Idag morges funderte jeg på hvor jeg skulle kjøre idag. Kanskje litt nord og vest
Jondalen er jo fin, men videre oppover blir litt langt igjen, så studerte Google maps og fant en lovende vei over Blefjell som het Storliveien.
Avkjøringen så ganske anonym ut:
http://goo.gl/maps/Cn4ls og er en vei jeg bare har frest forbi på vei mot Rjukan og Gaustatoppen.
Litt mer undersøkelser så fant jeg ut at denne avkjøringen kommer et kort stykke etter skilt til Max Kro, så da hadde jeg det klart for meg
Jeg merker meg jo at mange skaffer seg GPS, men selv tenker jeg på det kjørelæreren sa "Nå har dere endelig lært å se opp og langt fram og så skal dere begynne å se
ned på en GPS !???" Jeg er enig med ham... noen brøkdeler av et sekunds fokus bort fra veien når du kjører MC kan være nok. Jeg har GPS på mobilen, kjører jeg meg helt bort er det bare å ta en pause langs veien og sjekke posisjon. Men det er meg - andre får gjøre hva
de vil.
Til Kongsberg går det radigst via E134 - men jeg tok ihvertfall gamleveien om Darbu. Motorveier er generelt kjedelige og det er ofte en sånn "pissekonkuranse" om hvem som kjører fortest og hvem som kjører forbi hvem (for da kan man jo bevise hvem som har beste bilen etc, etc). Det resulterer ofte i at man kjører endel for fort - spesielt på strekket fra Hokksund til nesten Kongsberg hvor de har bygget en vei som gjør det helt naturlig å ligge i 120, mens skiltingen sier 80.
Onkel blå kjenner jo til dette også så lurer ofte i buskene her...
Så nok en grunn til å velge den litt saktere, men mer morsomme (flere svinger) gamleveien om Darbu.
Så Kongsbert, mye vann i fossen ennå. Tutet på en kar som først la seg til venstre som for å kjøre rett fram i rundkjøringen der en kan ta av til broen, men han saktnet og kjørte så til venstre uten å blinke. Jeg skulle dit jeg også, men hadde allerede "lest" på kjøringen at han her var ikke helt trygg, slik at jeg så an hva som ville skje. Har forresten ikke fått montert det sterkere hornet ennå fordi jeg må av med mye forskjellig, inkludert bensintanken for å komme til der det sitter montert - en halvdags jobb minst. Så hornet mitt gir fortsatt ynkelige små bært som neppe skremmer noen og sikkert overhøres av mange...
Uansett ut av Kongsberg gikk alt så meget bedre og kurvene opp Jondalen gikk i fint tempo. Det var en bil på tampen som kjørte sakte og ødela litt for de øverste svingene - men kan jo ikke alltid være full klaff.
Skiltet for Max Kro - dvs muligens erstattet av Max Camping - kom og på det stedet var det auksjon og en folkesamling som minte meg om bygdedag inne på et tun med laftede bygg. Vurderte sterkt om jeg ikke skulle stoppe og evt ta noen bilder men nei, valgte å følge planen.
Avkjøring Storliveien så akkurat ut som på gatevisningen i Google Maps. Et treskilt der så slik ut

Javel, bompenger tenkte jeg... Men OK, får nå kjøre og se hva det kan koste. Jeg var mentalt forberedt på 70kr, for det var det eneste jeg hadde funnet når jeg "Googlet"
Men gledelig overraskelse - GRATIS for MC !
Slikt gjør en motorsyklist glad! Fikk en idè om at hvis det hadde vært elektronisk skilt med Paypal "Donate" knapp på skiltet tror jeg at jeg hadde gitt litt bare fordi jeg var så fornøyd
Nærbilde av den mer gammeldagse bom-boden
Veien oppover var grei nok, men litt ujevn og etterhvert mer lappeteppe-asfalt. Det var også rikelige mengder grus på asfalten noen steder, men null problem i moderat fart. I begynnelsen av veien var det også noe bebyggelse med fartsdumper og "Barn Leker" skilt, så nok en grunn til å ta det moderat.
Fin laftet hytte på vei oppover
Etterhvert kom jeg opp til det som på kartet var "Vintercamping" - en plass med mange campingvogner og noen småhytter. Lurer på om det er samme fjellet med mast i bakgrunnen som en ser på vei inn mot Kongsberg - ligner ihvertfall
Hytte med kart i tre på veggen - Blefjell har jo mange hytter og er et populært område for langrenn
Været var igrunnen veldig bra. Det var bare noen bittesmå drypp når jeg startet men ellers gikk jeg klar av regn så langt
Et par stemningsbilder
Her i dette krysset kunne man ta seg en hvil på benken om man ville :-)
Det var innimellom noen saftig fine hytter. Laftede hytter med torv på taket - vakkert.
Denne var tydeligvis "utstillingsmodell" fra en
lokal produsent nede i Flesberg
Etterhvert begynte det å gå nedover igjen på vesentlig bredere vei som dertil hadde fin asfalt. Så da gikk det faktisk an å kaste noen blikk på utsikten også
En laftet hytte av den originale sorten - sikkert med mose som tetting mellom stokkene
Nå nei - ikke noen fare for at denne karen krysser veien på denne tiden av året!
Tok en liten avstikker opp til Blefjell skiheis også - og der var det skikkelig grusete vei.
Tilfeldigvis en fin veteranbil også ved en av hyttene
Resten av veien nedover var fin asfalt og nede på Flesberg siden var det en lignende bom. Grei plass for MC til å kjøre forbi på siden.
Det hadde begynt å regne, og tok til venstre for å kjøre nedover mot Lampeland. Litt humpete/lappete asfalt men hang helt greit på to lokale biler som ikke kjørte sakte... De fortsatte rett fram der jeg tok over broen til Lampeland og vips var regnet opphørt også. Veldig lokale byger denne dagen.
Fra Lampeland til Lyngdal er det en glede å kjøre på flott asfalt og passelig fine svinger, men så fra Lyngdal mot Bingsveien blir det gammel og litt humpete asfalt før det går over i grus selvfølgelig.
Her har jeg på vei ut og opp fra Lyngdal
Litmovatnet
Gård på andre siden
Denne strekningen er en favoritt - dvs egentlig hele veien fra Lampeland og nesten til Skotselv
Fin asfalt oppover fra Lampeland som avløses av slitt asfalt og grusvei som går over i asfalt etter ca 1 mil igjen, og da er det finfin MC-vei nedover mot Skotselv
Det kom forresten et skikkelig skybrudd nærmere Skotselv, men det var utrolig lokalt. Under 500m og så kjørte jeg ut på tørr vei igjen.
Det var tegn på at det hadde vært flere korte byger for ikke lenge siden, for det dampet av våt (men varm) asfalt flere steder.
Resten av turen via Åmot - Vikersund - Syllling og hjem var også fin. Har dog tatt mange foto der før, så nøyde meg med et bilde av Tyrifjorden idag
Kjørte forresten forbi en BMW R1200GS med et par på rett før Sylling. Håper det ikke ble oppfattet som ufint.
Det morsomme var at jeg kjørte om Kanada og så fra Sjåstad kirke tok jeg ned til Baneveien, som kommer ut på Vestsideveien mye lenger ned - og hvem kom der om ikke samme MC liggende bak en bil. De havnet da rett
foran meg som pent måtte vente pga vikepliktsskilt, til de hadde passert Snakk om timing...
Oppsummert - flott tur

Storliveien = Gratis for MC, og dermed utvides repertoaret av veier en kan velge :-)