Jeg har kjørt Moto Guzzisykler med alle motoralternativene siden 2012. Eide selv en Stelvio V8 1200, som egentlig var en 1150 med sine 1151 kubikk...Subsea79 skrev: 21 okt 2019, 09:32
Er det noen her som har erfaringer fra nyere Moto Guzzi? Spesielt om noen har prøvekjørt V9 bobber?
Er spesielt ute etter dette med motoreffekt, som i hvert fall på papiret ser stusselig ut. Den sykkelen er så råtøff og ekstremt behagelig, men er redd den er litt vèl kjedelig. Regner med det er pålitelige/driftssikre sykler dette, selv om det har litt frynsete rykte.
Den lokale forhandleren har ikke demo sykkel tilgjengelig.
Alt av meninger og tanker rundt dette er velkommen....

Kun 105 HK på papiret, men potent nok så det holdt i forhold til bl.a. Triumph Tiger Explorer 1200 og Ducati Multistrada 1200, som jeg kjørte sammen med på flere turer. Tror førerne av disse syklene ble mer enn en liten smule overrasket over hva Stelvio'en var god for...
Var også på tur til Italia med konemor bakpå og fullt bagasjesett. Funket som bare det på denne langturen. Og ingen problemer med den luftkjølte motoren i brennhet sommertemp. i Milanoområdet og videre sørover derfra.
Så har jeg hatt mulighet for testkjøre Moto Guzzi 1400, som går som et uvær! Skikkelig artig å frese forbi H-D'er med denne og se de forsvinne i bakspeilet

Så til klassikeren V7 med sin 750 kubikks motor på beskjedne 48, senere oppgradert til 52 HK.
Kvikk motor, men selvfølgelig uten de kraftressursene man trenger om man skal lesse ned sykkelen med passasjer og bagasje for to til langturer.
Men som f.eks. pendlersykkel mener jeg denne er et svært godt alternativ. Det samme hvis sykkelen skal brukes mest til småturer og to-tre dagers aleneturer.
V9 er nok den mest spesielle av det modellutvalget Moto Guzzi har i dag.
Men en god sykkel å kjøre dette også. Selv synes jeg ikke at jeg merker den store forskjellen motormessig på denne og V7. Skiller kun 3 HK - 52 i V7 og 55 i V9'ern.
Litt tynt stoppet sal i de første V9'erne, men likevel overraskende komfortabel bare man flytter litt på seg under kjøringen. Bedre sal på de nye modellene.
V85 TT, Moto Guzzis nye adventurealibi, er en historie for seg selv. Har like stor motor, 850 kubikk, som V9, men med 25 HK økt effekt fra 55 til 80 HK. Og det merkes, helt klart.
Den tildels betydelig oppgraderte motoren er den mest turtallsvillige standardmotoren fra Moto Guzzi noengang. Overraskende sprek med en følelse av mer krefter enn oppgitte 80 HK.
Denne sykkelen har en meget behagelig sal og liten vindskjerm, noe V7 og V9 ikke har.
V85 oppleves også som godt bygd.
Alle Guzzi'ene jeg har kjørt kjører godt. Men velger man Guzzi må man samtidig tåle litt vibrasjoner. Eller "Guzzipuls", som jeg pleier å kalle det...
Kvaliteten på Moto Guzzi har bedret seg mye de siste 10 årene, så den biten tror jeg ikke det lenger er noen grunn til å bekymre seg for.
Litt verre er det med forhandlernettet... Kun fire forhandlere med tilhørende verksteder her i landet er ikke mye å skryte av.
Når det er nevnt skal det også påpekes at Guzzisyklene har svært servicevennlige motorer og bunnsolid kardangdrift som betyr rimelige service- og vedlikeholdsutgifter.