Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av DrGreve »

jhn skrev:
DrGreve skrev: ....
Vekt har lite å si i selve svingen, da man ikke kjemper mot vekt, men sentrifugalkraft. Her har dekktype/størrelse/anleggsflate mer å si.
Bare for å kverulere litt .... hvor stor sentrifugalkrafta blir avhenger vel av vekta?
DrGreve skrev: Konklusjon, hvis samme fører kjører begge sykler helt likt i forhold til sporvalg, innbremsing, apex og aks-fase, tror jeg en GS800 kommer til kort mot en GTR med kraftigere moment, mer hk og større toppfart uten at jeg har studert moment/hk/vekt syklene imellom :)
Da står vi igjen med en ren akselerasjons-konkurranse, gjør vi ikke? Og den er det ikke mange som krangler om resultatet av.
Men en del av poenget til eventyr-forkjemperne er jo at en GTR f.eks. er for tung og uhåndterlig til å ta samme sporvalg som en GS når svingene blir trange nok
Ja, hvis bare svingene er mange nok uten aks.felt mellom svingene, så vil selvfølgelig GS få store fordeler, men "normale" baner har en fin kombinasjon av begge deler. (vi snakket vel om banekjøring?)

Angående vekt kontra sentrifugal, så er alt et spørsmål om måtehold. Hvis ikke vektforskjellen er ekstrem, så kan vekt faktisk være en fordel avhengig av underlaget/friksjon og hvor mye anleggsflate dekket har. Dette merker de fleste med bil på vinterføre. En tyngre bil sitter bedre i svingene, men NÅR det slipper er man ganske hjelpeløs...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:Mener jeg drar kjensel på den veien der...
Er ikke dette utover mot Kalvåg ett sted?
Nei vi er på Sævrøyna i Austrheim. Et par øyer utenfor Radøy, som vi vel kan strekke til at ligger utenfor Bergen. Selv om Bergensere sikkert vil nekte å si det er laaangt fra Bergen :) Ferja vi ser i starten, er den som går til Fedje.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev:
jhn skrev:
DrGreve skrev: ....
Vekt har lite å si i selve svingen, da man ikke kjemper mot vekt, men sentrifugalkraft. Her har dekktype/størrelse/anleggsflate mer å si.
Bare for å kverulere litt .... hvor stor sentrifugalkrafta blir avhenger vel av vekta?
DrGreve skrev: Konklusjon, hvis samme fører kjører begge sykler helt likt i forhold til sporvalg, innbremsing, apex og aks-fase, tror jeg en GS800 kommer til kort mot en GTR med kraftigere moment, mer hk og større toppfart uten at jeg har studert moment/hk/vekt syklene imellom :)
Da står vi igjen med en ren akselerasjons-konkurranse, gjør vi ikke? Og den er det ikke mange som krangler om resultatet av.
Men en del av poenget til eventyr-forkjemperne er jo at en GTR f.eks. er for tung og uhåndterlig til å ta samme sporvalg som en GS når svingene blir trange nok
Ja, hvis bare svingene er mange nok uten aks.felt mellom svingene, så vil selvfølgelig GS få store fordeler, men "normale" baner har en fin kombinasjon av begge deler. (vi snakket vel om banekjøring?)
Jo, vi snakket vel om banekjøring nå ... men i utgangspunktet handlet vel denne diskusjonen om veier, og jeg har sett mange eksempler på overraskede ST/RR-førere når de ikke klarer å henge på/riste av seg eventyrerne ... på normal norsk landevei.
Mye kommer jo an på føreren, men det viser seg likevel at når ikke toppfarten er det avgjørende, så kan en god eventyrer hevde seg godt i konkurranse mot det meste

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Noe annet hadde vært merkelig med tanke på pris for de store eventyrerne og sååå mange kubikk ^^,
(Altså at de også klarer å ligge med god fart i svingene)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

jhn skrev:Mye kommer jo an på føreren, men det viser seg likevel at når ikke toppfarten er det avgjørende, så kan en god eventyrer hevde seg godt i konkurranse mot det meste
Alt kommer ann på føreren for at man kan måle en signifikant forskjell. Det må være samme fører som kjører begge syklene. Han Jørgen kan være litt bedre enn Per til å kjøre svinger, ta rett sporvalg og apex.Det er små nyanser og selv dagsform spiller inn. Alle som kjører sykkel og har vært på langtur vet at enkelte dager kjører man som om man aldri har gjort noe annet, mens andre dager er man litt mer passiv og tar ikke de optimale valg før, i og etter sving.
Jeg har selv blitt overrasket mer enn en gang på ACR av noen som man i utgangspunktet skulle tro var tregere enn de andre på samme pass :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Snikendeugle skrev:Noe annet hadde vært merkelig med tanke på pris for de store eventyrerne og sååå mange kubikk ^^,
Jeg vet ikke helt hva du mener med "såå mange kubikk" men dette dreier seg vel om sykler fra 6-700 ccm og opp ... ellers så er jeg enig i at det hadde vært merkelig om ikke de forskjellige mc-produsentene hadde klart å lage en sykkel med gode svingegenskaper ... samtidig er det merkelig at de ikke klarer å lage RR-sykler som hamler opp med en stor og tung overlastet Volvo, som noen sammenlignet en GS med, før farta nærmer seg et par hundre km/h

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev:
jhn skrev:Mye kommer jo an på føreren, men det viser seg likevel at når ikke toppfarten er det avgjørende, så kan en god eventyrer hevde seg godt i konkurranse mot det meste
Alt kommer ann på føreren for at man kan måle en signifikant forskjell. Det må være samme fører som kjører begge syklene. Han Jørgen kan være litt bedre enn Per til å kjøre svinger, ta rett sporvalg og apex.Det er små nyanser og selv dagsform spiller inn. Alle som kjører sykkel og har vært på langtur vet at enkelte dager kjører man som om man aldri har gjort noe annet, mens andre dager er man litt mer passiv og tar ikke de optimale valg før, i og etter sving.
Jeg har selv blitt overrasket mer enn en gang på ACR av noen som man i utgangspunktet skulle tro var tregere enn de andre på samme pass :)
Ja, det har du rett i, og siden vi snakker om ukjente førere, så mener jeg vi må anta at de har like ferdigheter. Noe annet ville gjort hele diskusjonen (enda mere) meningsløs.
Eller er det sånn at hver gang en eventyrer drar i fra, så sitter det en eksepsjonelt god fører oppå?

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
Snikendeugle skrev:Noe annet hadde vært merkelig med tanke på pris for de store eventyrerne og sååå mange kubikk ^^,
Jeg vet ikke helt hva du mener med "såå mange kubikk" men dette dreier seg vel om sykler fra 6-700 ccm og opp ... ellers så er jeg enig i at det hadde vært merkelig om ikke de forskjellige mc-produsentene hadde klart å lage en sykkel med gode svingegenskaper ... samtidig er det merkelig at de ikke klarer å lage RR-sykler som hamler opp med en stor og tung overlastet Volvo, som noen sammenlignet en GS med, før farta nærmer seg et par hundre km/h
Er det virkelig slik? At det ikke finnes R sykler som kan holde følge med en GS? Mener du 800 GS, eller alle GS modellene? Kan ikke en S1000rr eller en R1 eller hva de nå heter alle disse. klare å hamle opp med en GS med bagasje. Nå mistenker jeg at man legger litt mye tiltro til disse GS modellene.

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

JohnnyTh skrev:
jhn skrev:
Er det virkelig slik? At det ikke finnes R sykler som kan holde følge med en GS? Mener du 800 GS, eller alle GS modellene? Kan ikke en S1000rr eller en R1 eller hva de nå heter alle disse. klare å hamle opp med en GS med bagasje. Nå mistenker jeg at man legger litt mye tiltro til disse GS modellene.

Tror nok S1000rr og R1 kjører lett fra en GS1200,ellers så har de forskjell på dreving og girkasser som er tilpasset ccm, og sykkelens bruksområde vil jeg tro.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
jhn skrev:
Neida, selvfølgelig er det ikke slik. Jeg synes Snikendeugle virket litt sarkastisk i sitt innlegg, så siste del av mitt svar var ment på samme måte, og satt litt på spissen.
Når jeg sier GS er jeg litt upresis og lat, jeg mener egentlig eventyrere generelt.
Nå når jeg er i gang kan jeg presisere litt mere ... jeg vet ikke hva som er best på norske landeveier, men jeg vet at jeg har sett videoer og div leserinnlegg på nett og snakket med folk, som alle virket forholdsvis objektive og ærlige, som var overrasket over egenskapene til eventyrerne.
Det er mange som er skeptisk til sånne påstander helt til de får testet en god eventyrer under riktige forhold ... det var vel egentlig bare det jeg prøvde å si.

Brukeravatar
JRO
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013

Legg inn av JRO »

Kawagutten skrev:
JohnnyTh skrev:
jhn skrev:

Tror nok S1000rr og R1 kjører lett fra en GS1200,ellers så har de forskjell på dreving og girkasser som er tilpasset ccm, og sykkelens bruksområde vil jeg tro.
Her er en Youtube video når en Multistrada forsøkte seg på bane mot R sykler.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=OES6yvdzREQ[/video]

Og her en med GS1200 mot HP4.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=peQaeU4O_pA[/video]

Skal ikke påstå at dette er helt korrekt, de som er vant til å kjøre på bane vil vel se om R syklene kjører for fullt eller om dette kun er for fotografen.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
Epylypzon
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Kontakt:

Legg inn av Epylypzon »

Kawagutten skrev:
JohnnyTh skrev:
jhn skrev:

HAr du kjørt begge type sykler ?
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:[quote="Epylypzon]
På bane kan vi kun tenke på vår kjøring, istedenfor å risikere førerkort/andre liv langs veien
Nei, tenkte mer på noe ala vålerbanen. Men vi kan godt ta en svingette vei, eller en grusvei, eller en traktorvei.
Det eneste jeg vet GTR en er bedre på er rett frem
Skjønner ikke helt hva du er ute etter. Må du bevise at en F800 er raskere enn en GTR under gitte forutsetninger? Det tror jeg ikke du trenger. De aller fleste forstår at på en traktorvei, det meste av grusvei og sikkert mange baner så er den det. Men siden du utfordrer så skal jeg vel kunne velge bane. Hva med Nurnbergerringen? Eller så vet jeg om en lang grusvei i Romania. Vi kan ta første mann herfra til enden av den grusveien. Mulig du har rett i at GTR'en kun er bedre på rett frem, men jeg tviler sterkt.
Jeg tror Epylypzon tenker på at en sykkel som knapt veier 200 kg er litt lettere å håndtere rundt krappe banesvinger enn en sykkel som veier nesten 300 kg.
Dessuten har vel du vært ganske opptatt av dette med hvem som er raskest før i tråden. Dog var det da snakk om på Tyske motorveier.
Nå har ikke jeg kjørt GTR nok til å ha fasiten her men har lest at det ikke er den sykkelen som svinger lettest. Den liker vel seg best nettopp på Tyske motorveier.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

Er jo viktig at en sykkel har bra topphastighet. Dvs for meg er det det. Det som er litt kjedelig er jo at man må til Tyskland før man får muligheten til å benytte seg av disse hastighetene. Det er vel eneste grunnen til at vi har pratet om Tyske motorveier. Det finnes jo ingen veier i Norge eller Skandinavia man kan utnytte toppfarten i de fleste sykler i dag. Ikke engang en 800gs kan utnytte toppfarten i Norge.

Ser du sier du ikke har kjørt GTR nok. Hvor mye har du egentlig kjørt en GTR? Det er ganske kjent at den ikke er den som svinger lettest, men jeg tror det kommer an på hva man har kjørt før. For min del som kommer fra gammel sportstourer så synes jeg den er veldig svingvillig. Mulig den liker seg best på Tyske motorveier, men det har den ikke sagt noe til meg om. Jeg synes den trives like godt på Norske veier. Ikke mange stedene det ikke går an å oppnå fartsgrensene her til lands.
Personlig så har jeg ikke behov for å kjøre så fryktelig fort på Norske svingete veier. Liker meg bedre med litt kosekjøring sånn som her
[video]https://www.youtube.com/watch?v=23vT-4lJfJs[/video]
Vil jeg ha fart så får jeg ta meg en utenlandstur.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

For min del er ikke toppfarten en faktor i det hele tatt, nettopp med bakgrunn i det du skriver i ditt innlegg. Og som du så fantastisk skrev tidligere; på bane kommer man jo ingen sted :thumleft

Jeg har som sagt ikke kjørt GTR nok til å kunne gi den en rettferdig beskrivelse, men som nevnt før så faller ikke denne sykkeltypen inn under mine behov og ønsker. Den er komfortabel selv om den går fort, det er positivt om man har behovet for farten. Det jeg har kjørt GTR er kun prøvekjøringer hos forhandlere, småturer. Likevel var turene nok til å føle at dette er en tung sykkel +300kg er merkbart, spesielt når tyngdepunktet ligger så høyt som på GTR'en. Jeg merket dette godt ved at jeg fikk en følelse av at den falt litt i svingene når farten var lav og svingene krappe, typisk slike svinger som i Nordhordaland i den videoen din. Jeg har hytte over Fensfjorden like i nærheten. Mange flotte veier for rekreasjonskjøring i lovlige hastigheter :prf
Nå liker jeg spesielt godt det lave tyngdepunktet fra boxermodellene til BMW og det kan godt hende jeg var spesielt følsom for tyngdepunktet i GTR'en. Fikk litt flashback til ZX10'en min, den også hadde høyt tyngdepunkt. Ikke i tvil om at GTR er flott på fine strake motorveier, med sin stabilitet og tyngde. Men jeg tror fortsatt at samme fører på en GTR og en 800GS (som det var snakk om tidligere) ville føreren kunne kjørt raskere rundt en bane som Rudskogen med den lette 800GS'en.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

JRO skrev:
Kawagutten skrev:
JohnnyTh skrev:
jhn skrev:

Her er en Youtube video når en Multistrada forsøkte seg på bane mot R sykler.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=OES6yvdzREQ[/video]

Og her en med GS1200 mot HP4.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=peQaeU4O_pA[/video]

Skal ikke påstå at dette er helt korrekt, de som er vant til å kjøre på bane vil vel se om R syklene kjører for fullt eller om dette kun er for fotografen.
Det høres jo ut her som om at hvis man hadde stilt opp i hvilken som helst motorsykkelkonkurranse med en ADV, så hadde man vunnet, hvis man ellers var en god nok sjåfør. Beklager jeg kjøper den ikke. Jeg tviler ikke på at disse ADV syklene er gode å kjøre og at de har fantastiske egenskap. Det ble jo hevdet sist vinter og at en ADV kjører fra alle andre på Norske veier. Jeg har kun kjørt en 1150GS (tror jeg det var) for en del år siden. Og det er ikke de fantastiske fartsegenskapene som jeg sitter igjen med friskest i minnet. Gleder meg til å prøve en av disse nye. Må kanskje søke disp. fra fartsgrensen og se om det virkelig er utrolig mye raskere enn for eksempel min GTR :D Vel jeg får vel ikke testet om de går bedre for den jeg har går allerede mer enn fort nok for meg. Er som regel mitt eget mot og ferdigheter det stopper på først. Men dog jeg gleder meg.

Brukeravatar
Epylypzon
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Kontakt:

Legg inn av Epylypzon »

Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:[quote="Epylypzon]
På bane kan vi kun tenke på vår kjøring, istedenfor å risikere førerkort/andre liv langs veien
Nei, tenkte mer på noe ala vålerbanen. Men vi kan godt ta en svingette vei, eller en grusvei, eller en traktorvei.
Det eneste jeg vet GTR en er bedre på er rett frem
Skjønner ikke helt hva du er ute etter. Må du bevise at en F800 er raskere enn en GTR under gitte forutsetninger? Det tror jeg ikke du trenger. De aller fleste forstår at på en traktorvei, det meste av grusvei og sikkert mange baner så er den det. Men siden du utfordrer så skal jeg vel kunne velge bane. Hva med Nurnbergerringen? Eller så vet jeg om en lang grusvei i Romania. Vi kan ta første mann herfra til enden av den grusveien. Mulig du har rett i at GTR'en kun er bedre på rett frem, men jeg tviler sterkt.
Jeg tror Epylypzon tenker på at en sykkel som knapt veier 200 kg er litt lettere å håndtere rundt krappe banesvinger enn en sykkel som veier nesten 300 kg.
Dessuten har vel du vært ganske opptatt av dette med hvem som er raskest før i tråden. Dog var det da snakk om på Tyske motorveier.
Nå har ikke jeg kjørt GTR nok til å ha fasiten her men har lest at det ikke er den sykkelen som svinger lettest. Den liker vel seg best nettopp på Tyske motorveier.
[/quote][/quote][/quote][/quote]

Er jo viktig at en sykkel har bra topphastighet. Dvs for meg er det det. Det som er litt kjedelig er jo at man må til Tyskland før man får muligheten til å benytte seg av disse hastighetene. Det er vel eneste grunnen til at vi har pratet om Tyske motorveier. Det finnes jo ingen veier i Norge eller Skandinavia man kan utnytte toppfarten i de fleste sykler i dag. Ikke engang en 800gs kan utnytte toppfarten i Norge.

Ser du sier du ikke har kjørt GTR nok. Hvor mye har du egentlig kjørt en GTR? Det er ganske kjent at den ikke er den som svinger lettest, men jeg tror det kommer an på hva man har kjørt før. For min del som kommer fra gammel sportstourer så synes jeg den er veldig svingvillig. Mulig den liker seg best på Tyske motorveier, men det har den ikke sagt noe til meg om. Jeg synes den trives like godt på Norske veier. Ikke mange stedene det ikke går an å oppnå fartsgrensene her til lands.
Personlig så har jeg ikke behov for å kjøre så fryktelig fort på Norske svingete veier. Liker meg bedre med litt kosekjøring sånn som her
[video]https://www.youtube.com/watch?v=23vT-4lJfJs[/video]
Vil jeg ha fart så får jeg ta meg en utenlandstur.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

For min del er ikke toppfarten en faktor i det hele tatt, nettopp med bakgrunn i det du skriver i ditt innlegg. Og som du så fantastisk skrev tidligere; på bane kommer man jo ingen sted :thumleft

Jeg har som sagt ikke kjørt GTR nok til å kunne gi den en rettferdig beskrivelse, men som nevnt før så faller ikke denne sykkeltypen inn under mine behov og ønsker. Den er komfortabel selv om den går fort, det er positivt om man har behovet for farten. Det jeg har kjørt GTR er kun prøvekjøringer hos forhandlere, småturer. Likevel var turene nok til å føle at dette er en tung sykkel +300kg er merkbart, spesielt når tyngdepunktet ligger så høyt som på GTR'en. Jeg merket dette godt ved at jeg fikk en følelse av at den falt litt i svingene når farten var lav og svingene krappe, typisk slike svinger som i Nordhordaland i den videoen din. Jeg har hytte over Fensfjorden like i nærheten. Mange flotte veier for rekreasjonskjøring i lovlige hastigheter :prf
Nå liker jeg spesielt godt det lave tyngdepunktet fra boxermodellene til BMW og det kan godt hende jeg var spesielt følsom for tyngdepunktet i GTR'en. Fikk litt flashback til ZX10'en min, den også hadde høyt tyngdepunkt. Ikke i tvil om at GTR er flott på fine strake motorveier, med sin stabilitet og tyngde. Men jeg tror fortsatt at samme fører på en GTR og en 800GS (som det var snakk om tidligere) ville føreren kunne kjørt raskere rundt en bane som Rudskogen med den lette 800GS'en.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

Ikke nye rudskogen tror jeg...
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km