Biltema olje - djevelens verk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

tagesk skrev:
simpson skrev: Kjører med olje til over 200 kr/l og er fornøyd med det, og kommer ikke til å bytte til Biltemaolje selv om jeg hadde fått den gratis.
og
simpson skrev: Syns kanskje det er litt rart at andre foretninger i det hele tatt overlever siden de selger samme kvalitet som Biltema bare mye dyrere.
Se de to setningene dine i sammenheng og tenk deg nøye om.
:lol

[TaSK]
Vel det var vel med tanke på at en tidligere mente at det var kun meg og ett par til som tydeligvis hadde skjønt ett eller annet. Og jeg alene holder ikke liv noen forhandler.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

tagesk skrev:
simpson skrev: Kjører med olje til over 200 kr/l og er fornøyd med det, og kommer ikke til å bytte til Biltemaolje selv om jeg hadde fått den gratis.
og
simpson skrev: Syns kanskje det er litt rart at andre foretninger i det hele tatt overlever siden de selger samme kvalitet som Biltema bare mye dyrere.
Se de to setningene dine i sammenheng og tenk deg nøye om.
:lol

[TaSK]
HaHa, Nice! :lol
Tut & Kjør!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av TheHaughom »

Fant en liten partikkelanalyse av Biltema-oljen når den er ny.
Målt opp mot Amsoil (ny) og Castrol (kjørt 4500km (/ugyldig)).
Representerer ikke direkte hvordan den oppfører seg når den er brukt en stund, men gir en grei indikasjon.

Bilde

Edit: Dette er forøvrig bilolje, og testen er gjort i 2009.
Sist redigert av TheHaughom den 23 apr 2013, 13:51, redigert 1 gang totalt.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Duville »

jonnykr skrev:For øvrig har jeg vært skikkelig gæærn i dag. Jeg har montert på veltebøylene på AT,n i dag. De var en smule lakkflådde etter en aketur på grusen i fjor høst og vet dere hva gæærne meg gjorde?

Jo jeg malte dem med Hammerlakk fra BILTEMA jeg gitt og brukte pensel også fra Biltema! Ikke løste penselen seg opp og Hammerlakken dekket som den skal, så jeg vet da f... hva som skjer her. :scratch :scratch

Men kansje den aldri tørker? Eller løser opp metallet sånn at bøylene detter av i første dump?

Hvor mange skruer har du egentlig som er løse???????? og da mener jeg ikke hva du har gjort men hvordan du oppfører deg :O makan
Sist redigert av Duville den 23 apr 2013, 13:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

TheHaughom skrev:Fant en liten partikkelanalyse av Biltema-oljen når den er ny.
Målt opp mot Amsoil (ny) og Castrol (kjørt 4500km (/ugyldig)).
Representerer ikke direkte hvordan den oppfører seg når den er brukt en stund, men gir en grei indikasjon.

Bilde
Det skjønte jeg ikke bæret av. Har du en konklusjon til dette som jeg kan forstå? :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

Duville skrev:
jonnykr skrev:For øvrig har jeg vært skikkelig gæærn i dag. Jeg har montert på veltebøylene på AT,n i dag. De var en smule lakkflådde etter en aketur på grusen i fjor høst og vet dere hva gæærne meg gjorde?

Jo jeg malte dem med Hammerlakk fra BILTEMA jeg gitt og brukte pensel også fra Biltema! Ikke løste penselen seg opp og Hammerlakken dekket som den skal, så jeg vet da f... hva som skjer her. :scratch :scratch

Men kansje den aldri tørker? Eller løser opp metallet sånn at bøylene detter av i første dump?

Hvor mange skruer har du egentlig som er løse???????? :O makan
Ingen, for jeg bruker Loctite fra Biltema. :lol
Tut & Kjør!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av TheHaughom »

Konklusjonen er at ny, ubrukt Biltema-olje ble testet til å ha 3 ganger så mye partikler (forurensing) i seg kontra Amsoil-olja.
I tillegg er partiklene opptil 105% større enn i Amsoil.

Partiklene er det som fører til "wear and tear" i motoren.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

Duville skrev:
jonnykr skrev:For øvrig har jeg vært skikkelig gæærn i dag. Jeg har montert på veltebøylene på AT,n i dag. De var en smule lakkflådde etter en aketur på grusen i fjor høst og vet dere hva gæærne meg gjorde?

Jo jeg malte dem med Hammerlakk fra BILTEMA jeg gitt og brukte pensel også fra Biltema! Ikke løste penselen seg opp og Hammerlakken dekket som den skal, så jeg vet da f... hva som skjer her. :scratch :scratch

Men kansje den aldri tørker? Eller løser opp metallet sånn at bøylene detter av i første dump?

Hvor mange skruer har du egentlig som er løse???????? og da mener jeg ikke hva du har gjort men hvordan du oppfører deg :O makan
Tja, hørt om Ironi før? Basert på å fleipe med at noen her mener alt fra Biltema bare er noe dritt? Og siden Biltema ER temaet her?

Ikke det nei! Da skal jeg oversette for deg:¨

Ironi

"Ordet ironi kommer fra gresk og betyr opprinnelig "forstilt tale, som sier én ting og mener det motsatte". Det taleren sier, skal altså ikke oppfattes "rett fram". Ordene har en annen betydning under overflaten, og taleren forutsetter at mottakeren oppfatter dette skjulte budskapet".

Du tok tydligvis ikke det budskapet. :scratch
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

TheHaughom skrev:Konklusjonen er at ny, ubrukt Biltema-olje ble testet til å ha 3 ganger så mye partikler (forurensing) i seg kontra Amsoil-olja.
I tillegg er partiklene opptil 105% større enn i Amsoil.

Partiklene er det som fører til "wear and tear" i motoren.
Ikke for å være frekk men, hvem laget denne analysen og i såfall hvorfor finner man ingenting som tilsier dette trass i at mange i hele Norden har brukt olje på både biler, båter og mc i årevis?

Jeg er for øvrig en av dem. Jeg spør for OM det er sånn så vil jeg kutte den ut da jeg ikke vil be om trøbbel unødvendig heller. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av DrGreve »

TheHaughom skrev:Konklusjonen er at ny, ubrukt Biltema-olje ble testet til å ha 3 ganger så mye partikler (forurensing) i seg kontra Amsoil-olja.
I tillegg er partiklene opptil 105% større enn i Amsoil.

Partiklene er det som fører til "wear and tear" i motoren.
Jeg vil ikke delta i debatten om hva som er best eller verst, men vil bare påpeke at Biltema fører en aggressiv innkjøpspraksis for å få ting så billig som mulig, slik at en test fra 2009 ikke er repressentativt for hverken 2011 eller 2013. De endrer leverandører hele tiden.
Om hvorvidt kvaliteten er dårligere eller bedre enn andre oljer aner jeg ikke. Og ikke bryr jeg meg om å fundere på det heller, siden jeg bare bruker Silkolene eller Motul :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av TheHaughom »

jonnykr skrev:
TheHaughom skrev:Konklusjonen er at ny, ubrukt Biltema-olje ble testet til å ha 3 ganger så mye partikler (forurensing) i seg kontra Amsoil-olja.
I tillegg er partiklene opptil 105% større enn i Amsoil.

Partiklene er det som fører til "wear and tear" i motoren.
Ikke for å være frekk men, hvem laget denne analysen og i såfall hvorfor finner man ingenting som tilsier dette trass i at mange i hele Norden har brukt olje på både biler, båter og mc i årevis?

Jeg er for øvrig en av dem. Jeg spør for OM det er sånn så vil jeg kutte den ut da jeg ikke vil be om trøbbel unødvendig heller. :D
Ikke noe problem, det.
Jeg er ikke sikker på hvem som har tatt prøvene, annet enn at det er et industrielt firma som målte oljen de selv skulle bruke på sine maskiner.
Målingene er visstnok tatt utifra en standard for måling av oljer via digital fotoanalyse.
DrGreve skrev:
TheHaughom skrev:Konklusjonen er at ny, ubrukt Biltema-olje ble testet til å ha 3 ganger så mye partikler (forurensing) i seg kontra Amsoil-olja.
I tillegg er partiklene opptil 105% større enn i Amsoil.

Partiklene er det som fører til "wear and tear" i motoren.
Jeg vil ikke delta i debatten om hva som er best eller verst, men vil bare påpeke at Biltema fører en aggressiv innkjøpspraksis for å få ting så billig som mulig, slik at en test fra 2009 ikke er repressentativt for hverken 2011 eller 2013. De endrer leverandører hele tiden.
Om hvorvidt kvaliteten er dårligere eller bedre enn andre oljer aner jeg ikke. Og ikke bryr jeg meg om å fundere på det heller, siden jeg bare bruker Silkolene eller Motul :)
Det er jeg selvfølgelig helt enig i, men det var bare en oppfølgning til min påstand at selv om en olje godkjenner et minstekrav for bruk i våt clutch, betyr det ikke at den holder akkurat samme kvalitet som alle andre oljer med samme godkjenning.
Det er mye mulig at kvaliteten på oljen i dag er bedre enn mye annet, men som testen over viser, kan man aldri være "sikker".
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

TheHaughom skrev:
jonnykr skrev:
TheHaughom skrev:Konklusjonen er at ny, ubrukt Biltema-olje ble testet til å ha 3 ganger så mye partikler (forurensing) i seg kontra Amsoil-olja.
I tillegg er partiklene opptil 105% større enn i Amsoil.

Partiklene er det som fører til "wear and tear" i motoren.
Ikke for å være frekk men, hvem laget denne analysen og i såfall hvorfor finner man ingenting som tilsier dette trass i at mange i hele Norden har brukt olje på både biler, båter og mc i årevis?

Jeg er for øvrig en av dem. Jeg spør for OM det er sånn så vil jeg kutte den ut da jeg ikke vil be om trøbbel unødvendig heller. :D
Ikke noe problem, det.
Jeg er ikke sikker på hvem som har tatt prøvene, annet enn at det er et industrielt firma som målte oljen de selv skulle bruke på sine maskiner.
Målingene er visstnok tatt utifra en standard for måling av oljer via digital fotoanalyse.
DrGreve skrev:
TheHaughom skrev:Konklusjonen er at ny, ubrukt Biltema-olje ble testet til å ha 3 ganger så mye partikler (forurensing) i seg kontra Amsoil-olja.
I tillegg er partiklene opptil 105% større enn i Amsoil.

Partiklene er det som fører til "wear and tear" i motoren.
Jeg vil ikke delta i debatten om hva som er best eller verst, men vil bare påpeke at Biltema fører en aggressiv innkjøpspraksis for å få ting så billig som mulig, slik at en test fra 2009 ikke er repressentativt for hverken 2011 eller 2013. De endrer leverandører hele tiden.
Om hvorvidt kvaliteten er dårligere eller bedre enn andre oljer aner jeg ikke. Og ikke bryr jeg meg om å fundere på det heller, siden jeg bare bruker Silkolene eller Motul :)
Det er jeg selvfølgelig helt enig i, men det var bare en oppfølgning til min påstand at selv om en olje godkjenner et minstekrav for bruk i våt clutch, betyr det ikke at den holder akkurat samme kvalitet som alle andre oljer med samme godkjenning.
Det er mye mulig at kvaliteten på oljen i dag er bedre enn mye annet, men som testen over viser, kan man aldri være "sikker".
1, Ok og takk for infoen. :D
2. Enig, men hvis den dekker mc konstruktørens krav til sin motor og kløtsj så må jo kvaliteten være god nok skulle man tro. Er den det, så er det jo ikke en dårlig olje. Og at det kan være kvalitetsforskjeller er ikke det samme som at en olje er dårlig, bare at andre er bedre. Noe de faktisk bør være også for å forsvare de prisforskjeller man ser.

Og som sagt er det jo opp til folk hva de selv velger å bruke.
Tut & Kjør!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av TheHaughom »

Kvaliteten er helt sikkert god nok, og man vil nok ikke oppleve problemer med å bruke oljen selv.
Kvaliteten i dagens Biltema-olje kan også være helt annerledes enn det den var i testen.

Jeg har bare den innstillingen at jeg kjøper det jeg klarer å finne beviser/tester for at er oppmot "det beste". Det veies så opp mot kost og tilgjengelighet.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av simpson »

TheHaughom skrev:Kvaliteten er helt sikkert god nok, og man vil nok ikke oppleve problemer med å bruke oljen selv.
Kvaliteten i dagens Biltema-olje kan også være helt annerledes enn det den var i testen.

Jeg har bare den innstillingen at jeg kjøper det jeg klarer å finne beviser/tester for at er oppmot "det beste". Det veies så opp mot kost og tilgjengelighet.
Er enig i dette.
Det beste er godt nok.......er min filosofi.
For meg blir det feil å kjøpe sykkel til 250000 kr og kjøpe den billigste oljen.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:
TheHaughom skrev:Kvaliteten er helt sikkert god nok, og man vil nok ikke oppleve problemer med å bruke oljen selv.
Kvaliteten i dagens Biltema-olje kan også være helt annerledes enn det den var i testen.

Jeg har bare den innstillingen at jeg kjøper det jeg klarer å finne beviser/tester for at er oppmot "det beste". Det veies så opp mot kost og tilgjengelighet.
Er enig i dette.
Det beste er godt nok.......er min filosofi.
For meg blir det feil å kjøpe sykkel til 250000 kr og kjøpe den billigste oljen.
Personlig valg kan man jo ikke diskutere heller, uansett. :thumleft
Tut & Kjør!

Svar