Er du en ATGATT-kjører på MC?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av beckern »

Jeg undres litt over enkeltes strenge holdning her. Skal man alltid kjøre med fullt utstyr uansett, så bør man vel også vurdere sikkerheten i andre situasjoner også.
Skulle jeg vurdere sykkel vs MC (ser da bort fra kjøreutstyr) til og fra butikken vil jeg tro MC er langt sikrere da jeg lettere kan akselerere og holder samme fart som resten av trafikken. En lei utkjøring og landevei med til dels høy fart.
Samtidig får jeg lett samme fart på sykkelen som med MC i nedoverbakkene. Bør man ikke da isåfall kle seg likt på tråsykkel. Full skinndress, helhjelm, hansker, ryggskinne og boots? Jeg sliter med å finne noen gyldige argumenter for hvorfor man med slike beinharde prinsipper ikke kler seg like godt på tråsykkel, for jeg har fortsatt til gode å se noen på tråsykkel i fullt utstyr annet enn for posering.

Apropos verdifulle anekdotiske erfaringer med og uten kjøreutstyr: Jeg har highsidet uten fullt utstyr (Kun Jakke, bukse, hjelm og hansker) og bare fått må skrubbsår.
Jeg har low sidet med fullt utstyr og knukket kragebeinet. Skulle jeg følge samme logikk som andre her ( de påpeker hvor billig de slapp unna med utstyr) må det for meg være riktig å kutte ut utstyret ettersom jeg åpenbart får mindre skader når jeg krasjer uten utstyr, eller?

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Jarle »

You can not be from this area....... var det er dame oppe i Utah for noen dager siden som sa til meg. Da satt jeg der med helhjelm, kjørejakke og skinnbukse.

Ho hadde jo rett i det :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av LordShaft »

beckern skrev:Jeg undres litt over enkeltes strenge holdning her. Skal man alltid kjøre med fullt utstyr uansett, så bør man vel også vurdere sikkerheten i andre situasjoner også.
Skulle jeg vurdere sykkel vs MC (ser da bort fra kjøreutstyr) til og fra butikken vil jeg tro MC er langt sikrere da jeg lettere kan akselerere og holder samme fart som resten av trafikken. En lei utkjøring og landevei med til dels høy fart.
Samtidig får jeg lett samme fart på sykkelen som med MC i nedoverbakkene. Bør man ikke da isåfall kle seg likt på tråsykkel. Full skinndress, helhjelm, hansker, ryggskinne og boots? Jeg sliter med å finne noen gyldige argumenter for hvorfor man med slike beinharde prinsipper ikke kler seg like godt på tråsykkel, for jeg har fortsatt til gode å se noen på tråsykkel i fullt utstyr annet enn for posering.
Nå skal det sies at jeg aldri er å finne på en trøsykkel. Men at de burde ha mere beskyttelse er jo nok av eksempler på. Du har jo x antall ulykker hvert år i touren som gir et innblikk i hvordan det går med de i velt, tryn osv. Å nei, ikke bare å høye hastighter.
beckern skrev:Apropos verdifulle anekdotiske erfaringer med og uten kjøreutstyr: Jeg har highsidet uten fullt utstyr (Kun Jakke, bukse, hjelm og hansker) og bare fått må skrubbsår.
Jeg har low sidet med fullt utstyr og knukket kragebeinet. Skulle jeg følge samme logikk som andre her ( de påpeker hvor billig de slapp unna med utstyr) må det for meg være riktig å kutte ut utstyret ettersom jeg åpenbart får mindre skader når jeg krasjer uten utstyr, eller?
NEI! :vs

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av KydeX »

Grunnen til at ikke syklister har noe mer utrustning er rett og slett et nødvendig kompromiss. De yter så ekstrem fysisk anstrengelse at de hadde fått heteslag.

Dersom man ser på downhill sykling så bruker de full utrustning sammenlignbart med mc-kjøring.

beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av beckern »

KydeX skrev:Grunnen til at ikke syklister har noe mer utrustning er rett og slett et nødvendig kompromiss. De yter så ekstrem fysisk anstrengelse at de hadde fått heteslag.
Så når syklister gjør det er et nødvendig kompromiss men når motorsyklister bare tar på seg litt utstyr så er det idiotisk?
Dersom man ser på downhill sykling så bruker de full utrustning sammenlignbart med mc-kjøring.
De kan vel også sammenliknes med MC konkuranseførere. Litt utenfor kjernen tror jeg. Bruker forøvrig selv ryggskinna når jeg i skauen selv men ikke på veien (med tråsykkel).
Det er vel det jeg synes er litt rart. Mange har ikke graderinger for risiko for forskjellige utstyr og kjørestil for MC. Der er man enten beskyttet eller gjør idiotiske ting. På sykkel gjør man bare kompromisser. Jeg forstår ikke den holdningen.

terjetorbj
Innlegg: 10
Registrert: 11 sep 2012, 05:31
Motorsykkelen din: BMW R1150RT 2002
Sted: Bodø

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av terjetorbj »

Var godt å finne denne tråden, for har lurt på det samme. Er fersk på MC, kjørte opp og kjøpte første sykkelen i aug 2012. I år har vi hatt perioder med kraftig varme her i nord, og har sett mange som kjører i stort sett bare svært lett sommerantrekk. Har lurt på om jeg er dum som svetter meg rundt i full mundur, men etter å ha lest svarene her kan jeg guskjelov rette nakken og fortsette å hyre på meg hele ustyret, om jeg så bare skal ned og handle melk.... En positiv effekt av varmen: fikk påskudd til å bytte ut Bullfighter dressen, med ny sak fra Rukka på kroppen ble livet i varmen adskillig bedre. Har også kjøpt hansker som egner seg bedre for varme dager... Så takk for tråden, jeg fortsetter min tilværelse som ATGATT'er:-)

terjetorbj
Innlegg: 10
Registrert: 11 sep 2012, 05:31
Motorsykkelen din: BMW R1150RT 2002
Sted: Bodø

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av terjetorbj »

Og det jeg glemte i det opprinnelige svaret: mandag morgen skal det kjøpes ryggskinne!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av AJ »

terjetorbj skrev:Har lurt på om jeg er dum som svetter meg rundt i full mundur, men etter å ha lest svarene her kan jeg guskjelov rette nakken og fortsette å hyre på meg hele ustyret, om jeg så bare skal ned og handle melk.... Så takk for tråden, jeg fortsetter min tilværelse som ATGATT'er:-)
Heisan terjetorbj og velkommen hit til MCsiden.no :vs

Lurte litt på det samme nede i Østerrike og Italia i de fjorten dagene vi var der nede. Utrolig varmt! men alt kjøreutstyret ble brukt hele tiden.
Angrer ikke på dette selv om det var periodevis ekstremt varmt :-)å
Om uhellet er ute så tjener man på å være iført best mulig utstyr.
I Italia spesielt så vi mange på racingsykler (R-sykler i 600 klassen for det meste), som kjørte i shorts og T-skjorte. Kom også over et trafikkuhell på vei til et av passene i Italia hvor sammenstøtet tydet på at MC-føreren må ha bløitt meget hardt skadet, mest sannsynlig omkommet... Dessverre...:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av MysteryShadow »

Jeg kjører fortsatt med alt av utstyr på, men jeg dropper av og til hanskene. Det fungerte jo supert , helt til man kjører i 100-110 og all luft går inn gjennom ermene på jakka, og jakka er vindtett, noe som fører til en oppblåst jakke :-p

Bedre å svette litt enn å skrelle av all hud hvis uhellet skulle være ute. Men et par hansker for varme dager står høyt på ønskelista
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Bjerknez »

Så langt er jeg mer eller mindre en ATGATT kjører.

Dog ser jeg for meg at jeg kanskje kommer til å fire litt på kravene de varmeste sommerdagene når dte gjelder turen til butikken eller pendlingen til jobb (Ca. 1 mil i hastigheter under 60km/t). Hjelm kommer jeg ALLTID til å ha på meg så klart og det gjelder hansker også. Men kjørejakken blir nok byttet ut med noe lettere når sommeren nermer seg og kjørebuksen bli nok muligens byttet ut med olabukse av noe slag.

Litt usikker på hva jeg kommer til å gjøre ennå, men å dra på meg Klim Lattitude kjøredressen hver gang jeg skal svippe en tur til butikken blir nok ikke noe jeg kommer til å gjøre, så jeg får finne på noe "lurt".

På planlagte lengre turer kommer jeg dog alltid til å ta på meg full oppakning.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av thewiz »

Som regel kjører jeg med alt jeg har av utstyr, dvs jakke, bukse, hansker, hjelm, sko og ryggskinne. Men det hender jeg ikke "gidder" å ta på med alt dette når jeg skal bare en liten tur ut f.eks til butikken eller jobb. Men har ALLTID på meg jakke, hansker og hjelm. Burde bli mye flinkere til å ihvertfall legge til sko i denne miksen. Har sett enkelte tilfeller av folk som har kjørt i joggesko / sneakers og det var IKKE pent.

Til denne sesongen blir det ny jakke med integrert ryggskinne, så jeg slipper å "glemme" den hvis jeg skal ut. For meg er bukse lavest på utstyrslisten, slenger på noen knebeskyttere under jeans. Kan leve med skrubbsår / roadrash.

Beskytt hode, rygg og ankler/fotblad så kommer man langt :)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av jongsanim »

Har brukt kevlar jeans noen uker nå og kommer til å kjøpe et par til. Dainese d1 eller d3 heter de og fungerer både av og på sykkelen. Kanskje sjekke det ut fremfor vanlige jeans? :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Kmann »

Fint denne tråden kom i gang igjen. Jeg skal kjøpe meg ryggskinne!!! Men den varmen da....når den kommer. Jeg er typen som sitter i skyggen og svetter. Men jeg har og kræsjet, i genser jeans, hansker og hjelm. Skinndressen lå igjen på rasteplassen sammen med kona. 80-90 sting og mye stål i ben og armer var lite kult.
Kjørejeans ser og greit ut, men disse er vel varme til jobbruk?

Men hva slags skinne er spørsmålet da? :scratch
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Supradog
Innlegg: 100
Registrert: 28 jan 2014, 09:10
Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Supradog »

Jeg kjører en Knox meta-sys (forrige utgave) og er godt fornøyd med den. Leddene gjør at når jeg har spent den på så merker jeg veldig lite til den.
Bilde

Dog, jeg har ikke kjørt av med den.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av hakhap »

Kmann skrev:Fint denne tråden kom i gang igjen. Jeg skal kjøpe meg ryggskinne!!! Men den varmen da....når den kommer. Jeg er typen som sitter i skyggen og svetter. Men jeg har og kræsjet, i genser jeans, hansker og hjelm. Skinndressen lå igjen på rasteplassen sammen med kona. 80-90 sting og mye stål i ben og armer var lite kult.
Kjørejeans ser og greit ut, men disse er vel varme til jobbruk?

Men hva slags skinne er spørsmålet da? :scratch
Forrige sommer brukte jeg lindstrands kevlar jeans på jobben og det var ikke mye varmere en vanlige jeans.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar