Det var årets beste unnskyldningBringisen skrev:Jeg er litt redd for å trene på meg for mye muskler. Veier i dag 75 kg og det står i vognkortet at det er det jeg skal veie. Muskler har jeg hørt veier mye![]()
Jeg velger å tro dere har rett. Men hadde vært greit å blitt lettere og. For et år siden skulle kona gjennomføre en knekkebrød kur for å gå ned i vekt. Jeg heiv meg på samme kuren for å støtte henne. Hun tok av seg en del kilo, jeg tok av meg nada. ikke så mye som en halvkilo.Carpa skrev:God gammeldags tømmerhogging er vel noe av det som forbrenner mest i løpet av en arbeidsdag så du skal vel ikke se bort i fra at fettet ble byttet ut med muskler, og muskler veier jo mer enn fettZZR-Erling skrev:Kan være at 4kg fett var blitt til 4kg muskler!JohnnyTh skrev:Jeg er ikke noe flittig bruker av treningssenter. Men det hender av og til jeg tar en liten joggetur. Sist vinter skulle jeg hogge ut endel skog. Og jeg tenkte at nå tar jeg sikkert av meg litt. Men neida. Etter to måneder med fulle dager med motorsage så gadde jeg LAGT PÅ meg 4 kilo! Skuffelsen var enorm...
Kilo i forhold til det å kjøre mc er noe jeg aldri tenker på. Men så driver jeg ikke med banekjøring heller. Men så holder jeg på med litt skyting og der er det greit å ha litt masse å fange opp rekylen med. Men noen få kilo mindre hadde sikkert ikke hatt så stort utslag.Bringisen skrev:Vekt er ganske viktig. Vi kan lese tråder opp og i mente der vi flittig diskuterer vekten på bikene. I ADV segmentet diskuterer vi gjerne 10 kg , håndterbarhet og lasteegenskaper. I superbike segmentet diskuteres det gjerne forskjeller helt ned mot 1 kg , svinedyre karbondeler og toppfart.
De samme personene som diskuterer veier gjerne 100 kg , mens mange av tallene som diskuteres er basert på en førervekt lik 75 kg. Det er da snakk om en førervekt på 25 kg i forskjell fra vognkortvekt.
Jeg vil påstå at det er billigere å slanke bort noen kilo på kroppen enn å slanke en sykkel.
Om en person på 100kg har en 20kg lettere sykkel en meg, så veier altså jeg og min 20kg tyngre sykkel likevel 5 kg mindre.
Men det er klart det er lettere å diskutere sykkelvekt og topphastighet enn totalvekter.
Jeg har faktisk veid 100kg en gang , det var hardt arbeid å komme dit jeg er i dag , men det var ikke så dyrt.
Sikkert ikke , men det er ikke sjelden man hører diskusjoner om at den sykkelen har 8 kg mer lastekapasitet enn den andre. Så glemmer man helt at kroppen vå skal legges til i regnestykket. Når produsentene setter opp spec. for lastekapasitet er det fører på 75kg man regner med. Dette har jo blitt et problem for de røslige sensorene på biltilsynet og kjørelærerne. De er rett og slett for tunge sammen med kandidaten/eleven. Har hørt om noen som faktisk bryter loven på grunn av at tillatt totalvekt er sprengt. Min forhandler har snakket om dette , kjøreskolene har større og større vansker med å finne egnede skolesykler.JohnnyTh skrev:Kilo i forhold til det å kjøre mc er noe jeg aldri tenker på. Men så driver jeg ikke med banekjøring heller. Men så holder jeg på med litt skyting og der er det greit å ha litt masse å fange opp rekylen med. Men noen få kilo mindre hadde sikkert ikke hatt så stort utslag.Bringisen skrev:Vekt er ganske viktig. Vi kan lese tråder opp og i mente der vi flittig diskuterer vekten på bikene. I ADV segmentet diskuterer vi gjerne 10 kg , håndterbarhet og lasteegenskaper. I superbike segmentet diskuteres det gjerne forskjeller helt ned mot 1 kg , svinedyre karbondeler og toppfart.
De samme personene som diskuterer veier gjerne 100 kg , mens mange av tallene som diskuteres er basert på en førervekt lik 75 kg. Det er da snakk om en førervekt på 25 kg i forskjell fra vognkortvekt.
Jeg vil påstå at det er billigere å slanke bort noen kilo på kroppen enn å slanke en sykkel.
Om en person på 100kg har en 20kg lettere sykkel en meg, så veier altså jeg og min 20kg tyngre sykkel likevel 5 kg mindre.
Men det er klart det er lettere å diskutere sykkelvekt og topphastighet enn totalvekter.
Jeg har faktisk veid 100kg en gang , det var hardt arbeid å komme dit jeg er i dag , men det var ikke så dyrt.
Selvfølgelig , men du skjønner sikker hva jeg mentejongsanim skrev:Men når det gjelder vekt på MC og fører vil jo en 10kg lettere sykkel være 10kg lettere for føreren, uavhengig om fører veier 70 eller 100kg. Det vil jo alltid være en eller annen som veier mindre enn deg :)
Du har vel helt rett i det, det er jo den totale nyttevekten man må se på. På min sykkel er den forholdsvis lav og det har resultert i et par riper i bakskjermen fordi setet har skrapet nedi når jeg har kjørt med overlast (passasjer) De ripene er vel ikke så ille, men det faktum at ramma ikke er laget for å tåle det... Kan vel bli en kjip opplevelse om den kneler midt i trafikken.JohnnyTh skrev:Er det ikke bare i vognkortet vi veier 75 kg. Max last oppgitt i spesifikasjoner på en sykkel er vel oftes vekt av fører, passasjer og bagasje.
Og jo tyngre fører og passasjer er, jo mindre er det igjen til bagasje. Eller jo mer bagasje du har med , jo lettere må menneskene som sitter oppå være.JohnnyTh skrev:Er det ikke bare i vognkortet vi veier 75 kg. Max last oppgitt i spesifikasjoner på en sykkel er vel oftes vekt av fører, passasjer og bagasje.
En mulighet er å kjøre med heliumballonger i toppboksenBringisen skrev:Og jo tyngre fører og passasjer er, jo mindre er det igjen til bagasje. Eller jo mer bagasje du har med , jo lettere må menneskene som sitter oppå være.JohnnyTh skrev:Er det ikke bare i vognkortet vi veier 75 kg. Max last oppgitt i spesifikasjoner på en sykkel er vel oftes vekt av fører, passasjer og bagasje.
Er personen eller personene tung nok , så kan man verken ha bensin eller last med seg.
Jæskla stor toppboks daBusa Trond skrev:En mulighet er å kjøre med heliumballonger i toppboksenBringisen skrev:Og jo tyngre fører og passasjer er, jo mindre er det igjen til bagasje. Eller jo mer bagasje du har med , jo lettere må menneskene som sitter oppå være.JohnnyTh skrev:Er det ikke bare i vognkortet vi veier 75 kg. Max last oppgitt i spesifikasjoner på en sykkel er vel oftes vekt av fører, passasjer og bagasje.
Er personen eller personene tung nok , så kan man verken ha bensin eller last med seg.![]()
Eller hva med denne boka her evikeevike skrev:Ikke helt topic, men nesten:
Kom over et for meg nytt syndrom på jobb i dag: Kawasakis sykdom...
Oi dette høres ut som avansert mattematikk. Men faktisk så forstår jeg det. Det du sa var :Bringisen skrev:Og jo tyngre fører og passasjer er, jo mindre er det igjen til bagasje. Eller jo mer bagasje du har med , jo lettere må menneskene som sitter oppå være.JohnnyTh skrev:Er det ikke bare i vognkortet vi veier 75 kg. Max last oppgitt i spesifikasjoner på en sykkel er vel oftes vekt av fører, passasjer og bagasje.
Er personen eller personene tung nok , så kan man verken ha bensin eller last med seg.
Du har skjønt det og jeg skjønner hva du menteJohnnyTh skrev:Oi dette høres ut som avansert mattematikk. Men faktisk så forstår jeg det. Det du sa var :Bringisen skrev:Og jo tyngre fører og passasjer er, jo mindre er det igjen til bagasje. Eller jo mer bagasje du har med , jo lettere må menneskene som sitter oppå være.JohnnyTh skrev:Er det ikke bare i vognkortet vi veier 75 kg. Max last oppgitt i spesifikasjoner på en sykkel er vel oftes vekt av fører, passasjer og bagasje.
" Når produsentene setter opp spec. for lastekapasitet er det fører på 75kg man regner med" det stemmer ikke, spec for lastekapasitet er total lastekapasitet, uavhenging av hva fører veier.
Jada , noen slenger til og med på em hengerSnikendeugle skrev:Tror nok de fleste syklene her på siden klarer å dra oss frem unsett :)
Huff , nei. Får mer enn nok av det på skolen. Skal snart i gang med en bok på 705 sider som kalles så fint for "Sinus Matematikk Forkurs Ingeniørutdanning"Carpa skrev:Lurer på om vi må ha en egen tråd som omhandler matematiske beregninger for mc førere :-)å
Har snart eksamen selv og pugger diverse metoder for prosjektregnskap, ikke gøy i det hele tatt. Jeg kan garantere at jeg ikke vil være med og diskutere i en slik tråd....Bringisen skrev:Huff , nei. Får mer enn nok av det på skolen. Skal snart i gang med en bok på 705 sider som kalles så fint for "Sinus Matematikk Forkurs Ingeniørutdanning"Carpa skrev:Lurer på om vi må ha en egen tråd som omhandler matematiske beregninger for mc førere :-)å
Så vær snill å ikke gjør det :-)å
Huff , jeg har kun en eksamen i januar. Dette er en tredagers eksamen i LØM fagene. Håper vi skygger unna eksamen til sommeren. Neste år blir det verre.Carpa skrev:Har snart eksamen selv og pugger diverse metoder for prosjektregnskap, ikke gøy i det hele tatt. Jeg kan garantere at jeg ikke vil være med og diskutere i en slik tråd....Bringisen skrev:Huff , nei. Får mer enn nok av det på skolen. Skal snart i gang med en bok på 705 sider som kalles så fint for "Sinus Matematikk Forkurs Ingeniørutdanning"Carpa skrev:Lurer på om vi må ha en egen tråd som omhandler matematiske beregninger for mc førere :-)å
Så vær snill å ikke gjør det :-)å