Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Flanker »

Ut i fra hvordan du beskriver din kjørestil, Bjerknez, så er den neppe der at du på noe tidspunkt vil overstige grensene for et PR4 dekk. Det har bitt i massevis, og er bedre enn PP3 på våt vei og har lengre levetid. Det er ikke stort å lure på i mine øyne....

Dagens dekk er stort sett bra alle sammen, og det er ikke de som vil holde deg tilbake på noe vis. Det kan jeg skrive under på.

Metzeler Tourance Next skal på bak på min sykkel snart. Et 95/5 (asfalt/grus) dekk. BusaTrond bruker vel også disse, et dekk som på papiret er "dårligere" på vei enn PR4. Holder du følge med han? ;-)

Brukeravatar
MLeikarnes
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S

Legg inn av MLeikarnes »

Jeg bruker Pilot Road 3 og er veldig fornøyd med dem! Nesten 70% av kjøringen her så regner det, og Pilot Road er helt tå på regnvåte vestlandsveier! Har vel kjørt nærmere 5000km på bakdekket og jeg kan ikke se noen slitasje på det enda.

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Flanker skrev:BusaTrond bruker vel også disse, et dekk som på papiret er "dårligere" på vei enn PR4. Holder du følge med han? ;-)
Et meget godt poeng du har der egentlig :thumleft

Jeg har kjørt fra Busa Trond flere ganger jeg, og spesielt i svingene faktisk. Det er bare så trist når jeg våkner igjen og finner ut at det bare var en drøm :lol

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

:lol :vs

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg regner med at PR3 og 4 ligger i samme egenskapsområde som Metzeler Z8 (sports tourer):
Fra M5/M3 bak til Z8 bak merket jeg ganske fort forskjell, både på godt og vondt.
Z8 hadde mye lettere for å slippe i krappe svinger (tørt), men i en såppass grad at det føltes kontrollert, så det hadde ikke så mye å si.

Z8 var derimot helt konge i regn. Jeg ble overrasket over hvor inspirert vi kunne kjøre på de værste regnversdagene i Italia med Z8 foran og bak begge to! Da sett opp i mot tidligere erfaringer med M5 og M3 i vått føre.

Jeg tror uansett jeg kommer til å kjøre på med M5 eller M7RR på det neste settet, da jeg ikke har noe forferdelig behov for gode regnværsegenskaper, men vil heller ha topp ytelse når det først er mulig å virkelig leve seg inn i svingene :)

Flere steder har jeg lest at PR3 og PR4 varer lenger enn Z8, men mister fortere en komfortabel fasong. Ikke at jeg har testet PR3 og PR4, så det kan jeg si fint lite om...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg nok bestemt meg for at det blir Pilot Road 4 ved neste korsvei :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Har lenge lurt på og kjøpe meg TomTom Rider GPS, men har kommet frem til at jeg egentlig svært sjelden har bruk for en GPS og de få gangene jeg trenger litt veiledning så funker det utmerket med iPhone/iPad, så jeg kan strekke meg til å kjøpe en vanntett holder til min iPhone 5S og det er vel det. Hvis jeg evt. bestemmer meg for en Alpetur eller en lenger tur nedover i Europa så skal jeg vurdere en TomTom Rider, men det blir nok lagt på is foreløpig tror jeg. :thumleft

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Bjerknez skrev:Har lenge lurt på og kjøpe meg TomTom Rider GPS, men har kommet frem til at jeg egentlig svært sjelden har bruk for en GPS og de få gangene jeg trenger litt veiledning så funker det utmerket med iPhone/iPad, så jeg kan strekke meg til å kjøpe en vanntett holder til min iPhone 5S og det er vel det. Hvis jeg evt. bestemmer meg for en Alpetur eller en lenger tur nedover i Europa så skal jeg vurdere en TomTom Rider, men det blir nok lagt på is foreløpig tror jeg. :thumleft
Her er det du ser etter, og trenger, Bjerkis.
http://www.pure-triumph.com/p-4190-phon ... 20346.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har en slik selv, det funker som gull... TomTom appen på Iphonen funker som bare det, men du kan ikke bruke dine klamme hanskekledde fingre for å betjene den.

Du finner noe lignende på ebay også, fra Ultimate Addons tror jeg det heter :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle

Bjerknez skrev:Har lenge lurt på og kjøpe meg TomTom Rider GPS, men har kommet frem til at jeg egentlig svært sjelden har bruk for en GPS og de få gangene jeg trenger litt veiledning så funker det utmerket med iPhone/iPad, så jeg kan strekke meg til å kjøpe en vanntett holder til min iPhone 5S og det er vel det. Hvis jeg evt. bestemmer meg for en Alpetur eller en lenger tur nedover i Europa så skal jeg vurdere en TomTom Rider, men det blir nok lagt på is foreløpig tror jeg. :thumleft
Jeg brukte Copilot GPS appen på telefon nedover i fjor. Da lagde jeg ruten i Furkot (furkot.com) og eksporterte og konverterte til riktig type fil som var enkelt nok å importere i Copilot.
Fungerer veldig fra som "blinde-GPS", altså kun med lyd på øret.
Det skal sies at i storbyer, der var GPS'en helt ubrukelig, fordi den aldri klarte å kalibrere seg skikkelig uten å stoppe helt i 15-20 sek, for så å uansett fort falle ut igjen. I byene brukte fulgte vi bare Garmin Zumoen til kompisen min for å få oss ut på veiene.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker en Tomtom app til både iPad og iPhone og synes den fungerer bra. Problemet er bare at plasseringen av iPad/mobil blir litt klønete da jeg må kikke ned på tankvesken hele tiden. Så jeg må finne en festeløsning og da sier jeg takk for den Olav K :thumleft

Furkot så jo bra ut, men kan man ikke bruke Google maps til å lagre Garmin/TomTom vennlige filer? Mener å ha sett informasjon om dette ett sted... ?

Olden
Motorsykkelen din: SR

Legg inn av Olden »

Jeg har en TomTom Rider v5 som jeg brukte nedover til alpene i fjor.
Veldig brukervennlig og bra GPS! Den er litt stor, men det er jo nesten ett pluss.
Følger med litt forskjellig RAM Mount slik at du kan justere den i riktig vinkel og skru den skikkelig fast.
Det ble litt vibrasjoner i den ved fart over 230kmt, men det må man nesten regne med.. :-)

Brukeravatar
Snikendeugle

Bjerknez skrev:Jeg bruker en Tomtom app til både iPad og iPhone og synes den fungerer bra. Problemet er bare at plasseringen av iPad/mobil blir litt klønete da jeg må kikke ned på tankvesken hele tiden. Så jeg må finne en festeløsning og da sier jeg takk for den Olav K :thumleft

Furkot så jo bra ut, men kan man ikke bruke Google maps til å lagre Garmin/TomTom vennlige filer? Mener å ha sett informasjon om dette ett sted... ?
Google maps har begrensning på antall punkter som en får sette ut samt at google maps eksporterer en fil som ikke ivaretar valg av vei, men heller bare gir deg punkt til punkt, slik at veien blir kalkulert "bort" fra det du egentlig ville.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Olden skrev:
Jeg har en TomTom Rider v5 som jeg brukte nedover til alpene i fjor.
Veldig brukervennlig og bra GPS! Den er litt stor, men det er jo nesten ett pluss.
Følger med litt forskjellig RAM Mount slik at du kan justere den i riktig vinkel og skru den skikkelig fast.
Det ble litt vibrasjoner i den ved fart over 230kmt, men det må man nesten regne med.. :-)
Ja, jeg har sett litt på den og det at det følger med Ram mount fester er jo knall. Problemet er at jeg egetnlig ikke har bruk for en dedikert GPS til 95% av turene jeg er på og de gangene jeg trenger litt veiledning så klarer jeg meg fint med iPhone/iPad etc. Men skjal jeg ut på langtur nedover i Europa så blir det nok et kjøp... Får se ann litt :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:
Bjerknez skrev:Jeg bruker en Tomtom app til både iPad og iPhone og synes den fungerer bra. Problemet er bare at plasseringen av iPad/mobil blir litt klønete da jeg må kikke ned på tankvesken hele tiden. Så jeg må finne en festeløsning og da sier jeg takk for den Olav K :thumleft

Google maps har begrensning på antall punkter som en får sette ut samt at google maps eksporterer en fil som ikke ivaretar valg av vei, men heller bare gir deg punkt til punkt, slik at veien blir kalkulert "bort" fra det du egentlig ville.
Ahaa...

Får ta en nærmere titt på Furkot da tenker jeg. Ellers så kan man vel bruke Tyre også? TyreToTravel.com

Brukeravatar
freddy123
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga

Legg inn av freddy123 »

Jeg har tomtom rider v5 og denne kommer til å bli brukt på europaturen til sommern, har ikke brukt den så veldig mye til nå for enten så kjører jeg steder jeg er sånn halveis kjent eller så har det vært ilag med andre fra mcsiden som enten har brukt gps eller kunnet ruta etter utallige år på sykkelsete og turer mot vest.

Det jeg liker med v5 tomtom er at jeg kan skrive inn en destinasjon foreksempel stelvi passet også bare velge svingete rute , da får jeg den ruta med mest svinger, og unngår motorveier osv. Knallfint for mc førere særlig når man ikke er kjent, eller så kan man ha med seg pcen og legge inn og planlegge neste dagstur på pcen på kvelden og overføre til gps og kjøre ruta dagen etter foreksempel, eller lage ruter på forhånd som kan ligge lagret inne på gpsn.

Men til sommern så blir det nokk mere bruk av at gpsn planlegger ruta og jeg bare skriver inn destinasjon og svingete veivalg.

Svar