MC motorer: Fra en til åtte sylindere. V, boxer, eller rekke?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

10 av 15 på strak arm. :D
Men noen var vriene ja, spesielt noen av de gamle

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1193
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Domino »

9/15 med myyyye flaks! Det var produsenter der jeg aldri hadde hørt om.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av FreewheelBurning »

Fikk omtrent 25% riktig før jeg ga opp.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Bjerknez »

Haha, dette var ikke min sterke side. Fikk 3 av 15 og den ene av de tre var flaks. Men de to jeg svarte rett på var jeg HELT sikker på... :redface

Rha
Innlegg: 323
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Rha »

Er vel i samme kategori som bjerknes. Var helt sikker på den ducati motoren som det var synelig ducati logo på, ellers var det swing and miss på det meste...
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av FredrikE24 »

Foretrekker store rekkefirere, lite vibrasjon og bra punch over hele registeret som regel med litt mer sprut på toppen

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av FreewheelBurning »

Jeg har en slik ensylinder og det er ingen vibrasjon. Havnet bak en Harley Davidson på rødt lys i lyskryss, og ble overrasket at alt av skinn vesker og kabler vibrerte kraftig på tomgang. Så hverken bra eller komfortabelt ut...

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 870
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Audi Mannen »

7 av 15 på første forsøk, men jeg tabba meg ut et par ganger hvor jeg hadde fått riktig dersom jeg hadde valgt det første som slo meg, begynte å tenke...... det var da det skar seg fullstendig :lol . Moooot normalt.
Yamaha XJR 1300

ZZR-Erling

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av ZZR-Erling »

Stor rekkefirer, fordi den drar rent og sterkt i HELE registeret! :prf

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av oivindg »

Jeg tror at en boxer-sekser kunne vært fint. Mon tro om Allen Millyard har laget noe sånt? :prf
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

oivindg skrev: 30 sep 2020, 17:43 Jeg tror at en boxer-sekser kunne vært fint. Mon tro om Allen Millyard har laget noe sånt? :prf
Neppe.
Millyard er nok hekta på V-motorer :knegg .
Fra de voldsomme V-twinmaskinene til de med opp til 10 sylindre... :

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av oivindg »

AJ skrev: 30 sep 2020, 17:57 Neppe.
Millyard er nok hekta på V-motorer :knegg .
Fra de voldsomme V-twinmaskinene til de med opp til 10 sylindre... :
En boxer er jo nesten en v-motor med 180 graders vinkel (og litt mer komplisert veiv). :-D
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Geiroe »

Litt uflaks på gjettekonkurransen, ble 5 av 15. Tror ikke jeg skal levere lotto. :lol
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

9 av 15 her.
Hårfint slått av simpson... :P
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av bm »

AJ skrev: 30 sep 2020, 19:31 9 av 15 her.

9/15 her også..
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av bm »

En boxer er jo nesten en v-motor med 180 graders vinkel (og litt mer komplisert veiv). :-D

Stemmer bra det, og den beste motoren jeg har hatt i en MC. Bunndrag så det holder. Manualen sier at dersom du har passert 50 km. bør du ligge i 5' gir... Ved 70 ligger turtallet på 2000, trenger ofte ikke å gire ned med mindre jeg trenger å akselerere raskt. Men da flytter 150 Nm 400 kg. raskt....
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

AJ skrev: 30 sep 2020, 19:31 9 av 15 her.
Hårfint slått av simpson... :P
Du må ha litt år på baken og over gjennomsnittet interessert i sykkel og motor for å komme på vårt nivå AJ :knegg :twothumbs:
Men tror det er lettere for oss som faktisk husker når alle syklene hadde synlige motorer før alt ble pakket inn i plast

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Jompa »

Hva er egentlig greia med v-twin ?
En motor som er i ubalanse og vil være dårlig balasert selv med balanseaksling(er).
V - twin på langs i ramma har i tillegg et kaldt og et varmt sylinder, motoren tar mere plass enn alle andre motorer og vibrerer mere .
Det er skapt en myte om høyt dreiemoment, men andre motorer med samme størrelse har minst like høyt moment.
Så hva er egentlig greia ??? :scratch
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av simpson »

Jompa skrev: 05 okt 2020, 06:59 Hva er egentlig greia med v-twin ?
En motor som er i ubalanse og vil være dårlig balasert selv med balanseaksling(er).
V - twin på langs i ramma har i tillegg et kaldt og et varmt sylinder, motoren tar mere plass enn alle andre motorer og vibrerer mere .
Det er skapt en myte om høyt dreiemoment, men andre motorer med samme størrelse har minst like høyt moment.
Så hva er egentlig greia ??? :scratch
Sier en som kjører v-twin :D
Varm/kald sylinder er ikke noe problem med vannkjøling.
Høyere moment, ja. Se på Panigale. 150 nm. Tilsvarende rekkefirere ligger på rett over 100nm.
Momentet er på mye lavere turtall, der du trenger moment.
Lyden, gangen, mye smalere og lettere motor, fordelene er mange......

Brukeravatar
Karoda
Innlegg: 38
Registrert: 02 mai 2019, 08:25
Motorsykkelen din: Honda Valkyrie F6C 1520cc 1999, BMW R1150R Rockster, 2004
Bosted: Lunner

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Karoda »

oivindg skrev: 30 sep 2020, 17:43 Jeg tror at en boxer-sekser kunne vært fint. Mon tro om Allen Millyard har laget noe sånt? :prf
Jeg trives veldig godt med en boxer-sekser. :-)
Riktig nok fra Honda.
Kai R:
The World is Flat

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

Artig med ensylindrede motorsykler også :crazy: .
Har en KTM 390 Duke til låns mens V-twin monsteret er på "operasjonsbordet" for en livsnødvendig "transpantasjon"...

Husker også enda godt opplevelsen av testturen med Suzuki DR 750 for mange, mange år siden og en optimalt fintunet KTM 690 Duke hos Spinnin' Wheel med Akrapovicpotte.
Disse to står veldig høyt oppe på lista over de morsomste og kanskje mest ekte motorsykkelopplevelsene, om man kan si det slik, jeg har hatt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av AJ »

Artig ny video fra Fortnine som passer her i denne tråden :) :



V2 regjerer så klart, plassert den ene eller andre veien i MC-ramma :crazy:

:knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Greddy
Innlegg: 180
Registrert: 13 okt 2019, 00:13
Motorsykkelen din: Yamaha MT-10 SP, Tracer 900 GT, XT1200ZE

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Greddy »

Video'n kåret V4 som vinneren. Det er bare litt synd at Honda lagte kjedelige V4 sykler.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1193
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Domino »

Jeg prøvde nylig en sykkel med tresylindret motor, og den likte jeg veldig godt. Den kjentes mer linjær ut enn rekkefireren som bråvåkner omkring 6-7000 rpm. Lyden falt også i smak, litt råere enn jeg er vant til. Kanskje den italienske lydpotta hadde litt å si?

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: En, to,tre eller syv sylindere. V, boxer, eller rekke?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Alt etter hva man er ute etter/har lyst på, lyd, vibrasjoner, smooth gange, morsomt, forbruk osv.
Stor endunker er morsomt det, men ikke noe jeg hadde kjørt på lang Europatur med liksom.
Har hatt både 4-sylindret rekke, V-Twin og inline, alle har sine positive og negative sider egentlig, jeg syns derfor det er vanskelig å peke på en favoritt.

Svar