Kilo i forhold til det å kjøre mc er noe jeg aldri tenker på. Men så driver jeg ikke med banekjøring heller. Men så holder jeg på med litt skyting og der er det greit å ha litt masse å fange opp rekylen med. Men noen få kilo mindre hadde sikkert ikke hatt så stort utslag.Bringisen skrev:Vekt er ganske viktig. Vi kan lese tråder opp og i mente der vi flittig diskuterer vekten på bikene. I ADV segmentet diskuterer vi gjerne 10 kg , håndterbarhet og lasteegenskaper. I superbike segmentet diskuteres det gjerne forskjeller helt ned mot 1 kg , svinedyre karbondeler og toppfart.
De samme personene som diskuterer veier gjerne 100 kg , mens mange av tallene som diskuteres er basert på en førervekt lik 75 kg. Det er da snakk om en førervekt på 25 kg i forskjell fra vognkortvekt.
Jeg vil påstå at det er billigere å slanke bort noen kilo på kroppen enn å slanke en sykkel.
Om en person på 100kg har en 20kg lettere sykkel en meg, så veier altså jeg og min 20kg tyngre sykkel likevel 5 kg mindre.
Men det er klart det er lettere å diskutere sykkelvekt og topphastighet enn totalvekter.
Jeg har faktisk veid 100kg en gang , det var hardt arbeid å komme dit jeg er i dag , men det var ikke så dyrt.
Kosthold og Treningstråden
Re: Kosthold og Treningstråden
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sikkert ikke , men det er ikke sjelden man hører diskusjoner om at den sykkelen har 8 kg mer lastekapasitet enn den andre. Så glemmer man helt at kroppen vå skal legges til i regnestykket. Når produsentene setter opp spec. for lastekapasitet er det fører på 75kg man regner med. Dette har jo blitt et problem for de røslige sensorene på biltilsynet og kjørelærerne. De er rett og slett for tunge sammen med kandidaten/eleven. Har hørt om noen som faktisk bryter loven på grunn av at tillatt totalvekt er sprengt. Min forhandler har snakket om dette , kjøreskolene har større og større vansker med å finne egnede skolesykler.JohnnyTh skrev:Kilo i forhold til det å kjøre mc er noe jeg aldri tenker på. Men så driver jeg ikke med banekjøring heller. Men så holder jeg på med litt skyting og der er det greit å ha litt masse å fange opp rekylen med. Men noen få kilo mindre hadde sikkert ikke hatt så stort utslag.Bringisen skrev:Vekt er ganske viktig. Vi kan lese tråder opp og i mente der vi flittig diskuterer vekten på bikene. I ADV segmentet diskuterer vi gjerne 10 kg , håndterbarhet og lasteegenskaper. I superbike segmentet diskuteres det gjerne forskjeller helt ned mot 1 kg , svinedyre karbondeler og toppfart.
De samme personene som diskuterer veier gjerne 100 kg , mens mange av tallene som diskuteres er basert på en førervekt lik 75 kg. Det er da snakk om en førervekt på 25 kg i forskjell fra vognkortvekt.
Jeg vil påstå at det er billigere å slanke bort noen kilo på kroppen enn å slanke en sykkel.
Om en person på 100kg har en 20kg lettere sykkel en meg, så veier altså jeg og min 20kg tyngre sykkel likevel 5 kg mindre.
Men det er klart det er lettere å diskutere sykkelvekt og topphastighet enn totalvekter.
Jeg har faktisk veid 100kg en gang , det var hardt arbeid å komme dit jeg er i dag , men det var ikke så dyrt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- jongsanim
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Men når det gjelder vekt på MC og fører vil jo en 10kg lettere sykkel være 10kg lettere for føreren, uavhengig om fører veier 70 eller 100kg. Det vil jo alltid være en eller annen som veier mindre enn deg :)
- Bringisen
Selvfølgelig , men du skjønner sikker hva jeg mentejongsanim skrev:Men når det gjelder vekt på MC og fører vil jo en 10kg lettere sykkel være 10kg lettere for føreren, uavhengig om fører veier 70 eller 100kg. Det vil jo alltid være en eller annen som veier mindre enn deg :)

Har man akkurat samme sykkel , kan du få med deg mer last om du veier 75kg enn om du veier 100kg.
Har man akkurat samme sykkel , kan sykkelen gå raskere og ha bedre kjøreegenskaper om man på ene sykkelen har to personer på 75 kg enn på den andre som har to personer på 100 kg.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Er det ikke bare i vognkortet vi veier 75 kg. Max last oppgitt i spesifikasjoner på en sykkel er vel oftes vekt av fører, passasjer og bagasje.
KAn tenke meg at i motocross har vekt temmelig mye å si. Jeg er nu 94 og 180 høy :-)å
Biken min spretter liksom ikke så fint som de lette førerne som ikke belaster fjæringa så hardt hele tida..im on it..
Biken min spretter liksom ikke så fint som de lette førerne som ikke belaster fjæringa så hardt hele tida..im on it..
- Carpa
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Du har vel helt rett i det, det er jo den totale nyttevekten man må se på. På min sykkel er den forholdsvis lav og det har resultert i et par riper i bakskjermen fordi setet har skrapet nedi når jeg har kjørt med overlast (passasjer) De ripene er vel ikke så ille, men det faktum at ramma ikke er laget for å tåle det... Kan vel bli en kjip opplevelse om den kneler midt i trafikken.JohnnyTh skrev:Er det ikke bare i vognkortet vi veier 75 kg. Max last oppgitt i spesifikasjoner på en sykkel er vel oftes vekt av fører, passasjer og bagasje.
På seilfly er også vekten utrolig viktig. Da jeg fløy måtte jeg ha blylodd for å veie opp mot manglende vekt(det er et par kg siden).... Motsatt så skal ikke en veldig stor og kraftig kar til før han faktisk er for tung til å fly seilfly.
Når det kommer til kroppen vår er vel vekta viktigst av alt. En stor kropp med høy fettprosent har et hjerte som jobber hardt, noen blodårer som ikke trives, knær som svikter, galleblære som ødelegges osv........
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Bringisen
Og jo tyngre fører og passasjer er, jo mindre er det igjen til bagasje. Eller jo mer bagasje du har med , jo lettere må menneskene som sitter oppå være.JohnnyTh skrev:Er det ikke bare i vognkortet vi veier 75 kg. Max last oppgitt i spesifikasjoner på en sykkel er vel oftes vekt av fører, passasjer og bagasje.
Er personen eller personene tung nok , så kan man verken ha bensin eller last med seg.
- Busa Trond
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
En mulighet er å kjøre med heliumballonger i toppboksenBringisen skrev:Og jo tyngre fører og passasjer er, jo mindre er det igjen til bagasje. Eller jo mer bagasje du har med , jo lettere må menneskene som sitter oppå være.JohnnyTh skrev:Er det ikke bare i vognkortet vi veier 75 kg. Max last oppgitt i spesifikasjoner på en sykkel er vel oftes vekt av fører, passasjer og bagasje.
Er personen eller personene tung nok , så kan man verken ha bensin eller last med seg.

- Carpa
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Jæskla stor toppboks daBusa Trond skrev:En mulighet er å kjøre med heliumballonger i toppboksenBringisen skrev:Og jo tyngre fører og passasjer er, jo mindre er det igjen til bagasje. Eller jo mer bagasje du har med , jo lettere må menneskene som sitter oppå være.JohnnyTh skrev:Er det ikke bare i vognkortet vi veier 75 kg. Max last oppgitt i spesifikasjoner på en sykkel er vel oftes vekt av fører, passasjer og bagasje.
Er personen eller personene tung nok , så kan man verken ha bensin eller last med seg.![]()

[video]http://www.youtube.com/watch?v=3N-LGBdLaJ8[/video]
Blogg
- evike
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Kontakt:
Ikke helt topic, men nesten:
Kom over et for meg nytt syndrom på jobb i dag: Kawasakis sykdom - og det måtte jeg selvfølgelig slå opp.
Så her er forklaringen, i tilfelle noen Kawasaki-eiere nå finner en forklaring på sine problemer:
Kawasakis sykdom også kalt Kawasaki syndrom er en betennelse i middels små blodårer, (vasculitt), hos barn, sjelden hos ungdom. Omtrent 85% av pasientene er under 5 år.
Kom over et for meg nytt syndrom på jobb i dag: Kawasakis sykdom - og det måtte jeg selvfølgelig slå opp.
Så her er forklaringen, i tilfelle noen Kawasaki-eiere nå finner en forklaring på sine problemer:
Kawasakis sykdom også kalt Kawasaki syndrom er en betennelse i middels små blodårer, (vasculitt), hos barn, sjelden hos ungdom. Omtrent 85% av pasientene er under 5 år.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- Busa Trond
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Eller hva med denne boka her evikeevike skrev:Ikke helt topic, men nesten:
Kom over et for meg nytt syndrom på jobb i dag: Kawasakis sykdom...

Oi dette høres ut som avansert mattematikk. Men faktisk så forstår jeg det. Det du sa var :Bringisen skrev:Og jo tyngre fører og passasjer er, jo mindre er det igjen til bagasje. Eller jo mer bagasje du har med , jo lettere må menneskene som sitter oppå være.JohnnyTh skrev:Er det ikke bare i vognkortet vi veier 75 kg. Max last oppgitt i spesifikasjoner på en sykkel er vel oftes vekt av fører, passasjer og bagasje.
" Når produsentene setter opp spec. for lastekapasitet er det fører på 75kg man regner med" det stemmer ikke, spec for lastekapasitet er total lastekapasitet, uavhenging av hva fører veier.
- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Tror nok de fleste syklene her på siden klarer å dra oss frem unsett :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Bringisen
Du har skjønt det og jeg skjønner hva du menteJohnnyTh skrev:Oi dette høres ut som avansert mattematikk. Men faktisk så forstår jeg det. Det du sa var :Bringisen skrev:Og jo tyngre fører og passasjer er, jo mindre er det igjen til bagasje. Eller jo mer bagasje du har med , jo lettere må menneskene som sitter oppå være.JohnnyTh skrev:Er det ikke bare i vognkortet vi veier 75 kg. Max last oppgitt i spesifikasjoner på en sykkel er vel oftes vekt av fører, passasjer og bagasje.
" Når produsentene setter opp spec. for lastekapasitet er det fører på 75kg man regner med" det stemmer ikke, spec for lastekapasitet er total lastekapasitet, uavhenging av hva fører veier.

Jeg ser at når jeg skrev "man" så kan det forstås som om det var produsentene som var "man". Men med "man" så mente jeg vi......... :-)å
Dette ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd med mitt første innlegg i denne tråden