Orion skrev:Tror du har gjort det rette valget Bjerknez. Hvis du er over gjennomsnittet kontrollfreak som meg, så ser jeg bare fordeler med GPS:
- Du har hele tiden kontroll på hvor du er, hvor langt du har kjørt og hvor lenge du har igjen til du er fremme - Både i km og tid. (Spesielt for meg som ikke har bensinmåler er dette en fordel)
- Du blir gjort oppmerksom på hvilken fartsgrense det er på stedet dersom du har oversett ett skilt
- Du blir varslet om fotobokser
- Du kan sette opp kjørerute, og slipper kaste bort unødvendig tid på å finne fram
- Du ser svingene i forkant, og kan planlegge sporvalg i henhold til dette
- Du kan sjekke om speedometeret på sykkelen er korrekt
- Du får opp info som nærmeste bensinstasjon med noen få tastetrykk
- Det er gratis å bruke, kontra iphone hvor du gjerne må betale for ekstra båndbredde
- Når du kommer hjem kan du logge ruta og legge ut på mcsiden til glede for deg selv og andre :-)
- Du har en lett lesbar, lett tilgjengelig, trykkfølsom skjerm som fungerer i både solskinn og mørke
- Du slipper bekymre deg for å gå batteritom på mobilen, siden du bruker GPSen i stedet
Finnes sikkert flere også, men de jeg kom på i farta. Ønsker du følge kart i stedet, er det bare å slå av GPS'en, og heller bruke den som plan B dersom du skulle kjørt deg vill

WIN WIN. :-)
Sent from my iPod touch using Tapatalk
- Dette har man også med TomTom app'en på iPhone/iPad
- Jepp.. dette ser man også med TomTom Appen på iPhone/iPad.
- Jepp... dette også...
- Dette kan man også med TomTom appen, men det er mer plundrete
- Jada... dette kan man også gjøre..
- Jepp.. dette også...
- Check
- Gratis å bruke, men man må kjøpe GPS'en til 3.000,- samt feste denne etc. Dessuten så har de fleste ganske mye datamengde inkludert i abonementet i dag.
- Dette kan man også med iPhone/iPad, men det krever en app til som tar for seg dette.
- Den kjøper jeg...
- Det slipper jeg også på mobilen da jeg bare kobler den til en batteribank etc.
Så man kan gjøre akkurat det samme med en smart phone, men det meste blir enklere med en dedikert GPS. Mer oversiktlig og mer funksjonabel rett og slett. Trenger man en slik dedikert GPS? Tja.. kjekk og ha noen ganger, men man kommer langt med en iPhone i 90% av tillfellene.
Når det kommer til punktet hvor man kan forutse svingene i forkant så skjønner jeg hva du mener og det er en fin måte og kunne forutse sån noenlunde hvordan veien/svingene ser ut. Men som sagt, denne kan man ikke stole 100% på, noe de aller fleste over 15 år vet, men det gir en god indikasjon om ikke annet.