Neburern skrev:...med sporvalg, mener man da enten høyre eller venstre hjulspor i veien?
Både - og, eller ingen av delene. Stikkordet her er "valg". Du må bruke den tilgjengelige veibanen
best mulig til din egen fordel (som motorsyklist). Normal kjører jeg "til høyre i venstre hjulspor".
Det finnes flere grunner til å avvike normalsporet, f.eks.:
- før en bakketopp (fordi du ikke ser hva som er på den andre siden)
- når det er mye / tung trafikk i mot
- når veien er så smal at du da havner midt i (vei uten gulstripe)
- i kollektivfelt med stillestående biltrafikk (vet aldri hva
de gjør)
Og så kommer du til en sving:
- læreboka beskriver den best teoretiske linjen gjennom svingen
- du må i tillegg vurdere sikten, det du ikke ser er potensielt farlig
- hvordan er føret? (våt veibane, veimerking, kumlokk, oljesøl, nylagt asfalt osv.)
Mange holder høyere fart og følger seg sikrere i venstresvinger - hvorfor det tror du?
Hvis du har muligheten til privat øvelseskjøring må du benytte deg av det. Det gir deg erfaring og gjør at du tar de riktige valgene underveis. :-)