år eldre). Sannsynligvis noen småting som er forbedret på nyere modeller - det får nesten kjennere av denne modellen svare på (dvs om det er vesentlige ting som er mye bedre på en 2011 modell vs 2007 modell).
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36746071
70hk +/- vil jeg mene er ganske passe for de fleste formål utenom banekjøring og annen type kjøring der fart er målet.
Klart det hadde vært artig å ha enda mer krefter - det er gøy å føle skyvet fra motoren, men jeg hadde sannsynligvis mistet lappen fort pga at det hadde vært fristende å prøve på ymse veier. På litt større touring sykler kan det være gunstig med mer krefter både pga å kunne lesse på bagasje/personer og for å kunne gire mindre.
Personlig finner jeg mer spenning i å skrape fotpinnene i sving enn å kjøre fort på E6/E18 etc.
Det er hestekrefter per kg som gjelder og du kan jo regne på en 70hk/250kg sykkel = 0,28 hk/kg (dvs en tenkt sykkelvekt inkl fører )
Skal man ha tilsvarende motor i en gjennomsnittlig familebil på 1500kg blir det (1500*0,28 = ) 420hk - dvs sykkelen til 60 000 overgår f.eks. en Audi S6 til 1,5 mill (420hk/2020kg = 0,2 hk/kg) når det gjelder akselerasjon - det er jo ganske morsomt å tenke på...
Men får du en Caterham Seven i speilet kan det være den freser forbi, det er en bil på bare litt over 500kg +/- og med inntil 263hk motor = ca 0,5 hk/kg
Ca 0,5 hk/kg synes æ e ganske passe