Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Bjerknez »

Ikke for at det bør ha noen betydning bortsett fra selve utseendet, men er den noen grunn til at en sykkel som Tiger 800/Explorer ikke har bredere dekker som standard enn 90/110 forran og 150 bak?
Er det for at de er mer beregnet for offroad bruk slik at feste i løst underlag blir bedre?

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

Bjerknez skrev:Ikke for at det bør ha noen betydning bortsett fra selve utseendet, men er den noen grunn til at en sykkel som Tiger 800/Explorer ikke har bredere dekker som standard enn 90/110 forran og 150 bak?
Er det for at de er mer beregnet for offroad bruk slik at feste i løst underlag blir bedre?
Det har en veldig stor betydning for kjøreegenskapene faktisk, og for gatebruk så ble 21" framhjul med 90mm dekk altfor stort og ga meg svært lite feedback slik at jeg ble utrygg i inspirert tempo. Til offroadbruk er dette en kjempefordel og en sånn dekkdimmensjon eter store og små ujevnheter MYE bedre. Du har sikkert kjørt på grus med 17" og gatedekk, og det er ikke spesielt gøy :-)

Exploreren er litt bedre stillt, og det er også gateversjonen av Tiger 800 da den har støpte felger med muligheter for mer gatetilpassede dekk og dimmen er også hakket bredere. Begge de to har vel også 19" framhjul som gjør stor forskjell.....

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av ojda »

Touring- og allround-egenskapene til F 800 R gjenspeiles i de mange lakkfargene. Ærremulig :-)å

Da har jeg redigert så det ikke kan misforstås :eh Den fikk meg til å flire. :P :p

Alternativ plassering av bensinen er kun positivt (mer lavtliggende vekt)
og ikke minst stabil vektfordeling for/bak uansett tankinnehold.

Hva Allroad-sykler angår heller jeg nok til å mene at 17"/19" varianten er den som fungerer best :thumleft

Det er mulig ikke du mener Explorer er gubbete, men det gjør jeg.
Den har all komforten "Gubbene" kan tenke seg og oppreist sittestilling
for kranglete knær, rygg og nakke.
Det er jo det jeg liker så godt med den, samtidig er det en overraskende
sporty "Gubbesykkel" som har greit med krefter, som villig lar seg tuktes på veldig svingete vei.
Og fungerer glimrende på motorvei i 120-160 km-området.

Det er ikke helt uten grunn at jeg har kjøpt Tiger nr 2 ;-)

Når det gjelder ditt valg, mener jeg seriøst at det er et spennende valg.
Litt synd at BMW har droppet rem-driften på den, men ser ut til
å være en flott sport/tur-sykkel.
Tiger`n med 21" forran er et stort kompromiss som funker mye bedre
på røft tereng, men man må betale på asfalt. Eikene er vel også
noe med på å forsterke det.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bare spør av uvitenhet:
Hva er greia med disse eikene? Tåler felgene mer hjuling med slike eiker? Må jo være et helvete og holde rent? Ikke ser det vel voldsomt "tøft" ut heller...eller..?

Som sagt, jeg bare spør...

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

@ojda

Ja, da henger jeg med :lol fargen har jo veldig mye å si for spesielt touring-egenskapene, det er jo viktig å se bra ut :D

Tror nok tiger 1200 er langt mer stabil i fart ja, og takket være mer moderate dekkdimmensjoner er den nok lettere å kose seg på asfalt med. Tiger 800xc var på ingen måte dårlig til det den heller, bare ikke god nok.

@Bjerknez

Ja, eikefelger tåler mye mer juling enn støpte felger, og jeg synes den er grisetøfft på motarder og adventure-sykler. Ulempen er jo at de i noen tilfeller må kjøres med slange i og dermed begrenser dekkutvalget for gatebruk en del....

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Bjerknez »

Okay, takk for den :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av ojda »

Jeg ba faktisk om å få eikefelger til nye Exploreren, selvom merkostnad.
Men det var foreløbig ingen leveringer med eikefelger, så da får det være.
Nå skal det sies at jeg har et sett med alufelger stående i garasjen :thumleft

Ja, jeg synes det tar seg bra ut :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

Hadde meg 12 magiske mil etter jeg hentet nysykkelen i dag :thumleft


Bilde


Bilde

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

Selger forresten den Icon Variant Construct hjelmen på bildet som jeg kjøpte i høst. Den passer ikke stilen til nysykkelen i det hele tatt og ble kjøpt for å passe med adv/motard sykkel. ALDRI vært i bakken!!

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Cutless »

Grattis, fått sykkelen allerede gitt.

Fortell fortell - hvordan var den å kjøre sammenlignet med Tigern?

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

Her kommer en liten mini-review:

Fikk 12 mil med sykkelen i dag, og på splitter nye dekk og med innkjøringsturtall ble det ikke full guffe, men fikk varmen i dekka og dratt på litt:)

Fra jeg satte meg på og kjørte de først 100 meterne følte jeg meg 100% hjemme og alt av hendler, brytere og instrumenter var langt mer intuitivt enn jeg er vant til når jeg setter meg på en ny sykkel. Instrumentene er så mye lettere å forstå enn feks Triumph sine. Har helt objektivt sett aldri følt meg så kjapt til rette på noen mc før:)

Bmw er et merke jeg har hatt mange biler av, men aldri mc, og det gledet meg at kvaliteten og materialvalgene er det samme, altså premium. Alt føles veldig gjennomtenkt og godt skrudd sammen.

Kjørefølelsen er enormt god helt fra gangfart hvor den føles lett og smooth mtp gass og klutsj, og til høyt tempo hvor det lange chassiset og styredemperen gjør at den er veldig stabil. Sykkelen er rimelig lettstyrt, men føles progressivt tyngre og mer stabil i fart, og jeg tror nok at Metzeler Z8 dekka gjør den noe tyngre å styre, de bråkte også en god del. Lurer på noe annet neste gang.

Demperoppsettet er spot on for mitt bruk og min kropsvekt, jeg skrudde ikke noe på demperme og kjenner at det ikke er behov for det foreløpig. Esa ble vekslet litt mellom sport, norm og comfort uten at det utgjorde en helt enorm forskjell. Fra sport til comfort var det dog ganske så merkbart, og det vil utvilsomt brukes aktivt da det også er svært lett å sjalte mellom de forskjellige modusene på egen knapp på styret.

Motoren er ikke noe monster, men gjør jobben greit uten at jeg blir voldsomt engasjert i måten den drar på. Den drar jevnt over hele fjøla, men jeg dro den ikke lengre enn 6000 omdreininger pga innkjøring. Lyden er laber, så her må det settes på en slip on, da den var usedvanlig tam. Fikk bekreftet av verksmesteren på Bikerstreet at jeg kunne kjøpe og montere slip on selv uten at det forringet garantien.

Gesrboksen var klunkete og ikke så presis som f.eks Tigeren jeg hadde før, men har tro på at den går seg til, da den er flunke ny. Vanskelig å gire klutsjløst, og havnet i falsk nøytal en gang, men det går seg til tror jeg.

Ergonomien er veldig god for min kropp, jeg er relativt normal på 183 og har normale proporsjoner, så normalsetet fungerte godt og det er lett å bevege seg rundt i. Da jeg ble litt vsrm i trøya ble det litt hang-off stemning i noen svingkombinasjoner nedover jæren, og setet var lett å henge på siden av. Peggsene derimot var plassert slik st når jeg satte tåballene helt opp dem så gikk helen på skoa mine oppi passasjerpeggsene, det var litt irriterende, så jeg må se om det går an å gjøre noe med det.

Alt i alt så er jeg VELDIG fornøyd med kjøpet og ser fram til å banekjøre og teste den skikkelig på landeveg etter innkjøringen er gjennomført. Utseende vokser bare mer og mer på meg også, og denne kommer jeg nok til å trives godt med:) Kunne ha skrevet side opp og siden ned om tekniske ting og tang og detaljer rundt kjøreopplevelsen, men det er vel begrenset interesse for det:)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Bjerknez »

Slett ikke dum den sykkelen der :thumleft

Nå har ikke jeg sjekket specsa på den sykkelen, men en 800cc V-Twin(?) bør vel dra bra den på en sykkel som kanskje ikke veier så alt for mye?
Men det kommer så klart ann på hva man er vant med kanskje...?

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Busa Trond »

Tobben84 skrev:...Kunne ha skrevet side opp og siden ned om tekniske ting og tang og detaljer rundt kjøreopplevelsen, men det er vel begrenset interesse for det:)...
Du skriver så bra, også er det om mc. Så fyr løs :prf

Ny sykkelen var tøøøøøf :yeyeye

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Cutless »

Tobben84 skrev:Her kommer en liten mini-review:
Har helt objektivt sett aldri følt meg så kjapt til rette på noen mc før:)
For en deilig følelse det må være :D

André
Innlegg: 101
Registrert: 20 aug 2014, 21:10
Motorsykkelen din: Suzuki GSR 2010

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av André »

Grattis med ny kul sykkel :thumleft

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

Bjerknez skrev:Slett ikke dum den sykkelen der :thumleft

Nå har ikke jeg sjekket specsa på den sykkelen, men en 800cc V-Twin(?) bør vel dra bra den på en sykkel som kanskje ikke veier så alt for mye?
Men det kommer så klart ann på hva man er vant med kanskje...?
Har linka en specsliste på forrige side tror jeg det var. Det er en paralell
Twin faktisk, og den drar brukbart, men ikke noe voldsomt. 90 hk og tørrvekta er vel rundt 180-185 kg tenker jeg når våtvekt er 202(olje pluss halv tank tror jeg). Er ikke noe voldsom kubikk/hk jager altså, det er så mye svinger i norge at det er det som lokker meg, og sikkert deg også siden du kjører ST R :vs
Busa Trond skrev:
Tobben84 skrev:...Kunne ha skrevet side opp og siden ned om tekniske ting og tang og detaljer rundt kjøreopplevelsen, men det er vel begrenset interesse for det:)...
Du skriver så bra, også er det om mc. Så fyr løs :prf

Ny sykkelen var tøøøøøf :yeyeye
Bra noen leser det med innlevelse:) synes også den er knalltøff altså, og skikkelig deilig å kjøre :prop:

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

Cutless skrev:
Tobben84 skrev:Her kommer en liten mini-review:
Har helt objektivt sett aldri følt meg så kjapt til rette på noen mc før:)
For en deilig følelse det må være :D
Ja, hvertfall når man kjøper uprøvd. Jeg er ikke den som skryter uhemmet av min sykkel og blir blind av kjærlighet, men nå ble jeg godt fornøyd altså.

Var nede i garasjen nå for å sette den inn med acf-50 da de saltet forrige uke og det er meldt littegranne kaldere framover.....
André skrev:Grattis med ny kul sykkel :thumleft
Takk for det :D

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av LordShaft »

Gratulere med fet sykkel.... Likte denne overraskende godt :thumleft :thumleft

Men en ting jeg bet meg merke i, som med neste alle BMW modeller i dag. Slip-on er bare for show.... det gir ingen forbedring i lyd. Så de pengene kan du bare spare deg. Det er ikke verdt det, så lenge ikke du mener det er verdt det rent estetisk :prf

Skal du ha bedre lyd, må du ha deg effektanlegg.... :redface

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

LordShaft skrev:Gratulere med fet sykkel.... Likte denne overraskende godt :thumleft :thumleft

Men en ting jeg bet meg merke i, som med neste alle BMW modeller i dag. Slip-on er bare for show.... det gir ingen forbedring i lyd. Så de pengene kan du bare spare deg. Det er ikke verdt det, så lenge ikke du mener det er verdt det rent estetisk :prf

Skal du ha bedre lyd, må du ha deg effektanlegg.... :redface
Tjaaaaaa, jeg har nå hørt f800 gs med slipon og det ble merkbart bedre altså. Det er jo samma motor, og i følge youtube orakelet så er det vesentlig forskjell på denne modellen hvertfall.....

Brannfakkel til deg lordshaft: spansk mc journalist sa at han kjørte fortere med nye f800r på de mest svingete partiene nedi sørspania enn s1000r og xr1000..... :yeyeye

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av norse900 »

Skamfett med ny sykkel!!! Gratulerer!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

norse900 skrev:Skamfett med ny sykkel!!! Gratulerer!
Thanx :prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av LordShaft »

Har sykkelen katalysator? I så fall, nix nada i forskjell.... :thumleft

Nå er det relativt stor forskjell på s1000r, s1000xr og s1000rr som jeg har :erte
Men med riktige sjåføren så er det utrolig hva en kan bli frakjørt med... :redface

Note4

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av Tobben84 »

LordShaft skrev:Har sykkelen katalysator? I så fall, nix nada i forskjell.... :thumleft

Nå er det relativt stor forskjell på s1000r, s1000xr og s1000rr som jeg har :erte
Men med riktige sjåføren så er det utrolig hva en kan bli frakjørt med... :redface

Note4
https://m.youtube.com/watch?v=xnu9a46kBYQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Relativt stor forskjell spør du meg :scratch

Riktignok en gs800 men akkurat samme motor og potte....

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av LordShaft »

Ja, men ta å studer bildene fra fra video også studerer du bilder av eksosen på din sykkel.... Ser du virkelig ikke at der er noe som mangler? Det er bare ikke mulig å få slik lyd uten å fjerne katalysatoren, sorry :redface

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Bosted: Tranby

Re: Tobben84s logg - Tiger 800XC-eventyret over! F800r 2015:

Legg inn av svein690 »

Kan jo umulig være grovere lyd i orginalanlegget, enn i leo vince!

Det er godt mulig at man faktisk blir lurt av mikrofonen på opptakeren?

For orginalpotte skal jo normalt ikke være med veldig dyp lyd?

Svar